- CITY GUIDE
- PODCAST
-
10°
Οι συντελεστές του «Himmelweg» ψάχνουν ρόλο στη σκηνή του κόσμου
Νίκος Ψαρράς, Θανάσης Δήμου και Έλενα Καρακούλη μιλούν στην ATHENS VOICE λίγο πριν την πρεμιέρα τους στο Θέατρο Τζένη Καρέζη
Το «Himmelweg» της Έλενας Καρακούλη με τους Θανάση Δήμου και Νίκο Ψαρρά έχει σήμερα πρεμιέρα στο Θέατρο Τζένη Καρέζη.
«Σε ένα στρατόπεδο συγκέντρωσης Εβραίων κοντά στην Πράγα, στήνεται ένα παιχνίδι
εντυπώσεων, δηλαδή εξαπάτησης».
Το Δελτίο Τύπου της παράστασης που σε λίγες ώρες έχει την επίσημή της πρώτη στο Θεάτρο Τζένη Καρέζη ξεκινάει κάπως έτσι. Ύστερα κάποιες αράδες περιγραφής ακολουθούν. Μιλούν για τον «δρόμο για τον ουρανό» την ερμηνεία της λέξης «Himmelweg», για τους χαρακτήρες, για τους συντελεστές της. Σκεφτήκαμε ότι ο πλέον κατάλληλος για να μας μιλήσει για το έργο του Χουάν Μαγιόρκα είναι οι τελευταίοι (οι συντελεστές) και έτσι τους δώσαμε το βήμα να μας περιγράψουν οι ίδιοι την παράστασή τους. Με δικά τους λόγια και συναίσθημα. Και το έκαναν.
«"Himmelweg" σημαίνει στα γερμανικά "ο δρόμος για τον ουρανό". Έτσι αποκαλούσαν οι Ναζί την ράμπα που οδηγούσε στους θαλάμους αερίων. Το έργο έχει ως αφετηρία ένα ιστορικό γεγονός που ξεπερνά κάθε φαντασία, όμως δεν είναι ένα έργο μνήμης του ολοκαυτώματος. Περιγράφει ένα τοπίο, ανησυχητικά οικείο. Εμείς, οι θεατές είμαστε "τα μάτια του κόσμου", αυτοί που παρακολουθούν από απόσταση ασφαλείας ειδήσεις, γενοκτονίες, αδικίες, φόνους και εγκλήματα. Καθημερινά αποδεχόμαστε ή συντάσσουμε αναφορές που αθωώνουν τους ενόχους. Είμαστε μάλλον επιρρεπείς στην χειραγώγηση. Άλλοτε επιλέγουμε να στρέψουμε αλλού το βλέμμα, σε άλλα θεάματα πιο ανώδυνα, πιο "διασκεδαστικά". Το "Himmelweg" ξεκίνησε σαν μια βουτιά στο πιο σκοτεινό κομμάτι της νεότερης ιστορίας και μας "ξέβρασε" με έναν παράξενο τρόπο στο τώρα. Το Himmelweg μας προκαλεί να αναρωτηθούμε ποιοι είμαστε, και ποιο ρόλο παίζουμε στην σκηνή του κόσμου». - Έλενα Καρακούλη, σκηνοθέτρια
«Η βία και το κτήνος είναι μέσα στον καθένα μας κι ας σφυρίζουμε αδιάφορα. Αυτό που μας προκαλεί τρόμο και φρίκη, ογδόντα σχεδόν χρόνια μετά το δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο είναι η ψυχρή ,οργανωμένη, επιστημονική βία του ναζισμού που βρίσκεται στον πυρήνα της ιδεολογίας του. Στον πυρήνα του ναζισμού και του φασισμού βρίσκεται ο θάνατος του ανίσχυρου ως φυσικός νόμος (γι' αυτό και όσοι τον εξισώνουν με άλλες ιδεολογίες που κάτω από τη σημαία ανθρωπιστικών ιδεωδών οδήγησαν σε ολοκληρωτικά καθεστώτα είναι είτε ανιστόρητοι είτε ύποπτοι). Μετά από την εμπειρία των στρατόπεδων συγκέντρωσης μπορεί να υπάρξει κι άλλη τέτοια φρίκη; Ο συγγραφέας μας λέει ναι. Το καράβι της ιστορίας στρίβει προς άγνωστα νερά, η τιμή της ανθρώπινης σάρκας πέφτει στο χρηματιστήριο και οι ρόλοι είναι εκεί. Ο Θύτης, το Θύμα και ο Αμέτοχος».- Θανάσης Δήμου, ηθοποιός
