- CITY GUIDE
- PODCAST
-
12°
«nuKUmori»: Η ζεστασιά μιας πρόσφατης αποχώρησης
Το νέο art project της Μαρίας Παπατζέλου παρουσιάζεται στην Cube Gallery στην Πάτρα
Προτζέκτορας: Το νέο art project «nuKUmori» της εικαστικού και ποιήτριας χαϊκού Μαρίας Παπατζέλου, σε επιμέλεια Λιάνας Ζωζά, παρουσιάζεται στην Cube Gallery στην Πάτρα.
Η Cube Gallery εγκαινιάζει την συνεργασία της με την εικαστικό και ποιήτρια χαϊκού Μαρία Παπατζέλου, παρουσιάζοντας την καινούργια της δουλειά, μέσα από την performing art installation, που έχει τον τίτλο nuKUmori. Το πέμπτο και πιο πρόσφατο κιμονό της εικαστικού συνυπάρχει με κάποια από τα προηγούμενα της, μεταμορφώνοντας την Cube στο art space που θα φιλοξενήσει όλα τα στοιχεία της εγκατάστασης. Έργα ζωγραφικά, κατασκευές και φωτογραφίες είναι μερικά από τα μέσα που θα συνομιλήσουν με τα αρώματα που έχουν δημιουργηθεί ειδικά από τον Daniel Pescio, την μουσική της percussionist Kuniko Kato και την performance της Lilian von Gören.
Η Μαρία Παπατζέλου λέει για το nuKUmori: «Πρόκειται για το πέμπτο washi kimono art project που δημιούργησα σε συνεργασία με τον αρωματοποιό Daniel Pescio που ζει και εργάζεται στο Παρίσι και με την υποστήριξη του Ιάπωνα ερευνητή Masashi Nakamura που ζει και εργάζεται στο Κυότο. Το κιμονό nuKUmori φωτογράφησε αποκλειστικά ο φωτογράφος Στέφανος Σάμιος στο στούντιο του “1416 studio” στην Αθήνα.
nuKUmori, στα ιαπωνικά και σε ελεύθερη μετάφραση, σημαίνει "η ζεστασιά μιας πρόσφατης αποχώρησης" υποδηλώνοντας σαν έννοια, το ίχνος της παρουσίας που αφήνει κάποιος όταν φεύγει από έναν χώρο, το άρωμα του, η αίσθηση της απουσίας του σαν μυρωδιά, σαν αύρα.
Βασική αναφορά αυτού του κιμονό, είναι το πέμπτο στοιχείο της φύσης, το KU, το κενό (the voint) ή αιθέρας. Το κενό όμως, ως αυτό που τα εν-περιέχει όλα, ως πλήρες και ως όλον, ως το δυναμικό στοιχείο που ενοποιεί, ενεργοποιώντας τα υπόλοιπα τέσσερα φυσικά στοιχεία, Γη | Φωτιά | Νερό | Αέρας, στα οποία έχουν αναφορά τα προηγούμενα μου washi kimono art που έχω δημιουργήσει, από το 2020 μέχρι και σήμερα. Συνδυαστικά εκφράζονται εδώ, οι δύο πόλοι του πέμπτου στοιχείου KU, του κενού, η απουσία μαζί με την παρουσία σαν ένα δυναμικό ενεργειακό δίπολο, σαν δύο αντίθετες έννοιες, που έτσι κι αλλιώς εμπεριέχονται μέσα στην λέξη nuKUmori.
Στο μπροστινό μέρος του κιμονό -φτιαγμένο από χειροποίητο μεταξωτό χαρτί (washi paper)- είναι ζωγραφισμένο το λευκό ίχνος γραμμών ενός εγκέφαλου χωρισμένου, στα δύο, σε μαύρο φόντο, όπως αυτός παρουσιάζεται συνήθως στις ακτινογραφίες, ενώ στο πίσω μέρος αποτυπώνεται το σχέδιο σπονδύλων που καταλήγουν σε ένα λευκό λουλούδι, μια ορχιδέα (ή μήπως πρόκειται για ένα ανθρώπινο όργανο;)
Οι λεπτές χρυσές γραμμές, αναφορά της συγκολλητικής παραδοσιακής ιαπωνικής τεχνικής του Kintsugi, συνδέουν το μαύρο φόντο των μελανωμένων χαρτών με το λευκό οργανικό σχέδιο, φωτίζοντας και ισορροπώντας τη συνολική σύνθεση του κιμονό.
