- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
Γιατί ντυνόμαστε σαν άλλοι άνθρωποι στις διακοπές - Το Instagram effect που επηρεάζει τις επιλογές μας
Πώς εξηγείται η ανάγκη μας να ξεφύγουμε από την καθημερινότητα
Η γκαρνταρόμπα διακοπών για τα social media: Οι τοποθεσίες γίνονται σκηνικά και τα outfits μέρος του προσωπικού brand του ταξιδιώτη
Γιατί ντυνόμαστε όπως κάποιος άλλος όταν πάμε διακοπές; Από πολυχρηστικά ρούχα utility μέχρι Instagrammable μάξι-φορέματα και καπέλα floppy - ένα είναι βέβαιο: δεν ντυνόμαστε έτσι στην καθημερινότητά μας.
Γιατί ντυνόμαστε σχεδόν σαν να είμαστε κάποιος άλλος
Η Marta Franceschini, υπεύθυνη επικοινωνίας στην European Fashion Heritage Association, εξηγεί ότι η γκαρνταρόμπα διακοπών εμφανίστηκε μαζί με τα ταξίδια αναψυχής τον 19ο αιώνα.
«Προηγουμένως, τα ρούχα ταξιδιού ήταν κυρίως χρηστικά, συνδεδεμένα με μετανάστευση, προσκυνήματα ή στρατιωτικές και εμπορικές αποστολές», λέει. Με την ανάπτυξη της μεσαίας τάξης και των σιδηροδρόμων στην Ευρώπη, τα παραθεριστικά θέρετρα έγιναν της μόδας και χρειάστηκαν ελαφρύτερα ρούχα από λινό και μετάξι.
Στην περίοδο ανάμεσα στον δύο παγκόσμιους πολέμους, η Coco Chanel εισήγαγε χαλαρά styles όπως casual πλεκτά, φαρδιά παντελόνια και μαγιό.
«Η οικονομική άνθηση μετά τον πόλεμο, με την εμπορική αεροπλοΐα, εξέλιξε τη σχετικά απλόχερη μόδα διακοπών τη δεκαετία '50–'70», συνεχίζει η Franceschini. Πάντελον Capri, resort prints, καφτάνια και cruise collections γίνονται βασικά κομμάτια.
Ο μηχανισμός προσαρμογής σε άγνωστες θερμοκρασίες επιτρέπει μια χαλάρωση στους κοινωνικούς κανόνες ένδυσης. Έτσι εξηγούνται και τα σανδάλια με κάλτσες.
Backpacks και εμφανίσεις τουριστών
Και πάλι, όλοι θέλουν να αποφύγουν την εμφάνιση… τουρίστα. Πολλά lifestyle έντυπα προτείνουν ταξιδιωτικές capsule wardrobes εμπνευσμένες από προορισμό, αντί για την κλασική στολή τουρίστα (T-shirt, backpack, καπέλο). Η Vanessa Friedman της NYT λέει ότι «οι άνθρωποι ντύνονται για να ανήκουν»· όταν ταξιδεύεις, δεν θέλεις να ξεχωρίζεις.
Αλλά δεν είναι “κακό” να δείχνεις τουρίστας; Η Dr Charlotte Russell, travel psychologist, πιστεύει ότι ο τουρίστας συνδέεται με αφέλεια, απειρία, πολιτιστική απροσεξία ή υπερτιμολογήσεις. Κανείς δεν θέλει αυτό.
Η Franceschini σημειώνει ότι η διάκριση μεταξύ “traveller” και “tourist” εμφανίζεται αργά τον 20ό αιώνα με τη διάδοση του internet και των ταξιδιωτικών blogs. Οι “travellers” περνάνε μήνες ή χρόνια, ενώ οι "tourists" λίγες μέρες.
