- CITY GUIDE
- PODCAST
-
13°
Φεστιβάλ Αβινιόν: Αντιδράσεις ακροδεξιών κύκλων για την παράσταση «Carte noire nommée désir»
«Σε ποια θέση στην κοινωνία ανήκουν τελικά οι μαύρες γυναίκες;»
Φεστιβάλ Αβινιόν: Αντιδράσεις ακροδεξιών κύκλων για τη θεατρική παράσταση κατά του ρατσισμού «Carte noire nommée désir»
Το σημαντικότερο φεστιβάλ παραστατικών τεχνών της Ευρώπης, όπως έχει χαρακτηριστεί το Φεστιβάλ Αβινιόν που χρονολογείται από το 1947, δέχεται σφοδρή κριτική για την παράσταση της Rébecca Chaillon.
Θέλοντας να αποδομήσει τον ρατσισμό, τα στερεότυπα και τα κλισέ που βιώνουν οι μαύροι στη Γαλλία, η Rébecca Chaillon ενσαρκώνει μια καθαρίστρια η οποία σκουπίζει με φρενίτιδα το λευκό πλατό, στη συνέχεια γδύνεται, ενώ οι άλλες ηθοποιοί σχηματίζουν στα μαλλιά της τεράστιες κοτσίδες, που μοιάζουν με αλυσίδες, τις οποίες κρατάνε ως το τέλος της παράστασης.
«Σε ποια θέση στην κοινωνία ανήκουν τελικά οι μαύρες γυναίκες;» είναι το ερώτημα που θέλει να θέσει η παράσταση, ενώ σημαντική μερίδα των γαλλικών μέσων ενημέρωσης της έδωσε διθυραμβικές κριτικές.
Η παράσταση της queer σκηνοθέτιδας που ονομάζεται «Carte noire nommée désir» (σ.σ. Μαύρη κάρτα με το όνομα «Επιθυμία») εγείρει ζητήματα «εξωτισμού» και «υπερσεξουαλικότητας» μαύρων γυναικών από λευκούς άνδρες.
Το έργο παραπέμπει στο «Λεωφορείο ο πόθος» του Ελία Καζάν και προσεγγίζει τα υποκοριστικά που δίνουν οι λευκοί για να ορίσουν το σώμα των μαύρων ως «καφέ» ή «σοκολάτα» [το "carte noir" είναι μάρκα καφέ], αλλά και με τις φαντασιώσεις για το «εξωτικό» παρουσιαστικό τους και την σεξουαλικότητά τους.
Extraits du spectacle : "Carte noire nommée désir" pic.twitter.com/w9ok13vSHh
— Pierre Sautarel (@FrDesouche) July 25, 2023
Με διάρκεια δύο ωρών και 40 λεπτών, οι γυναίκες ηθοποιοί της παράστασης καλούν τις μαύρες γυναίκες από το κοινό να καθίσουν στους καναπέδες της αίθουσας, όπου τους σερβίρουν αναψυκτικά, ενώ οι υπόλοιποι θεατές, στην πλειοψηφία τους λευκοί, παραμένουν καθισμένοι στα σκαλοπάτια.
Έντονες αντιδράσεις από ακροδεξιές οργανώσεις
Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης οι αντιδράσεις ήταν ποικίλες, ενώ ακροδεξιές οργανώσεις και πολιτικοί, όπως ο Ερίκ Ζεμούρ, μίλησαν για «ρατσισμό κατά των λευκών» και ζήτησαν τη διακοπή της παράστασης, χωρίς να την έχουν δει. Το απόσπασμα όπου λευκά μωρά-κούκλες εμφανίζονται περασμένα σαν σουβλάκι, υπήρξε το αποκορύφωμα των αντιδράσεων.
Au Festival d’Avignon, le spectacle « Carte noire nommée désir » révèle tout de l’idéologie woke et de la complaisance dont elle jouit :
— Eric Zemmour (@ZemmourEric) July 26, 2023
1- La volonté de génocider les Blancs, en commençant par les bébés.
2- Le racisme anti-blanc y compris au sein du public qu’on sépare entre… pic.twitter.com/a1VFlYU2yR
Επεισόδια στη διάρκεια της παράστασης
Μάλιστα, κατά τη διάρκεια της παράστασης μια από τις ηθοποιούς ανέβηκε εκεί που καθόταν το κοινό και έσκιζε τα πορτοφόλια των θεατών. Ένας άντρας δεν το κατάλαβε, γρονθοκόπησε την ηθοποιό στο χέρι, εμποδίζοντάς την να του αρπάξει την τσάντα και στη συνέχεια έφυγε από την αίθουσα. Καθώς ο άντρας έφευγε, μια άλλη ηθοποιός φώναξε στο έκπληκτο κοινό:
«Εδώ μπορείς να χτυπήσεις μια ηθοποιό κατά τη διάρκεια της παράστασης και να φύγεις, αυτό το λέμε προνόμιο των λευκών».