Το nuKUmori kimono στηρίζεται στην οργανική αντίθεση λευκού- μαύρου, διάφανου - σκοτεινού, απαλού- σκληρού, απουσίας - παρουσίας, ακριβώς γιατί το πέμπτο στοιχείο, εμπεριέχει και ενοποιεί το φυσικό με το μεταφυσικό, την ύλη, με την αύρα του αόρατου, τον αιθέρα του άυλου που περιέχει την ουσία / essence, το άρωμα της ζωής».
Η έκθεση ανοίγει με την performance στις 12.30 της Lilian von Gören η οποία ντύνεται το χάρτινο nuKUmori κιμονό της εικαστικού και κινείται ανάμεσα στο κοινό, υπό τους ήχους του Rebonds του Ianni Xenaki από την γιαπωνέζα percussionist Kuniko Kato μοιράζοντας χάρτινους οριγκάμι γερανούς, σύμβολο ελπίδας και ειρήνης στο κοινό. Την performance θα ακολουθήσει ξενάγηση στην έκθεση από την εικαστικό και συζήτηση με το κοινό με θέμα "Χαϊκού πινελιές , ταξίδι στον χρόνο και στον Μύθο".
Το origami με τη μορφή του πουλιού γερανός είναι το πιο αντιπροσωπευτικό και το περισσότερο διαδεδομένο στην Ιαπωνία. Το πουλί γερανός στην Ιαπωνία συμβολίζει την καλή τύχη. Ο μύθος λέει, ότι αν κάποιος διπλώσει 1000 γερανούς σε χαρτί, όλες του οι επιθυμίες θα γίνουν αληθινές.
Το origami αυτό, έγινε ακόμα περισσότερο γνωστό μετά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, όταν η Sadako Sasaki, ένα νεαρό κορίτσι 11 χρόνων έπαθε λευχαιμία, σαν συνέπεια της ατομικής βόμβας που έριξαν οι σύμμαχοι στην Χιροσίμα. Τότε, η Sadako έκανε μια ευχή στο νοσοκομείο της Χιροσίμα όπου νοσηλευόταν: να γίνει καλά. Για να πραγματοποιηθεί η ευχή της άρχισε να διπλώνει γερανούς μέχρι να φθάσει τους 1000. ‘Εχοντας, όμως, διπλώσει περίπου 644 πέθανε. Στην συνέχεια, οι συμμαθήτριές της και φίλες της, ανέλαβαν να διπλώσουν τους υπόλοιπους, που τους τοποθέτησαν στον τάφο της. Αργότερα ένα γρανιτένιο άγαλμα στο Πάρκο Ειρήνης της Χιροσίμα στήθηκε και παριστάνει ένα γερανό. Το origami-γερανός θεωρείται έτσι, διεθνώς, ένα σύμβολο ειρήνης.
Μαρία Παπατζέλου: Λίγα λόγια για την εικαστικό
Η εικαστικός και ποιήτρια χαϊκού Μαρία Παπατζέλου είναι απόφοιτος της ΑΣΚΤ του ΑΠΘ, με κατεύθυνση τη ζωγραφική. Εργάζεται σαν σκηνογράφος σε συνεργασία με το Θέατρο Βορείου Ελλάδος "Μαίωτρον" και σαν εκπαιδευτικός εικαστικών στη Μέση Εκπαίδευση.
Δημιουργεί αυθεντικά κιμονό από χειροποίητο ιαπωνικό χαρτί (washi) ως kimono & obi performing art installations, τα οποία έχουν παρουσιαστεί στην Ελλάδα (Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης 2020, Ιστορικό Κέντρο Λευκάδιου Χερν Λευκάδα 2021, Momus Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκη 2022, Japan Festival Αθήνα 2022) και στην Ιαπωνία( Hougonji Temple ,Kyoto 2020 και Tatami Museum of Arts in Eiheiji, Echizen 2021, Hougonji Temple, Kyoto 2022). Έχει συμμετοχές σε πολλές ομαδικές εκθέσεις residensies και workshops και 7 ατομικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το Εξωτερικό.
