- CITY GUIDE
- PODCAST
-
17°
Όταν η ηθική γίνεται αλγόριθμος
Τα αυτόνομα αυτοκίνητα θα έχουν τεράστιες και απρόβλεπτες συνέπειες
Εδώ και σχεδόν 50 χρόνια, από το 1967, έχει τεθεί από την Philippa Foot το θεωρητικό ηθικό δίλημμα γνωστό και ως «πρόβλημα του τραμ» (trolley problem). Σύμφωνα με αυτό ένα τραμ κατευθύνεται με ταχύτητα προς 5 ανθρώπους οι οποίοι κινδυνεύουν να σκοτωθούν. Υπάρχει η δυνατότητα να σωθούν οι άνθρωποι μόνο αν τραβήξεις ένα μοχλό και οδηγήσεις το τραμ στον παράδρομο. Εκεί όμως βρίσκεται ένας άνθρωπος που θα σκοτωθεί εάν το τραμ πάει προς αυτή τη κατεύθυνση. Το δίλημμα είναι μεταξύ της δράσης, να δράσεις και να σκοτωθεί ένα αντί για πέντε άτομα ή της αδράνειας, να αφήσεις τα πράγματα να εξελιχθούν και να σκοτωθούν τα πέντε άτομα. Την εποχή των αυτό-οδηγούμενων αυτοκινήτων το παλιό κλασικό πρόβλημα του τραμ έχει επανέλθει και πλέον δεν μας απασχολεί μόνο φιλοσοφικά αλλά και αλγοριθμικά. Με απλά λόγια, πρέπει να δημιουργηθούν οι κατάλληλοι αλγόριθμοι και οι αντίστοιχες εφαρμογές τεχνητής νοημοσύνης που θα ενσωματωθούν στα αυτο-οδηγούμενα οχήματα που θα κληθούν να λάβουν στη πράξη και στο δρόμο τέτοιες αποφάσεις.
Κανένας δεν θα αγόραζε ένα αυτοκίνητο που είναι προγραμματισμένο να τον σκοτώσει, όταν βρεθεί προ διλήμματος.
Για αυτό το λόγο ο καθηγητής φιλοσοφίας του Massachusetts Lowell, Nicholas Evans, μαζί με άλλους δύο φιλοσόφους και ένα μηχανικό σταμάτησαν να αμπελοφιλοσοφούν. Ξεκίνησαν δυναμικά, με μια σχετικά μικρή χρηματοδότηση 556.000 δολαρίων από το Εθνικό Ίδρυμα Επιστημών των ΗΠΑ, να μετατρέπουν σε αλγόριθμους και σε γλώσσα προγραμματισμού τα ηθικά προβλήματα που θα αντιμετωπίσουν τα αυτοκίνητα του άμεσου μέλλοντος. Τα ερωτήματα βέβαια που πρέπει να απαντήσει η ομάδα μόνο εύκολα δεν είναι. Όπως αναφέρει και ο Evans, κανένας δεν θα αγόραζε ένα αυτοκίνητο που είναι προγραμματισμένο να τον σκοτώσει όταν βρεθεί προ διλήμματος. Επίσης, αν ένα αυτοκίνητο κάνει τα πάντα για να γλιτώσουν οι πεζοί, ακόμα κι αν αυτό θέτει τον οδηγό σε κίνδυνο, τότε κάποιος μπορεί να βρεθεί στην πορεία ενός οχήματος για να βλάψει σκόπιμα τον οδηγό. Ακόμα και ένα λέιζερ με υπέρυθρες ακτίνες θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για να προκαλέσει σύγχυση στο σύστημα αισθητήρων του αυτοκινήτου και να προκαλέσει μια σύγκρουση.
