- CITY GUIDE
- PODCAST
-
15°
Δημήτρης Ξόνογλου και τα μυαλά στα κάγκελα
Στο πολυδιάστατο σύμπαν ενός σπουδαίου εικαστικού
Δρόμοι, άνθρωποι, στιλ, ιδέες, τάσεις, γεύσεις, ήχοι, τέχνη και urban μητροπολιτικό πρόσημο. Μια καθημερινή ανταπόκριση με όλα τα νέα και σφραγίδα 100% Θεσσαλονίκη.
Ο Δημήτρης Ξόνογλου παραμένει wild at he-art, Ντέιβιντ Λιντς (αιωνία του) μέρες που είναι. Το καταλαβαίνεις με το που μπαίνεις στην γκαλερί του Γαλλικού Ινστιτούτου και σε υποδέχεται η εγκατάσταση με τίτλο Κελί - ΙσόβιArt. Περιλαμβάνει το μεγεθυμένο επιδαπέδιο πορτρέτο του καλλιτέχνη, ένα κρεβartτι εκστρartτείας, μια τουartλέτα, μια βρύση που στάζει νερό σε έναν κουβart και ένα σπασμένο πιartτο. Όλο το κείμενο θα μπορούσε ναrt τρέξει έτσι παιχνιδιάρικα, ευθυγραμμισμένο με το μεγαλειώδες καγκελόφρακτο λογοπαίγνιο που έστησε, ενθέτοντας εαυτόν στης φυλακής τα σίδερα. Γιατί το Κελί - Ισόβιart, για τους εξοικειωμένους με το έργο του αλλά και για τους ανεξοικείωτους που θα δουν Ξόνογλου για πρώτη φορά, λειτουργεί εν είδει περιεκτικότατου βιογραφικού Arte Povera, που θα πει να δουλεύεις με ό,τι έχεις.
Όμως η εγκατάσταση στο καλωσόρισμα προσφέρει και μια έξτρα τετραδιάστατη αμφισημία: Λάβετε, φάγετε, τούτο εστί το σώμα (δουλειάς) του καλλιτέχνη, το μυαλό του καλλιτέχνη, το πορτρέτο του καλλιτέχνη, αυτή είναι η αιώνια λιακάδα ενός γεννημένου καλλιτέχνη που κατάγεται από την Πρώτη Σερρών, (πατρίδα του Κωνστartντίνου Καρartμανλή!) και με τον τίτλο Aller Retour επιστρέφει εδώ από όπου ξεκίνησε. Κάποτε πολύ πίσω. Τεσσαράκοντα συν τρία χρόνια πίσω, αλλά αυτό δε σημαίνει τίποτα ως προς την ένταση και το εσαεί παλλόμενο σφριγηλό Ξονόγλειο Zeitgeist, που παραμένει φωτεινό, ακμαίο, ριζοσπαστικό και κατακλυσμιαίο. Με 20 ατομικές και περισσότερες από 50 ομαδικές εκθέσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό, ο σπουδαγμένος στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Ρώμης (ζωγραφική και χαρακτική), στη Scuola di San Giacomo di Roma (κεραμική) και καθηγητής στη Μέση Εκπαίδευση και το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο, παραμένει επί των επartλξεων. Και, φυσικά, επί των χειρονομιών.
Οι χειρονομίες ανέκαθεν αποτελούσαν σήμα κατατεθέν του Ξόνογλου, ας μην ξεχνάμε πως είναι αυτός που έκαψε βιβλία και τα έντυσε είτε με φύλλα χρυσού είτε με λιωμένο κερί, ανατρέποντας κάθε θέσφατο περί της λειτουργικότητας των αντικειμένων. Προεκτείνει ταυτόχρονα το πνεύμα Τζάκσον Πόλοκ: από τα περιχυμένα πατώματα, στις βιβλιοθήκες και τους τοίχους του Ινστιτούτου.
Στο Aller Retour δεν θα δείτε πολυέλαιους καρφωμένους στο πάτωμα ή ομπρέλες γυρισμένες ανάποδα (those were the days!), όμως θα δείτε ραγισμένα πιάτα και θα επανεκτιμήσετε τα κολάζ από λιωμένο κερί και καμένα βιβλία που πανω τους κυλούν έντονα μπλε. Μπλε που βοούν, μπλε που μιλούν («Είναι το χρώμα που το δούλεψα τον καιρό του εγκλεισμού λόγω κόβιντ»), μπλε της σειράς Logos.
