- CITY GUIDE
- PODCAST
-
10°
Η πορνογραφία γεννήθηκε στην Αναγέννηση
Βασική πρώτη πηγή έμπνευσης: τοιχογραφίες του Βατικανού
Η γέννηση της πορνογραφίας συναντάται στις περιόδους της Αναγέννησης και του Διαφωτισμού, ενώ τον 19ο αιώνα άρχισε να παίρνει τη σύγχρονη μορφή της.
Στην εποχή μας η πρόσβαση σε πορνογραφικό υλικό - είτε μιλάμε για βίντεο, είτε για φωτογραφίες, είτε για ερωτική λογοτεχνία – είναι πιο εύκολη και ελεύθερη από ποτέ. Χάρη στο διαδίκτυο, και μόνο γκουγκλάροντας μερικές λέξεις μπορείς εύκολα να βρεις το είδος πορνογραφίας που επιθυμείς, συχνά και χωρίς καμία χρέωση, ενώ με μία πλοήγηση σε πλατφόρμες, όπως το Tumblr, μπορείς να πέσεις πάνω σε πορνό ακόμα και κατά λάθος και ακόμα κι αν δεν ακολουθείς κανέναν σχετικό λογαριασμό.
Η κατάσταση, βέβαια, δεν ήταν πάντα έτσι, ενώ υπήρχαν εποχές κατά τις οποίες οι εικόνες γυμνού είτε ήταν απαγορευμένες και ανύπαρκτες, είτε είχαν αποκλειστικά καλλιτεχνικό περιεχόμενο. Το τελευταίο άρχισε να ακουμπά για μέρος του κόσμου την πορνογραφία, με την Γουτεμβέργια Επανάσταση, με την έναρξη δηλαδή της τυπογραφίας. Την περίοδο που η τυπογραφία άρχισε να επεκτείνεται από τα κείμενα και στην εικονογράφηση, οι αναγεννησιακοί καλλιτέχνες ξεκίνησαν να επαναφέρουν το γυμνό στα έργα τους, κατά τον ίδιο τρόπο που έκαναν παλαιότερα οι αρχαίοι έλληνες και οι ρωμαίοι, έτσι ώστε να αποδώσουν τους θεούς και τους αγίους σε μία πιο ανθρώπινη διάστασή τους.
Οι καλλιτέχνες αυτοί δεν επιδίωκαν την αφύπνιση σεξουαλικών ενστίκτων με αυτά τα έργα τους, ενώ τα δημιουργούσαν μόνο για τις μυημένες στην τέχνη ελίτ της εποχής. Ωστόσο, η διάδοση της τυπογραφίας είχε ως αποτέλεσμα κάποια από αυτά να πέσουν στα «λάθος μάτια», όχι βέβαια ακόμα σε μαζικό βαθμό, και να εκληφθούν ως φορείς σεξουαλικού περιεχομένου. Στο βιβλίο «The Renaissance Nude», ο Jill Burke αναφέρει για αυτό: «Η ικανότητα να θαυμάζεις την τεχνική πίσω από την τέχνη, αντί να παραδίδεσαι στις σωματικές απολαύσεις ήταν η απόδειξη της υπεροχής του θεατή».
Κατά της κυκλοφορίας της γυμνής τέχνης υπήρξε η Καθολική Εκκλησία. Φυσικά, οι ίδιοι οι ιερείς της συχνά έκαναν παραγγελίες τέτοιων έργων τέχνης, με αποτέλεσμα τοιχογραφίες του Βατικανού να καταλήξουν να αποτελούν την πηγή έμπνευσης για τις πρώτες πορνογραφικές εικόνες, που διανεμήθηκαν μαζικά στον λαό.
Συγκεκριμένα, ο Τζούλιο Ρομάνο δημιούργησε σεξουαλικές τοιχογραφίες μεταξύ άλλων και στις παπικές κατοικίες του Βατικανού. Το 1524, ο Μαρκαντόνιο Ραϊμόντι, που είχε υπάρξει και δάσκαλος του Ραφαήλ, αντέγραψε από τις τοιχογραφίες του Ρομάνο, 16 που αποθανάτιζαν ζευγάρια σε διάφορες στάσεις του σεξ και τις εξέδωσε με τον τίτλο «I Modi».
Απόρροια αυτού ήταν ο Ραϊμόντι να φυλακιστεί για ένα χρονικό διάστημα και ο Πάπας Κλήμης Ζ΄ να διατάξει την καταστροφή όλων των αντιτύπων. Ωστόσο, το αποτέλεσμα δεν ήταν αυτό που ο Πάπας ήλπιζε, αφού η φράση «η δυσφήμιση είναι η καλύτερη διαφήμιση» αποδείχτηκε περίτρανα αληθινή. Η απαγόρευση του «I Modi» από την Καθολική Εκκλησία δημιούργησε τέτοιο ντόρο για την εποχή, ώστε όχι μόνο να συνεχίσει να κυκλοφορεί, αλλά και να αποκτήσει, τρία χρόνια μετά, νέα έκδοση στην οποία συμπεριλήφθηκαν σεξουαλικά σονέτα του ποιητή Πιέτρο Αρετίνο, ο οποίος εμπνεύστηκε από τις εικόνες και προλόγισε την νέα έκδοση με την επιγραφή «Ελάτε να το δείτε εσείς που σας αρέσει να κάνετε σεξ».
