- CITY GUIDE
- PODCAST
-
15°
«Προσεγγίζοντας το έργο του Δημήτρη Παπαϊωάννου: Από το οικείο στο οικουμενικό»: Το έργο του στο επίκεντρο
Το συνέδριο στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών αποτέλεσε μία σημαντική συμβολή στην αποτίμηση του έργου του σκηνοθέτη, χορογράφου, εικαστικού, περφόρμερ και σχεδιαστή σκηνικών, κοστουμιών και φωτισμών
«Προσεγγίζοντας το έργο του Δημήτρη Παπαϊωάννου: Από το οικείο στο οικουμενικό»: Η αποτίμηση του έργου του στο επιστημονικό συνέδριο στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Το έργο του διεθνώς αναγνωρισμένου Έλληνα σκηνοθέτη, χορογράφου, εικαστικού, περφόρμερ και σχεδιαστή σκηνικών, κοστουμιών και φωτισμών, Δημήτρη Παπαϊωάννου, βρέθηκε στο επίκεντρο του τριήμερου επιστημονικού συνεδρίου με τίτλο «Προσεγγίζοντας το έργο του Δημήτρη Παπαϊωάννου: Από το οικείο στο οικουμενικό», που πραγματοποιήθηκε στις 11, 12 και 13 Ιανουαρίου 2023, στον Πολυχώρο του Συλλόγου Οι Φίλοι της Μουσικής, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Το συνέδριο διοργανώθηκε από το ερευνητικό έργο «Γένεσις: Γενετική Έρευνα και Ψηφιακή Οπτικοποίηση στις Παραστατικές Τέχνες», το οποίο χρηματοδοτείται από το ΕλληνικόΊδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας - ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ.και υλοποιείται στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσουμε επιστημονική υπεύθυνη την επίκουρη καθηγήτρια Έλενα Παπαλεξίου. Για τη διοργάνωση συνέδραμαν επίσης η Μουσική Βιβλιοθήκη «Λίλιαν Βουδούρη» του Συλλόγου Οι Φίλοι της Μουσικής και το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Το συνέδριο απετέλεσε μία σημαντική συμβολή στην αποτίμηση του έργου του Δημήτρη Παπαϊωάννου, ενώ ο δημιουργός βρίσκεται στην ακμή του και απολαμβάνει μεγάλης δημοφιλίας και αναγνώρισης στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Στόχος του συνεδρίου ήταν η προσέγγιση και η ανάδειξητου πολυσύνθετου έργου του Παπαϊωάννου από διαφορετικές οπτικές και αφετηρίες, ένας στόχος ο οποίος εκπληρώθηκε με αναμφισβήτητη επιτυχία, όπως τεκμηριώνεται και από την ποικιλία και την ποιότητα των ανακοινώσεων,καθώς και από την αθρόα προσέλευση του κοινού και τη ζωηρή συμμετοχή του στις συζητήσεις. Από τις εργασίες του συνεδρίου αναμένεται να προκύψουν πολυάριθμα μελετήματα με αντικείμενο το έργο του επιφανούς δημιουργού, τα οποία θα εκδοθούν με τη μορφή συλλογικού τόμου και θα εμπλουτίσουν την ελληνική και τη διεθνή βιβλιογραφία.
Στο συνέδριο παρακολουθήσαμε οκτώ συνεδρίες, δύο στρογγυλές τράπεζες και έξι παρεμβάσεις με τη μορφή διαλέξεων, συζητήσεων και προβολών. Μία πλειάδα ομιλητών από διαφορετικά πεδία (των παραστατικών και εικαστικών τεχνών, της μουσικής, της κριτικής, της θεωρίας και ιστορίας της τέχνης, της φιλολογίας, και από τονκαλλιτεχνικό χώρο), εξέτασαν σκηνικέςπροσεγγίσεις, το ζήτημα του φύλου και του queer στοιχείου, την καταγραφή και μελέτη της δημιουργικής διαδικασίας, τον Δημήτρη Παπαϊωάννου ως ερμηνευτή και εικαστικό, το μουσικό του σύμπαν, τα πρώτα, λιγότερο γνωστά χρόνια της Ομάδας Εδάφους, τα μεγάλα θεάματα, τη σχέση του με το ευρύ κοινό και την εμπορικότητα, αλλά και τις συνεργασίες του με άλλους δημιουργούς και ερμηνευτές, μέσω καλλιτεχνικών ωσμώσεων και αλληλεπιδράσεων. Ακόμη, παρουσιάστηκε το αρχείο του, το οποίο τεκμηριώνεται και ψηφιοποιείται αυτό το διάστημα και προβλήθηκε σπάνιο οπτικοακουστικό υλικό από τις πρόβες και τις παραστάσεις του.