Αλλά δεν είναι μόνο αυτό το πρόβλημα ηθικής και φιλοσοφίας που θα καλούνται να λύσουν οι πιονέροι της τεχνητής νοημοσύνης. Ο Patrick Lin, καθηγητής φιλοσοφίας στο Πολυτεχνείο της Καλιφόρνια, μελετά την ηθική της αυτο-οδήγησης και σε άλλα ζητήματα εκτός του προβλήματος του τραμ. Υπάρχουν ανησυχίες σχετικά με εμπορικά ζητήματα γιατί τα αυτοκίνητα μπορεί να είναι προγραμματισμένα να περνούν μπροστά από συγκεκριμένα καταστήματα, ζητήματα ευθύνης για το ποιος θα είναι νομικά υπεύθυνος αν το αυτοκίνητο θέσει κάποιον σε κίνδυνο, κοινωνικά ζητήματα όπως η κατανάλωση αλκοόλ που μπορεί να αυξηθεί και η προστασία της ιδιωτικής ζωής – «ένα αυτόνομο αυτοκίνητο είναι ένας μεγάλος αδελφός σε τροχούς», λέει ο Lin.
Τα αυτόνομα αυτοκίνητα θα έχουν τεράστιες και απρόβλεπτες συνέπειες. «Είναι σαν να μπορούσαμε να προβλέψουμε τις επιπτώσεις της ηλεκτρικής ενέργειας» είπε ο Lin και συνεχίζει: «Η ηλεκτρική ενέργεια δεν οδήγησε μόνο στην αντικατάσταση των κεριών. Η ηλεκτρική ενέργεια προκάλεσε τόσο πολλά πράγματα που κανείς δεν θα μπορούσε να το προβλέψει. Η ρομποτική και η τεχνητή νοημοσύνη ανήκουν σε αυτή την κατηγορία».
Το μόνο σίγουρο είναι ότι κανένας αλγόριθμος και καμιά φιλοσοφική θεωρία δεν μπορεί να κάνει τα αυτοκίνητα χωρίς οδηγό απόλυτα ηθικά. Έτσι και αλλιώς τα ζητήματα ηθικής ταλανίζουν το ανθρώπινο είδος από τις απαρχές του μέχρι σήμερα, τα αυτοκίνητα θα τα λύσουν;
Στοιχεία από qz.com
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Το περιοδικό τιμά τους ηγέτες της τεχνολογίας που διαμορφώνουν το μέλλον
Σταμάτησε ξαφνικά να επικοινωνεί με τη Γη - Εξαφανίστηκε από τα ραντάρ στις 6 Δεκεμβρίου
Νέα ευρήματα αποκαλύπτουν ότι πρώιμοι Νεάντερταλ κατασκεύαζαν εστίες πριν 400.000 χρόνια
Συνδυάζοντας τη μαγεία των Χριστουγέννων με τον ενθουσιασμό του αθλητισμού
Πάνω από 36% για εργασία
Πώς συγκρινόμαστε με ζώα
Για εμάς που αγαπάμε αυτό το (μη) χρώμα
Υπάρχουν τομείς όπου η τεχνολογία δεν είναι ούτε «καλή» ούτε «κακή» από μόνη της — η αξία της κρίνεται από τη χρήση και τις προθέσεις μας.
Η Κομισιόν εξετάζει αν παραβιάζει τους κανόνες ανταγωνισμού
Παρά τις ανησυχίες για την εθνική ασφάλεια - Αντιδράσεις στο Κογκρέσο
«Το νιώθω σαν φίλο» υποστηρίζουν
Λειτουργεί με φως και φέρει ελληνική σφραγίδα
Τα πειράματα βασίστηκαν σε εκδόσεις εμπορικά διαθέσιμων chatbots
Στο αφιέρωμά του ξεχωρίζει και πέντε ανθρώπους που αναμένεται να ξεχωρίσουν το 2026
Ο Τζένσεν Χουάνγκ εργάζεται αδιάκοπα παρά το γεγονός ότι η εταιρεία του έγινε η πολυτιμότερη στον κόσμο
Η Κίνα προκαλεί Google και OpenAI - Ανοιχτό σε όλους το μοντέλο τεχνητής νοημοσύνης
Η νέα λειτουργία του Wrapped δείχνει πόσο νέοι ή μεγάλοι είναι οι χρήστες βάσει μουσικών συνηθειών
Στις δοκιμές που έγιναν οι ερευνητές κατάφεραν να ανταλλάξουν ακόμη και γυμνό υλικό
Kαθώς πλέον ανταγωνίζεται μια ανεξάντλητη ποσότητα περιεχομένου που παράγεται μαζικά, γρήγορα και σχεδόν δωρεάν
Τα βίντεο, καλοφτιαγμένα και πειστικά, παραπλανούν ανυποψίαστους χρήστες
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.