- CITY GUIDE
- PODCAST
-
12°
Textilen
Η Μαρία Ευσταθιάδη μιλάει στην A.V. για το έργο της που ανεβαίνει στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου σε σκηνοθεσία Βίκτωρα Αρδίττη
Στο κέντρο του έργου σας βρίσκεται μια πλούσια αστική οικογένεια σε αποσύνθεση με τρεις γενιές ανθρώπων επί σκηνής. Η οικογένεια ασχολείται με την κλωστοϋφαντουργία. Γιατί;
Το Textilen, όπως είναι και ο τίτλος του έργου, παραπέμπει στην ύφανση, στο ύφασμα αλλά και στο ξήλωμα, όπως επίσης και στο κείμενο (text). Textilen στο έργο είναι το όνομα μιας μεγάλης οικογενειακής υφαντουργικής επιχείρησης. Πράγματι η κλωστοϋφαντουργία άνθισε στην Ελλάδα –και όχι μόνο– από τα τέλη του 19ου αιώνα, άρα μ’ έναν τρόπο είναι αντιπροσωπευτική της καπιταλιστικής ανάπτυξης. Ταυτόχρονα είναι μια οικογενειακή μηχανή, όπως ένα ύφασμα που υφαίνεται και ξηλώνεται. Μια οικογένεια που μαζί με άλλες αντίστοιχες απλώνει τα δίχτυα της σε όλη την κοινωνία, συνυφαίνοντας κλωστή-κλωστή τον ιστό της σύγχρονης ελληνικής πραγματικότητας.
Θα μπορούσε να ειδωθεί και ως ένα έργο για την «αγωγή του χρήματος»;
Αν καταλαβαίνω καλά την ερώτηση εννοείτε πως οι χαρακτήρες του έργου εκπροσωπούν και διαφορετικές πτυχές πλουτισμού και δημιουργίας πλουτισμού. Ναι, πράγματι, με μια έννοια. Η γιαγιά προέρχεται από παλιά αστική γενιά, ο γενάρχης παππούς είναι κάποιου είδους αδίστακτος αυτοδημιούργητος κ.ο.κ. Όμως θα ήθελα να ξεκαθαρίσω πως το έργο δεν είναι ούτε νατουραλιστικό ούτε αυτό που ονομάζουμε αστικό ρεαλιστικό δράμα. Δεν αποτελεί ιστορική καταγραφή. Δεν είναι δουλειά της λογοτεχνίας και του θεάτρου αυτή, για μένα τουλάχιστον. Σίγουρα ψήγματα ρεαλισμού υπάρχουν. Σίγουρα στον ελλαδικό χώρο εντοπίζεται, αλλά θα μπορούσε να αφορά και οποιαδήποτε άλλη κοινωνία.
Ποια, κατά τη γνώμη σας, είναι τα στοιχεία της ελληνικής αστικής τάξης που τη διαφοροποιούν από τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές;
Νομίζω πως το κύριο διαφοροποιητικό στοιχείο είναι η σχετικά πρόσφατη δημιουργία του σύγχρονου ελληνικού κράτους. Μέχρι τότε η χώρα λειτουργούσε σε μεγάλο βαθμό ως κλειστή οικιακή οικονομία με μικρή και μεσαία αγροτική εκμετάλλευση, χωρίς καμία παγιωμένη άρχουσα τάξη. Η ελληνική εμπορευματική αστική τάξη υπήρχε εκτός ελλαδικού χώρου. Σταδιακά, με τη συγκρότηση του κεντρικού κράτους άρχισε να δημιουργείται μια τοπική αστική τάξη με συγκροτημένα συμφέροντα, πολύ πιο ταχύρρυθμα, «βίαια» και μιμητικά σε σχέση με την εξέλιξή της στις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες. Αυτή η πορεία νομίζω αντανακλάται και στην ανάπτυξη του ντόπιου καπιταλιστικού τρόπου παραγωγής.

Στο πρόγραμμα διαβάζω για «αποδόμηση της οικογενειακής συνθήκης». Από την άλλη η ύπαρξη της οικογένειας δεν ήταν αυτή που διατήρησε/ διέσωσε από την εξαθλίωση πολλούς Έλληνες;
Έχετε δίκιο, δεν είναι μόνο τώρα που η ελληνική οικογένεια λειτούργησε ως σωσίβιο, αλλά το ίδιο συνέβη και σε παλιότερα χρόνια. Από την άλλη όμως υπήρξε και μεγάλη τροχοπέδη στη χειραφέτηση των νεότερων. Η οικογένεια, είτε το θέλουμε είτε όχι, είτε μας αρέσει να το ομολογούμε είτε όχι, ήταν και είναι ένας μηχανισμός ακραίας βίας, άλλοτε καλυμμένης άλλοτε όχι. Συνήθως κρύβει σχέσεις ποτισμένες με ψέματα, υποκρισία, ανία. Και είναι ανατριχιαστικό το τι μπορεί να κρύβει ένα σπίτι. Αρκεί να κοιτάξουμε τους Έλληνες τραγικούς, για μην αναφερθώ σε έναν απέραντο κατάλογο θεατρικών συγγραφέων.