Εμπνέεται από την Ιαπωνική μυθολογία και Τέχνη σε έναν ανοιχτό διάλογο Ανατολής και Δύσης, παράδοσης και καινοτομίας, μελετώντας παραδοσιακές ιαπωνικές τεχνικές ζωγραφικής του washi χαρτιού και μεταξιού τις οποίες εμπλουτίζει με μοντέρνα στοιχεία επικολλήσεων, κολάζ και μικτών τεχνικών, παρουσιάζοντας σύγχρονες art installation & performance στην Ελλάδα και στο Εξωτερικό.
Κυκλοφορούν ήδη δύο βιβλία της στην Ιαπωνία, σε συνεργασία με τον ερευνητή Masashi Nakamura, των εκδόσεων JAPAN CODE BOOKS. Το βιβλίο της "Εσωτερικές συνδέσεις του υγρού ουρανού" με 43 χαϊκού και ένα μυθικό ποίημα, αναφορά στο αρχαίο χρονικό Kojiki κυκλοφορεί και στα Ελληνικά από τις Εκδόσεις Οδός.
Info
Διάρκεια έκθεσης: 4 Νοεμβρίου – 3 Δεκεμβρίου 2022
Ώρες λειτουργίας: Τρίτη ▪ Πέμπτη ▪ Παρασκευή ▪ 10.00 – 14.00 & 18.00 – 21.00
Τετάρτη ▪ Σάββατο ▪ 10.00 – 14.00
Κυριακή ▪ Δευτέρα ▪ κλειστά
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Προσεγγίζοντας την «κοσμογονία» όχι μόνο ως μυθολογική αρχή, αλλά ως σύγχρονη εμπειρία
Το νέο πρότζεκτ καλύπτει τουλάχιστον 15 διαφορετικά κινήματα της ιστορίας της τέχνης
Στη δημοπρασία που οργάνωσε ο Τζον Όλιβερ για την ενίσχυση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης
Έργα του βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της Ελλάδας
Το φετινό Φεστιβάλ Φωτιστικών Εγκαταστάσεων έχει τίτλο Βιο-Φωταύγεια (Bio-Lumina)
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη για τη νέα έκθεσή του στην Ελλάδα, με τίτλο «The Athens algorithm»
Από την αναδρομική του Κυριάκου Μορταράκου και τη μεγάλη έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στις επιζωγραφισμένες φωτογραφίες του Κώστα Λάκη και τους καλλιτεχνικούς αλγόριθμους του Τσαρλς Σάντισον
Ο πολιτισμός ως βιώσιμη αξία για την πόλη και τα κτίριά της
Η ταυτοποίηση τέτοιων έργων είναι δύσκολη
Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Κοσκινά
Μιλήσαμε με τον εικαστικό με αφορμή την έκθεσή του «ΣημeioN 37º/ 23º» στο Sympan στον Πειραιά
Μιλήσαμε με τον ζωγράφο και καθηγητή με αφορμή την έκθεσή του «Ο λόγος και ο τόπος» στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
Μία εορταστική συνάντηση τέχνης για συλλέκτες και νέους φιλότεχνους που ανακαλύπτουν τον κόσμο των δημοπρασιών.
Η ζωγραφική του κινείται ανάμεσα στο άμορφο και το αναγνωρίσιμο, εκεί όπου το χρώμα αποφασίζει μόνο του να γίνει μορφή
Με αντικείμενα από τον προσωπικό και καλλιτεχνικό του βίο, η έκθεση αποτελεί must για κάθε λάτρη του Αυστραλού καλλιτέχνη
Μιλήσαμε με τον γνωστό εικαστικό για την έκθεση «Ιδανική συνθήκη» στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Εκθέσεις ζωγραφικής και φωτογραφίας σε Κourd, 47 Cycles, Αντωνοπούλου και CAN
Καλλιτέχνιδες που αρνήθηκαν να μείνουν αόρατες
Η παράσταση, που έγινε στο Roberts Park του Σάλταιρ, αποτέλεσε φόρο τιμής στην πόλη όπου γεννήθηκε
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.