- CITY GUIDE
- PODCAST
-
15°
Εντοπίστηκε ο ναός του Ηρακλή των Γαδείρων στην Ισπανία;
Ερευνητές από τη Σεβίλλη υποστηρίζουν ότι το μνημειακό οικοδόμημα που εντόπισαν στον κόλπο του Κάδιθ μπορεί να λύνει ένα αίνιγμα αιώνων
Ναός Ηρακλή των Γαδείρων: Ισπανοί ερευνητές θεωρούν ότι τον εντόπισαν στον κόλπο του Κάδιθ
Σπουδαίο προσκύνημα στην αρχαιότητα, υπήρξε ο τόπος όπου σύμφωνα με τις αρχαίες πηγές ο Ρωμαίος αυτοκράτορας Ιούλιος Καίσαρας έκλαψε πικρά μπροστά σε μια αναπαράσταση του Μεγάλου Αλεξάνδρου και όπου ο Καρχηδόνιος στρατηγός Αννίβας έκανε προσφορές μετά από νικηφόρα μάχη του. Ο λόγος για τον περίφημο ναό του Ηρακλή των Γαδείρων, τον οποίο ιστορικοί και αρχαιολόγοι αναζητούν επί αιώνες.
Σύμφωνα με την εφημερίδα El Pais, ερευνητές από το Πανεπιστήμιο της Σεβίλλης και το Ανδαλουσιανό Ινστιτούτο Πολιτιστικής Κληρονομιάς στην Ισπανία υποστηρίζουν ότι έχουν εντοπίσει την περιοχή όπου βρισκόταν ο περίφημος ναός στην Ανδαλουσία.
Όλα ξεκίνησαν από την έρευνα του υποψήφιου διδάκτορα Ρικάρντο Μπελιθόν για την διατριβή του, μέσα από την οποία επεδίωκε να ιχνηλατήσει το απώτερο παρελθόν του κόλπου του Κάδιθ με τις ελώδεις εκτάσεις και τη λαβυρινθώδη ακτογραμμή που σμίλεψαν καταιγίδες και παλιρροϊκά κύματα και να απαντήσει στο ερώτημα του ιστορικού και περιηγητή του 18ου αιώνα Αντόνιο Πονθ για τα όρια της θάλασσας και της στεριάς στην εν λόγω περιοχή.
Χρησιμοποιώντας για την έρευνά του ελεύθερο λογισμικό και τεχνολογία ψηφιακής μοντελοποίησης εδάφους εντόπισε ίχνη ενός μνημειώδους οικοδομήματος στο Κάνιο ντε Σάνκτι Πέτρι, ένα ρηχό κανάλι στον κόλπο του Κάδιθ μεταξύ των πόλεων Τσικλάνα ντε Φροντέρα και Σαν Φερνάντο.
Καθώς οι αρχαίες πηγές χωροθετούν το ιερό σε «ένα μεταβαλλόμενο περιβάλλον, σε επαφή με τη θάλασσα, που υπόκειται στις παλίρροιες» και όπου πρέπει να υπήρχαν λιμενικές εγκαταστάσεις, οι ειδικοί θεωρούν πως το τεράστιο ελώδες κανάλι όπου δεσπόζει η νησίδα με το κάστρο του Σάνκτι Πέτρι θα πρέπει να θεωρείται μια προφανής περιοχή για να εστιάσουν το ενδιαφέρον τους. Άλλωστε, εδώ και δύο αιώνες η περιοχή τροφοδοτεί την αρχαιολογική σκαπάνη με σημαντικά αρχαιολογικά ευρήματα - μεγάλα μαρμάρινα και χάλκινα γλυπτά Ρωμαίων αυτοκρατόρων και αγαλματίδια της φοινικικής περιόδου.
Το ορθογώνιο κτίσμα που εντοπίστηκε έχει διαστάσεις 300 επί 150 μέτρα, βρίσκεται τρία με πέντε μέτρα κάτω από το νερό και φαίνεται να ανταποκρίνεται στην εικόνα ενός σπουδαίου φοινικικού μνημείου. Σύμφωνα με τις αρχαίες πηγές, στο συγκρότημα υπήρχε βωμός όπου έκαιγε άσβεστη φλόγα και η πρόσβαση γινόταν από είσοδο που όριζαν δύο στήλες, στην προμετωπίδα της οποίας αναπαρίσταντο οι άθλοι του Ηρακλή. Ωστόσο, παρότι η σχετική έρευνα βρίσκεται σε εξέλιξη εδώ και δύο χρόνια, θα χρειαστεί πολύ δουλειά ακόμα για να επιβεβαιωθεί ή όχι η υπόθεση, με δεδομένες και τις δυσκολίες που συνεπάγεται το ενάλιο πεδίο.