Είναι αθώα τα παιδικά τραγούδια που χρησιμοποιείτε στο έργο σας;
Προφανώς όχι. Εισάγουν σ’ ένα κόσμο τεράτων. Άλλωστε, τίποτα παιδικό δεν είναι αθώο. Κοιτάξτε τα παραμύθια των Γκριμ, του Περό, του Άντερσεν και τόσων άλλων. Τι απίστευτη βία και τρόμο περικλείουν και πόσο λυτρωτικά είναι τελικά για την παιδική ψυχή. Ευτυχώς η μόδα των αποστειρωμένων παιδικών ιστοριών όπου όλα είναι όμορφα, αθώα και απλά, πέρασε. Δεν νομίζω πως η γενιά που γαλουχήθηκε με αυτά, έγινε πιο ήπια, πιο ειρηνική, πιο ανεκτική.
Είναι το βλέμμα σας για το πώς φτάσαμε ως εδώ;
Σε κάποιο βαθμό ναι, μέσα σ’ αυτή την κοινωνία ζω. Και το θέατρο είναι ένα ηχείο. Όμως το ξαναλέω και επιμένω σ’ αυτό, καμιά αμεσότητα πολιτικού λόγου δεν υπάρχει. Η πραγματική τέχνη δεν έχει κανένα δημόσιο ρόλο να παίξει. Δεν προτείνει λύσεις. Δεν επιβάλλει. Φανερώνει, δείχνει, θυμίζει. Άλλοτε υπαινικτικά άλλοτε σαν μεγεθυντικός φακός. Και το θέατρο είναι το μοναδικό είδος όπου όλα μπορούν να ειπωθούν, όλα επιτρέπονται και κυρίως όλα ενσαρκώνονται. Οι ηθοποιοί και τα πρόσωπα του έργου μέσα από την αίθουσα, από μας τους θεατές, προέρχονται. Καθρέφτες τους είμαστε και καθρέφτες μας είναι.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Η καλλιτέχνιδα μιλά για τα έργα «Καρυοθραύστης» και το «Ο Μίκυ και η παρέα του σώζουν τα Χριστούγεννα» στο Θεάτρο Αυλαία στον Πειραιά
Αποκαλύψεις και μυστικά σε μια πολυκατοικία
Μιλήσαμε με τους δύο πρωταγωνιστές της παιδικής παράστασης «In motion» στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Μια συζήτηση για το έργο «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία», τις υπαρξιακές και κοινωνικές αφετηρίες που τροφοδοτούν το καλλιτεχνικό του όραμα, το θέατρο και την κοινωνία
Μιλήσαμε με τον στοχαστή της σύγχρονης σκηνής, με αφορμή την παράσταση «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία» στο Θέατρο ΦΙΑΤ
Στιγμές από την πορεία της μεγάλης ντίβας που έμειναν ανεξίτηλες στον χρόνο
Είδαμε την παράσταση στο Hood Art Space και μιλήσαμε με τους συντελεστές για την επαφή μας με το χαμένο συναίσθημα
Εκατό χιλιάδες ευρώ τώρα ή ένα εκατομμύριο σε δέκα χρόνια; Εσύ τι θα επέλεγες; Πόσο κοστίζουν οι αρχές μας; Μπορεί μια απλή ερώτηση να διαλύσει μια σχέση;
Είδαμε την πρεμιέρα της παράστασης «Τα άνθη του κακού» στον Κάτω Χώρο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου και μιλήσαμε στον συγγραφέα και σκηνοθέτη του έργου
Ζωντανός διάλογος στις 7 Δεκεμβρίου με τίτλο «Θέατρο Σήμερα» - Οι ώρες και οι ημέρες της παράστασης «Μνήμη | Λήθη»
Ένα έργο λόγου και εσωτερικής έντασης, μια υπαρξιακή μονομαχία για το τι αξίζει να κρατήσει έναν άνθρωπο στη ζωή
Η μεγάλη παραγωγή κάνει πρεμιέρα στις 18 Δεκεμβρίου
Οι παρουσιάσεις θα πραγματοποιηθούν από τις 15 Απριλίου έως τις 31 Μαΐου 2026
Μία πτήση. Μία έκρηξη. Μία δίκη. Οι θεατές στον ρόλο των ενόρκων.
Το αλληγορικό παραμύθι του βραβευμένου Γιάννη Ξανθούλη είναι ένας ύμνος για την αγάπη, την ισότητα, την ελευθερία, τη διαφορετικότητα και τον σεβασμό στο περιβάλλον.
Ένα αναλόγιο-μαραθώνιος για τα δικαστικά έξοδα επιζωσών έμφυλης βίας
Η νέα σατιρική κωμωδία των Θανάση Παπαθανασίου και Μιχάλη Ρέππα για την παράνοια της καθημερινότητας
Η Νικολέτα Βλαβιανού ερμηνεύει δυο μονολόγους επί σκηνής, το «Μια γυναίκα μόνη» του Ντάριο Φο και το «Η Μαμά-Φρικιό» της Φράνκα Ράμε
Μια παραβολή για τα γηρατειά, μια κωμωδία που εγείρει μια ολόκληρη σειρά προβληματισμών για τη συχνά σκληρή μοίρα των ηλικιωμένων στην κοινωνία μας
Μια μουσική κωμωδία για τα «κακώς κείμενα» του ελληνικού θεάτρου
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.