- CITY GUIDE
- PODCAST
-
17°
Τέχνη και μουσική ενώνονται στην Ύδρα για χάρη του Νίκου Στεφάνου
40 ζωγραφικά έργα, 40 μακέτες σκηνογραφιών και κατασκευές, παιχνίδια και μικρά γλυπτά
Ο Δήμος Ύδρας τιμά τον Νίκο Στεφάνου με μία συναυλία του Σταμάτη Κραουνάκη και των Σπείρα – Σπείρα και μία έκθεση των έργων του με ελεύθερη είσοδο
Η τέχνη και η μουσική θα ενωθούν αυτό το καλοκαίρι στην Ύδρα, για χάρη του Νίκου Στεφάνου. Το ατελιέ του Έλληνα σκηνογράφου και ζωγράφου θα μεταφερθεί εν μέρει στον χώρο του πρώην Hydra Workshop και στο λιμάνι του νησιού, ενώ ο μουσικός και φίλος του Σταμάτης Κραουνάκης θα έρθει με τους Σπείρα – Σπείρα, για να πραγματοποιήσουν μία μεγάλη λαϊκή γιορτή προς τιμήν του καλλιτέχνη.
Συγκεκριμένα, η μουσική παράσταση που ταξιδεύει σε όλη την Ελλάδα, θα βρεθεί στο λιμάνι της Ύδρας την Παρασκευή 2 Αυγούστου στις 21:30, ως ένας πρόλογος στην έκθεση των έργων του Στεφάνου, που θα εγκαινιαστεί την επόμενη ακριβώς μέρα. «Τα Παιχνίδια της Ζωής μας. Το Μυστικό Εργαστήρι του Νίκου Στεφάνου», όπως τιτλοφορείται η έκθεση, έρχεται να μας θυμίσει την διαχρονικότητα των έργων-μαγικών κόσμων, που ο καλλιτέχνης πλάθει εδώ και δεκαετίες μόνο με τα χέρια του, καταφέρνοντας πάντα να ισορροπεί μοναδικά ανάμεσα στον μύθο και τον ρεαλισμό.
Συγκεκριμένα, η διοργάνωση της Κοινωφελούς Επιχείρησης του Δήμου Ύδρας φέρνει στο νησί έργα του ζωγράφου και σκηνογράφου, κάποια παλαιότερά του τα οποία προέρχονται από ιδιωτικές συλλογές και με το «γηραιότερο» από αυτά να έχει δημιουργηθεί το ‘50, αλλά και άλλα νεότερα, που ο Στεφάνου ακόμα τώρα ολοκληρώνει στο ατελιέ του. Ανάμεσά τους συναντάμε 40 ζωγραφικά έργα, 40 μακέτες σκηνογραφιών και κατασκευές, παιχνίδια και μικρά γλυπτά.
Μεταξύ των κατασκευών, ξεχωρίζουν οι τρεις μεγάλες – περίπου 9 μέτρα η κάθε μία -, οι οποίες θα εκτίνονται στο λιμάνι της Ύδρας. Ένα από αυτά είναι το ομοίωμα του πρωτοπόρου ανεμοπλάνου-υδροπλάνο, που το 1912 πέταξε με τον Δημήτριο Καμπέρο στο πιλοτήριο του από το Νέο Φάληρο μέχρι την θέση Μανδράκι της Ύδρας, ενώ λίγο πιο πέρα από αυτό θα βρίσκεται το σύμπλεγμα των δύο «Αρχαίων Πύργων», του οποίου το εσωτερικό θα είναι προσβάσιμο στους επισκέπτες, αλλά και η ξύλινη επιχρωματισμένη αναπαράσταση του «Ποστάλι», του πρώτου μικρού φορτηγού και επιβατηγού ατμόπλοιου στην ιστορία. Το τελευταίο, μάλιστα, έχει δωριθεί στον Δήμο Ύδρας, ενώ το ίδιο αναμένεται να γίνει και με το ανεμοπλάνο-υδροπλάνο.