Η μοντελοποίηση της αρχαίας ακτογραμμής του Κάδιθ δεν αποκάλυψε μόνο τον πιθανό ναό του Ηρακλή / Μελκάρτ, αλλά και ένα εσωτερικό λιμάνι ή αποβάθρα νοτίως του ναού, που ήταν ζώνη πλημμύρας μέχρι πριν από περίπου δύο αιώνες, και μια σημαντική εγκατάσταση κατά μήκος της ακτής με διάφορα κτίρια κυρίως της ρωμαϊκής περιόδου. «Είναι μεγαλύτερο από την επιφάνεια του Gades και το μέγεθός του θα μπορούσε να αλλάξει την εικόνα που είχαμε μέχρι τώρα για το πώς ήταν ο κόλπος», ανάφερε ο Αντόνιο Σάεθ Ρομέρο, καθηγητής στο τμήμα Προϊστορίας και Αρχαιολογίας, ο οποίος επίσης συμμετείχε στην έρευνα.
Δεν συμμερίζονται, πάντως, όλοι την εκτίμηση ότι το περίφημο ιερό μπορεί να βρίσκεται στο συγκεκριμένο σημείο. Σε έρευνά του το 2020, ο Αντόνιο Μοντερόσο-Τσέκα, καθηγητής στο τμήμα Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου της Κόρδοβας, είχε απορρίψει την πιθανότητα να εντοπίζεται αυτό στο Σάνκτι Πέτρι λόγω ορογραφικών αλλαγών και έλλειψης νέων στοιχείων. Ο ίδιος θεωρεί πώς ο ναός θα είχε χτιστεί στον λόφο των Μαρτύρων του Σαν Φερνάντο που, επίσης, ήταν νησί στο παρελθόν.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Τα πιο χαρακτηριστικά έργα από τις δύο πιο πρόσφατες εκθέσεις του στη χώρα μας, όπου εντοπίσαμε στοιχεία «ελληνικότητας».
Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Προσεγγίζοντας την «κοσμογονία» όχι μόνο ως μυθολογική αρχή, αλλά ως σύγχρονη εμπειρία
Το νέο πρότζεκτ καλύπτει τουλάχιστον 15 διαφορετικά κινήματα της ιστορίας της τέχνης
Στη δημοπρασία που οργάνωσε ο Τζον Όλιβερ για την ενίσχυση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης
Έργα του βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της Ελλάδας
Το φετινό Φεστιβάλ Φωτιστικών Εγκαταστάσεων έχει τίτλο Βιο-Φωταύγεια (Bio-Lumina)
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη για τη νέα έκθεσή του στην Ελλάδα, με τίτλο «The Athens algorithm»
Από την αναδρομική του Κυριάκου Μορταράκου και τη μεγάλη έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στις επιζωγραφισμένες φωτογραφίες του Κώστα Λάκη και τους καλλιτεχνικούς αλγόριθμους του Τσαρλς Σάντισον
Ο πολιτισμός ως βιώσιμη αξία για την πόλη και τα κτίριά της
Η ταυτοποίηση τέτοιων έργων είναι δύσκολη
Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Κοσκινά
Μιλήσαμε με τον εικαστικό με αφορμή την έκθεσή του «ΣημeioN 37º/ 23º» στο Sympan στον Πειραιά
Μιλήσαμε με τον ζωγράφο και καθηγητή με αφορμή την έκθεσή του «Ο λόγος και ο τόπος» στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
Μία εορταστική συνάντηση τέχνης για συλλέκτες και νέους φιλότεχνους που ανακαλύπτουν τον κόσμο των δημοπρασιών.
Η ζωγραφική του κινείται ανάμεσα στο άμορφο και το αναγνωρίσιμο, εκεί όπου το χρώμα αποφασίζει μόνο του να γίνει μορφή
Με αντικείμενα από τον προσωπικό και καλλιτεχνικό του βίο, η έκθεση αποτελεί must για κάθε λάτρη του Αυστραλού καλλιτέχνη
Μιλήσαμε με τον γνωστό εικαστικό για την έκθεση «Ιδανική συνθήκη» στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Εκθέσεις ζωγραφικής και φωτογραφίας σε Κourd, 47 Cycles, Αντωνοπούλου και CAN
Καλλιτέχνιδες που αρνήθηκαν να μείνουν αόρατες
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.