- CITY GUIDE
- PODCAST
-
12°
Μανουήλ Πανσέληνος: Ποιος ήταν στ’ αλήθεια ο μέγιστος των αγιογράφων;
Στη Μακεδονία τον καιρό των Παλαιολόγων άνθισε μια αξεπέραστη ζωγραφική
Μανουήλ Πανσέληνος: Ο αγιογράφος που θεωρείται ο σημαντικότερος εκπρόσωπος της Μακεδονικής Σχολής.
Πού βρισκόταν το εργαστήριό του; Υπήρξε αυτόνομος, αυθύπαρκτος και μοναδικός καλλιτέχνης, ή μήπως το Μανουήλ Πανσέληνος δεν ήταν παρά το ψευδώνυμο με το οποίο αγιογραφούσε ένας άλλος διάσημος ζωγράφος της παλαιολόγειας Αναγέννησης, ονόματι Μιχαήλ Αστραπάς; Μήπως ήταν μοναχός στο Άγιον Όρος; Κι αν πάλι ήταν Θεσσαλονικιός, ποια ήταν η θέση του στην κοινωνία της εποχής και άραγε ποιος του ανάθεσε να αγιογραφήσει τα μεγαλειώδη τοιχογραφικά και φορητά έργα; «Τι απέριττη ομορφιά έχουν αυτές οι τοιχογραφίες του Πανσέληνου στο Πρωτάτο. Δίχως την επιτήδευση και τη μεγαλοστομία των δυτικών σύγχρονών του ζωγράφων θρησκευτικών παραστάσεων, εμβαθύνει ουσιαστικά, απόλυτα και απλά στην πνευματικότητα της εικονιζόμενης μορφής», δηλώνει ο Φώτης Κόντογλου, συνεπαρμένος από τις τοιχογραφίες Γέννηση, Βάπτιση, Νιπτήρας, Σταύρωση, Υπαπαντή, Προδοσία, Ανάσταση στον Ναό του Πρωτάτου στις Καρυές. Σπαράγματα έργων του Μανουήλ Πανσέληνο, βρίσκονται επίσης στη Μονή Βατοπαιδίου, στη Μεγίστης Λαύρας και στο παρεκκλήσι του Αγίου Ευθυμίου, εντός του Αγίου Δημητρίου, στη Θεσσαλονίκη.
Καλωσορίσατε σε ένα από τα καλύτερα κρυμμένα της βυζαντινής ζωγραφικής, όπου πρωταγωνιστεί ο Μανουήλ Πανσέληνος. Ξέρουμε για αυτόν πως έδρασε και μεγαλούργησε στα τέλη του 13ου με αρχές του 14ου αιώνα, όμως μετά από τούτα τα λιγοστά, το χάος. Γράφει ο μοναχός και ζωγράφος Διονύσιος εκ Φουρνά στο εγχειρίδιο Ερμηνεία της Ζωγραφικής Τέχνης: «Επαρακινήθηκα να πολυπλασιάσω το εμπιστευθέν παρά Κυρίου τούτο το μικρό τάλαντον, τουτέστι την ολίγην μοι ταύτην τέχνην, όπου μετά πολλού κόπου και χρόνου έμαθον σπουδάζοντας παιδιόθεν και μιμούμενος κατά το δυνατόν μοι τον εκ Θεσσαλονίκης δίκην σελήνης λάμψαντα κυρ Μανουήλ Πανσέληνον, από τε τας εικονισθείσας παρ’ αυτού ιεράς εικόνας τε και περικαλλείς ναούς εν τω αγιονύμω όρει τω Άθω. Όστις και λάμπων εις την ζωγραφικήν ταύτην επιστήμην ωσάν χρυσολαμπροκίνητος σελήνη, υπερηκόντισε και κατεκάλυψε με την θαυμαστήν τέχνην του όλους τους παλαιούς και νέους ζωγράφους, ως τον δείχνουσι σαφέστατα αι εν τοίχοις και πίναξιν υπ’ αυτού εικονισθίσαι εικόνες. Και τούτο θέλει το καταλάβει ο καθείς καλώτατα, οπού να μετέχη οπωσούν από την ζωγραφικήν, όταν επιμελώς τας στοχασθή και τας θεωρήση».
