Ο Maurizio Cattelan στην Ύδρα
Υπάρχουν τόποι πολυσήμαντοι, μέρη γεμάτα συνειρμούς. Η Ύδρα είναι ένα τέτοιο μέρος.
Υπάρχουν τόποι πολυσήμαντοι, μέρη γεμάτα συνειρμούς. Η Ύδρα είναι ένα τέτοιο μέρος. Στο προσωπικό λεξικό του καθενός μας σίγουρα περιέχει διαφορετικά συνώνυμα, μυρωδιές, αναμνήσεις, πρόσωπα, κι όμως υπάρχουν και λέξεις που ξεπετάγονται κοινές, στη συνείδηση όλων μας. Η Ύδρα των καλοκαιριών μας, του Σαρωνικού, των δελφινιών, η Ύδρα με τις γάτες της, τις άμαξες και τα γαϊδουράκια, η Ύδρα των αρχοντικών, του Μιαούλη, του Πειρατή, η Ύδρα της τέχνης.
Ναι, η Ύδρα της τέχνης: του Σαχτούρη, του Γκίκα, του Σεφέρη και του Μίλερ, του Κοέν και εσχάτως του Ιδρύματος Σύγχρονης Τέχνης ΔΕΣΤΕ. Που πέρσι εγκαινίασε το νέο του εκθεσιακό χώρο σ’ αυτό το νησί, επιλέγοντας τα παλιά Σφαγεία της Ύδρας για να στεγάζει κάθε καλοκαίρι site-specific εκθέσεις, αναθέτοντας κάθε χρόνο σ’ έναν καλλιτέχνη διεθνούς φήμης τη δημιουργία ενός έργου που κατά κάποιον τρόπο «υπαγορεύεται» από τον ίδιο το χώρο.
Κι έτσι, φέτος, τα Σφαγεία Ύδρας φιλοξενούν τον Maurizio Cattelan και το έργο του “We” έως τις 30 Σεπτεμβρίου (11.00-22.00).
Κι ενώ στην αφίσα της έκθεσης, ο ανατρεπτικός –και συχνά σατιρικός– καλλιτέχνης παρουσιάζεται να τρέχει σε στιλ surfer, κρατώντας αντί για σανίδα την ίδια του την ταφόπλακα με την επιγραφή «Τέλος», χωρίς να είναι σαφές αν τρέχει για να ξεφύγει από το χρόνο και τον ομόηχό του θάνατο, ή αν τρέχει για να βουτήξει σ’ αυτόν, στο γλυπτό που εκτίθεται μες στα Σφαγεία ο καλλιτέχνης μοιάζει, εκ πρώτης όψεως, να παραδίνεται στο διώκτη του. Γιατί τα δύο, μικρότερης κλίμακας, ομοιώματά του που αποτελούν το έργο, βρίσκονται κουστουμαρισμένα και ξαπλωμένα μακάρια, με τα χέρια σχεδόν σταυρωμένα, σ’ ένα παραδοσιακό ιταλικό κρεβάτι του ’30 που θυμίζει σαφώς… νεκροκρέβατο.
Η ιδιαιτερότητα όμως στο έργο του Cattelan προκύπτει απ’ αυτά ακριβώς τα «ίσως», τα ενδεχόμενα, την αβεβαιότητα που προκαλεί και τα ημιτόνια που εμπεριέχει.
