Αίγυπτος: Τα αγάλματα της πρώτης γυναίκας Φαραώ δεν καταστράφηκαν από εκδίκηση αλλά «απενεργοποιήθηκαν»
Νέα ευρήματα ξαναγράφουν την ιστορία της μυστηριώδους Χατσεψούτ - Η τελετή «αποπνευματοποίησης»
Τα αγάλματα της αρχαίας Αιγύπτιας Φαραώ Χατσεψούτ δεν καταστράφηκαν από μίσος αλλά «απενεργοποιήθηκαν», σύμφωνα με μελέτη
Για αιώνες παρέμεινε μυστήριο: Πώς εξαφανίστηκε η Χατσεψούτ από την επίσημη ιστορία της Αιγύπτου; Μια νέα μελέτη έρχεται τώρα να ανατρέψει τη μέχρι σήμερα κυρίαρχη άποψη περί μίσους και βίαιης διαγραφής.
Η Χατσεψούτ, που το όνομά της σημαίνει «Η Πρώτιστη μεταξύ των Ευγενών Κυριών» υπήρξε μία από τις τρεις γυναίκες Φαραώ μέσα σε 3.000 χρόνια αιγυπτιακής ιστορίας και η πρώτη που ανέλαβε την πλήρη εξουσία. Παρέμεινε μυστηριώδης αν και ήταν μία από τις πιο γνωστές γυναίκες της Αιγύπτου αφού ήταν από τις λίγες που κυβέρνησαν ως Φαραώ στην αρχαία Αίγυπτο.
Μια αρχαιολόγος μελέτησε κατεστραμμένα αγάλματα της βασίλισσας Χατσεψούτ και διαπίστωσε ότι δεν υπήρξαν στόχος βίαιης επίθεσης κατά τη διάρκεια διωγμών εις βάρος της μνήμης της, όπως θεωρείτο μέχρι σήμερα, αλλά ότι «απενεργοποιήθηκαν» τελετουργικά. Τα αγάλματα ανασκάφηκαν τη δεκαετία του 1920 στον αρχαίο χώρο του Ντέιρ ελ-Μπαχρί στο Λούξορ, 500 χιλιόμετρα νότια του Καΐρου.
«Επειδή αυτά τα αγάλματα βρέθηκαν σε εξαιρετικά κατακερματισμένη κατάσταση, υποτέθηκε ότι διαλύθηκαν βίαια από τον Tούθμωσι Γ΄ (ανιψιό και διάδοχό της), ίσως εξαιτίας της έχθρας του προς τη Χατσεψούτ», λέει η Τζουν Γι Γουόνγκ από το Πανεπιστήμιο του Τορόντο και συγγραφέας της μελέτης, η οποία δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Antiquity.
Η βασίλισσα Χατσεψούτ αρχικά κυβέρνησε ως επίτροπος για λογαριασμό του νεαρού ανιψιού της, Tούθμωσι Γ΄, αλλά με την πάροδο του χρόνου στέφθηκε η ίδια Φαραώ. Μετά τον θάνατό της, οι αρχαίοι Αιγύπτιοι κατέστρεψαν τις εικόνες και τα ονόματά της από μνημεία, οδηγώντας κάποιους αρχαιολόγους στο συμπέρασμα ότι ο Tούθμωσις ήθελε να ξαναγράψει την ιστορία. Άλλοι ειδικοί υποστήριξαν ότι παρακινούνταν από μίσος.
Πώς πραγματικά μεταχειρίστηκε τα αγάλματα της Χατσεψούτ ο Tούθμωσις
Ωστόσο, η Γουόνγκ ερεύνησε τα σπασμένα αγάλματα της Χατσεψούτ εξετάζοντας αρχειακό υλικό από τις ανασκαφές της δεκαετίας του 1920, συμπεριλαμβανομένων αδημοσίευτων εγγράφων. Αυτό της επέτρεψε να εντοπίσει πού ακριβώς είχαν βρεθεί τα θραύσματα και σε τι κατάσταση. Ανακάλυψε λοιπόν ότι πολλά από τα αγάλματα υπέστησαν επιπλέον φθορές πολύ αργότερα από την εποχή του Θούθμωσι, όταν διαλύθηκαν και επαναχρησιμοποιήθηκαν ως πρώτη ύλη—γεγονός που περιπλέκει την εικόνα. Όταν απέκλεισε αυτή τη μεταγενέστερη φθορά, προέκυψαν νέα στοιχεία για τον τρόπο με τον οποίο ο Tούθμωσις φαίνεται πως πραγματικά μεταχειρίστηκε τα αγάλματα της Χατσεψούτ.
«Αν αφαιρέσει κανείς όλη αυτή τη μεταγενέστερη φθορά, θα διαπιστώσει ότι η καταστροφή από τον Tούθμωσι Γ΄ ήταν περιορισμένη και πολύ μεθοδική—τα αγάλματα έσπασαν σε συγκεκριμένα αδύνατα σημεία, σύμφωνα με όσα περιγράφονται συχνά ως "απενεργοποίηση" αιγυπτιακών αγαλμάτων», λέει η Γουόνγκ. «Αυτό είναι αρκετά εκπληκτικό, καθώς δείχνει ότι η καταστροφή των αγαλμάτων της Χατσεψούτ δεν καθοδηγήθηκε από μίσος και έχθρα (όπως πιστευόταν προηγουμένως), αλλά από πρακτικούς και τελετουργικούς λόγους».