Υπήρξε θρύλος, αυτό είναι σίγουρο, ο ζωγράφος του οποίου τα έργα οι ειδικοί τα συγκρίνουν με αυτά του Τζίοτο και του Ραφαήλ. Ειδικά το πρόσωπο του «Αναπεσών», παραπέμπει στα αναγεννησιακά αγγελούδια του δεύτερου ως προς τη φόρμα, τη γλυκύτητα του βλέμματος και την εσωτερική έκφραση της σκέψης. Με σήμα κατατεθέν τη βαθιά πνευματικότητα, την πλαστικότητα, τη δραματική έκφραση και τον ρεαλισμό και αποτυπώνοντας εντός του χριστιανικού κόσμου συγκινήσεις της αρχαιοελληνικής και ρωμαϊκής ζωγραφικής παράδοσης, ο Μανουήλ Πανσέληνος θεωρείται ο νούμερο ένα εκπρόσωπος της Μακεδονικής Σχολής. Τα βλέμματά του, ρεμβώδη και μελαγχολικά, παραπέμπουν και σε αιγυπτιακά Φαγιούμ. Οι πρασινωπές σκιές, το ρόδινο, το καστανό, το μελιτζανί και το κόκκινο χρώμα που χρησιμοποιεί στα βλέφαρα, στη μύτη ή στο ρουθούνι, τα υψηλά μέτωπα και τα αδρά χαρακτηριστικά, ορίζουν μια ολότελα προσωπική τεχνική που χαρίζει ζωντάνια έκφρασης και γλυπτικό χαρακτήρα, φωτεινότητα και κρυστάλλινη διαύγεια. Μα στο ερώτημα αν υπήρξε ποτέ αυτούσιος ή μήπως η υπογραφή Μανουήλ Πανσέληνος ήταν το alter ego ενός από τους Αστραπά και Καλλέργη, διάσημων και υπαρκτών εκπροσώπων της Μακεδονικής Σχολής της Θεσσαλονίκης, οι απαντήσεις θα δίνουν και θα παίρνουν και θα επιτείνουν το σασπένς. Ποιος Τόμας Πίντσον;
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Για τους πολλούς είναι ένα μπαρ, για κάποιους μια ιδέα
Τιμή και δόξα στον άνθρωπο που πέρασε τη Θεσσαλονίκη στην επόμενη φάση της
Εναλλακτικός τίτλος: Έχω ένα πρόβλημα για κάθε σας λύση
Από το Big Ben στο Λονδίνο μέχρι τον αστρονομικό πύργο της Πράγας, αυτά τα ρολόγια δεν δείχνουν απλώς την ώρα, είναι τοπόσημα
«Οι αργόσχολοι μαζεύτηκαν και κοίταζαν τα αυγά, με κέλυφος βέβαια, να ρίχνονται στο σκάμμα»
Ένα μήνυμα προστασίας για τη νανόχηνα και τα μεταναστευτικά πουλιά
Ποια σενάρια διακινούνται για την τύχη του
«Ξυπνάτε από τα μνήματα αδικοσκοτωμένοι / Να δήτε την πατρίδαν σας απελευθερωμένη. / Ξυπνάτε από τα μνήματα, δεν είσθε πια ραγιάδες / Ξυπνάτε κι ήρθ’ η λευθεριά, έφυγαν οι αγάδες»
Ο ναός του Αγίου Δημητρίου είναι σαν χρονοκαψούλα, μέσα του συνυπάρχουν, αλληλεπιδρούν και νοηματοδοτούν η μια την άλλη οι μεγάλες ιστορικές στιγμές που σημάδεψαν τη Θεσσαλονίκη
Αισιόδοξο το παρόν, λαμπερό το μέλλον. Στοίχημα;
Τι χρωστάει η Θεσσαλονίκη στη δόκιμη καλόγρια Λουίζα Σανκιόνι;
Φρέσκα πράγματα, καινούργια στέκια, ωραίες φάσεις
Επόμενη στάση: μητροπολιτικό πάρκο
Ιστορίες από τον αφρό των ημερών
Οι φυλές που τις προτιμούν, τα έργα που ετοιμάζονται
Και το χρωστάει στους επισκέπτες της
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.