- CITY GUIDE
- PODCAST
-
16°
Yπνωτισμός του αυτοκινητόδρομου: Μια κατάσταση του εγκεφάλου που μπορεί να συμβεί σε οδηγούς τροχοφόρων μεγάλων αποστάσεων
Γνωστός και «ως πυρετός της λευκής γραμμής», ο υπνωτισμός του αυτοκινητόδρομου είναι μια αλλοιωμένη ψυχική κατάσταση στην οποία ένα άτομο οδηγεί όχημα σε μεγάλες αποστάσεις, ανταποκρινόμενο σε εξωτερικά γεγονότα με τον αναμενόμενο, ασφαλή και σωστό τρόπο χωρίς όμως να θυμάται ότι το έκανε συνειδητά. Σε αυτήν την κατάσταση, το συνειδητό μυαλό του οδηγού είναι πλήρως εστιασμένο αλλού, ενώ ταυτοχρόνως φαίνεται ότι επεξεργάζεται τις πληροφορίες που απαιτούνται για την ασφαλή οδήγηση. Η «ύπνωση» είναι μια εκδήλωση της συνηθισμένης διαδικασίας του αυτοματισμού.
Η ιδέα περιγράφηκε για πρώτη φορά σε ένα άρθρο του 1921 που ανέφερε το φαινόμενο ως «υπνωτισμό του δρόμου»: οδήγηση σε κατάσταση «έκστασης» και αφηρημάδας με το βλέμμα απλανές αλλά ταυτοχρόνως στυλωμένο σε ένα σταθερό σημείο στον ορίζοντα. Το 1929, μια μελέτη του Walter Miles με τίτλο «Sleeping with the Eyes Open» συμπέραινε ότι ήταν δυνατό για τους οδηγούς να αποκοιμηθούν με τα μάτια ανοιχτά και να συνεχίσουν να οδηγούν. Στη δεκαετία του 1950, διάφορα τροχαία ατυχήματα που φαίνονταν «τρελά» εξηγήθηκαν από αυτό το φαινόμενο το οποίο οφείλει το όνομά του στον Griffith W Williams o oποίος το 1963 δημοσίευσε σχετική μελέτη στο «International Journal of Clinical and Experimental Hypnosis». Βασιζόμενοι στις θεωρίες του Ernest Hilgard ότι η ύπνωση είναι μια αλλοιωμένη κατάσταση επίγνωσης, ορισμένοι επιστήμονες υποστηρίζουν ότι η συνείδηση μπορεί να δρα ακόμα σε υπνωτισμένη κατάσταση. Στην περίπτωση της ύπνωσης σε αυτοκινητόδρομο, καθώς ένα ρεύμα συνείδησης οδηγεί το αυτοκίνητο ενώ τα υπόλοιπα είναι εστιασμένα αλλού, ο οδηγός έχει μερική ή και πλήρη αμνησία σχετικά με τον χρόνο οδήγησης. Το φαινόμενο μπορεί να συμβεί και σε μηχανοδηγό τρένου: το 2013 το επικαλέστηκε σιδηροδρομικός που θεωρήθηκε υπεύθυνος για εκτροχιασμό τρένου στη Νέα Υόρκη κατά τον οποίον σκοτώθηκαν τέσσερα άτομα.
Ο «υπνωτισμός» δεν είναι ύπνος, όπως λέει ο Jim Horne από το Κέντρο Έρευνας Ύπνου, του πανεπιστημίου του Loughborough. Η κατάσταση μοιάζει περισσότερο με εκείνη του διαλογισμού: αν ένα σκυλί πεταχτεί τον δρόμο, ο οδηγός θα αντιδράσει αστραπιαία, με μηχανιστικό τρόπο· το υποσυνείδητό του παραμένει συνδεδεμένο με το περιβάλλον.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Τα 11 μοντέλα που διεκδικούν τον φετινό τίτλο
Μια επιχειρηματική κίνηση στη φάση μετάβασης της χώρας μας προς την ηλεκτροκίνηση
Πρώτος ο Φερστάπεν με γρηγορότερο τον 44ο γύρο του Πιάστρι και τρίτο τον Σάινθ
Ο Τιερί Νεβίλ νικητής του Ράλλυ Σαουδικής Αραβίας
Σε 14 ή σε 9 μήνες οι Κινέζοι μπορούν να κατασκευάσουν ένα υπερσύγχρονο εργοστάσιο που παράγει πολύ υψηλού επιπέδου προϊόντα με απίθανη σχέση ποιότητας-τιμής
Συνδυάζει δεξιοτεχνία, λειτουργικότητα και επιδόσεις, εξασφαλίζοντας μια διαισθητική οδηγική εμπειρία σε κάθε ταξίδι.
Νικητής ο Φερστάπεν, δεύτερος ο Ράσελ, τρίτος ο Αντονέλλι με αποκλεισμό Νόρρις και Πιάστρι
«Φωτιά» στο πρωτάθλημα της F1
Λάντο Νόρις και Τζορτζ Ράσελ στο podium
Η viral καμπάνια που έγινε μάθημα εταιρικής ευφυΐας
Ετοιμοπαράδοτο και με γκάμα που περιλαμβάνει τρεις εκδόσεις
Όταν ο φόβος της κλήσης ξεπερνά τον φόβο του τραυματισμού
Σύμφωνα με την εταιρεία, «το αύριο της ηλεκτροκίνησης ξεκινά σήμερα»
Τα καλύτερα μοντέλα που κυκλοφόρησαν για το έτος στη χώρα μας
Πρώτος ο Νόρις, δεύτερος ο Αντονέλι με Μερσέντες, τρίτος ο Φερστάπεν
Ο πρωταθλητής του WRC του 2019 ανακοίνωσε ένα διάλειμμα από τους αγώνες ράλι, τερματίζοντας μια καριέρα 18 ετών, λίγες ώρες μετά την ολοκλήρωση του FORUM8 Ράλλυ Ιαπωνίας
Ο Οτ Τάνακ εκτός συναγωνισμού για το πρωτάθλημα οδηγών
Ποια ήταν η πρώτη γυναίκα οδηγός αγώνων ταχύτητας
22 άρθρα για τις εξελίξεις στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία
Ένα από τα πιο αεροδυναμικά ηλεκτρικά οχήματα στην κατηγορία του
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.