Πολιτισμος

Βρετανικό Μουσείο: «Τα Γλυπτά του Παρθενώνα ήταν στα ερείπια, δεν τα αφαιρέσαμε»

Τι απαντά η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη

62224-137655.jpg
Newsroom
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Τμήμα των Γλυπτών του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο
Γλυπτά του Παρθενώνα © EPA / FACUNDO ARRIZABALAGA

Γλυπτά Παρθενώνα: Τι υποστηρίζει το Βρετανικό Μουσείο για τον τρόπο που βρέθηκαν τα γλυπτά - Το δημοσίευμα του Guardian για τις επιστολές Lusieri

Το Βρετανικό Μουσείο υποστήριξε κατά την πρόσφατη συνεδρίαση της διακυβερνητικής επιτροπής της UNESCO ότι τα Γλυπτά του Παρθενώνα δεν αφαιρέθηκαν, αλλά εντοπίστηκαν στα ερείπια γύρω από τον Παρθενώνα. 

Σύμφωνα με ρεπορτάζ του Guardian, ο δρ Τζόναθαν Γουίλιαμς δήλωσε ότι «μεγάλο μέρος της ζωφόρου αφαιρέθηκε στην πραγματικότητα από τα ερείπια γύρω από τον Παρθενώνα. Τα αντικείμενα αυτά δεν αποκόπηκαν όλα από το κτίριο, όπως έχει υποστηριχθεί».

Όπως αναφέρει το δημοσίευμα, επικαλούμενο υποστηρικτές της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενών, υπάρχουν μαρτυρίες ότι τα Γλυπτά αποσπάστηκαν βίαια από τον ναό με τη βοήθεια μαρμαροπριόνων εν γνώσει του Έλγιν, τότε πρέσβη της Βρετανίας στην Οθωμανική Αυτοκρατορία. Η χρήση πριονιών και άλλων μηχανημάτων εμφανιζόταν σε μεγάλο βαθμό στην αλληλογραφία μεταξύ του Σκωτσέζου διπλωμάτη και του Giovanni Battista Lusieri, του Ιταλού ζωγράφου στον οποίο ανέθεσε να επιβλέψει την απομάκρυνση των αρχαιοτήτων το 1801. Σε μια επιστολή, ο Lusieri παρακαλούσε τον Έλγιν «να στείλει στην Αθήνα το συντομότερο δυνατόν δώδεκα πριόνια μαρμάρου διαφόρων μεγεθών».

Στη συνέχεια, ο Guardian αναφέρεται σε μια άλλη επιστολή του Lusieri που αντικρούει τους ισχυρισμούς του Βρετανικού Μουσείου. Συγκεκριμένα, σε επιστολή που έγραψε στον Έλγιν το 1802 παραδέχτηκε ότι «αναγκάστηκε να γίνει λίγο βάρβαρος» κατά τη διάρκεια μιας επιχείρησης για την απομάκρυνση από τον ναό ενός γλυπτού ανάγλυφου πίνακα ή μετόπης που απεικονίζει μια γυναίκα που παρασύρεται από έναν Κένταυρο. Η βρετανική εφημερίδα υπογραμμίζει ότι το Βρετανικό Μουσείο, το οποίο αγόρασε τις αρχαιότητες το 1816, έχει στις συλλογές του 15 μετόπες, 17 παιδικές μορφές και 75 μέτρα της αρχικής ζωφόρου μήκους 160 μέτρων. Μεγάλο μέρος των υπόλοιπων αγαλμάτων -που θεωρούνται το αποκορύφωμα της κλασικής τέχνης- βρίσκονται στην Αθήνα και εκτίθενται στο Μουσείο της Ακρόπολης.

 

Γλυπτά Παρθενώνα - Λίνα Μενδώνη: «Κατάφωρη πράξη κλοπής κατά συρροή»

Ο Guardian φιλοξενεί και δηλώσεις της Λίνας Μενδώνη, η οποία κατηγόρησε τον Έλγιον για κλοπή κατά συρροή. 

«Με την πάροδο των ετών, οι ελληνικές Αρχές και η διεθνής επιστημονική κοινότητα έχουν αποδείξει με ακλόνητα επιχειρήματα τα αληθινά γεγονότα γύρω από την αφαίρεση των Γλυπτών του Παρθενώνα», ανέφερε. «Ο λόρδος Έλγιν χρησιμοποίησε παράνομα και άδικα μέσα για να κατασχέσει και να εξαγάγει τα Γλυπτά του Παρθενώνα χωρίς πραγματική νόμιμη άδεια για να το πράξει, σε μια κατάφωρη πράξη κλοπής κατά συρροή».

