Βρέθηκε εξαιρετικά σπάνιο σφαγείο ελεφάντων στη Μεγαλόπολη Αρκαδίας (εικόνες)
Ηλικίας 300 – 600.000 ετών και ολόκληρος σκελετός ελέφαντα


Υπαίθρια αρχαιολογική θέση της Κατώτερης Παλαιολιθικής περιόδου εντοπίστηκε και ανασκάπτεται στο χώρο των λιγνιτωρυχείων της ΔΕΗ στη Μεγαλόπολη Αρκαδίας. Πρόκειται για τη θέση Μαραθούσα 1, όπου βρέθηκαν λίθινα τέχνεργα, στρωματογραφημένα κατά χώρα και σε συνάφεια με οστά ελέφαντα (του είδους Elephas antiquus) και άλλων θηλαστικών, που χρονολογούνται προκαταρκτικά στα 300–600 χιλιάδες έτη πριν από σήμερα.
Εκείνη την εποχή η θέση βρισκόταν στις παρυφές αβαθούς λίμνης, σε περιοχή με πλούσια δασική βλάστηση φυλλοβόλων. Η ταχεία κάλυψη των αρχαιολογικών καταλοίπων με λιμναία ιζήματα συνέβαλε στην εξαιρετική διατήρησή τους. Αποκαλύφθηκε σχεδόν ολόκληρος ο σκελετός του ελέφαντα (εικ.),
καθώς και πλούσια πανίδα (τρωκτικά, πτηνά, αμφίβια και ερπετά) και χλωρίδα (τεμάχια ξύλου, καρποί κλπ.).
Σύμφωνα με τα πρώτα ανασκαφικά δεδομένα, οι άνθρωποι της Παλαιολιθικής κατασκεύασαν επί τόπου λίθινα τέχνεργα (εικ.),
κατάλληλα για την εκδορά και τον τεμαχισμό του ελέφαντα. Ίχνη κοπής από τα λίθινα εργαλεία εντοπίστηκαν σε αρκετά από τα οστά του ελέφαντα (εικόνες κάτω), και δηλώνουν ότι η Μαραθούσα 1 αποτελεί μία «θέση σφαγής» («butchering site»).
Υπαίθριες στρωματογραφημένες θέσεις της Κατώτερης Παλαιολιθικής είναι εξαιρετικά σπάνιες και προσφέρουν ανεκτίμητες πληροφορίες για την εξέλιξη, τη συμπεριφορά και τον τρόπο ζωής των πρώιμων ανθρώπων. Η Μαραθούσα 1 είναι η μοναδική υπαίθρια «θέση σφαγής» ελέφαντα γνωστή μέχρι σήμερα στα Βαλκάνια, και μία από τις αρχαιότερες αρχαιολογικές θέσεις στην Ελλάδα. Ως εκ τούτου, είναι εξαιρετικά σημαντική για την κατανόηση της απώτατης προϊστορίας της Ευρώπης.
Η συστηματική ανασκαφή διενεργείται από την Εφορεία Παλαιοανθρωπολογίας – Σπηλαιολογίας, υπό την διεύθυνση της αρχαιολόγου Δρος Ελένης Παναγοπούλου, με τη συμμετοχή της παλαιοανθρωπολόγου Καθηγήτριας Κατερίνας Χαρβάτη (Πανεπιστήμιο Tübingen) και πλειάδας επιστημόνων συναφών ειδικοτήτων.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Έχουν προγραμματιστεί για φέτος 99 συναυλίες μουσικής
Λίγο πριν την πρεμιέρα στην ΕΛΣ μπήκαμε στις πρόβες, μιλήσαμε με τους δύο δημιουργούς και παρακολουθήσαμε και τον τρόπο που δουλεύουν με τους χορευτές
21χρονος τον κατηγόρησε για άγγιγμα δημοσίως «με ανάρμοστο τρόπο» το 2013
Οι δύο σημαντικότεροι φωτογράφοι της Θεσσαλονίκης σε μια από κοινού έκθεση
Ο Δανός καλλιτέχνης έκανε γνωστή την διάγνωση του το 2022
Με το «ΜΑΜΙ» στρέφεται και πάλι σε μνήμες βιωμάτων, μετασχηματισμένες σε αισθητικό γεγονός. Τα ολόγυμνα σώματα των ηθοποιών ανάγονται σε κινούμενα γλυπτά ιδιαίτερης ομορφιάς.
Λίγο πριν τις «Συμφωνικές ροκ μεταμορφώσεις» μιλήσαμε με τον Έλληνα βιρτουόζο κιθαρίστα και ιδρυτή των Firewind
Παγκόσμια πρεμιέρα στις 6 Ιουνίου
Μια μοναδική ευκαιρία ώστε το κοινό να γνωρίσει από κοντά ευρήματα της Εποχής του Χαλκού
Η Άννα Μιχελή σκηνοθετεί τον Φοίβο Παπακώστα και την Κατερίνα Σπύρου
Ο Κέντρικ Λαμάρ δεν έκανε απλώς μια εμφάνιση στο Super Bowl αλλά γράφτηκε μια ένδοξη σελίδα στο τόμο της pop culture
Πέντε σεμινάρια σύγχρονου χορού για σπουδαστές αλλά και για τους κατοίκους της πόλης
Ένα μεσημέρι με τους θεματοφύλακες της ελληνικής γλώσσας στην Ουκρανία
Κωνσταντίνα Ρουσσίδη, Μαριάντζελα Κατσιαβριά, Μένια Παπαδοπούλου μιλούν για τα βιβλία τους που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις Βακχικόν
3 πρεμιέρες και μια παράσταση που κλείνει αυλαία στα τέλη του μήνα
Τι θα δούμε σε μεγάλα μουσεία, χώρους τέχνης και γκαλερί
Στη λίστα και η Μαράια Κάρεϊ, μια από τις διαχρονικές παραλείψεις του θεσμού
Στο νέο του βιβλίο µελετά το φαινόµενο του µοντερνισµού και µεταµοντερνισµού, όπως και το αντίκτυπό τους στη σύγχρονη λογοτεχνία
Ξεχάστε τα τεμπέλικα, ακατάστατα αγοράκια που η μαμά τα παρακαλούσε να συμμαζέψουν τον στάβλο τους - η μόδα άλλαξε και μας αρέσει
Από τις 100 κορυφαίες ταινίες του 2024, πάνω από τις μισές είχαν γυναίκες πρωταγωνίστριες
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.