Επόμενη στάση στα πρόσωπα της ενότητας Visages grands et petits - Πρόσωπα μικρά και μεγάλα. Μεικτή τεχνική με χρονολογία δημιουργίας 2020-2023, ενθύμιο περιπλάνησης και ποικίλων συναπαντημάτων. Περιδιαβαίνοντας τη φλανερί, ο Ξόνογλου καταγράφει καθημερινά πυρετικά βλέμματα και χαρακτηριστικά από διαβάτες. Αποθηκεύει μνημονικά κινήσεις και συναισθήματα που του γεννά το αντικαθρέφτισμά του με τον άλλο, και σε ανύποπτες στιγμές μετουσιώνει, μεταπράτει την ανάμνηση της μορφής του άγνωστου/στης σε μια ζωγραφική εξπρεσιονιστική, με γραμμές και πινελιές, κοφτές απεικονίσεις ψυχισμών και εντυπώσεων που αποκόμισε από τη φευγαλέα επαφή.
Προσθήκες, επικολλήσεις, αναγωγές, συμβολισμοί, συνεχείς επανοικειοποιήσεις πρότερων εικαστικών εαυτών που εξελίσσονται παράλληλα με την κεντρική περσόνα Ξόνογλου, η οποία συνεχίζει να πορεύεται τελώντας σε μόνιμη σύγκρουση με φορμαλισμούς και ισμούς, αυτό εισπράττω καθώς στέκομαι απέναντι από τα έργα του Aller Retour. Χρώματα έντονα, ένστικτα καλοσύνης και πραότητας, συνεχής υπονόμευση εαυτού, τεχνικές δεξιοτεχνικές, βιωμένα στιγμιότυπα που μετουσιώθηκαν ενσυνείδητα σε κώδικα ολότελα προσωπικής επικοινωνίας. Και ένα ύφος αξεπέραστο, Ξονόγλειο, αγαπησιάρικο, μεγαλειώδες. Αυτά ένιωσα και σας παροτρύνω να το κάνετε και εσείς το ταξιδάκι Aller Retour, αφού έναν τον έχουμε σε αυτή την πόλη και σε αυτήν τη χώρα και του αξίζουν ντούκου τα ρισπέκτ και τα ζήτω.
Δημήτρης Ξόνογλου, Aller Retour
Γαλλικό Ινστιτούτο, Λεωφόρος Στρατού 2α, έως 15 Μαρτίου
Η έκθεση γίνεται με την υποστήριξη της Art Thessaloniki και τελεί υπό την αιγίδα του Γαλλικού Προξενείου της Γαλλίας στη Θεσσαλονίκη.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Προσεγγίζοντας την «κοσμογονία» όχι μόνο ως μυθολογική αρχή, αλλά ως σύγχρονη εμπειρία
Το νέο πρότζεκτ καλύπτει τουλάχιστον 15 διαφορετικά κινήματα της ιστορίας της τέχνης
Στη δημοπρασία που οργάνωσε ο Τζον Όλιβερ για την ενίσχυση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης
Έργα του βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της Ελλάδας
Το φετινό Φεστιβάλ Φωτιστικών Εγκαταστάσεων έχει τίτλο Βιο-Φωταύγεια (Bio-Lumina)
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη για τη νέα έκθεσή του στην Ελλάδα, με τίτλο «The Athens algorithm»
Από την αναδρομική του Κυριάκου Μορταράκου και τη μεγάλη έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στις επιζωγραφισμένες φωτογραφίες του Κώστα Λάκη και τους καλλιτεχνικούς αλγόριθμους του Τσαρλς Σάντισον
Ο πολιτισμός ως βιώσιμη αξία για την πόλη και τα κτίριά της
Η ταυτοποίηση τέτοιων έργων είναι δύσκολη
Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Κοσκινά
Μιλήσαμε με τον εικαστικό με αφορμή την έκθεσή του «ΣημeioN 37º/ 23º» στο Sympan στον Πειραιά
Μιλήσαμε με τον ζωγράφο και καθηγητή με αφορμή την έκθεσή του «Ο λόγος και ο τόπος» στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
Μία εορταστική συνάντηση τέχνης για συλλέκτες και νέους φιλότεχνους που ανακαλύπτουν τον κόσμο των δημοπρασιών.
Η ζωγραφική του κινείται ανάμεσα στο άμορφο και το αναγνωρίσιμο, εκεί όπου το χρώμα αποφασίζει μόνο του να γίνει μορφή
Με αντικείμενα από τον προσωπικό και καλλιτεχνικό του βίο, η έκθεση αποτελεί must για κάθε λάτρη του Αυστραλού καλλιτέχνη
Μιλήσαμε με τον γνωστό εικαστικό για την έκθεση «Ιδανική συνθήκη» στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Εκθέσεις ζωγραφικής και φωτογραφίας σε Κourd, 47 Cycles, Αντωνοπούλου και CAN
Καλλιτέχνιδες που αρνήθηκαν να μείνουν αόρατες
Η παράσταση, που έγινε στο Roberts Park του Σάλταιρ, αποτέλεσε φόρο τιμής στην πόλη όπου γεννήθηκε
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.