- CITY GUIDE
- PODCAST
-
15°
Ο Γιάννης Βαλυράκης «Ανάμεσα» στο πλήθος
Καινούργια έκθεση, παλιές αφορμές: καπνός, μοναξιά, μαρκίζες διαφημίσεων, φανταστικές ιστορίες μοναξιάς αληθινών αγοριών και κοριτσιών
Καινούργια έκθεση, παλιές αφορμές: καπνός, μοναξιά, μαρκίζες διαφημίσεων, φανταστικές ιστορίες μοναξιάς αληθινών αγοριών και κοριτσιών καταμεσής της αστικής φαντασμαγορίας. Που κοιτά περίεργα τη δική τους μελαγχολία! Χαρακτήρες με πρόσωπο. Σε άλλους πάλι πίνακες, νέτα σκέτο σώμα.
Ποπ κουλτούρα, νέος εξπρεσιονισμός, μπελ επόκ και κόμικς, στριτ αρτ, διαφήμιση, μετρονομημένες πινελιές αλλά και ταυτόχρονα αυτοσχεδιασμός. Δεν κολλάει σε μια ακαδημαϊκή ή στάνταρ φόρμα παράδοσης. Συνθέτει περισσότερο με την ατάσθαλη ροή των εικόνων του Διαδικτύου. Όταν του το επισημαίνει, λέει: «Δεν έχω διακηρύξει ακόμη... μανιφέστο, αυτό είναι σίγουρο. Μου αρέσει να κινούμαι αβίαστα από μορφή σε μορφή, από χρώμα σε χρώμα, από πινέλο σε πινέλο, από υφή σε υφή. Ένα μανιφέστο, όπως το λες, σε προσδιορίζει με τρόπο που, πολλές φορές, πιθανόν και να σε περιορίζει».
Οι μοναχικοί άνθρωποι, ειδικά στις μητροπόλεις, έχεις την αίσθηση πως είναι πολλοί ή απλώς μια ατυχήσασα μειοψηφία; Μοιράζεις εμμονικά προσηλωμένος στο κόνσεπτ «I'm so lonesome I could die»...
Δεν είμαι μοναχικός τύπος, αντίθετα είμαι πολύ κοινωνικός. «Τρέφομαι» από τις σχέσεις με τους γύρω μου, από τις κουβέντες, από τις εξόδους, από τα γέλια. Η δουλειά, όμως, στο εργαστήριο, είναι μοναχική. Τις περισσότερες φορές, είμαι ατελείωτες ώρες απομονωμένος εκεί, με τα μούτρα πεσμένος στα χρώματα και τον καμβά, ώστε, όταν βγαίνω έξω, ψάχνω άνθρωπο να μιλήσω. Αυτό ίσως και να βγαίνει στον πίνακα, ίσως και όχι. Ο καθένας τι βλέπει…
Γιατί πολλές από τις φιγούρες σου καπνίζουν, αλλά εσύ όχι;
Κάπνιζα… Είναι αυτή η μηχανική κίνηση του καπνίσματος, που σου μένει. Που με τα χρόνια, στους ανθρώπους που καπνίζουν καιρό, γίνεται τόσο φυσική, όσο και το άπλωμα του χεριού να αγγίξεις ένα αγαπημένο πρόσωπο, να βάλεις τα μαλλιά πίσω από το αυτί. Μου αρέσουν τα χέρια και οι ιστορίες που λένε. Και εκείνα που καπνίζουν λένε εξόχως ενδιαφέρουσες...
Δουλεύεις καθημερινά; Ή οπότε πεις: Τώρα;
Δουλεύω καθημερινά και με αυστηρό ωράριο. Συνήθως ξυπνάω αρκετά πρωί, περνώ λίγο χρόνο στο σπίτι και οδεύω για το στούντιο. Η μέρα είναι μεγάλη, αλλά οι πρωινές ώρες είναι για μένα πάντα οι πιο παραγωγικές, οι πιο δημιουργικές. Δουλεύω με τον ήλιο και το φυσικό φως. Ακούω ατελείωτες ώρες μουσική και ζωγραφίζω. Δίνω και ρεπό στον εαυτό μου, αλλά προσπαθώ να κρατιέμαι «ζεστός» και να ζωγραφίζω κάθε μέρα, έστω και λίγο. Μπορεί να με δεις να σκιτσάρω τους ανθρώπους στο μετρό ή και σε μια παραλία το καλοκαίρι.
