- CITY GUIDE
- PODCAST
-
11°
Γιν-Γιανγκ στις όχθες του ποταμού Βιστούλα
O πολυβραβευμένος φωτογράφος M. Ryczek μιλάει στην A.V.
Το όνομα του φωτογράφου Marcin Ryczek, ετών 33, από την Πολωνία, μπορεί προς το παρόν να μην σας θυμίζει κάτι. Ίσως επειδή έχει διακριτικό και σεμνό προφίλ. Ακόμα και έτσι όμως, ενθουσιάζει εκατομμύρια ανθρώπους στον κόσμο. H ματιά του Marcin είναι απλή και ειλικρινής. Την επιτυχία δεν την επιζήτησε. Του ήρθε κάπως απροσδόκητα όταν το 2013, η φωτογραφία του «A Man Feeding Swans in the Snow» δημοσιεύτηκε αρχικά σε μια τοπική ηλεκτρονική σελίδα της Κρακοβίας. Το κοινό την απογείωσε, η Huffington Post την κατέταξε μέσα στις 5 καλύτερες παγκοσμίως, η Guardian, η La Reppublica, η Der Spiegel, η Telegraph της αφιέρωσαν δισέλιδα. Και από τότε βραβεύεται συνεχώς σε διεθνείς διαγωνισμούς*.
Όμως το «χαρτοφυλάκιο» του Marcin διαθέτει και άλλες αξιόλογες φωτογραφίες. Κατεξοχήν ασπρόμαυρες, έχουν αυτή την μοναξιά και την απλότητα των καλλιτεχνών του πρώην λεγόμενου ανατολικού μπλοκ. Μοιάζουν να κινούνται ανάμεσα στις κλασικό και το νέο, όπως το σύγχρονο διαμέρισμά του στην Κρακοβία που στους τοίχους του έχει παλιούς πίνακες που ο ίδιος βρίσκει τις υπαίθριες αγορές. Στα άμεσα πλάνα του είναι η ασπρόμαυρη Αθήνα. Πάντως αυτή τη στιγμή σχεδιάζει το δεύτερο ταξίδι του στην Ινδία και το θεωρεί κομβικό, διότι είναι η χώρα που πριν μια 7ετία του άλλαξε την οπτική του για την φωτογραφία.

Marcin, τι βλέπουμε στις φωτογραφίες σου;
Ο καθένας μπορεί να δει κάτι άλλο, να δώσει μια διαφορετική ερμηνεία. Οι φωτογραφίες μου είναι συγκεκριμένες. Είναι αποσπασματικές αποτυπώσεις της πραγματικότητας με πολλές αναφορές στη γεωμετρία, αλλά η φόρμα δεν είναι ζωτικής σημασίας. Οι μεταφορές είναι από τα θέματα που απασχολούν εμένα αυτή τη στιγμή. Παρ 'όλα αυτά δεν θέλω να προτείνω μία ερμηνεία. Όταν μιλώ με τους ανθρώπους εκθέσεις μου, μερικές φορές εκπλήσσομαι γιατί βλέπουν φωτογραφίες μου που εγώ δεν είχα δει ποτέ πριν. Και είναι όμορφο που μπορώ να μαθαίνω για φωτογραφίες μου από τους άλλους.

Τυχαίνει να είσαι εκεί την κατάλληλη στιγμή ή το κυνηγάς;
Για μένα η φωτογραφία έχει να κάνει με την αναμονή, δεν είναι τυχαία. Αυτή είναι η διαδικασία. Όταν βγαίνω με τη φωτογραφική μηχανή μου, επιδιώκω να κάνω focus σε καθημερινά θέματα. Κλείνω τις σκέψεις μου κοιτάω τι συμβαίνει γύρω μου. Αυτή η προσέγγιση με βοηθάει εντοπίζω τις λεπτομέρειες που δεν βλέπω στην καθημερινότητα. Όταν βρίσκω επιτέλους την θέση που μ αρέσει, περιμένω εκεί για να συμβεί κάτι. Η φωτογραφία μου διδάσκει πώς να είμαι υπομονετικός.

