Πολιτικη & Οικονομια

Endeavor: Η διεθνής ΜΚΟ που ανακαλύπτει και δημιουργεί τα επόμενα success stories

Πώς πάνω από 1.100 εταιρίες παγκοσμίως, μεταξύ των οποίων και 19 ελληνικές, αναπτύσσονται υπό την καθοδήγησή της

4781-128427.jpg
Κατερίνα Παναγοπούλου
ΤΕΥΧΟΣ 678
5’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
3-1.jpg

Τρίτη πρωί στο Χίλτον. 26 up-and-coming επιχειρηματίες από 13 χώρες προετοιμάζονται για το 83ο ISP (International Selection Panel - Διεθνές Πάνελ Επιλογής) της Endeavor. Είχε τύχει να ακούσω για τη διαδικασία, χωρίς όμως να γνωρίζω πολλά. Το προηγούμενο βράδυ άρχισα να σκρολάρω στο διαδίκτυο για να καταλάβω ποιος είναι τελικά ο πολυσυζητημένος διεθνής οργανισμός.

Endeavor είναι ο νούμερο ένα διεθνής μη κερδοσκοπικός οργανισμός για την υποστήριξη και ανάπτυξη των πιο υποσχόμενων μικρομεσαίων εταιριών στον κόσμο. Η ιστορία της ξεκίνησε το 1997 από δύο φίλους, τη Linda Rottenberg και τον Peter Kellner, οι οποίοι σχεδίασαν το όραμά τους σε μια χαρτοπετσέτα, όπως έχουν κάνει πολλοί νέοι επιχειρηματίες πριν και μετά από αυτούς. Ο Peter είχε μόλις επιστρέψει από την Κίνα, και στο ταξίδι του εκεί είχε συνειδητοποιήσει πως η ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας έχει τη δύναμη να μεταμορφώσει μια ολόκληρη χώρα. Συγχρόνως, η Linda είχε γυρίσει από την Αργεντινή, όπου κατά τη διάρκεια του ταξιδιού της βρέθηκε σε ένα ταξί στο Buenos Aires, του οποίου ο οδηγός ήταν κάτοχος PhD. Τον ρώτησε γιατί δεν είχε σκεφτεί να γίνει «entrepreneur» αντί για οδηγός ταξί. «Εmpresario?» τη ρώτησε, χρησιμοποιώντας μια λέξη που στα ισπανικά σημαίνει μεγάλος επιχειρηματίας. Συνειδητοποίησε τότε ότι στα ισπανικά δεν υπάρχει η λέξη «entrepreneur». 

Στην αρχή, η ιδέα της δημιουργίας ενός οργανισμού που θα υποστηρίζει εταιρίες σε αναπτυσσόμενες αγορές θεωρήθηκε παράλογη. Κανείς δεν πίστευε ότι σε αυτές τις χώρες θα υπήρχαν επιχειρηματίες με όραμα, ούτε καταξιωμένοι mentors με διάθεση να προσφέρουν τις γνώσεις και τις εμπειρίες τους. Μια μικρή ομάδα έπεισε τους επιχειρηματικούς ηγέτες αρχικά στη Λατινική Αμερική και στη συνέχεια στη Νότια Αφρική, την Τουρκία και σε χώρες της Μέσης Ανατολής, να αφιερώσουν χρήματα αλλά και χρόνο στην Endeavor και τους επιχειρηματίες της. Σήμερα η Endeavor έχει παρουσία σε 33 χώρες, ενώ στην Ελλάδα ιδρύθηκε το 2012 με την υποστήριξη του Διοικητικού Συμβουλίου, που δημιουργήθηκε και το οποίο απαρτίζεται από κορυφαίους εκπροσώπους της εγχώριας επιχειρηματικής κοινότητας. Στόχος της παρουσίας της Endeavor στην Ελλάδα είναι η ανάδειξη επιχειρήσεων - πρότυπα, που εξελίσσονται, επεκτείνονται διεθνώς και μεγαλώνουν ραγδαία στις δύσκολες συνθήκες της ελληνικής οικονομίας. Δεν είναι τυχαίο ότι οι εταιρείες της Endeavor Greece έχουν καταφέρει να έχουν επιχειρηματική δραστηριότητα σε 95 χώρες και μέση ετήσια ανάπτυξη 45% και όλα αυτά στα χρόνια της κρίσης!