Την έκθεση επιμελείται ο ζωγράφος και συλλέκτης – αλλά και φίλος του Νίκου Στεφάνου -, Αλέξης Βερούκας, ο οποίος σχολιάζει για τον καλλιτέχνη: «Στην περίπτωση του Στεφάνου, ισχύει ξεκάθαρα η φράση του Ηράκλειτου, ότι ο χρόνος στη ζωή του ανθρώπου είναι ένα παιδί, που πεισματικά ρίχνει τα ζάρια. Ο ζωγράφος Στεφάνου είναι πάντα ένα παιδί, που δεν χόρτασε το παιχνίδι. Πότε δεν κοιμάται πολύ. Ακόμα και σήμερα δίνει τις νύχτες την μάχη με τον χαμένο χρόνο που αφιέρωσε στην διαδρομή του για τον βιοπορισμό. Και όταν σηκώνεται πια – πάντα αξημέρωτα - προσδοκά από την δημιουργική περιπέτεια στο εργαστήρι να του φανερώσει το έργο εκείνο που θα δικαιώσει όλες τις μέρες, όλα τα βάσανα, που περάσανε από τη ζωή του. Το «Άξιον Εστί» των χαμένων ονείρων του. Δουλεύει ατελείωτες ώρες στο καταφύγιό του, στους πρόποδες του Υμηττού, υλοποιώντας σχέδια και πολύπλοκους υπολογισμούς που έχει κάνει με τον πρωινό καφέ και σβήνει το φως το βράδυ αφήνοντας πίσω σκαριά πλοίων, θεατρικές σκηνές και έργα, που τα αστραφτερά τους ντουκοχρώματα μισοφέγγουν ανεξίτηλα στο σκοτάδι. Η δουλειά του Στεφάνου αποπνέει την ίδια ατμόσφαιρα που μπορεί να βρει κανείς μόνον στη μελαγχολική μεταφυσική του Ντε Κίρικο ή τη στιλπνή ευγένεια του Τανγκί, αποκαλύπτοντας τον τόσο πραγματικό ονειρικό τόπο όπου παίζεται το δικό του έργο. Πάντα κρατάει ανοιχτή στο θεατή την πόρτα της μυστικής αυλής με τα παιχνίδια του».
Ποιος είναι ο Νίκος Στεφάνου;
Ο Νίκος Στεφάνου γεννήθηκε το 1933 στον Πειραιά. Σε ηλικία μόλις 17 ετών ξεκίνησε να φτιάχνει σκηνικά για το θέατρο, μαθητεύοντας έτσι και στην τέχνη του χρωστήρα, στο πλάι πολλών σπουδαίων Ελλήνων ζωγράφων και σκηνογράφων. Μελέτησε την αγιογραφία, αντιγράφοντας εικόνες και ψηφιδωτά από την Μονή Δαφνίου και το Άγιο Όρος. Σπούδασε, με υποτροφία, λιθογραφία και σκηνογραφία στο Παρίσι, μετεκπαιδεύτηκε στην Βιέννη. Συνεργάστηκε αδιάλειπτα με τους μεγαλύτερους θιάσους, ξεκινώντας από την Εθνική Λυρική Σκηνή και το Εθνικό Θέατρο μέχρι το ΚΘΒΕ, τα ΔΗΠΕΘΕ και ιδιωτικούς θιάσους. Υπήρξε δραστήριος και στο εξωτερικό ως σκηνογράφος στο Λονδίνο, το Παρίσι και τη Βιέννη. Συνολικά επωμίστηκε την σκηνογραφία σε περισσότερες από 100 παραστάσεις εντός και εκτός συνόρων.