Μια αρχαία τελετουργία
Οι αρχαίοι Αιγύπτιοι θεωρούσαν ότι τα βασιλικά αγάλματα ήταν ισχυρές οντότητες και τελούσαν ένα τελετουργικό που ονομαζόταν «Άνοιγμα του Στόματος» για να τα «ζωντανέψουν». Όταν ήθελαν να απομακρύνουν ένα άγαλμα—για παράδειγμα για να δημιουργηθεί χώρος σε έναν ναό—έπρεπε πρώτα να το «απενεργοποιήσουν», συνήθως σπάζοντάς το στον λαιμό, τη μέση και τα γόνατα.
Με αυτόν τον τρόπο εξουδετέρωναν τη δύναμή του. Οι αρχαιολόγοι έχουν εντοπίσει εκατοντάδες αγάλματα σε όλη την αιγυπτιακή ιστορία, θαμμένα στον ναό του Καρνάκ στο Λούξορ, με τη συντριπτική πλειονότητά τους να έχουν «απενεργοποιηθεί» με αυτόν τον τρόπο, εξηγεί η Γουόνγκ—χωρίς όμως οι αντίστοιχοι βασιλείς να έχουν υποστεί κάποια εχθρική μεταχείριση μετά θάνατον.
Αν και η Χατσεψούτ πράγματι υπέστη ένα πρόγραμμα «cancel», τα ευρήματα της Γουόνγκ αποκαλύπτουν ότι το φαινόμενο αυτό ήταν πολύ πιο σύνθετο από ό,τι πιστευόταν.
«Η ερευνητική διαδικασία ήταν πολύ διασκεδαστική- κάτι σαν να προσπαθείς να λύσεις ένα αρχαίο αστυνομικό μυστήριο, και είναι εξαιρετικά ικανοποιητικό να καταλήγεις σε απτά συμπεράσματα στο τέλος (κάτι που δεν είναι πάντα δεδομένο)», λέει η Γουόνγκ. «Υποθέτω ότι οι περισσότεροι νομίζουν πως η αρχαιολογία στην Αίγυπτο έχει να κάνει μόνο με την ανακάλυψη τάφων και μουμιών (που είναι προφανώς συναρπαστικό). Όμως μπορείς να μάθεις τόσα πολλά απλώς επανεξετάζοντας υπάρχοντα δεδομένα με διαφορετική προσέγγιση και οπτική».
Πηγή: The Art Newspaper
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Εμπνευσμένη από τη Μαρία Κάλλας, αποτελεί σημείο αναφοράς για την Καλαμάτα
Το έθιμο του στολισμού από τη σύσταση του νεοελληνικού κράτους κι έπειτα
Το πρόγραμμα της Κυπριακής πόλης έχει ως κεντρικό άξονα τις κοινές ανθρώπινες αξίες
Νέα στοιχεία στο διεθνές επιστημονικό συνέδριο στο ΚΙΘ
Παγκόσμια πρεμιέρα της πλήρως αποκατεστημένης κόπιας του ντοκιμαντέρ με δύο μοναδικές προβολές
Ένα λεύκωμα της LAMDA Development, μια περιήγηση στο παρελθόν μιας από τις πιο εξωστρεφείς πόλεις της Μεσογείου
Το ΥΠΠΟ αναθέτει ερευνητικό έργο για την ψηφιακή αποκατάσταση της αρχικής διακόσμησης του μνημείου
Η εικαστικός Ιωάννα Ευθυμίου διοργάνωσε ένα ταξίδι τέχνης και φιλανθρωπίας στο Palazzo Colonna
Ποια είναι τα τρία νέα στοιχεία που εντάσσονται σε αυτό
Το ΕΛΙΒΙΠ και η ΣΤΑ.ΣΥ γιορτάζουν τα Χριστούγεννα με πρωταγωνιστή το βιβλίο - Το πρόγραμμα εκδηλώσεων
Δύο παραστάσεις μονόπρακτων έργων του και μια ημερίδα στο ΕΚΠΑ για έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του σύγχρονου ελληνικού θεάτρου
ἥβη. Ακμαία ηλικία, νεότητα, νεανική δύναμη, σφριγηλότητα, ακμή, νιάτα, ομορφιά, κάλλος
Επιστημονική συνάντηση στο ΕΚΠΑ (9/12) και μαρτυρίες στο Γαλλικό Ινστιτούτο (16/12) για το ιστορικό ταξίδι του 1945
Η ιστορία και οι παραδόσεις του Δεκεμβρίου ανά τα χρόνια
Ποιητής των ιδεών και των καθημερινών στιγμών, πολιτικός και ερωτικός, ένας αδυσώπητος ανθρωπογνώστης
Από το Athens Con 2025 μέχρι την πανελλήνια πρεμιέρα της νέας ταινίας του Τσάρλι Κάουφμαν
Το εμβληματικό γλυπτό επανατοποθετήθηκε πλήρως ανανεωμένο στο φυσικό του περιβάλλον
Νέα στοιχεία για τη λειτουργία του λαμπερού μινωικού ανακτόρου
Κάνε απλά αυτό που σου αρέσει, που σε γεμίζει και που θα κάνει τις γιορτές δικές σου
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.