6.jpg

Τι κάνει πρακτικά;

Μέσω των γραφείων της, η Endeavor εντοπίζει τους καλύτερους νέους επιχειρηματίες που ηγούνται καινοτόμων εταιρειών με υψηλό ρυθμό ανάπτυξης-scale-ups, όπως αποκαλούνται, και τους βοηθάει να πετύχουν τους στόχους τους αξιοποιώντας τις δυνατότητες του δικτύου της Endeavor, το οποίο αποτελείται από μερικούς από τους πιο επιτυχημένους και κορυφαίους επιχειρηματίες στον κόσμο. Συγκεκριμένα, η βοήθεια εστιάζεται σε τρεις άξονες: πρόσβαση σε αγορές, πρόσβαση σε επενδύσεις και δανεισμό και στρατηγικές συμβουλές (mentoring) από τους κορυφαίους επιχειρηματίες, μέλη του δικτύου Endeavor. Για να ενταχθεί μία επιχείρηση στην «οικογένεια» της Endeavor θα πρέπει να έχει ετήσιο κύκλο εργασιών μεταξύ 500 χιλιάδων και 50 εκατομμυρίων ευρώ και να αποδείξει ότι είναι scale-up, δηλαδή ότι μπορεί αυτή η επιχείρηση να αναπτυχθεί ραγδαία στα επόμενα χρόνια. Αυτή τη στιγμή οι εταιρίες που στηρίζει η Endeavor στην Ελλάδα έχουν δημιουργήσει 20.000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας. 

pan_0707.jpg

Διαδικασία Επιλογής - Μέρα 1η

Στο ελληνικό τμήμα της Endeavor από το 2012 έχουν αξιολογηθεί πάνω από 2.000 εταιρείες. Η επιλογή και αξιολόγηση των δυνατοτήτων των εταιρειών γίνεται μέσω μιας απαιτητικής διαδικασίας με πολλά στάδια διάρκειας 3-6 μηνών, που περιλαμβάνει αξιολόγηση από τοπικούς και διεθνείς mentors και καταλήγει με το ISP. Ο διευθύνων σύμβουλος της Endeavor Greece, Παναγιώτης Καραμπίνης, μου εξηγεί τη διαδικασία του ISP: «Την πρώτη μέρα κάθε υποψήφιος περνάει από 3 συνεντεύξεις, με δύο διαφορετικούς αξιολογητές κάθε φορά». Οι υποψήφιοι παρουσιάζουν το όραμα και το bussiness plan της εταιρείας τους, τα μελλοντικά τους σχέδια και απαντούν σε ερωτήσεις σχετικά με το πόσους υπαλλήλους απασχολούν, πού σκοπεύουν να επενδύσουν, ποια είναι τα οικονομικά μεγέθη της εταιρείας, αλλά και γιατί αποφάσισαν να ζητήσουν τη βοήθεια της Endeavor. Όπως πολύ απλά και με ειλικρίνεια ανέφερε, στο πάνελ που παρακολούθησα, ο μόλις 34χρονος συνιδιοκτήτης της ισπανικής Spaceboost, «είμαστε πολύ καλοί σε κάποια πράγματα αλλά σε άλλα δεν είμαστε, γι’ αυτό βρισκόμαστε εδώ, για να μας βοηθήσετε». 

5.jpg

Μέρα 2η

Η δεύτερη μέρα του ISP είχε ακόμα μεγαλύτερο ενδιαφέρον. Όλοι μαζί οι panelists βρέθηκαν σε μία αίθουσα του ξενοδοχείου Μεγάλη Βρετανία για να βγάλουν τα τελικά αποτελέσματα. Τα 6 συνολικά άτομα που αξιολόγησαν την κάθε εταιρεία διαβουλεύονταν μεταξύ τους με βάση τα όσα τους είχαν πει οι υποψήφιοι την προηγούμενη μέρα. Μία μία οι εταιρείες εμφανίζονταν στην οθόνη και τα μέλη της Endeavor ανέπτυσσαν τα επιχειρήματά τους θέτοντας ερωτήματα: «έχει τη διοικητική επάρκεια για να πραγματοποιήσει τα σχέδιά του;», «μπορεί η εταιρεία να γίνει ανταγωνιστική και να επεκταθεί;», «έχει ένα συγκεκριμένο επιχειρηματικό μοντέλο και έχει αναπτύξει μία σαφή φόρμουλα για να πετύχει;», «υπάρχει σε αυτή τη χώρα ανάλογη αγορά για να πετύχει αυτή η εταιρεία;», «η χώρα στην οποία είπε ότι θέλει να μεταφερθεί μπορεί να του δημιουργήσει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα;». Δεκάδες ερωτήματα έπεφταν στο τραπέζι και τα άτομα που είχαν κάνει τις συνεντεύξεις επιχειρηματολογούσαν υπέρ ή κατά. Μετά γινόταν η ψηφοφορία με ανάταση χειρός. Εάν η εταιρεία έπαιρνε 6 στις 6 ψήφους γινόταν μέλος της Endeavor. Για όσες λάμβαναν λιγότερες ψήφους ακολουθούσαν άλλοι δύο γύροι, στους οποίους οι μεν (που την υπερψήφισαν) και οι δε (που την καταψήφισαν) επιχειρηματολογούσαν αναπτύσσοντας την άποψή τους και στο τέλος ακολουθούσε η τελική ψηφοφορία. 