«Η βία δεν είναι μέρος της "ρουτίνας" των παραστατικών τεχνών, αλλά μάλλον μέρος της ρουτίνας της κοινωνίας, αυτής των ρατσιστικών επιθέσεων», συμπέραναν αρκετοί θεατές, υποστηρικτές του έργου.
Η ανακοίνωση του Φεστιβάλ της Αβινιόν
Οι διοργανωτές του Φεστιβάλ της Αβινιόν αναγκάστηκαν να εκδώσουν ανακοίνωση, αναφέροντας:
«Από τις 20 Ιουλίου 2023 στην Αβινιόν, οι ηθοποιοί της παράστασης Carte noire nommée désir της Rébecca Chaillon, η οποία θέτει το ερώτημα της θέσης των αφρικανικής καταγωγής γυναικών που ζουν στη Γαλλία, δέχονται λεκτικές και σωματικές επιθέσεις, ρατσιστικής φύσης, τόσο κατά τη διάρκεια των παραστάσεων, όσο και στους δημόσιους χώρους. Είναι απαράδεκτο να σιωπήσουμε μπροστά σε αυτή την επίδειξη μίσους. Εκφράζουμε την αλληλεγγύη και τη στήριξή μας στους ηθοποιούς και στη δημιουργό Rébecca Chaillon», αναφέρει η ανακοίνωση του Φεστιβάλ.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με τους δύο πρωταγωνιστές της παιδικής παράστασης «In motion» στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Μια συζήτηση για το έργο «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία», τις υπαρξιακές και κοινωνικές αφετηρίες που τροφοδοτούν το καλλιτεχνικό του όραμα, το θέατρο και την κοινωνία
Μιλήσαμε με τον στοχαστή της σύγχρονης σκηνής, με αφορμή την παράσταση «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία» στο Θέατρο ΦΙΑΤ
Στιγμές από την πορεία της μεγάλης ντίβας που έμειναν ανεξίτηλες στον χρόνο
Είδαμε την παράσταση στο Hood Art Space και μιλήσαμε με τους συντελεστές για την επαφή μας με το χαμένο συναίσθημα
Εκατό χιλιάδες ευρώ τώρα ή ένα εκατομμύριο σε δέκα χρόνια; Εσύ τι θα επέλεγες; Πόσο κοστίζουν οι αρχές μας; Μπορεί μια απλή ερώτηση να διαλύσει μια σχέση;
Είδαμε την πρεμιέρα της παράστασης «Τα άνθη του κακού» στον Κάτω Χώρο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου και μιλήσαμε στον συγγραφέα και σκηνοθέτη του έργου
Ζωντανός διάλογος στις 7 Δεκεμβρίου με τίτλο «Θέατρο Σήμερα» - Οι ώρες και οι ημέρες της παράστασης «Μνήμη | Λήθη»
Ένα έργο λόγου και εσωτερικής έντασης, μια υπαρξιακή μονομαχία για το τι αξίζει να κρατήσει έναν άνθρωπο στη ζωή
Η μεγάλη παραγωγή κάνει πρεμιέρα στις 18 Δεκεμβρίου
Οι παρουσιάσεις θα πραγματοποιηθούν από τις 15 Απριλίου έως τις 31 Μαΐου 2026
Μία πτήση. Μία έκρηξη. Μία δίκη. Οι θεατές στον ρόλο των ενόρκων.
Το αλληγορικό παραμύθι του βραβευμένου Γιάννη Ξανθούλη είναι ένας ύμνος για την αγάπη, την ισότητα, την ελευθερία, τη διαφορετικότητα και τον σεβασμό στο περιβάλλον.
Ένα αναλόγιο-μαραθώνιος για τα δικαστικά έξοδα επιζωσών έμφυλης βίας
Η νέα σατιρική κωμωδία των Θανάση Παπαθανασίου και Μιχάλη Ρέππα για την παράνοια της καθημερινότητας
Η Νικολέτα Βλαβιανού ερμηνεύει δυο μονολόγους επί σκηνής, το «Μια γυναίκα μόνη» του Ντάριο Φο και το «Η Μαμά-Φρικιό» της Φράνκα Ράμε
Μια παραβολή για τα γηρατειά, μια κωμωδία που εγείρει μια ολόκληρη σειρά προβληματισμών για τη συχνά σκληρή μοίρα των ηλικιωμένων στην κοινωνία μας
Μια μουσική κωμωδία για τα «κακώς κείμενα» του ελληνικού θεάτρου
Μια υβριδική αναμέτρηση με το πρώτο χειρόγραφο του Λιούις Κάρολ «Alice's adventures underground»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.