- CITY GUIDE
- PODCAST
-
13°
Η Μαρία Ναυπλιώτου ζει την προδοσία του έρωτα
Ερμηνεύονταςι τη Μήδεια στην ομώνυμη τραγωδία του Ευριπίδη
«Η πρώτη μου επαφή με την ηρωίδα ήταν όταν την ερμήνευσα στο μονόλογο του Γιάννη Κοντραφούρη “Μήδεια, η έξοδος”. Με το κείμενο του Ευριπίδη είναι η πρώτη φορά. Είναι τόσο δύσκολο να μιλήσεις για ένα πρόσωπο, που για κάποιους απροσδιόριστους λόγους, ανέκαθεν θαύμαζα. Για μια γυναίκα που παίζει όλα τα ζάρια της στον έρωτα και στο τέλος προδόθηκε. Μιλάω επίτηδες για προδοσία γιατί δεν είναι η απιστία αυτή που προκαλεί την αντίδρασή της αλλά οι όρκοι που ακυρώθηκαν. “Έπρεπε από την αρχή να με εμπιστευτείς και μαζί να κατασκευάζαμε τον απατηλό σου γάμο. Όχι κρυφά να παντρευτείς” λέει στον Ιάσωνα.
Δεν νομίζω πως πρέπει να την υποδουλώσουμε ως ηρωίδα στις εγκληματικές πράξεις της. Δεν είναι μόνο η παιδοκτόνος. Είναι κάτι πέρα από αυτό. Η απόλυτη αφοσίωση και εμμονή της στον έρωτα προσωπικά με συγκινεί, πόσο μάλλον σήμερα που μια τέτοια θέση είναι σχεδόν αδιανόητη. Αυτός είναι ίσως και ο λόγος που οι περισσότεροι θεατές δεν την καταδικάζουν και αυτό έχει τρομερό ενδιαφέρον. Μήπως τελικά η Μήδεια αγγίζει τη μοναξιά μας, τη διάθεση για πόθο και έρωτα, τη διάθεση να μη συμβιβαστούμε, την κατασκευή και προάσπιση της εστίας; Μην ξεχνάμε πως και στην τραγωδία η Μήδεια δεν τιμωρείται από ανθρώπινους νόμους, καθώς στο τέλος φεύγει με το άρμα του Ήλιου.
Η Μήδεια δεν είναι τόσο βάρβαρη, όσο θέλουμε να νομίζουμε. Ο πατέρας της Αιήτης έχει καταγωγή από την Κόρινθο. Οπότε το ότι υπακούει σε βαθιά αισθήματα δεν δικαιολογείται από την υποτιθέμενη βαρβαρότητά της. Είναι φορέας του πολιτισμού της φύσης και των ενστίκτων. Δεν είναι ένα πλάσμα που στερείται πολιτισμού, αντιθέτως. Στην αποτρόπαια πράξη της αναγνωρίζω μια άλογη τρυφερότητα. Δεν επιτρέπει να υποτιμηθούν ή να σκοτωθούν τα παιδιά της από κάποιον ξένο. “Είναι το τελευταίο δικαίωμά μου απέναντι στα παιδιά μου” λέει η Μήδεια. Μου θυμίζει λίγο αυτά τα λόγια τις απονενοημένες κινήσεις των γυναικών από τη Συρία, για παράδειγμα, που βουτούν στη φουρτουνιασμένη θάλασσα έγκυες ή κρατώντας στην αγκαλιά τα μωρά τους. Τώρα το συνειδητοποιώ.
“Δεν υπάρχει της γυναίκας αντάξιος ερωμένος/ άξιο άξιο άξιο των γυναικών το γένος/ δεν υπάρχει για τη γυναίκα άξιος ερωμένος/ τιμή τιμή τιμή στων γυναικών το γένος/ ας γυρνούσαν πίσω στις πηγές οι ιεροί ποταμοί/ το δίκαιο και ο κόσμος να γεννιόταν πάλι από την αρχή/ να τελείωνε η βασιλεία των ανδρών/ να άλλαζε ο λόγος των Θεών/ ο έπαινός τους τη γυναίκα να μπορούσε να δοξάσει/ ο αιώνας της γυναίκας αν γινόταν να χαράξει” λέει ένα χορικό στην τραγωδία. Αν σκεφτεί κανείς τη θέση της γυναίκας στην αθηναϊκή δημοκρατία αυτά τα λόγια για μένα, τολμώ να πω, ηχούν προβοκατόρικα. Είναι ένας επιπλέον λόγος που έχω παθιαστεί με τη συγκεκριμένη τραγωδία, αλλά και γιατί με ιντριγκάρει η σκηνοθετική ανάγνωση της Μαριάννας Κάλμπαρη για το ανεξήγητο του έρωτα, τα στοιχεία που βάζει, όπως και το γεγονός πως υπάρχει ένας εξαιρετικός θίασος. Απλά προς το παρόν νιώθω πως κολυμπάω σε έναν ωκεανό...»
