Ο Λευτέρης και οι βιβλιοθήκες του
Ο Λευτέρης Αμπατζής, έχει δώσει μια εντελώς καινούρια διάσταση σε ένα βαρετό έπιπλο: τη βιβλιοθήκη
Ο Λευτέρης Αμπατζής, που γνωρίσαμε μέσα απο το εξώφυλλο του Home 23, δεν σταματά να μας εκπλήσσει: αυτή τη φορά, σχεδιάζοντας πρωτότυπες βιβλιοθήκες, που κρατούν ψηλά τον πήχη του ελληνικού design.
Ξεκίνησα να ασχολούμαι με το βιομηχανικό σχεδιασμό πριν από 4 χρόνια, όταν ήμουν ακόμα στο Λονδίνο, όπου και μου ζητήθηκε να σχεδιάσω μία συλλεκτική σουπιέρα από μαύρη πορσελάνη και ασήμι για ένα ξενοδοχείο στην Πορτογαλία. Ήταν η πρώτη φορά που χρειάστηκε να λειτουργήσω σχεδιαστικά σε μικρή κλίμακα, πολύ διαφορετική από αυτή του κτιρίου. Στόχος μου ήταν εξαρχής να προσπαθήσω να δημιουργήσω ένα αντικείμενο 'αφηγηματικό'. Κάτι το οποίο να εξιστορεί ένα γεγονός, μια κατάσταση, ένα μύθο, συνδυάζοντας την χρηστικότητα με την αισθητική και το συμβολικό χαρακτήρα του αντικειμένου.
Τότε λοιπόν συνειδητοποίησα, στην πράξη, την ευρύτητα δυνατότητας σχεδιασμού που μπορεί να έχει ένας αρχιτέκτονας, από το πιο μικρό αντικείμενο, μέχρι το πιο πολυσύνθετο κτιριακό έργο.
Έκτοτε έχω σχεδιάσει αρκετά αντικείμενα, τραπέζια, βάζα, πίνακες, γραφεία, φωτιστικά και έχω πειραματιστεί και αγαπήσει ποικίλα υλικά. Ανέκαθεν το αγαπημένο μου αντικείμενο σε ένα σπίτι ήταν η βιβλιοθήκη του, καθώς πιστεύω οτι μελετώντας τη βιβλιοθήκη ενός ατόμου μπορείς να εισχωρήσεις σε κάποιο βαθμό στα ενδιαφέροντα του, τις σκέψεις του, τις αντιλήψεις του. Θεωρώ ότι όπως κάθε αρχιτέκτονας, έτσι κι εγώ έχω μια ιδιαίτερη αδυναμία στα βιβλία μου, τα οποία είναι οι φίλοι αλλά και οι σύμβουλοι στη δουλειά μου.
Όταν χρειάστηκε λοιπόν να σχεδιάσω μια βιβλιοθήκη για το σπίτι μου, η οποία θα στελέχωνε τα αγαπημένα μου αρχιτεκτονικά βιβλία, αποφάσισα να κάνω κάτι το ιδιαίτερο. Ήθελα τα βιβλία διακριτικά να επιβάλλονται στο χώρο και να αποτελούν σημείο αναφοράς ολόκληρου του σπιτιού. Η βιβλιοθήκη τοποθετήθηκε σε εσοχή του τοίχου, στο χώρο του σαλονιού και έχει πάρει αφαιρετικά τη μορφή κλαδιών (κατασκευασμένα από μαύροcorian), τα οποία πλέκονται και εγκλωβίζουν τα βιβλία.
