Πολιτισμος

Το μουσικό σαλόνι της Γεωργίας Σάνδη

Γαλλική μουσική & λογοτεχνία του 19ου αιώνα

62222-137653.jpg
A.V. Team
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
19708-48867.jpg

Σαν εκδρομή στο Παρίσι του 19ου αιώνα, σε ένα τοπίο απόλυτα ρομαντικό, φιλόξενο σε μεγάλες στιγμές της τέχνης και σε θρυλικά πάθη, μας προτείνει ο πιανίστας Δημήτρης Τουφεξής. Με τη μουσική του Φρεντερίκ Σοπέν και του Φραντς Λιστ ο ξεχωριστός Έλληνας πιανίστας δημιουργεί την ατμόσφαιρα, η οποία τροφοδότησε ένα από τα πιο θρυλικά πάθη στην ιστορία του ρομαντισμού, τη σχέση του ιερού αστέρα της δυτικής μουσικής Φρεντερίκ Σοπέν και της πρώτης μοντέρνας, απελευθερωμένης γυναίκας, Γεωργίας Σάνδη.

Ο Δημήτρης Τουφεξής θα παίξει στο πρώτο μέρος : βαλς(σε λα ύφεση μείζονα, ‘του αποχαιρετισμού’ & αρ.1 σε ρε ύφεση μείζονα, έργο 64), νυχτερινά(σε ντο δίεση ελάσσονα opus posthumous & έργο 48, αρ.1 σε ντο ελάσσονα), το πρελούδιο αρ.15 σε ρε ύφεση μείζονα, έργο 28 ‘της βροχής’, την Πολονέζα σε λα ύφεση μείζονα, έργο 53 ‘Ηρωική’ και την μπαλάντα αρ.4 σε φα ελάσσονα, έργο 52 του Σοπέν και στο δεύτερο: την Consolation αρ.3 σε ρε ύφεση μείζονα, την Liebestraum αρ.3 σε λα ύφεση μείζονα, τη Μεγάλη Σπουδή κατά Παγκανίνι σε μι ύφεση μείζονα, αρ.2, το Σονέτο 123 του Πετράρχη σε λα ύφεση μείζονα και το βαλς του Μεφιστοφελή του Λιστ.

Η σχέση του Σοπέν και της Σάνδη υπήρξε αντικείμενο διαμάχης, υποθέσεων και ρομαντικών εξιδανικεύσεων, από την πρώτη στιγμή που συναντήθηκαν το 1836 στο σαλόνι της ερωμένης του Φραντς Λιστ, Μαρί ντ’ Αγκούλ. Ήταν ίσως το πρώτο ειδύλλιο διασημοτήτων στην ιστορία και κράτησε δέκα χρόνια με εντάσεις και διακυμάνσεις που έκαναν το μύθο και την αλήθεια απόλυτα αξεδιάλυτο. Η σχέση τους άρχισε και τέλειωσε μέσα στο περιβάλλον των μεγάλων σαλονιών, αυτών των παρισινών ναών του 19ου αιώνα, όπου οι κυρίες της υψηλής κοινωνίας, του κόσμου, αλλά και των ηδονών άνοιγαν τις πόρτες τους στις τέχνες και τις προκλητικές παραβάσεις των ηθών της εποχής.

Αυτό το αταίριαστο ζευγάρι συνδέθηκε μέσα από τη δύναμη των αντιθέσεών του. Ο Σοπέν τρομοκρατήθηκε στην αρχή και προσπάθησε να την αποφύγει, η Σάνδη ένιωσε από την πρώτη στιγμή έλξη, «σύγχυση και ταραχή», όπως έγραψε η ίδια, κατάπληκτη γιατί «δεν παρασυρόμουν εύκολα». Έκανε εκείνη το πρώτο βήμα και ζήτησε από τον Λιστ να φροντίσει να συναντηθούν. Ο Λιστ στην αμφιλεγόμενη βιογραφία του για τον Σοπέν γράφει: « Ο Σοπέν έδειχνε να τρέμει την Μαντάμ Σάνδη περισσότερο από κάθε άλλη γυναίκα. Εκείνη κατάφερε να τον αποπλανήσει». Τον αποπλάνησε και τον κατέκτησε χωρίς να παραδοθεί: «Δεν έχω καμιά επιθυμία να εγκαταλειφθώ σε ένα πάθος αν και ακόμα σιγοκαίει μια φωτιά στην καρδιά μου», έγραψε αργότερα.

Για τη Σάνδη ήταν ένας από τους πολλούς διάσημους άντρες της ζωής της – Αλφρέντ ντε Μυσέ, Φραντς Λιστ κ.α. Για τον Σοπέν η Σάνδη ήταν ο έρωτας της ζωής του, ερωμένη, μητέρα, νοσοκόμα, σύντροφος και μούσα. Μετά το τέλος της σχέσης τους, το 1847 δεν έγραψε σχεδόν τίποτα και πέθανε δυο χρόνια αργότερα. Στο ημερολόγιό του βρέθηκε ένας φάκελος με τα αρχικά Γ/Φ και μέσα μια μπούκλα από τα μαλλιά της.

Η Κλειώ-Δανάη Οθωναίου θα διαβάσει αποσπάσματα από τα ημερολόγια του Σοπέν και του Λιστ και από κείμενα της Γεωργίας Σάνδη. Την επιμέλεια των κειμένων έχει κάνει ο Δημήτρης Τουφεξής.

Δευτέρα 6/2, 20:30, Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος, € 5 (Φ, νέοι άνεργοι, ΑΜΕΑ), € 8 (65+, πολύτεκνοι), 12, 20

Για πληροφορίες: www.megaron.gr

 

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Θοδωρής Αμπαζής: Στο μουσικό θέατρο όλοι συντονίζονται, έχουν κοινή αναπνοή
Θοδωρής Αμπαζής: Στο μουσικό θέατρο όλοι συντονίζονται, έχουν κοινή αναπνοή

Τι μας είπε για τα ιστορικά γεγονότα και τη σχέση τους με το σήμερα, τους ακίνητους ταξιδιώτες και την παράσταση «Ματαρόα στον ορίζοντα» στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.