- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
Τραγούδια που σιγοσφυρίζω έξω και μέσα στα Ηλύσια
Ένα κτήριο φετίχ για τη Θεσσαλονίκη
Το κτήριο του κινηματογράφου Ηλύσια, η ιστορία του και οι αλλαγές του μέσα στον χρόνο
Τον Νοέμβριο του 1930, το περιοδικό «Κινηματογραφικός Αστήρ» καταγράφει το γεγονός: «Την παρελθούσαν Κυριακήν ήνοιξε τα πύλας του ο νέος Κινηματογράφος “Ηλύσια”, ένα αληθινό κομψοτέχνημα και στόλισμα δια την πόλην μας. Αι εξωτερικαί εμφανίσεις του νεόδμητου κτηρίου είναι ανώτεραι πολλών μεγάλων κινηματογράφων της Ευρώπης, ο εσωτερικός διάκοσμος πλουσιώτατος και τελείως μοντέρνος. Η ηλεκτρική εγκατάστασίς του τόσον της προσόψεως όσον και η εσωτερική, χάρμα οφθαλμών, πρωτοφανής δια την Ελλάδα. Εν ολίγοις από απόψεως εμφανίσεως, εσωτερικής διαρρυθμίσεως, πλούτου και ανέσεως είναι εκ των ολίγων Κινηματογράφων της Ελλάδος, είμεθα βέβαιοι ότι και αι Αθήναι στερούνται ομοίου τούτου».
Έτσι πανηγυρικά άνοιξαν τα Ηλύσια στη Θεσσαλονίκη του Μεσοπολέμου, παρά τις διαμαρτυρίες των πιστών, που θεώρησαν μεγάλη αμαρτία δίπλα στην εκκλησία της Νέας Παναγίας να παίζουν στο πανί οι έκφυλες κόρες του Εξαποδώ, Μάρλεν Ντίτριχ, Τζιν Χάρλοου και Γκρέτα Γκάρμπο. Και όντως, το κτήριο που σήκωσε ο Λέανδρος Ζωίδης μετά από παραγγελία των αδελφών Χατζηνάκου αποτελεί για την αρχιτεκτονική της πόλης εκείνη την εποχή μια ολότελα δυναμική σύνδεση με τον μοντερνισμό. Ο «Κινηματογραφικός Αστήρ» στο ρεπορτάζ του μετέφερε τον θαυμασμό όλης της πόλης, που είδε να ορθώνεται στο κέντρο της κάτι που ξέφευγε από τη νόρμα. Ο συνδυασμός εξπρεσιονισμού και αρτ ντεκό του Ζωίδη κρατά αποστάσεις από το νεοβυζαντινό στιλ ή τον εκλεκτικισμό που επικράτησαν μετά τη μεγάλη πυρκαγιά και τον σχεδιασμό του Εμπράρ.
Το ιδίωμα και η γλώσσα του Βερολινοσπουδαγμένου μηχανικού συνδιαλέγεται έντεχνα και επί τούτου με στοιχεία, καμπύλες και λεπτομέρειες από την όψη του εκδοτικού οίκου Rudolf Mosse του Erich Mendelsohn, οικοδόμημα του 1923. Ένα ακόμα έργο του Mendelsohn, το Kino Universum (1928), με τον ιδιαίτερο σχεδιασμό της οροφής που διαθέτει κρυφό φωτισμό, εντυπωσίασε επίσης τον Ζωίδη, σε σημείο που να δανειστεί στοιχεία από το οβάλ σχήμα της αίθουσας και το πεταλοειδές των εξωστών.