Λίγο μετά την ολοκλήρωρη αυτής της βιβλιοθήκης, ένα φιλικό ζευγάρι μου ζήτησε να μελετήσω μια ιδιαίτερη βιβλιοθήκη για το διαμέρισμα τους, όπου στο χώρο του σαλονιού υπήρχε μια εσοχή στον τοίχο (2.7μ μήκος Χ 2.4μ ύψος). Στη συγκεκριμένη περίπτωση, η πρόταση μου ήταν να γίνει μια διαμόρφωση με εσοχές-εξοχές δίνοντας την εντύπωση της αποσύνθεσης του τοίχου. Αλλά η αποσύνθεση έπρεπε να πλαισιωθεί με μια δική της φόρμουλα. Γι αυτό το λόγο και καθώς γνώριζα την αγάπη του ζευγαριού για τα video games, αποφάσισα να δουλέψω το μοτίβο του tetris. Έτσι, ένα παίξιμο μορφών tetris διαμορφώνει μια πολυεπίπεδη οθόνη παιχνιδιού, κατασκευασμένη από λευκό corian, συνολικού βάρους 900 κιλών. Στόχος μου είναι το παιχνίδισμα των όγκων να παρακινήσει έναν εφευρετικό τρόπο όσον αφορά την τοποθέτηση και διάταξη των βιβλίων.
Η βιβλιοθήκη που μόλις παρέδωσα αποτελεί ένα project, το οποίο είναι σε εξέλιξη εδώ και περίπου ένα χρόνο. Πρόκειται για ένα Cabinet-βιβλιοθήκη το οποίο θα στελεχώσει μια συλλογή με πολύτιμα κειμήλια και βιβλία από τα ταξίδια της πελάτισσας στις τέσσερις μεριές του κόσμου. Ο χώρος, στον οποίο μου ζητήθηκε να δημιουργήσω, συνδυάζει μια ευρωπαική κουλτούρα 18ου αιώνα με μια σύχρονη σχεδιαστική αισθητική αλλά και αντιφατικά μεταξύ τους υλικά. Στόχος μου ήταν να μη σταθώ στο πλευρό κανενός 'ρεύματος' αλλά να επιχειρήσω να τα 'παντρέψω απρόσμενα'. Στράφηκα λοιπόν στο 18ο αιώνα και το ροκάιλ (που σημαίνει βράχος), απ΄όπου και γεννήθηκε το ροκοκό. Έτσι, συνέθεσα μια μεγάλη cartouche (αφηρημένο σχέδιο που συναντάται σε ροκοκο εκκλησίες της κεντρικής Ευρώπης), το οποίο κατασκευάστηκε από μαύρο φυσικό γρανίτη, που σκαλίστηκε και αποτέλεσε τη διακοσμητική κορνίζα του αντικειμένου. Στο κέντρο διαμορφώθηκε ένα 'πλέγμα' με ράφια από πλέξιγκλας, τα οποία τρυπάνε βίαια το γρανίτη μεταφέροντας μας σε μια άλλη διάσταση και εποχή. Γι αυτό το λόγο και στην πλάτη των κουτιών τοποθετήθηκε καθρέπτης, ώστε το έπιπλο να δίνει την αίσθηση της πύλης, η οποία 'ρουφάει' το θεατή σε ένα ιστορικό, γεωγραφικό και πολιτιστικό ταξίδι.
Mου αρέσει να βλέπω την κάθε βιβλιοθήκη ως μια νέα ευκαιρία να διηγηθώ μια ιστορία. Άλλες φορές η έμφαση είναι στο σχεδιασμό, άλλες στα υλικά κι άλλες στη λειτουργία και τη χρήση. Πρόσφατα σχεδίασα με μια φίλη μου αρχιτέκτονα, μια δημόσια ανταλλακτική βιβλιοθήκη στην Κηφισιά, η οποία είναι ανοιχτή στο κοινό 24 ώρες το 24ωρο και το βράδυ αυτόφωτη μέσω ενός φωτοβολταικού πάνελ που έχει τοποθετηθεί στη οροφή της.