Μεταξύ των σημαντικών προσωπικοτήτων που συμμετείχαν στο συνέδριο, παρουσίασαν ανακοινώσεις καταξιωμένοι πανεπιστημιακοί, όπως ο Δημήτρης Πλάντζος, η Λίλη Πεζανού, ο Δημήτρης Παπανικολάου και η Δηώ Καγγελάρη, αλλά και ερευνητές και ερευνήτριες της νεότερης γενεάς. Επίσης ακούσαμε προσωπικές καταθέσεις της Αμαλίας Μουτούση, της Ρένης Πιττακή, της Όλιας Λαζαρίδου, της Αγγελικής Στελλάτου, του Ευριπίδη Λασκαρίδη, της Άντζελας Μπρούσκου, του ποιητή Νίκου Παναγιωτόπουλου, της Βίκυς Μαραγκοπούλου και της Ρούλας Πατεράκη. Στο συνέδριο φιλοξενήθηκαν και δημιουργοί από τον χώρο του κινηματογράφου, όπως η Εύα Στεφανή, η Νεφέλη Σαρρή και ο Νίκος Νικολόπουλοςπου αποκάλυψαν μέσω του κινηματογραφικού φακού αθέατες πτυχές της δημιουργίας και της προσωπικότητας του Δημήτρη Παπαϊωάννου. Τις εργασίες του συνεδρίου χαιρέτισαν ο Αντιπεριφερειάρχης Πολιτισμού Αττικής Χάρης Ρώμας, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών Γιάννης Βακαρέλης, η διευθύντρια του Ελληνικού Ιδρύματος Έρευνας και Καινοτομίας Κατερίνα Κουραβέλου, η διευθύντρια του Ιδρύματος Μιχελή Μαρίνα Τσούλου, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Δημοτικού Μουσικού Θεάτρου «Ολύμπια-Μαρία Κάλλας» Olivier Descotes και ο διευθυντής του Συλλόγου Οι Φίλοι της Μουσικής, Αλέξανδρος Χαρκιολάκης.
Το συνέδριο πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη της Περιφέρειας Αττικής,του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) και του Ιδρύματος Παναγιώτη και Έφης Μιχελή, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και του Δήμου Αθηναίων.
Για περισσότερες πληροφορίες: www.genesisproject-uop.gr
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μια χορογραφία αφιερωμένη στη γέννηση, τη μεταμόρφωση και τη διαχρονικότητα του αιγυπτιακού πολιτισμού
Μια συζήτηση με την ερευνήτρια και καθηγήτρια χορού για τη σχέση του χορού με την υγεία και την ποιότητα ζωής
Μια σύγχρονη ανάγνωση του Ίψεν από τους «Χορευτές του Βορρά» στην παράσταση που ανεβαίνει στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Από τις 21 Σεπτεμβρίου έως τις 5 Οκτωβρίου, οι νέες φωνές της χορευτικής σκηνής εκφράζονται με τα σώματά τους
Η χορογράφος με την ομάδα της προσεγγίζει το έργο του Ίψεν με μια σύγχρονη ματιά, αναδεικνύοντας τη διαχρονικότητά του
Η πρίμα μπαλαρίνα των Μπολσόι μάς μίλησε με αφορμή την πρώτη της εμφάνιση στο Ηρώδειο στο Ballet Stars Gala
Από τη Νομική και τη συνεργασία με τη Μαρίνα Σάττι, στη Eurovision και στα διεθνή stages του χορού
Μιλήσαμε με τη χορογράφο με αφορμή την επετειακή δράση στο 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας
Ο διεθνώς καταξιωμένος χορογράφος μιλάει για το νέο έργο του «Thrice», που θα δούμε στις 23/7 στο 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας
Η πρεμιέρα θα δοθεί στις 19 Ιουλίου 2025 στην Κεντρική Πλατεία της Καλαμάτας
Μια συνομιλία με την Ελληνίδα χορογράφο και performer για το «Dive into you» που θα δούμε στο 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας
Ένας χείμαρρος συναισθημάτων και έκφρασης
«Ο χορός Bollywood καλωσορίζει από ανήσυχα δεκάχρονα μέχρι γεμάτες ζωντάνια ώριμες γυναίκες»
Από τις 27 έως τις 29 Ιουνίου στο ιστορικό Θέατρο «Δόρα Στράτου»
Τι μας είπε ο διάσημος χορογράφος για το δίπτυχο «Unseen & Bolero», σε μουσική Μορίς Ραβέλ, που παρουσιάζει στη Στέγη
15 παραστάσεις μέσα σε 7 ημέρες, με συμμετοχή 70 καλλιτεχνών
Ο διεθνής Έλληνας χορογράφος μάς μιλάει για το νέο του έργο «My fierce ignorant step» στη Στέγη
35 χρόνια πορείας γεμάτη τόλμη και φαντασία
Η νέα καλλιτεχνική διευθύντρια Τζένη Αργυρίου το παρουσίασε στο Μουσείο της Ακρόπολης
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.