Ποιο τραγούδι ή θέμα, ένα όμως μόνο, θα μπορούσε να παίζει στο ριπίτ, για τον θεατή αυτής της έκθεσης;
Δυσκολεύομαι πολύ με το ριπίτ. Αν ρωτήσεις τους κοντινούς μου ανθρώπους, θα σου το πουν αυτό. Δεν μπορώ να ακούω κομμάτια στο ριπίτ. Ούτε έφηβος δεν το άντεχα. Ας πούμε έναν δίσκο; Το v2.0 από τους Βρετανούς GoGo Penguin… Τους άκουγα πολύ όσο ζωγράφιζα αυτούς τους πίνακες.
Ποια είναι η τελευταία σύγχρονη ταινία που είδες και σε «χτύπησε»;
Σύγχρονη, αλλά όχι και τόσο πρόσφατη: η «Αιώνια λιακάδα ενός καθαρού μυαλού» του Godry.
Δίνεις «εικαστικές» συμβουλές στη μαμά σου (η ζωγράφος Μίνα Βαλυράκη);
Καμιά φορά, ναι. Με ακούει όμως, είναι ανοιχτή σε αυτόν τον διάλογο.
Εκείνη; Πώς «στέκεται» απέναντι στα έργα σου;
Με αγάπη και δημιουργική κριτική.
Έκθεση «Ανάμεσα» του Γιάννη Βαλυράκη στον Εικαστικό Κύκλο Sianti (Βασ. Αλεξάνδρου 2 και Μιχαλακοπούλου, Αθήνα, Πίσω από την Εθνική Πινακοθήκη), Τηλ: 210 7245432, 210 3648335.
Δείτε περισσότερες πληροφορίες στον Οδηγό της Athens Voice
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Προσεγγίζοντας την «κοσμογονία» όχι μόνο ως μυθολογική αρχή, αλλά ως σύγχρονη εμπειρία
Το νέο πρότζεκτ καλύπτει τουλάχιστον 15 διαφορετικά κινήματα της ιστορίας της τέχνης
Στη δημοπρασία που οργάνωσε ο Τζον Όλιβερ για την ενίσχυση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης
Έργα του βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της Ελλάδας
Το φετινό Φεστιβάλ Φωτιστικών Εγκαταστάσεων έχει τίτλο Βιο-Φωταύγεια (Bio-Lumina)
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη για τη νέα έκθεσή του στην Ελλάδα, με τίτλο «The Athens algorithm»
Από την αναδρομική του Κυριάκου Μορταράκου και τη μεγάλη έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στις επιζωγραφισμένες φωτογραφίες του Κώστα Λάκη και τους καλλιτεχνικούς αλγόριθμους του Τσαρλς Σάντισον
Ο πολιτισμός ως βιώσιμη αξία για την πόλη και τα κτίριά της
Η ταυτοποίηση τέτοιων έργων είναι δύσκολη
Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Κοσκινά
Μιλήσαμε με τον εικαστικό με αφορμή την έκθεσή του «ΣημeioN 37º/ 23º» στο Sympan στον Πειραιά
Μιλήσαμε με τον ζωγράφο και καθηγητή με αφορμή την έκθεσή του «Ο λόγος και ο τόπος» στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
Μία εορταστική συνάντηση τέχνης για συλλέκτες και νέους φιλότεχνους που ανακαλύπτουν τον κόσμο των δημοπρασιών.
Η ζωγραφική του κινείται ανάμεσα στο άμορφο και το αναγνωρίσιμο, εκεί όπου το χρώμα αποφασίζει μόνο του να γίνει μορφή
Με αντικείμενα από τον προσωπικό και καλλιτεχνικό του βίο, η έκθεση αποτελεί must για κάθε λάτρη του Αυστραλού καλλιτέχνη
Μιλήσαμε με τον γνωστό εικαστικό για την έκθεση «Ιδανική συνθήκη» στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Εκθέσεις ζωγραφικής και φωτογραφίας σε Κourd, 47 Cycles, Αντωνοπούλου και CAN
Καλλιτέχνιδες που αρνήθηκαν να μείνουν αόρατες
Η παράσταση, που έγινε στο Roberts Park του Σάλταιρ, αποτέλεσε φόρο τιμής στην πόλη όπου γεννήθηκε
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.