Μας αρέσει που βάφεις ασπρόμαυρή την οπτική μας. Όμως γιατί μόνο μαύρο και άσπρο;
Έχω επικεντρωθεί στην μινιμαλιστική φωτογραφία και με το ασπρόμαυρο το υπογραμμίζω. Είναι, επίσης, μια αναφορά στην παλιά κλασική φωτογραφία. Ωστόσο, το μήνυμα της φωτογραφίας είναι το πιο σημαντικό για μένα και αν χρειάζομαι τα χρώματα να δείξω κάτι θα το κάνω. Πρόσφατα τράβηξα πολλές έγχρωμες φωτογραφίες (αλλά και πάλι δεν είναι πολύ πολύχρωμο) και είναι μια χαρά.

Η φωτογραφία «Ένας άνδρας ταΐζει κύκνους στο χιόνι» βραβεύτηκε πολλές φορές, δημοσιεύτηκε σε περιοδικά και portals, και σε κάνει διάσημο. Πώς σε επηρεάζει αυτό;
Είναι μια μεγάλη τιμή. Η μεγαλύτερη ανταμοιβή για μένα προέρχεται από ανθρώπους σε όλο τον κόσμο. Το γεγονός ότι αυτή η εικόνα τους αγγίζει και ότι την ερμηνεύουν με δικό τους τρόπο το δικό τους τρόπο είναι πολύ ενθαρρυντικό για μένα. Όταν κάνω τη δουλειά μου επικεντρώνομαι στην συναισθήματά μου, αλλά είμαι ευτυχής που τρόπος που βλέπω τον κόσμο αγγίζει την ευαισθησία των άλλων. Αυτό μου δίνει δύναμη να δημιουργήσω.


*Tα σημαντικότερα βραβεία που κέρδισε η φωτογραφία «A Man Feeding Swans in the Snow»
Lens Culture Exposure Awards 2014- IPA
The International Photography Awards 2014
Chelsea International Fine Art Competition 2014
Grand Press Photo 2014- ND Awards 2014
Grand Prix de Découverte: International Fine-Art Photography Award-
The Miami Street Photography Festival 2015
New York Photo Festival 2015

ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Προσεγγίζοντας την «κοσμογονία» όχι μόνο ως μυθολογική αρχή, αλλά ως σύγχρονη εμπειρία
Το νέο πρότζεκτ καλύπτει τουλάχιστον 15 διαφορετικά κινήματα της ιστορίας της τέχνης
Στη δημοπρασία που οργάνωσε ο Τζον Όλιβερ για την ενίσχυση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης
Έργα του βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της Ελλάδας
Το φετινό Φεστιβάλ Φωτιστικών Εγκαταστάσεων έχει τίτλο Βιο-Φωταύγεια (Bio-Lumina)
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη για τη νέα έκθεσή του στην Ελλάδα, με τίτλο «The Athens algorithm»
Από την αναδρομική του Κυριάκου Μορταράκου και τη μεγάλη έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στις επιζωγραφισμένες φωτογραφίες του Κώστα Λάκη και τους καλλιτεχνικούς αλγόριθμους του Τσαρλς Σάντισον
Ο πολιτισμός ως βιώσιμη αξία για την πόλη και τα κτίριά της
Η ταυτοποίηση τέτοιων έργων είναι δύσκολη
Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Κοσκινά
Μιλήσαμε με τον εικαστικό με αφορμή την έκθεσή του «ΣημeioN 37º/ 23º» στο Sympan στον Πειραιά
Μιλήσαμε με τον ζωγράφο και καθηγητή με αφορμή την έκθεσή του «Ο λόγος και ο τόπος» στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
Μία εορταστική συνάντηση τέχνης για συλλέκτες και νέους φιλότεχνους που ανακαλύπτουν τον κόσμο των δημοπρασιών.
Η ζωγραφική του κινείται ανάμεσα στο άμορφο και το αναγνωρίσιμο, εκεί όπου το χρώμα αποφασίζει μόνο του να γίνει μορφή
Με αντικείμενα από τον προσωπικό και καλλιτεχνικό του βίο, η έκθεση αποτελεί must για κάθε λάτρη του Αυστραλού καλλιτέχνη
Μιλήσαμε με τον γνωστό εικαστικό για την έκθεση «Ιδανική συνθήκη» στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Εκθέσεις ζωγραφικής και φωτογραφίας σε Κourd, 47 Cycles, Αντωνοπούλου και CAN
Καλλιτέχνιδες που αρνήθηκαν να μείνουν αόρατες
Η παράσταση, που έγινε στο Roberts Park του Σάλταιρ, αποτέλεσε φόρο τιμής στην πόλη όπου γεννήθηκε
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.