Την ώρα που κάποιοι σπάνε την Πινακοθήκη, στην Tate συμβαίνει αυτό
Καμιά φορά η Τέχνη είναι εκεί για να μας δείχνει τη διαφορά κόσμων – κι αυτό είναι το πιο οδυνηρό απ’ όλα
Σκέψου η Mire Lee να μην εξέθετε το έργο της στην Tate...
Αυτές τις μέρες, λίγο μετά την κεντρική είσοδο της Tate στο Λονδίνο, δεσπόζει στον χώρο ένα θηριώδες έργο, ένα ανοικονόμητο περίπλοκο installation με τίτλο Open Wound (μτφρ. Ανοιχτό Τραύμα) της ευρηματικής γλύπτριας Mire Lee.
Δεν είναι ένα όμορφο έργο Τέχνης, έτσι κι αλλιώς δεν είναι καν αυτή η δουλειά της Τέχνης, να κομίζει πάντα την ομορφιά – αν ήταν έτσι τον Καραβάτζιο δεν θα τον ξέραμε ποτέ. Είναι ένα παράξενο τεχνούργημα, σαν βγαλμένο από κάποιον εμπύρετο εφιάλτη, φτιαγμένο για να προκαλεί δέος στην αίθουσα Turbine Hall της Tate Modern.
Σε προετοιμάζουν γι’ αυτά τα μπερδεμένα συναισθήματα όσα ίπτανται πάνω από το κεφάλι σου και μοιάζουν με τρύπια πανιά, όμως, είναι απότοκα αυτού του παράξενου ονείρου που συνθέτει αυτή η μηχανική εγκατάσταση που επαναπροσδιορίζει τον χώρο σαν ένα ζωντανό εργοστάσιο, με μνήμη και ψυχή και κίνηση.
Εικαστικές κουλαμάρες; Αν κάποιος αυτό θέλει να δει, αυτό βλέπει. Όμως, όταν στην έκθεση καταφθάνουν παιδάκια που ακουμπούν με έκπληξη τα χέρια τους για να στηρίξουν το προσωπάκι που κοιτάει ευθεία στο έργο, αναθεωρείς. Τι μπορεί να καταλαβαίνει ένα ανήλικο από σύγχρονη και κάπως άγρια Τέχνη; Απ’ ό,τι φαίνεται πολύ περισσότερα από παραληρηματικούς τύπους που χωρίς καμία ντροπή και κανέναν σεβασμό σπάνε και λεκιάζουν με τις θρησκόληπτες εμμονές τους χώρους πολιτισμού και έργα της διάνοιας, στο όνομα του Χριστού.
Ρίχνω μια ματιά στο λιτό σημείωμα της Mire Lee για το έργο της. Αποζητά, λέει, και μας προσκαλεί να απολαύσουμε «αντιφατικά συναισθήματα: από το δέος και την αηδία, μέχρι τη συμπόνια, τον φόβο και την αγάπη».
Η 36χρονη καλλιτέχνις από την Κορέα φημίζεται για τη δημιουργία κινητικών γλυπτών εγκαταστάσεων που μοιάζουν άθλιες, γελοίες και επισφαλείς. Διαβάζω στο βιογραφικό της: «Η Lee αμφισβητεί τις ανθρώπινες φαντασιώσεις των τεχνολογιών που έρχονται σε αντίθεση με την πραγματικότητα των αντικειμένων που φθείρονται και παραμορφώνονται με το πέρασμα του χρόνου. Το έργο της αμφισβητεί τις έννοιες του εαυτού, της κοινωνικής αποδοχής και της καθαριότητας- εξαφανίζει τις κοινωνικές συμβάσεις της αισθητικής και της επιθυμίας μπροστά στις οργασμικές, παραβατικές και κινητικές τεχνολογίες της. Πετσέτες, αλυσίδες, πηλός, λάστιχα σιλικόνης και ατσάλινες κατασκευές συνενώνονται για να σχηματίσουν έναν οργανισμό απτικό, αρχέγονο και ταυτόχρονα εξαιρετικά μηχανοποιημένο. Τα έργα της Lee εμπλέκουν τις αισθήσεις με έναν ενστικτώδη τρόπο, έξω από τη σφαίρα της διάνοιας και της γλώσσας».