Η εισχώρηση της πορνογραφίας πλήρως στην λογοτεχνία χρειάστηκε περισσότερο χρόνο για να πραγματοποιηθεί. Στην πραγματικότητα, έγινε στις αρχές του Διαφωτισμού, το 1680, στην Γαλλία με «Το Σχολείο της Αφροδίτης» του Μισέλ Μιγιό. Στην ουσία θα μπορούσαμε να το θεωρήσουμε ως το πρώτο Κάμα Σούτρα της Δύσης, αφού το βιβλίο που έγινε ανάρπαστο εκείνη την εποχή και εκτός Γαλλίας, περιλάμβανε εικονογραφημένες οδηγίες σεξ. Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι τον 17ο αιώνα το βιβλίο αυτό έγινε αποδεκτό, κατά έναν παράξενο τρόπο τον 19ο αιώνα το μηνιαίο πορνογραφικό περιοδικό The Pearl χαρακτηρίστηκε αισχρό και διαλύθηκε μέσα στον πρώτο χρόνο κυκλοφορίας του.
Το 1839, ο ζωγράφος Λουί Νταγκέρ γίνεται στην ουσία ένας από τους Πατέρες της φωτογραφίας, χάρη στην εφεύρεση της νταγκεροτυπίας. Επρόκειτο για μία προδρομική της φωτογραφίας τεχνική, η οποία δημιουργούσε πάνω σε χάλκινες πλάκες ακριβώς την εικόνα που υπήρχε μπροστά από την κάμερα. Το αποτέλεσμα ήταν ανεστραμμένο και δεν ήταν δυνατόν να δημιουργηθούν αντίγραφά του. Δύο χρόνια αργότερα, ο Χένρυ Φοξ Τάλμποτ συστήνει την ταμπλοτυπία, μία τεχνική που απαιτούσε λιγότερο χρόνο στην κάμερα και έδινε περισσότερα αντίγραφα από την νταγκεροτυπία, αλλά δεν είχε την καθαρότητα της τελευταίας.
Οι δύο αυτές εφευρέσεις, μεταξύ άλλων, είχαν ως επακόλουθο και την αρχή για την διάπλαση της σύγχρονης πορνογραφίας. Από 1845 και μετά, γυναίκες στη Γαλλία άρχισαν να φωτογραφίζονται γυμνές μπροστά στις κάμερες, με τις εικόνες τους να κυκλοφορούν λαθραία μέσω της μαύρης αγοράς τέχνης, έτσι ώστε να μην καταγράφονται ή κατάσχονται από την κυβέρνηση.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ένα τεράστιο project για τις Κυκλαδίτισες, μια περπλάνηση στο όνειρο, το τέλος του τοπίου και ένα γιορτινό εικαστικό διήμερο
To έργο επανεμφανίστηκε μετά από 120 χρόνια
Η Ρεβέκκα Καμχή γράφει για τη γνωριμία της με τον καλλιτέχνη Κωνσταντίνο Κακανιά και για την αναδρομική του έκθεση στην γκαλερί της
Ένα έργο Τέχνης που απεικόνιζε τη ζωή σε ένα χαρέμι απομακρύνθηκε από έκθεση στο Αραβικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κατάρ
180 εκθέματα παρουσιάζονται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, πολλά από τα οποία φεύγουν για πρώτη φορά από την έδρα τους και ταξιδεύουν στην Αθήνα
Ένα φαινόμενο που η παρουσία του μεταξύ ψηφιακού κόσμου και αληθινών γειτονιών καταργεί τα όρια μεταξύ κατασκευασμένου και υπαρκτού
Εγκαίνια για την έκθεση στις 19 Δεκεμβρίου
Κάθε έργο είναι ένα ταξίδι δημιουργίας, που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και ανοίγει παράθυρα σε νέες αντιλήψεις
Τι θα δούμε σε χώρους τέχνης και γκαλερί
Celestial Bodies Guide Us Through Dark Times σημαίνει ελπίδα, καλοσύνη, διαρκής αναζήτηση, κατανόηση και αποδοχή
Ο πίνακας είχε πουληθεί το 1890 σε ιδιώτη και είχε εξαφανιστεί
Μέχρι σήμερα έχουν εντοπιστεί μόλις έξι αυθεντικές φωτογραφίες του γάλλου ποιητή
Δυο εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, μια έκθεση φωτογραφίας και ντοκιμαντέρ και ένα μεγάλο αφιέρωμα στη Τζούλια Δημακοπούλου
Μια σπουδαία έκθεση που περιλαμβάνει πάνω από 140 αδημοσίευτα ζωγραφικά έργα του
Μιλήσαμε με το ζευγάρι καλλιτεχνών που εκθέτουν για πρώτη φορά μαζί
Η αναδρομική του έκθεση «Shut your eyes and see» στο Μουσείο Β. & Ε. Γουλανδρή είναι γεμάτη φως, neon και κρυφά ή φανερά μηνύματα
Πρόκειται για ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα έργα του που για δεκαετίες ήταν κρυμμένο
Εστιάζει στη σχέση του με τη γαλλική πρωτεύουσα και την περίοδο που συναντήθηκε με τους Τζιακομέτι και Πικάσο
Η έκθεσή της Terra Cognita είναι ένα προσκύνημα σε άγνωστους τόπους
Όλοι οι καταξιωμένοι Έλληνες καλλιτέχνες έχουν εκπροσωπηθεί με έργα τους
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.