Αντίο, Βερολίνο, αντίο, σινεμά, το 1994 τα Ηλύσια μετατράπηκαν σε κατάστημα ηλεκτρονικών παιχνιδιών, αν και η σωστή λέξη είναι βιάστηκαν, αφού οι περιμετρικοί τοίχοι της αίθουσας καθαιρέθηκαν από το ουφάδικο, ασχέτως αν ο χώρος είχε χαρακτηριστεί διατηρητέος. Ο βανδαλισμός του κινηματογράφου Ηλύσια συνεχίστηκε το 2003, όταν ο χώρος φιλοξένησε το ρουχάδικο fenafresh, που θυσιάζοντας τους πεταλοειδείς εξώστες και την τρισδιάσταση αίσθηση που έδινε ο χώρος του κινηματογράφου, τους ένωσε με μεταλλικές γέφυρες ώστε να προκύψουν μεγαλύτερες ωφέλιμες επιφάνειες για ράφια με Desigual και Burberry. Βέβαια το όργιο της καταστροφής είχε ξεκινήσει το 1957, όταν πανωσηκώθηκαν στο κτήριο του Ζωίδη μερικοί ακόμα όροφοι. Μετά το μπατίρ φαλιμέντο του Fena, και αφού για χρόνια τα Ηλύσια έμειναν κλειστά με την πρόσοψη κρυμμένη από κεπέγκια και λαμαρίνες, άνοιξε ο ΑΒ Βασιλόπουλος και το μέρος ξαναπήρε ζωή. Αντί όμως για τη μελωδία του Κυνηγώντας το Πράσινο Διαμάντι (Darling I’ll climb any mountain, του Billie Ocean· εδώ είδα την ταινία και είχα και ένα κρας με την Κάθλιν Τέρνερ), 95 Νοέμβριους μετά το 1930 που εγκαινιάστηκε, περιπλανιέμαι ανάμεσα στα φρούτα, τα λαχανικά, τα κρέατα και τα κασέρια, τσιτάροντας Lost in the supermarket από Clash.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ιστορίες από την κρύπτη του αρχιτεκτονικού χρόνου
Έφτασε η ώρα η Αρχιτεκτονική να επανασυνδεθεί με τη φύση
Ένα κτήριο φετίχ για τη Θεσσαλονίκη
Ανώνυμε αρχιτέκτονα, πώς να κρυφτείς από το φως που δεν δύει ποτέ;
Μία ευκαιρία εξερεύνησης της ποικιλομορφίας των κτηρίων που μας περιβάλλουν
Σαν το κέντρο της Θεσσαλονίκης δεν έχει
Όταν η μετακίνηση γίνεται εμπειρία design: υπόγειες γκαλερί και σπηλιές από ψηφιδωτό, 20 μέτρα κάτω από τη γη
Tο πρώτο αρχιτεκτονικό κέντρο στην Ελλάδα αποκλειστικά για παιδιά και νέους
«Το σημαντικότερο είναι να παραμένουμε πιστοί σε μια αρχιτεκτονική που βελτιώνει την καθημερινότητα και αφήνει θετικό αποτύπωμα στο περιβάλλον», τονίζει ο Πάνος Ευστρατίου.
Η πόλη έχει τη σφραγίδα του
Αρχιτεκτονικά στολίδια με σπάνια βιβλία και μεγάλη ιστορία
Ιστορικές αρχιτεκτονικές υπογραφές στο νέο αθηναϊκό τοπόσημο
Ένα φιλόδοξο αρχιτεκτονικό πρότζεκτ παρουσίασε η Ισπανική Ακαδημία Ταυρομαχίας
Κριτικοί Τέχνης και υπηρεσίες Πολιτισμού συμφωνούν ότι κάτι δεν πάει καλά με το σώμα της Γοργόνας
Παλιά βιομηχανικά συγκροτήματα στην Αθήνα και τον Πειραιά μεταμορφώνονται σε σύγχρονες κατοικίες, γραφεία και πολιτιστικούς χώρους, συνθέτοντας τη νέα αφήγηση της πόλης
Ο αρχιτέκτονας Κώστας Πουλόπουλος περιγράφει το όραμά του για την παραλία της πόλης
Η μεγαλύτερη ανάπλαση της νεότερης Ελλάδας χτίζεται πάνω σε στρώματα ιστορίας
Το «The Louis» θυμίζει πλοίο και είναι φτιαγμένο από... βαλίτσες
Ο γνωστός Αθηναίος σχεδιαστής μιλάει για τον νέο χώρο τέχνης και εστίασης που ανοίγει στη Σαντορίνη
Η Ελλάδα στην παγκόσμια σκηνή βιώσιμης αρχιτεκτονικής
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.