- CITY GUIDE
- PODCAST
-
11°
Για την άμβλωση να μιλάμε, για τη γυναικεία σεξουαλικότητα να μη βγάζουμε κιχ
Υπάρχει λόγος που είναι τόσο εύκολο να ανοίξει τόσο εύκολα μια κουβέντα για το δικαίωμα στην αυτοδιάθεση του γυναικείου σώματος, αλλά όχι για το δικαίωμα στην απόλαυση
Αμβλώσεις: να ένα εύκολο θέμα για να ανοίξεις συζήτηση, αλλά τόλμα να μιλήσεις για τη γυναικεία επιιθυμία, τα ΣΜΝ, τη σεξουαλικότητα και τα λέμε
Το σωτήριο έτος 1986, εδώ στην Ελλάδα, η γενναία και επίμονη Μαρία Κυπριωτάκη - Περράκη, εν μέσω κορώνων της αντιπολίτευσης και κατακίτρινων πρωτοσέλιδων του ημερήσιου Τύπου, έφερνε στη Βουλή το νομοσχέδιο για την αποποινικοποίηση των αμβλώσεων. Είχε τη σημασία του η κυρία ιδιοτητα της αείμνηστης Κυπριωτάκη (ήταν χειρουργός - γυναικολόγος), είχε τη σημασία του το αντιστασιακό παρελθόν της οικογένειάς της από το Ηράκλειο, είχε βαρύτητα το ότι ανήκε στο ΠΑΣΟΚ του Ανδρέα Παπανδρέου και διατελούσε υφυπουργός Υγείας. Η μάχη της πέρασε στην ιστορία, το δικαίωμα κατοχυρώθηκε συνταγματικά, το θέμα έκλεισε.
Κι όσο είναι δύσκολο να διασαλευτεί αυτό το κεκτημένο για τις γυναίκες της χώρας, άλλο τόσο είναι εύκολο να ανοίγει κάθε τρεις και λίγο μια κουβέντα για τις αμβλώσεις. Πότε με «Συνέδρια Γονιμότητας» που όμως βρίσκουν τοίχο στα κοινωνικά ανακλαστικά, πότε με συζητήσεις και ημερίδες με βαρύγδουπους τίτλους που ερεθίζουν τον μέσο Ελληναρά τύπου «Τα συντρίμμια της οικογένειας και η ανατολη της μητριαρχίας». Και είναι εύκολο να υποκινεί κανείς τέτοιες συζητήσεις –ο οποιοσδήποτε χρήσιμος ηλίθιος- γιατί η άμβλωση ακουμπά σε μία ταλαιπωρία του γυναικείου σώματος, σε μία σωματική, ψυχική και πνευματική απελπισία. Την απελπισία κάποιας που δεν θέλει να γεννήσει (ακόμη ή ποτέ) ένα παιδί. Καθώς η άμβλωση από τους ανήθικους και τους ανίδεους παρουσιάζεται ως μία πράξη επιπολαιότητας, είναι εύκολο να ασκηθεί κριτική.
Ακόμα πιο δύσκολο, όμως, από τη διασάλευση αυτού του κεκτημένου είναι να ανοιχτεί μια κουβέντα για τη γυναικεία σεξουαλικότητα. Για την απόλαυση και την επιθυμία. Εκεί το βουλώνουν όλοι στο τραπέζι, ντροπή σκεπάζει τις λέξεις, παιδαριώδης αμηχανία καταπνίγει τη συζήτηση. Γιατί γυναικείο σώμα στις πατριαρχικές κοινωνίες και τα θεοκρατικά καθεστώτα σημαίνει μόνο παιδοποιητικές διαδικασίες, ωδίνες μήτρας, μαρτύριο σωματικό, κυρίως.
Όντως, τώρα; Ναι και απολύτως. Μικρό παράδειγμα, άβολη εμπειρία: βράδυ Σαββάτου, Cinobo Πατησίων, παίζει το Νοσφεράτου και από τη μαζική προσέλευση καταλαβαίνεις ότι έχει γίνει καλή δουλίτσα στο ελεγχόμενο (και ανεξέλεγκτο) promo. Όπου ανεξέλεγκτο, μιλάμε για το TikTok, εκεί όπου ήδη πριν από την πρεμιέρα στις ελληνικές σκοτεινές αίθουσες έδιναν και έπαιρναν τα spoilers για το full frontal του πρωταγωνιστή και για τις σκηνές σεξ που ήταν «πολύ». «Πολύ τι;», ρωτούσες με κάποια υποψία, «πολύ, γενικώς» σου απαντούσαν, κυρίως εκπρόσωποι της Gen Z.