Συνολικά στο συγκεκριμένο ISP αξιολογήθηκαν και επιλέχθηκαν από 24 επιχειρηματικούς ηγέτες και μέλη του διεθνούς δικτύου της Endeavor 26 επιχειρηματίες υποψήφιοι για την Endeavor, εκπροσωπώντας 18 εταιρείες από 13 χώρες. Οι επιλεγμένοι επιχειρηματίες, που πλέον είναι 1.768 από 1.106 εταιρείες σε 33 αγορές, έχουν πρόσβαση στο διεθνές δίκτυο της Endeavor και σε επενδυτές. Με αυτό τον τρόπο αναπτύσσονται περαιτέρω, δημιουργούν θέσεις εργασίας και γίνονται πρότυπα για άλλους. Να σημειωθεί ότι οι επιλεγμένοι επιχειρηματίες έχουν δημιουργήσει περισσότερες από 1.500.000 θέσεις εργασίας διεθνώς και κατέγραψαν έσοδα πάνω από $15 δισ. το 2017! 

Σε αυτό το ISP μάλιστα υπήρχε και ελληνική συμμετοχή η οποία κατάφερε να ενταχθεί στην Endeavor. Πρόκειται για την Oseven Telematics, η οποία ιδρύθηκε το 2015 και εξειδικεύεται σε λύσεις τηλεματικής και αναλύσεις οδηγικής συμπεριφοράς. Αρκετές είναι οι ελληνικές εταιρείες που με ανάλογη διαδικασία έχουν καταφέρει να ενταχθούν τα προηγούμενα χρόνια: Hellas Direct, Papadimitriou, Hotel Brain, ERGON, Brainbox, Think Digital Group, Green Cola, blueground, Frezyderm, Avocarrot, Sychem, Workable, CHB, Forky, ΚΟΝΒΑ, Yodiwo, Raymetrics, Centaur Analytics, Metamaterial Technologies Inc και Dust+Cream.
Το πολύ ενδιαφέρον είναι ότι και τις δύο μέρες είδα νέους ανθρώπους, με δεξιότητες, απίστευτη όρεξη και φιλοδοξίες, που ήταν αποφασισμένοι να πετύχουν. Νέα σε ηλικία παιδιά με τη φλόγα στα μάτια, που ήδη είχαν κάνει το πρώτο βήμα και προσπαθούσαν εναγωνίως να λάβουν το τελικό εισιτήριο για την επιτυχία. Δεν είναι τυχαίο ότι και τα παιδιά που εργάζονται στην Endeavor Greece το κάνουν με τόση όρεξη, σαν να πρόκειται για χόμπι! 
«Ένας στόχος χωρίς σχέδιο είναι απλά μια ευχή» γράφει η ιστοσελίδα της Endeavor Greece, υιοθετώντας τη ρήση του Antoine de Saint-Exupery. Αυτό που κάνει λοιπόν η Endeavor είναι να βοηθάει τα επόμενα success stories να καταστρώσουν το σχέδιό τους, για να γίνει αυτή η ευχή πραγματικότητα.

pan_0179.jpg

Info: Ανάμεσα στους 30 επιχειρηματίες και επενδυτές που αξιολόγησαν τους υποψήφιους επιχειρηματίες από όλο τον κόσμο ήταν και οι επιχειρηματίες του ελληνικού τμήματος της Endeavor, Jason Μανολόπουλος (συνιδρυτής & CIO της Dromeus Capital) και Νίκος  Μωραϊτάκης (CEO της Workable) καθώς και τα μέλη του ΔΣ, Μάρκος Βερέμης και Περικλής Σταματιάδης. Επόμενο ραντεβού στο επόμενο ISP τον Δεκέμβριο του 2018 στο Cape Town! 

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