Ξανακοιτάω: μία τον κόσμο και μία το έργο της. Και δεν μπορώ να μην αναρωτιέμαι τι τύχη θα είχε αυτό το έργο άραγε σε ένα αθηναϊκό μουσείο –αν είχαμε ένα τέτοιων διαστάσεων χώρο. Τι ανοησίες θα λέγονταν και θα γράφονταν; Τι παραληρηματικές προσωπικότητες θα εμφανίζονταν για να μας πουν ότι «είναι του Σατανά»; Βέβαια, η καλλιτέχνις δεν θίγει τα χρηστά ήθη με το γιγαντιαίο installation της. Δεν οραματίζεται κάποια καπνίζουσα Παναγία ή κάποιον κερασφόρο άγιο. Όμως, αυτή η αντίθεση κόσμων –τα κάνει αυτά η Τέχνη και είναι ό,τι πιο οδυνηρό μπορεί να σου κάνει- σε πονάει σαν σκουριασμένος χαρτοκόπτης στο στέρνο.
«Mommy, is it ok if I like it and hate it at the same time?». Ακριβώς δίπλα, μια πιτσιρίκα ρωτάει τη μαμά της αυτό και άθελά της, χωρίς να έχει ιδέα τι συμβαίνει σε χώρες σαν τη δική μας, έχει δώσει τη σπουδαιότερη απάντηση στο αιώνιο περί Τέχνης ερώτημα. Ανήλικο παιδί και έχει πιάσει το νόημα. Εμείς, λογικά, αργούμε ακόμη.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Τι είδαμε στη μεγάλη αναδρομική έκθεση του σπουδαίου καλλιτέχνη στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Ένα σπίτι του αθηναϊκού Μεσοπολέμου μετατρέπεται σε εφαλτήριο πολιτισμού
Πρόσωπα, σώματα και μορφές, συνθέσεις και γεωμετρικές φόρμες, φυτά και ζώα γίνονται εφαλτήρια της αιώνιας αναζήτησης του ανθρώπινου ψυχισμού
Από το μεγάλο πρότζεκτ στο Γουλανδρή μέχρι την αναδρομική του Σπύρου Πώρου
Μιλήσαμε με την εικαστικό για την έκθεσή της «Error 404: Reality Not Found» και την απόσταση ανάμεσα στην παιδική αθωότητα και την ενήλικη ματαιοδοξία
9 καλλιτέχνες συνομιλούν μέσω της ζωγραφικής και της γλυπτικής
Τα πιο χαρακτηριστικά έργα από τις δύο πιο πρόσφατες εκθέσεις του στη χώρα μας, όπου εντοπίσαμε στοιχεία «ελληνικότητας».
Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Προσεγγίζοντας την «κοσμογονία» όχι μόνο ως μυθολογική αρχή, αλλά ως σύγχρονη εμπειρία
Το νέο πρότζεκτ καλύπτει τουλάχιστον 15 διαφορετικά κινήματα της ιστορίας της τέχνης
Στη δημοπρασία που οργάνωσε ο Τζον Όλιβερ για την ενίσχυση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης
Έργα του βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της Ελλάδας
Το φετινό Φεστιβάλ Φωτιστικών Εγκαταστάσεων έχει τίτλο Βιο-Φωταύγεια (Bio-Lumina)
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη για τη νέα έκθεσή του στην Ελλάδα, με τίτλο «The Athens algorithm»
Από την αναδρομική του Κυριάκου Μορταράκου και τη μεγάλη έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στις επιζωγραφισμένες φωτογραφίες του Κώστα Λάκη και τους καλλιτεχνικούς αλγόριθμους του Τσαρλς Σάντισον
Ο πολιτισμός ως βιώσιμη αξία για την πόλη και τα κτίριά της
Η ταυτοποίηση τέτοιων έργων είναι δύσκολη
Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Κοσκινά
Μιλήσαμε με τον εικαστικό με αφορμή την έκθεσή του «ΣημeioN 37º/ 23º» στο Sympan στον Πειραιά
Μιλήσαμε με τον ζωγράφο και καθηγητή με αφορμή την έκθεσή του «Ο λόγος και ο τόπος» στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.