Και αρχίζει η ταινία. Και «πολύ» δεν προκύπτει από πουθενά. Αλλά στις ερωτικές σκηνές της Λίλυ Ρόουζ Ντεπ –που μέχρι τα μισά περισσότερο υπονοούνται παρά συμβαίνουν– υπάρχει ένα σχεδόν χειροπιαστό σκάλωμα στη σκοτεινή αίθουσα. Και γελάκια. Αμήχανα, ντροπαλά γελάκια. Όχι από νεαρούς ανθρώπους, ούτε τόσο από άνδρες. Κυρίως από γυναίκες γύρω στα 25-30. Σχόλια, μουρμουρητά και πάλι γέλια, για το γυμνό γυναικείο σώμα που επιθυμεί, φαντασιώνεται, διεκδικεί.
Τα ίδια και χειρότερα στο Babygirl με τη Νικόλ Κίντμαν. Και πάλι γέλια και κάφρικο χιούμορ στις σκηνές σεξ, τόσο από άνδρες όσο και από γυναίκες. Κυρίως στο γυναικείο γυμνό, στην απεικόνιση των γυναικείων ερωτικών σκηνών. Ναι, αλλά γιατί; Γιατί σε δύο ταινίες πρόσφατης σοδειάς, στις οποίες η γυναικεία σεξουαλικότητα είναι παρούσα, να συμβαίνει τέτοια αναστάτωση λες και είμαστε μπαρμπάδες σε τσοντοσινεμά της δεκαετίας του εβδομήντα; Γιατί εδώ και καιρό δεν μιλάμε όχι απλώς για τη γυναικεία σεξουαλικότητα, αλλά για το σεξ γενικώς. Το Facebook και το TikTok «κόβουν» τη λέξη από τα ποσταρίσματα που την αφορούν, «κατεβάζουν» την απήχηση των δημοσιεύσεων που την αναφέρουν και πολύ συχνά κάνουν γενναιόδωρο ban τον λογαριασμό της γενναίας ή του γενναίου που θα τολμήσει να γράψει κάτι –όχι ανάρμοστο– ακόμα και επιστημονικό (απλώς δοκιμάστε να γράψετε sex και όχι s*x ή s@x και πολύ γρήγορα θα ανακαλύψετε τι μπορεί να σημαίνει αυτό για τον λογαριασμό σας στα συγκεκριμένα κοινωνικά δίκτυα).
Ενώ οι στατιστικές δείχνουν ότι τα παιδιά σήμερα ξεκινούν τη σεξουαλική δραστηριότητά τους ήδη από την ηλικία των 12-13 ετών, εξακολουθεί να θεωρείται προβληματική η ύπαρξη μαθήματος σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης στα σχολεία, με σεβαστή μερίδα των γονέων των μαθητριών / μαθητών να αντιδρά σθεναρά στην επιμόρφωση των παιδιών του για κάτι που δεν αφορά μόνο το σώμα, αλλά συνολικά την ένταξή του παιδιού τους στον κοινωνικό ιστό.
Έχουμε 2025 και ειδικά οι γυναίκες ακόμη ψιθυρίζουν όταν μιλούν για το σεξ ή για γυναικολογικής φύσεως θέματα. Ακόμη ντρέπονται να κρατήσουν σερβιέτα ή ταμπόν χωρίς να τα κρύβουν. Ακόμη προσχωρούν στο σύμπαν της ερωτικής τους ζωής, αγνοώντας σοβαρά ζητήματα που αφορούν την υγεία τους, τα ΣΜΝ, την εγκυμοσύνη, την ίδια τους την ανατομία.