«"Είχες ακούσει να λένε για την μελαγχολία του ηθοποιού; Τώρα ξέρεις τι είναι. Όλος αυτός ο κόσμος των λέξεων και των κινήσεων μόλις πέσει η αυλαία εξαφανίζεται". Έτσι τελειώνει το ταξίδι του διοικητή του Τερεζίν στο "Himmelweg". Ένας άνθρωπος που έπαιξε στα ζάρια χιλιάδες ψυχές όταν τελείωσε το σόου που ετοίμαζε για τον ερυθρό σταυρό για ένα εξάμηνο, αυτό βρήκε να πει. "Η ζωή πρέπει να συνεχιστεί, αλλά πώς;". Αυτή είναι όλη η ουσία του έργου, ένα ερώτημα προς όλους μας, σήμερα. Όλοι μας καλούμαστε να αποφασίσουμε αν θα είμαστε θεατές ή μέρος των γεγονότων. "Τρένα που ταξιδεύουν νύχτα αυτό είναι η Ευρώπη σήμερα, μέσα σε αυτά τα τρένα ταξιδεύουν οι εφιάλτες μας, τώρα πια έχουν πραγματοποιηθεί"». - Νίκος Ψαρράς, ηθοποιός
Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση στο Guide της Athens Voice
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με τους δύο πρωταγωνιστές της παιδικής παράστασης «In motion» στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Μια συζήτηση για το έργο «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία», τις υπαρξιακές και κοινωνικές αφετηρίες που τροφοδοτούν το καλλιτεχνικό του όραμα, το θέατρο και την κοινωνία
Μιλήσαμε με τον στοχαστή της σύγχρονης σκηνής, με αφορμή την παράσταση «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία» στο Θέατρο ΦΙΑΤ
Στιγμές από την πορεία της μεγάλης ντίβας που έμειναν ανεξίτηλες στον χρόνο
Είδαμε την παράσταση στο Hood Art Space και μιλήσαμε με τους συντελεστές για την επαφή μας με το χαμένο συναίσθημα
Εκατό χιλιάδες ευρώ τώρα ή ένα εκατομμύριο σε δέκα χρόνια; Εσύ τι θα επέλεγες; Πόσο κοστίζουν οι αρχές μας; Μπορεί μια απλή ερώτηση να διαλύσει μια σχέση;
Είδαμε την πρεμιέρα της παράστασης «Τα άνθη του κακού» στον Κάτω Χώρο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου και μιλήσαμε στον συγγραφέα και σκηνοθέτη του έργου
Ζωντανός διάλογος στις 7 Δεκεμβρίου με τίτλο «Θέατρο Σήμερα» - Οι ώρες και οι ημέρες της παράστασης «Μνήμη | Λήθη»
Ένα έργο λόγου και εσωτερικής έντασης, μια υπαρξιακή μονομαχία για το τι αξίζει να κρατήσει έναν άνθρωπο στη ζωή
Η μεγάλη παραγωγή κάνει πρεμιέρα στις 18 Δεκεμβρίου
Οι παρουσιάσεις θα πραγματοποιηθούν από τις 15 Απριλίου έως τις 31 Μαΐου 2026
Μία πτήση. Μία έκρηξη. Μία δίκη. Οι θεατές στον ρόλο των ενόρκων.
Το αλληγορικό παραμύθι του βραβευμένου Γιάννη Ξανθούλη είναι ένας ύμνος για την αγάπη, την ισότητα, την ελευθερία, τη διαφορετικότητα και τον σεβασμό στο περιβάλλον.
Ένα αναλόγιο-μαραθώνιος για τα δικαστικά έξοδα επιζωσών έμφυλης βίας
Η νέα σατιρική κωμωδία των Θανάση Παπαθανασίου και Μιχάλη Ρέππα για την παράνοια της καθημερινότητας
Η Νικολέτα Βλαβιανού ερμηνεύει δυο μονολόγους επί σκηνής, το «Μια γυναίκα μόνη» του Ντάριο Φο και το «Η Μαμά-Φρικιό» της Φράνκα Ράμε
Μια παραβολή για τα γηρατειά, μια κωμωδία που εγείρει μια ολόκληρη σειρά προβληματισμών για τη συχνά σκληρή μοίρα των ηλικιωμένων στην κοινωνία μας
Μια μουσική κωμωδία για τα «κακώς κείμενα» του ελληνικού θεάτρου
Μια υβριδική αναμέτρηση με το πρώτο χειρόγραφο του Λιούις Κάρολ «Alice's adventures underground»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.