Γιατί, αναπόφευκτα, η δεύτερη σκέψη του επισκέπτη δεν είναι άλλη απ’ αυτή: Ο Cattelan συνηθίζει να χρησιμοποιεί ομοιώματά του στα έργα του. Συνηθίζει με άλλα λόγια να δημιουργεί σωσίες του, είδωλα του εαυτού του, να κάνει το «εγώ» του χίλια κομμάτια. Αυτά τα χίλια κομμάτια, όμως, συνθέτουν ταυτόχρονα κι ένα πολυπρόσωπο «εμείς», μια πολλαπλή προσωπικότητα που όσο σχιζοφρενική κι αν φαίνεται δεν παύει να του χαρίζει τις άπειρες δυνατότητες των μελών που την απαρτίζουν. Μήπως λοιπόν ο καλλιτέχνης επιλέγει συνειδητά να ξαπλώσει στο νεκροκρέβατο αυτά τα δύο κομμάτια του, για να περισώσει τα υπόλοιπα; Μήπως οδηγεί αυτούς τους δύο μικροσκοπικούς στρατιώτες, που φορούν τα χαρακτηριστικά του, στη μάχη, για να μπορεί το πλήθος των υπόλοιπων «εγώ» του να γελάει με ανακούφιση, κρυμμένο σε κάποια γωνία; Με λίγα λόγια, μήπως ο καλλιτέχνης επιλέγει να θυσιάσει ένα κομμάτι του για να περισώσει το σύνολο με τον ίδιο τρόπο που στα σφαγεία θυσιάζονταν κάποτε τα ζώα σε όφελος των ανθρώπων;
Και ποιο είναι αυτό το κομμάτι του που τόσο έκδηλα θυσιάζει; Δύο μικροί, υποταγμένοι νάνοι, δύο φιγούρες του που –για πρώτη φορά σε έργο του–παρουσιάζονται παθητικοί, αδρανείς. Σε πόση αντίθεση έρχονται αυτοί οι μικροί Cattelan που κείτονται στην «κασέλα» με τα μικροσκοπικά χεράκια τους –απ’ τα οποία δεν λείπουν οι τρίχες και τα φροντισμένα νύχια– με τον αληθινό Maurizio, τον γεμάτο δύναμη άντρα που τρέχει στην αφίσα της έκθεσης. Κι εφόσον επιλέγει να ξαπλώσει τους πρώτους μακάρια και να τελειώνει μαζί τους, κρατώντας ζωντανό και παλλόμενο μονάχα το κομμάτι του που αυτός αναγνωρίζει ως αληθινό (τον άντρα που μπορεί ακόμα να κάνει surf), δεν μας θυμίζει άραγε σε τίποτα πενηντάρη με κρίση μέσης ηλικίας που τρέχει ν’ αγοράσει διάδρομο γυμναστικής, θάβοντας βαθιά μέσα του όσα του φωνάζουν «γερνάς»;
Όσο περισσότερο παρατηρήσει κανείς το έργο του Cattelan, τόσες περισσότερες απορίες θα πάρει μαζί του φεύγοντας. Άραγε τα φασιστικά σύμβολα που διακοσμούν τα πόδια του κρεβατιού δεν ψιθυρίζουν πως το έργο αυτό δεν μιλάει μόνο για το θάνατο αλλά και για τη δολοφονία; Κι υπάρχει μεγαλύτερος δολοφόνος απ’ το χρόνο; Κι ακόμα, γιατί το έργο αυτό περιέχει στην ουσία του μια απροσδιόριστη θρησκευτικότητα – σκούρο ξύλο και λευκά σεντόνια, αυστηρότητα και μαύρα ρούχα, μια μυρωδιά που παραπέμπει σε εσωτερικό ναού;
Ανάμεσα σ’ όλη αυτή την πένθιμη ατμόσφαιρα βέβαια, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως εδώ ερχόμαστε αντιμέτωποι με τον πιο ιδιοφυώς «εξυπνάκια» καλλιτέχνη της γενιάς του, με τον άνθρωπο που στο έργο του “La Nona Ora” παρουσίασε ένα ομοίωμα του Πάπα Ιωάννη Παύλου Β΄ χτυπημένο από μετεωρίτη και που φέτος θα δημιουργήσει το τεράστιο γλυπτό ενός ανθρώπινου χεριού με 4 κομμένα δάχτυλα και ανασηκωμένο το μεσαίο για να το τοποθετήσει απέναντι από την είσοδο του Χρηματιστηρίου του Μιλάνου, δηλώνοντας ταυτόχρονα πως δεν έχει κάποιο ιδιαίτερο πρόβλημα με τον καπιταλισμό κι απλά σκέφτηκε πως το έργο θα αποτελούσε ένα ωραίο σκηνικό για το φθινοπωρινό fashion week της πόλης.