Παράλληλα, τις δεκαετίες ’60 και ’70, ο Στεφάνου έδωσε την τελική μορφή στην διαμόρφωση κοινόχρηστων χώρων και την διακόσμηση προσόψεων με ανάγλυφες συνθέσεις στις περισσότερες μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες στην Κρήτη, την Ρόδο και την Κέρκυρα. Στην ζωγραφική του κεντρικό ρόλο έπαιξε η συστέγαση με τους συνομήλικους ζωγράφους, Αλέκο Φασιανό και Βασίλη Σπεράντζα στο περίφημο «Ατελιέ της Καλλιθέας». Στην συνέχεια εργάστηκε και εξέθεσε την δουλειά του στο Παρίσι όπου έζησε με την σύντροφό του και μετέπειτα σύζυγό του Ναταλία Στεφάνου. Έργα του υπάρχουν σε ιδιωτικές και κρατικές συλλογές στην Ελλάδα και την Γαλλία. Η τελευταία μεγάλη αναδρομική του έκθεση οργανώθηκε το 2010 στο Μουσείο Μπενάκη Πειραιώς.
Περισσότερες Πληροφορίες:
Διάρκεια έκθεσης: 3 Αυγούστου 2019 έως και 18 Σεπτεμβρίου 2019
Αίθουσα: πρώην Hydra Workshop, Πλατύσκαλο, Λιμάνι Υδρας
Είσοδος ελεύθερη
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ένα τεράστιο project για τις Κυκλαδίτισες, μια περπλάνηση στο όνειρο, το τέλος του τοπίου και ένα γιορτινό εικαστικό διήμερο
To έργο επανεμφανίστηκε μετά από 120 χρόνια
Η Ρεβέκκα Καμχή γράφει για τη γνωριμία της με τον καλλιτέχνη Κωνσταντίνο Κακανιά και για την αναδρομική του έκθεση στην γκαλερί της
Ένα έργο Τέχνης που απεικόνιζε τη ζωή σε ένα χαρέμι απομακρύνθηκε από έκθεση στο Αραβικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κατάρ
180 εκθέματα παρουσιάζονται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, πολλά από τα οποία φεύγουν για πρώτη φορά από την έδρα τους και ταξιδεύουν στην Αθήνα
Ένα φαινόμενο που η παρουσία του μεταξύ ψηφιακού κόσμου και αληθινών γειτονιών καταργεί τα όρια μεταξύ κατασκευασμένου και υπαρκτού
Εγκαίνια για την έκθεση στις 19 Δεκεμβρίου
Κάθε έργο είναι ένα ταξίδι δημιουργίας, που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και ανοίγει παράθυρα σε νέες αντιλήψεις
Τι θα δούμε σε χώρους τέχνης και γκαλερί
Celestial Bodies Guide Us Through Dark Times σημαίνει ελπίδα, καλοσύνη, διαρκής αναζήτηση, κατανόηση και αποδοχή
Ο πίνακας είχε πουληθεί το 1890 σε ιδιώτη και είχε εξαφανιστεί
Μέχρι σήμερα έχουν εντοπιστεί μόλις έξι αυθεντικές φωτογραφίες του γάλλου ποιητή
Δυο εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, μια έκθεση φωτογραφίας και ντοκιμαντέρ και ένα μεγάλο αφιέρωμα στη Τζούλια Δημακοπούλου
Μια σπουδαία έκθεση που περιλαμβάνει πάνω από 140 αδημοσίευτα ζωγραφικά έργα του
Μιλήσαμε με το ζευγάρι καλλιτεχνών που εκθέτουν για πρώτη φορά μαζί
Η αναδρομική του έκθεση «Shut your eyes and see» στο Μουσείο Β. & Ε. Γουλανδρή είναι γεμάτη φως, neon και κρυφά ή φανερά μηνύματα
Πρόκειται για ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα έργα του που για δεκαετίες ήταν κρυμμένο
Εστιάζει στη σχέση του με τη γαλλική πρωτεύουσα και την περίοδο που συναντήθηκε με τους Τζιακομέτι και Πικάσο
Η έκθεσή της Terra Cognita είναι ένα προσκύνημα σε άγνωστους τόπους
Όλοι οι καταξιωμένοι Έλληνες καλλιτέχνες έχουν εκπροσωπηθεί με έργα τους
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.