Η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη
Η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη © EUROKINISSI / ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ ΓΙΩΡΓΟΣ

Γλυπτά Παρθενώνα: «Δεν υπάρχει αμφιβολία πως οι μετόπες αφαιρέθηκαν βίαια»

Επιπλέον, απαντώντας στους ισχυρισμούς τού Γουίλιαμς, αναπληρωτή διευθυντή του Βρετανικού Μουσείου, ο διάσημος κλασικός αρχαιολόγος, Άντονι Σνόντγκρας, δήλωσε ότι δεν υπάρχει αμφιβολία πως ο πρώτος στόχος του Lusieri -οι μετόπες στη νότια πλευρά του Παρθενώνα- είχαν «αποκολληθεί βίαια» και επικαλέστηκε τις τρομαγμένες μαρτυρίες ταξιδιωτών που είδαν αυτό που περιέγραψε ως «ανεπανόρθωτη ζημιά» που προκλήθηκε στο κτίριο.

Ο Σνόντγκρας, ο οποίος είναι επίτιμος πρόεδρος της βρετανικής επιτροπής για την επιστροφή των Γλυπτών του Παρθενώνα, δήλωσε ότι η έλλειψη τεκμηριωμένων στοιχείων καθιστά «αδύνατο να ποσοτικοποιηθεί ή έστω να τεκμηριωθεί» ποιο ποσοστό των Γλυπτών βρισκόταν ανάμεσα στα ερείπια κατά τη διάρκεια των τεσσάρων ετών που η ομάδα του Έλγιν εργαζόταν στον χώρο. Αλλά παρέμενε αναμφισβήτητο πως στην προσπάθειά της να αποκτήσει όσο το δυνατόν περισσότερα από τα αγάλματα και τα γλυπτά, κομμάτια αποκόπηκαν βίαια από το μνημείο. «Για να μειωθεί το βάρος για τη μεταφορά, ο Lusieri έβαλε να πριονίσουν και να πετάξουν το πίσω μέρος των περισσότερων όγκων, ώστε να μείνει άθικτο μόνο το μπροστινό, το γλυπτό πρόσωπο», είπε για τη μνημειακή ζωφόρο που απεικονίζει την πομπή της Παναθηναϊκής γιορτής και θεωρείται ένα εξαίσιο παράδειγμα ποίησης σε πέτρα.

«Από μόνο του, αυτό δεν σημαίνει ότι κάθε κομμάτι έπρεπε πρώτα να κατέβει από τη θέση του στο πάνω μέρος του Παρθενώνα -αλλά η κατάσταση διατήρησης της συντριπτικής πλειονότητας των πλακών του Βρετανικού Μουσείου είναι σίγουρα αρκετή για να δείξει ότι δεν έπεσαν από 12 μέτρα ύψος, αλλά είχαν προσεκτικά αποκολληθεί και κατέβει για να πριονιστούν στο έδαφος… Εν κατακλείδι, δεν είναι σωστό να πούμε ότι μεγάλο μέρος από αυτά που πήρε ο Έλγιν ήταν ήδη στο έδαφος».

Γλυπτά Παρθενώνα: «Δεν θα υπάρξει ποτέ μια μαγική στιγμή επανένωσης»

Ο αναπληρωτής διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου παραδέχθηκε ότι, πλέον, τα μνημεία της Ακρόπολης διατηρούνται εξαιρετικά, αλλά δήλωσε ότι η επιθυμία της Ελλάδας για την επανένωση των Γλυπτών είναι αδύνατη, επειδή τόσα πολλά είχαν καταστραφεί από τη στιγμή που ο Έλγιν έφτασε στην Ελλάδα.

«Δεν θα υπάρξει ποτέ μια μαγική στιγμή επανένωσης, διότι τα μισά από τα Γλυπτά του Παρθενώνα έχουν χαθεί για πάντα, τα μισά Γλυπτά είχαν καταστραφεί από τα τέλη του 17ου αιώνα, πολύ πριν ο Έλγιν δραστηριοποιηθεί στην Αθήνα».

Με πληροφορίες από Guardian

Ακολουθήστε την Athens Voice στο Google News κι ενημερωθείτε πρώτοι για όλες τις ειδήσεις

ΚΟΡΩΝΟΪΟΣ: Live updates - Τι πρέπει να ξέρουμε για τον κορωνοϊό- Συνεχής ενημέρωση εδώ 

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Δημήτρης Φιλιππίδης: Συνέντευξη με τον νέο ηθοποιό
Δημήτρης Φιλιππίδης: «Το χιούμορ είναι το πιο αποτελεσματικό κοινωνικό εργαλείο. Μιλάω και προσωπικά»

Μιλήσαμε για όλα: τη νέα παράσταση «Ήρωες», το θέατρο, τα όρια της σάτιρας, τη σύγκριση με τον πατέρα του και πώς αντιμετωπίζει την κατάσταση σήμερα

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.