- CITY GUIDE
- PODCAST
-
15°
Ο γρίφος του Βαν Γκογκ: Γιατί ζωγράφισε σωρούς άμμου στο αγαπημένο Κίτρινο Σπίτι του;
Νέα έρευνα ανατρέπει τη θεωρία των έργων οδοποιίας και αποκαλύπτει τον πραγματικό λόγο
Νέα έρευνα του Μουσείου Βαν Γκογκ αποκαλύπτει ότι οι σωροί μπροστά από τον αγαπημένο «Κίτρινο Οίκο» του διάσημου ζωγράφου δεν ήταν έργα οδοποιίας
Ανάμεσα στους πιο ενδιαφέροντες πίνακες του Βίνσεντ Βαν Γκογκ είναι ο «Κίτρινος Οίκος» (1888), που απεικονίζει το άνετο σπίτι του στην Αρλ, κάτω από έναν υπέροχο βαθυγάλανο ουρανό.
Ωστόσο, οι ακατάστατοι σωροί που είναι στοιβαγμένοι κατά μήκος του δρόμου στο προσκήνιο του πίνακα του Βίνσεντ Βαν Γκογκ φαίνονται να αποσπούν την προσοχή και μοιάζουν παράλογοι.
Όταν ο πίνακας παρουσιάστηκε σε έκθεση το 2000, είχε προταθεί μια εξήγηση: οι σωροί απεικόνιζαν εργασίες για το σκάψιμο ενός χαντακιού με σκοπό την εγκατάσταση αγωγών φυσικού αερίου. Εκείνη την εποχή, ο Κίτρινος Οίκος δεν είχε φωτισμό αερίου στο εσωτερικό και ο Βαν Γκογκ ήθελε να μπορεί να ζωγραφίζει τα βράδια. Ο συνάδελφός του, Πολ Γκογκέν επρόκειτο να φτάσει, γεγονός που τον ώθησε να προχωρήσει στην εγκατάσταση.
Στις 17 Οκτωβρίου 1888, τρεις εβδομάδες μετά την ολοκλήρωση του πίνακα και έξι ημέρες πριν την άφιξη του Γκογκέν, ο Βαν Γκογκ τον ενημέρωσε ότι οι εργασίες είχαν ολοκληρωθεί. «Έχω βάλει αέριο στο στούντιο, ώστε να έχουμε καλό φως τον χειμώνα», έγραψε.
Τι υποστηρίζει η θεωρία της καθαριστικής άμμου;
Ωστόσο, ο ανώτερος ερευνητής του Μουσείου Βαν Γκογκ, Τέιο Μίεντεντορπ, επισημαίνει ότι ο φωτισμός αερίου δεν θα απαιτούσε το σκάψιμο ολόκληρου του δρόμου έξω από τον Κίτρινο Οίκο. Οι περισσότερες εργασίες θα γίνονταν εντός του κτιρίου, με μια απλή σύνδεση στον δρόμο. Στην Αρλ, οι κύριοι αγωγοί αερίου είχαν τοποθετηθεί ήδη από το 1881 και υπήρχε φωτισμός δρόμου - στοιχεία που φαίνονται και στον πίνακα, με έναν εμφανή φανοστάτη στα αριστερά.
Σε εργασία που μόλις δημοσιεύτηκε στον ιστότοπο του μουσείου, ο Μίεντεντορπ παρουσιάζει μια καλύτερη απάντηση: οι σωροί είναι στην πραγματικότητα καθαριστική άμμος, που χρησιμοποιούνταν για την αντιμετώπιση της κοπριάς των αλόγων.
Ο ερευνητής επικαλείται μια καρτ ποστάλ του 1902, η οποία δείχνει τη νότια πλευρά της Πλατείας Λαμαρτίν, ο Κίτρινος Οίκος βρισκόταν στη βόρεια πλευρά. Στην καρτ ποστάλ, διακρίνεται ένας παρόμοιος σωρός, παράλληλα προς την άκρη του δρόμου, με έναν άνδρα που κρατά φτυάρι στο απέναντι άκρο. Καθάριζε την κοπριά που είχε πέσει μπροστά σε μία από τις κύριες εισόδους της πόλης, στη διαδρομή από τον σιδηροδρομικό σταθμό.