Στόχος μου είναι σε κάθε περίπτωση που καλούμαι να σχεδιάσω μία βιβλιοθήκη, να προσπαθώ αρχικά να επεξεργαστώ αλλά και να ψυχολογήσω, όσο μπορώ καλύτερα, τόσο το περιβάλλον στο οποίο αυτή πρόκειται να στηθεί όσο και τους μελλοντικούς χρήστες της. Έτσι πλάθοντας μορφές, σχέδια και υποθετικά σενάρια επιδιώκω με το κάθε έργο που αναλαμβάνω να αναδιαμορφώνω τη σχέση του ανθρώπου με το εκάστοτε αντικείμενο και το χώρο του.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Στόχος είναι ένα πιο βιώσιμο μέλλον, όπου ο άνθρωπος θα βρίσκεται σε πλήρη σύνδεση με το περιβάλλον του
Ένα καλειδοσκόπιο μεταφέρει το φυσικό φως στο εσωτερικό του κτηρίου για πρώτη φορά στα ελληνικά δεδομένα
Εμπνευσμένοι σχεδιαστές που καθόρισαν τις εποχές τους και επηρεάζουν μέχρι σήμερα με το έργο τους
«Στόχος μας, η παραγωγή αρχιτεκτονικής που κατανοεί τον άνθρωπο και τις ανάγκες του»
Πώς λειτουργεί το πρόγραμμα Smart Block II
Οι δρόμοι και τα κτίρια της Αθήνας στην πιο ονειρική εκδοχή τους
Μιλήσαμε με τους ανθρώπους πίσω από το εγχείρημα, Μιχάλη Καλογιαννάκη και Στράτο Κέντρο, για την πολιτική και το όραμα της εταιρείας
Υπεύθυνη για αυτά τα έργα που δημιουργούν ένα σύγχρονο urban μοντέλο είναι η DIMAND
Η Noval Property αναπτύσσει σήμερα τα τοπόσημα του μέλλοντος
Υπερβαίνοντας τους φυσικούς χώρους για την οικοδόμηση μιας κουλτούρας καινοτομίας, συνεργασίας και διαρκούς αντίκτυπου
Με πολυετή εμπειρία στον χώρο, η επενδυτική εταιρία Vitruvius στολίζει με επιβλητικά κτήρια την πόλη μας
Ο διάσημος σκηνοθέτης συμμετείχε στην Εβδομάδα Ντιζάιν με πρωτότυπο έργο
O δημοφιλής διεθνής αρχιτεκτονικός θεσμός μετατρέπει για 10η χρονιά την Αθήνα σ' ένα τεράστιο μουσείο, με εκθέματα τα ίδια της τα κτίρια
Στη φετινή διοργάνωση συμμετέχει και η Εθνική Τράπεζα με 5 ιστορικά κτίρια
Η καρέκλα που πρωταγωνιστεί στα πανηγύρια, στις αυλές της επαρχίας και στις παραλίες, είναι το εμβληματικότερο έπιπλο των τελευταίων 100 ετών σύμφωνα με τους New York Times
Η σημαντική αρχιτεκτονική εκδήλωση επιστρέφει στην Αθήνα το Σάββατο 13 και την Κυριακή 14 Απριλίου
Φιλικά προς το περιβάλλον συγκροτήματα γραφείων, ουρανοξύστες, μουσεία και μεγάλες κτιριακές εγκαταστάσεις που ανακαινίζονται αλλάζουν το πρόσωπο της πόλης
Μεταμορφώνουν σπίτια αστέρων του Χόλυγουντ, εμβληματικά ξενοδοχεία, διάσημα εστιατόρια, καταστήματα, μουσεία, clubs
Η Φωτεινή Σετάκη και ο Πάνος Σακκάς με τη βοήθεια ρομπότ μεταμορφώνουν τα πλαστικά απορρίμματα σε μοντέρνα έπιπλα
Ο Κωνσταντίνος Μπομπόγιας και ο Γιώργος Μπόλλας εμπνέονται από τις πεζοπορίες τους στα βουνά και παντρεύουν τη γλυπτική με τα φυτά
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.