Ο Dr Andrew Stevenson στο The Psychology of Travel αναλύει την ένδυση ως σήμα: θες να είσαι “μέσα” στον τόπο σαν ανθρωπολόγος ή να κρατάς μια απόσταση για λόγους ασφάλειας;
Το Instagram effect
Τα social media προβάλλουν curated εικόνες και influencers σε γραφικά μέρη. Η Russell λέει ότι πλέον βλέπουμε πολλούς που ποζάρουν μπροστά από μνημεία σε επίσημα σύνολα – δεν είναι η ίδια εικόνα με πριν 15 χρόνια.
Ο Stevenson προσθέτει: «Παλιά οι άνθρωποι φωτογράφιζαν μέρη· τώρα φωτογραφίζονται οι ίδιοι με τα μέρη στο background».
Η Franceschini το συνοψίζει: έχουμε fashion + εκζήτηση ψηφιακή. Οι τοποθεσίες γίνονται σκηνικά και τα outfits μέρος του προσωπικού brand του ταξιδιώτη.
Τα ρούχα διακοπών είναι ένδειξη απελευθέρωσης
Βέβαια, όταν πηγαίνεις σε νέο μέρος, είναι εορταστική στιγμή – και τα ρούχα αντικατοπτρίζουν τη χαρά. Όπως λέει η Franceschini, τα ρούχα διακοπών λειτουργούν σαν χειρονομία απελευθέρωσης από τους κανόνες της καθημερινής ζωής – είναι το στυλ της ελευθερίας και της απόλαυσης.
Η Russell συμφωνεί: «Ξοδεύουμε τη μέρα μπροστά σε laptops ή με στολές εργασίας. Το ταξίδι επιτρέπει να εξερευνήσουμε ένα διαφορετικό κομμάτι του εαυτού μας, πιο ανέμελο». Είτε με hiking boots είτε με ροζ σιφόν, το ίδιο ισχύει.
Και όπως επισημαίνει η Russell: «Αν θέλεις να φορέσεις ένα ωραίο φόρεμα ή φωτεινό πουκάμισο και σε κάνει να νιώθεις καλά, τότε κάν' το – η ζωή είναι πολύ μικρή για να νοιαζόμαστε για την γνώμη των άλλων». Και το ίδιο ισχύει για τις διακοπές σου.
Πηγή: BBC
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ποιες δυνάμεις αντιδρούν και τι φοβούνται ρυθμιστές, παραγωγοί και ανταγωνιστές
Σκληρή επίθεση κατά της ΕΕ και της μεταναστευτικής πολιτικής
Το βίντεο που κάνει το γύρο του διαδικτύου
Τι αναφέρουν οι πρώτες πληροφορίες
Τι αποκάλυψε ο γιος του Αλεσάντρο Κοστακούρτα
Τέθηκε υπό παρακολούθηση για μέρες, μέχρι το πανάκριβο κόσμημα να… επιστρέψει χωρίς ιατρική επέμβαση
Περιορίζονται δραστικά οι πτήσεις εξωτερικού προς το Καράκας
Συνεδριάζει σήμερα δικαστήριο του Παρισίου για την αναστολή λειτουργίας του
Η ιστορία της Emma άνοιξε συζήτηση για τις οργανωμένες κλοπές κινητών στο Λονδίνο και τον ρόλο των social media στην ταυτοποίηση δραστών
Οι ιστορικές αλήθειες και η διατήρηση ενός εθνικού μυθιστορήματος
Συναγερμός στις ιρλανδικές αρχές
Σε δύσκολη θέση ο πρωθυπουργός της χώρας
Τα έγγραφα δείχνουν ότι η Χαμάς επιδίωξε να εκμεταλλευτεί το έργο των ΜΚΟ για στρατιωτικούς σκοπούς
«Πρόκειται για τεράστιο λάθος», δήλωσε ο συνιδρυτής της Microsoft
«Don't look back in anger», προέτρεψε o Φρανκ-Βάλτερ Σταϊνμάιερ
Kαρπός σχέσης του με τη Σβετλάνα Κριβονογκίχ, πρώην καθαρίστρια
Με αφορμή μια δήλωση του αρμόδιου υπουργού
Mεγάλη έρευνα που αφορά συνολικά 13 ονομαστά brands
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.