Όπως επισημαίνει ο Μίεντεντορπ, ο άνδρας «καθαρίζει την κοπριά -κυρίως των αλόγων- που εναποτίθεται καθημερινά στον δρόμο· οι κουτσουλιές είναι πιο ευδιάκριτες στο προσκήνιο». Συμπληρώνει: «Ο δρόμος πίσω από τον άνδρα... έχει ήδη καθαριστεί και έχει στρωθεί με ένα φρέσκο στρώμα άμμου για να απορροφήσει τα ούρα και τη χαλαρή κοπριά που άφηναν τα διερχόμενα ζώα».
Κομμάτια κοπριάς διάσπαρτα στον δρόμο φαίνονται και σε μια άλλη καρτ ποστάλ του 1902, η οποία δείχνει τη βόρεια πλευρά της πλατείας, συμπεριλαμβανομένου του Κίτρινου Οίκου. Ο Βαν Γκογκ επέλεξε να συμπεριλάβει τον μακρύ σωρό άμμου στον πίνακα, ίσως επειδή η διαχείριση της κοπριάς ακριβώς έξω από την πόρτα του σπιτιού και το παράθυρο του στούντιο ήταν απλώς μέρος της καθημερινότητας.
Επιπλέον, την εποχή του Βαν Γκογκ έπρεπε να εξυπηρετούνται όχι μόνο τα άλογα αλλά και οι άνθρωποι. Στη νότια πλευρά της Πλατείας Λαμαρτίν, η καρτ ποστάλ «Arles - entrée de la Ville» περιλαμβάνει ένα εμφανές σιδερένιο ουρητήριο, μια σχετικά πρόσφατη προσθήκη στις αστικές σκηνές των γαλλικών επαρχιών, που τότε θεωρούνταν σημάδι εκσυγχρονισμού.
(Πηγή: The Art Newspaper)
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Προσεγγίζοντας την «κοσμογονία» όχι μόνο ως μυθολογική αρχή, αλλά ως σύγχρονη εμπειρία
Το νέο πρότζεκτ καλύπτει τουλάχιστον 15 διαφορετικά κινήματα της ιστορίας της τέχνης
Στη δημοπρασία που οργάνωσε ο Τζον Όλιβερ για την ενίσχυση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης
Έργα του βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της Ελλάδας
Το φετινό Φεστιβάλ Φωτιστικών Εγκαταστάσεων έχει τίτλο Βιο-Φωταύγεια (Bio-Lumina)
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη για τη νέα έκθεσή του στην Ελλάδα, με τίτλο «The Athens algorithm»
Από την αναδρομική του Κυριάκου Μορταράκου και τη μεγάλη έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στις επιζωγραφισμένες φωτογραφίες του Κώστα Λάκη και τους καλλιτεχνικούς αλγόριθμους του Τσαρλς Σάντισον
Ο πολιτισμός ως βιώσιμη αξία για την πόλη και τα κτίριά της
Η ταυτοποίηση τέτοιων έργων είναι δύσκολη
Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Κοσκινά
Μιλήσαμε με τον εικαστικό με αφορμή την έκθεσή του «ΣημeioN 37º/ 23º» στο Sympan στον Πειραιά
Μιλήσαμε με τον ζωγράφο και καθηγητή με αφορμή την έκθεσή του «Ο λόγος και ο τόπος» στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
Μία εορταστική συνάντηση τέχνης για συλλέκτες και νέους φιλότεχνους που ανακαλύπτουν τον κόσμο των δημοπρασιών.
Η ζωγραφική του κινείται ανάμεσα στο άμορφο και το αναγνωρίσιμο, εκεί όπου το χρώμα αποφασίζει μόνο του να γίνει μορφή
Με αντικείμενα από τον προσωπικό και καλλιτεχνικό του βίο, η έκθεση αποτελεί must για κάθε λάτρη του Αυστραλού καλλιτέχνη
Μιλήσαμε με τον γνωστό εικαστικό για την έκθεση «Ιδανική συνθήκη» στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Εκθέσεις ζωγραφικής και φωτογραφίας σε Κourd, 47 Cycles, Αντωνοπούλου και CAN
Καλλιτέχνιδες που αρνήθηκαν να μείνουν αόρατες
Η παράσταση, που έγινε στο Roberts Park του Σάλταιρ, αποτέλεσε φόρο τιμής στην πόλη όπου γεννήθηκε
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.