Με τόσο σεξ τριγύρω –παντού στα social media, τουλάχιστον- ειδικά η Gen Z εμφανίζεται πιο ντροπαλή, απαθής, φοβισμένη και συντηρητική από κάθε άλλη γενιά. Πριν από λίγο καιρό, κατά τη διάρκεια μίας φεμινιστικής ενημέρωσης, μαθήτριες Λυκείου γύρισαν με αποστροφή την πλάτη τους σε φωτογραφίες καταξιωμένης φωτογράφου που απεικόνιζαν τα γυναικεία γεννητικά όργανα σε διάφορες φάσεις της γυναικείας ζωής. «Γιατί, κορίτσια;», είχαμε ρωτήσει, για να εισπράξουμε την απάντηση: «Ε, είναι λίγο σιχαμένο όλο αυτό»..!
Αν όλα τα παραπάνω μπουν δίπλα δίπλα «φωνάζουν» δύο πράγματα: έλλειμμα ενημέρωσης και φορετή ντροπή. Και τίποτα δεν φέρνει πιο γρήγορα το σκοτάδι από αυτόν τον συνδυασμό. Οι προσπάθειες να ανοίξουν τέτοιες κουβέντες –στο καφενείο, στην Ευρωβουλή, στην τηλεόραση- θα κόβονταν μαχαίρι αν συζητούσαμε περισσότερο, χωρίς ντροπή για όλα όσα φέρνουν σε εξαιρετικά δύσκολη θέση όλον αυτόν τον ανώριμο αχταρμά από άνδρες με συναισθηματική και πνευματική ωριμότητα δίχρονου αγοριού που νιώθουν βολικά να μιλούν για όργανα και σώματα που δεν διαθέτουν.
Θα άξιζε τον κόπο και για το αποτέλεσμα και για την αγνή χαρά του τρολαρίσματος.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Συγκλονίζουν οι δηλώσεις του πατέρα για τον σκύλο που σκότωσε το 2χρονο
Το αγοράκι υπέστη σοβαρά τραύματα - Δεν κατάφεραν να το σώσουν οι γιατροί
Τρίμηνη ισχύς της κήρυξης σε δήμο Μεγαρέων, Ανατολικής Μάνης, Ευρώτα και δημοτικές ενότητες Οινόης και Ερυθρών
Ακινητοποίησε τον 42χρονο μαζί με δύο συνεργούς - Απείλησε την οικογένειά του
Σοβαρές αλλοιώσεις, προσθήκες εικόνας και ενδείξεις ΑΙ σε υλικό που παρουσιάστηκε ως αυθεντικό
Αντί η πολιτεία να δημιουργήσει ένα ανάχωμα στην αμάθεια και τη σύγχυση που επικρατεί στο μυαλό των εφήβων, έχει εγκαταλείψει την εκπαίδευση στο διαδίκτυο, στους συμμαθητές τους και την πορνογραφία
Ακινητοποιήθηκαν τρένα σε Λάρισα και Λειανοκλάδι - Μεταφορά επιβατών με λεωφορεία
Σοβαρά προβλήματα στο οδικό δίκτυο της Κεντρικής Μακεδονίας, με διακοπές κυκλοφορίας
Ο Γενικός Διευθυντής του Ινστιτούτου Εργασίας της ΓΣΕΕ μιλά στην ATHENS VOICE
Κλιμακώνονται οι κινητοποιήσεις με αποκλεισμούς δρόμων και τελωνείων
Συναγερμός λόγω υπερχείλισης του ποταμού Ενιπέα - Οδηγία μετακίνησης προς τους κατοίκους
Οι δύο γυναίκες φέρεται να μη φορούσαν ζώνη ασφαλείας
Οι τρεις ενέδρες και οι ξυλοδαρμοί
Ο θάνατος μπορεί να είναι σύντομος και απλός· η πορεία προς αυτόν όμως χρειάζεται τρυφερότητα, υποστήριξη και συντροφιά
Οι Αρχές των δικαστηρίων ειδοποίησαν αμέσως το ΕΚΑΒ
Φίλοι και συγγενείς τον αποχαιρέτησαν κρατώντας λευκά τριαντάφυλλα
«Του είπα ξέρω ότι τον φάγανε. Τον χτύπησαν!», είπε ο ψαράς
Έκτακτη διακοπή στην κεντρική αγορά της πόλης - Συνεργεία εργάζονται για αποκατάσταση
Τα ίχνη της χάθηκαν την Τετάρτη
Την εξύβριζαν συστηματικά
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.