Απ’ όσες σκοπιές κι αν το αναλύσει κανείς όμως, το έργο “We” δεν παύει να είναι δυο φοβισμένα και περιέργως ήρεμα κομμάτια του, που ο Cattelan επέλεξε ν’ αφήσει πίσω του, μέσα στα σφαγεία του νησιού. Κι εντέλει, με τον ίδιο τρόπο που βρισκόμαστε πάντα στο χείλος του θανάτου και στο κέντρο της ζωής, ακόμα και μέσα στο σκληρό κι απέριττο χώρο των Σφαγείων, εξακολουθούμε να βρισκόμαστε στην Ύδρα. Κι έχουμε ακόμα τη δυνατότητα ν’ αφήσουμε και τα δικά μας βασανιζόμενα θραύσματα πίσω, στη σκοτεινή τους αίθουσα, να βγούμε από τη σιδερένια πίσω πόρτα προς το φως και να σταθούμε, γυμνοί από υπαρξιακά ερωτήματα, απέναντι στον τεράστιο καθρέφτη που λέγεται θάλασσα. Η θάλασσα του Αργοσαρωνικού, αυτό το καλοκαίρι του 2010.
ΦΩΤΟ: Maurizio Cattelan We 2010, Φωτό: Zeno Zotti
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
To έργο επανεμφανίστηκε μετά από 120 χρόνια
Η Ρεβέκκα Καμχή γράφει για τη γνωριμία της με τον καλλιτέχνη Κωνσταντίνο Κακανιά και για την αναδρομική του έκθεση στην γκαλερί της
Ένα έργο Τέχνης που απεικόνιζε τη ζωή σε ένα χαρέμι απομακρύνθηκε από έκθεση στο Αραβικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κατάρ
180 εκθέματα παρουσιάζονται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, πολλά από τα οποία φεύγουν για πρώτη φορά από την έδρα τους και ταξιδεύουν στην Αθήνα
Ένα φαινόμενο που η παρουσία του μεταξύ ψηφιακού κόσμου και αληθινών γειτονιών καταργεί τα όρια μεταξύ κατασκευασμένου και υπαρκτού
Εγκαίνια για την έκθεση στις 19 Δεκεμβρίου
Κάθε έργο είναι ένα ταξίδι δημιουργίας, που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και ανοίγει παράθυρα σε νέες αντιλήψεις
Τι θα δούμε σε χώρους τέχνης και γκαλερί
Celestial Bodies Guide Us Through Dark Times σημαίνει ελπίδα, καλοσύνη, διαρκής αναζήτηση, κατανόηση και αποδοχή
Ο πίνακας είχε πουληθεί το 1890 σε ιδιώτη και είχε εξαφανιστεί
Μέχρι σήμερα έχουν εντοπιστεί μόλις έξι αυθεντικές φωτογραφίες του γάλλου ποιητή
Δυο εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, μια έκθεση φωτογραφίας και ντοκιμαντέρ και ένα μεγάλο αφιέρωμα στη Τζούλια Δημακοπούλου
Μια σπουδαία έκθεση που περιλαμβάνει πάνω από 140 αδημοσίευτα ζωγραφικά έργα του
Μιλήσαμε με το ζευγάρι καλλιτεχνών που εκθέτουν για πρώτη φορά μαζί
Η αναδρομική του έκθεση «Shut your eyes and see» στο Μουσείο Β. & Ε. Γουλανδρή είναι γεμάτη φως, neon και κρυφά ή φανερά μηνύματα
Πρόκειται για ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα έργα του που για δεκαετίες ήταν κρυμμένο
Εστιάζει στη σχέση του με τη γαλλική πρωτεύουσα και την περίοδο που συναντήθηκε με τους Τζιακομέτι και Πικάσο
Η έκθεσή της Terra Cognita είναι ένα προσκύνημα σε άγνωστους τόπους
Όλοι οι καταξιωμένοι Έλληνες καλλιτέχνες έχουν εκπροσωπηθεί με έργα τους
Μέσα από τα έργα, καλλιτέχνες και επιστήμονες εμβαθύνουν σε πολλά ζητήματα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.