Τον συνέδεαν πολλά με τον διαβόητο μπριστολιανό προβοκάτορα, χωρίς μάλιστα να εξαντλούνται στο ότι αμφότεροι ήταν στενσιλάδες, πολιτικά φορτισμένοι και απροσμέτρητα ταλαντούχοι. Κυρίως, μοιράζονταν το στοιχείο της αινιγματικότητας. Ορισμένοι ισχυρίζονται ότι γνωρίζουν πλέον τον πραγματικό Banksy, αλλά ποιος μπορoύσε να πει το ίδιο για τον κάτοχο του ψευδωνύμου P183;
Ξέρουμε ότι ερχόταν από τη Ρωσία, τον έλεγαν Πάβελ, ήταν 29 ετών και είχε σπουδάσει information design. Σαν πολλούς ομολόγους του, ο Pasha P183 ξεκίνησε τη σταδιοδρομία του ζωγραφίζοντας καμουφλαρισμένος μες στη μαύρη νύχτα. Έχει δώσει ορισμένες συνέντευξεις, αλλά ήταν μέσω Skype και φορούσε κουκούλα. Κατά τα άλλα, ο P183 εξελίχθηκε γοργά στο πιο γερό νέο χαρτί της παγκόσμιας street art, επικοινωνώντας κοινωνικοπολιτικά σχόλια σε διάφορα σημεία της Μόσχας, υπογραμμισμένα από δόσεις σαρδόνιου χιούμορ και μια παιγνιώδη αισθητική προσέγγιση που φλερτάρει με την οφθαλμαπάτη.
Χαρακτηριστικότερη περίπτωση τα ματογυάλια, με τον ένα βραχίονα να ξεχύνεται από μια φωτιστική κολώνα, τον υπόλοιπο σκελετό σχεδιασμένο πάνω στο χιόνι.

Στο ιδιότυπο καλλιτεχνικό αντάρτικο που ασκούσε ο P183 σε αυτή την τόσο παράδοξη πατρίδα του, δέσποζαν κοριτσάκια που κρεμάνε χριστουγεννιάτικα στολίδια πάνω σε συρματοπλέγματα εργοστασίων, μασκοφόροι που ανάβουν δάδες σε υπόγειες διαβάσεις, κεχαριτωμένες που αναπαύονται στις όχθες τοξικών λιμνών, τσιμεντένιοι τοίχοι που ανασηκώνονται σαν πέπλα, για να αποκαλύψουν επίβουλες φιγούρες.



Παρόλο που στόχος του ήταν η καλλιέργεια «μιας δυνατής, μορφωμένης πατρίδας», αρνούνταν να σχολιάσει τον Πούτιν, («αυτός παραπάει»), ενώ έβρισκε την ατμόσφαιρα στη χώρα του πνιγηρή. «Ο κόσμος είναι στενόμυαλος και δε νοιάζεται παρά μόνο για το χρήμα. Το κράτος αποθαρρύνει τη δημιουργικότητα».

Έλεγε επίσης: «Για μένα, η street art είναι ένα εργαλείο για να φυτεύεις σκέψεις στους ανθρώπους». Όπως εύλογα φαντάζεται κανείς, τα murals του P183 σβήνονταν από τις αρχές της Μόσχας αυτοστιγμεί. Κάτι τέτοια σε κάνουν να ασπάζεσαι ολόψυχα την τόσο εμμονική με την καταγραφή κοινωνία της πληροφορίας μας, που ντοκουμεντάρει τα πάντα με κάμερες και κινητά, διαμοιράζοντας το μήνυμα του P183 ραγδαία παντού.
Ο τόσο ελπιδοφόρος αυτός καλλιτέχνης, πέθανε τη Δευτέρα στη Μόσχα, σύμφωνα με ανακοινωθέν της εταιρίας θεατρικών παραγωγών Teatralnoye Delo, για λογαριασμό της οποίας ο P183 σχεδίαζε πρόσφατα σκηνικά. Η Regina Vartsan, εκπρόσωπος της επιχείρησης η οποία γνώριζε τον Pasha προσωπικά, δήλωσε πως επρόκειτο για οραματικό δημιουργό απροσμέτρητου ταλέντου. Καμία άλλη λεπτομέρεια σχετική με τις συνθήκες θανάτου του δεν έχει ακόμη αποκαλυφθεί.




ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Τι είδαμε στη μεγάλη αναδρομική έκθεση του σπουδαίου καλλιτέχνη στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Ένα σπίτι του αθηναϊκού Μεσοπολέμου μετατρέπεται σε εφαλτήριο πολιτισμού
Πρόσωπα, σώματα και μορφές, συνθέσεις και γεωμετρικές φόρμες, φυτά και ζώα γίνονται εφαλτήρια της αιώνιας αναζήτησης του ανθρώπινου ψυχισμού
Από το μεγάλο πρότζεκτ στο Γουλανδρή μέχρι την αναδρομική του Σπύρου Πώρου
Μιλήσαμε με την εικαστικό για την έκθεσή της «Error 404: Reality Not Found» και την απόσταση ανάμεσα στην παιδική αθωότητα και την ενήλικη ματαιοδοξία
9 καλλιτέχνες συνομιλούν μέσω της ζωγραφικής και της γλυπτικής
Τα πιο χαρακτηριστικά έργα από τις δύο πιο πρόσφατες εκθέσεις του στη χώρα μας, όπου εντοπίσαμε στοιχεία «ελληνικότητας».
Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Προσεγγίζοντας την «κοσμογονία» όχι μόνο ως μυθολογική αρχή, αλλά ως σύγχρονη εμπειρία
Το νέο πρότζεκτ καλύπτει τουλάχιστον 15 διαφορετικά κινήματα της ιστορίας της τέχνης
Στη δημοπρασία που οργάνωσε ο Τζον Όλιβερ για την ενίσχυση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης
Έργα του βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της Ελλάδας
Το φετινό Φεστιβάλ Φωτιστικών Εγκαταστάσεων έχει τίτλο Βιο-Φωταύγεια (Bio-Lumina)
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη για τη νέα έκθεσή του στην Ελλάδα, με τίτλο «The Athens algorithm»
Από την αναδρομική του Κυριάκου Μορταράκου και τη μεγάλη έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στις επιζωγραφισμένες φωτογραφίες του Κώστα Λάκη και τους καλλιτεχνικούς αλγόριθμους του Τσαρλς Σάντισον
Ο πολιτισμός ως βιώσιμη αξία για την πόλη και τα κτίριά της
Η ταυτοποίηση τέτοιων έργων είναι δύσκολη
Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Κοσκινά
Μιλήσαμε με τον εικαστικό με αφορμή την έκθεσή του «ΣημeioN 37º/ 23º» στο Sympan στον Πειραιά
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.