Πρωταγωνιστούν: Μ. Ναυπλιώτου, Χ. Φραγκούλης, Αλ. Καζάζου, Φ. Μπαξεβάνη, Θ. Τζήμου, Σ. Κεκέ, Ι. Μαυρέα, Κ. Τάκαλου, Αλ. Μυλωνάς, Γ. Γεννατάς, Δ. Πασσάς.
4-5/8. Συμπαραγωγή: Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου, ΔΗΠΕΘΕ Ιωαννίνων και Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν. Περισσότερες πληροφορίες στο greekfestival.gr
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Οι δύο γνωστοί ηθοποιοί και σκηνοθέτες μιλούν για την παράσταση «Όταν έκλαψε ο Νίτσε» και για τη συνεργασία τους
Τι μας είπε για τα ιστορικά γεγονότα και τη σχέση τους με το σήμερα, τους ακίνητους ταξιδιώτες και την παράσταση «Ματαρόα στον ορίζοντα» στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ
Ο Χάρης Φραγκούλης σκηνοθέτησε μια αμιγώς ερευνητική παράσταση πάνω στο έργο του Δημήτρη Δημητριάδη
Δυο πρεμιέρες τον Δεκέμβριο και εορταστικές εκδηλώσεις τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά
Μια παράσταση σκηνοθετημένη εντυπωσιακά στην όψη και στις ερμηνείες
Μιλήσαμε για όλα με τον ηθοποιό με αφορμή τον μονόλογο «Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» στο Θέατρο Θησείον
Η παράσταση αναλύει τον βίο και το έργο του, αναδεικνύοντας τον ταλαντούχο καλλιτέχνη που έκανε τη ζωή του κραυγή για την αγάπη
Το ομότιτλο βιβλίο της γαλλίδας συγγραφέως ανεβαίνει στο θέατρο για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Μια αληθινή ιστορία, ένας ύμνος στη δύναμη του ονείρου του Νταβίντ Λελαί-Ελό με τον Μάνο Καρατζογιάννη
Ο Γιάννης Δρακόπουλος πρωταγωνιστεί στη μακροβιότερη σόλο κωμωδία στην ιστορία του Μπρόντγουεϊ
Μετά την ψηφοφορία που πραγματοποιήθηκε κατά την ολομέλεια του σώματος - Το βιογραφικό του
Η ενότητα CosmoClassical σε μία φιλόδοξη παρουσίαση του θρυλικού έργου του Giaccomo Puccini
Πείνα και εκπόρνευση; Μητέρα - προαγωγός; Άγνωστοι σύζυγοι και εραστές; Ναρκωτικά και παιχνίδια εξουσίας;
Η επιτυχημένη παράσταση των Ρέππα-Παθανασίου για δεύτερη χρονιά στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος
2 κάνουν πρεμιέρα αυτές τις μέρες και άλλες έχουν ήδη ξεκινήσει
Ένα δημοσιογραφικό νουάρ που σηκώνει τον καθρέφτη στη σκοτεινή πλευρά του κράτους και της κοινωνίας
Ο Ιωάννης Απέργης πρωταγωνιστεί στο διασημότερο μουσικό παραμύθι όλων των εποχών
Από τους πρόσφατους ρόλους της ήταν εκείνος στον «Γυάλινο Κόσμο»
Λίγο πριν από τη μαγνητοσκόπηση της παράστασής του ο stand up comedian μιλά στην Athens Voice γι’ αυτό το γλυκόπικρο κείμενο
«Η γνήσια, αυθεντική επαφή μεταξύ ηθοποιού και θεατή, είναι σαν να έχεις ρίξει ένα σημείωμα σε μια μπουκάλα στο πέλαγος και κάποιος την βρήκε»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.