- CITY GUIDE
- PODCAST
-
13°
Οι μεγαλύτερες επενδύσεις στην ιστορία του Dragons' Den
Το reality show επιχειρηματικότητας έχει μία επιτυχημένη ιστορία παγκοσμίως με επενδύσεις αξίας πολλών εκατομμυρίων
Dragons' Den: Τα επιχειρηματικά success stories και οι μεγαλύτερες επενδύσεις που προέκυψαν από το πρώτο reality show επιχειρηματικότητας
To Dragons' Den αποτελεί παγκοσμίως το πρώτο reality show επιχειρηματικότητας καθώς δίνει την ευκαιρία σε νέους επιχειρηματίες να προβάλλουν καινοτόμες ιδέες ή να παρουσιάσουν τις ήδη ιδρυθείσες εταιρείες σε μία ομάδα πέντε επιτυχημένων επιχειρηματιών (ή αλλιώς τηλεοπτικά Dragons), να προτείνουν - αντιπροτείνουν χρηματικά ποσά επενδύσεων και να προσφέρουν ένα ποσοστό της εταιρείας τους ως αντάλλαγμα, προκειμένου ένας εκ των κριτών (Dragons) – ή και περισσότεροι – να γίνουν συνέταιροι τους. Ο πρώτος τηλεοπτικός κύκλος στην Ελλάδα, που έκανε πρεμιέρα στον ANT1 στις 26 Ιανουαρίου του 2023, γνωρίζει μεγάλη επιτυχία με παρουσιαστή και παραγωγό τον Σάκη Τανιμανίδη, ενώ στην θέση των Dragons βρίσκονται ο Χάρης Βαφειάς (πλοιοκτήτης), η Λιλή Περγαντά (ιδρύτρια της «Power Health»), ο Λέων Γιοχάη (επιχειρηματίας στον χώρο της τεχνολογίας και ένας από τους ιδρυτές της ZuluTrade), η Μαρία Χατζηστεφανή (ιδρύτρια και διευθύνουσα σύμβουλος της «Rodial Group») και τέλος, ο Πολ Ευμορφίδης γνωστός και ως «Mr. COCO-MAT». Οι επενδύσεις ξεπέρασαν το 1.000.000 ευρώ το οποίο κατά τα ελληνικά δεδομένα αποτελεί έναν ελπιδοφόρο οιωνό για το μέλλον του ελληνικού επιχειρείν.
Στην Μεγάλη Βρετανία η συγκεκριμένη εκπομπή έκανε πρεμιέρα τον Ιανουάριο του 2005 αν και η αυθεντική εκδοχή της προέρχεται από την Ιαπωνία με την ονομασία «The Tigers of Money». Τα δικαιώματα του προγράμματος έχουν αγοραστεί σε περισσότερες από 20 χώρες (Καναδάς, Φινλανδία, Αυστρία είναι κάποιες από αυτές), ενώ προβλήθηκε σε κάποιες χώρες, λόγου χάρη Αίγυπτος, όπου δε γνώρισε μεγάλη επιτυχία. Στον αντίποδα, οι επενδύσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο αγγίζουν περίπου τα 20.000.000 ευρώ και γι’ αυτό τον λόγο θεωρείται ως η πιο επιτυχημένη εκδοχή του προγράμματος σε ευρωπαϊκή χώρα. Εκτός ευρωπαϊκών συνόρων και ειδικότερα στις ΗΠΑ, η εκπομπή βγήκε στον αέρα τον Αύγουστο του 2009 με την ονομασία «Shark Tank», μετρά δεκατέσσερις σεζόν και πολλά εκατομμύρια σε επενδύσεις εταιρειών που η σημερινή αξία τους ανέρχεται περίπου στα 50 εκατομμύρια δολάρια. Ποιες όμως είναι αυτές οι τέσσερεις ιδέες που θεωρούνται τα μεγαλύτερα «deals» στην ιστορία του σόου;
Τον Φεβρουάριο του 2007 ο τότε 49χρονος Τζαμαϊκανός μουσικός της ρέγκε, Λίβαι Ρουτς, παρουσίασε στο βρετανικό τηλεοπτικό κοινό την πικάντικη σάλτσα μπάρμπεκιου με την επωνυμία «Reggae Reggae Sauce», η οποία λανσαρίστηκε πρώτη φορά το 2006 στο καρναβάλι του Νότινγκ Χιλ και πούλησε συνολικά 4.000 μπουκαλάκια. Στο Dragons' Den αναζήτησε επένδυση για 50.000 στερλίνες έναντι του 20% της εταιρείας του, μια πρόταση που επέφερε την αντιπρόταση για μερίδιο 40% από τους Πίτερ Τζόουνς και τον επενδυτή Ρίτσαρντ Φέρλι. Η πρόταση έγινε δεκτή από την πλευρά του Ρουτς, η επένδυση προχώρησε κανονικά και μόλις λίγες μέρες μετά την προβολή του επεισοδίου η πασίγνωστη βρετανική αλυσίδα σούπερ μάρκετ «Sainsbury’s» ανακοίνωσε ότι θα προμηθεύονταν το προϊόν σε 600 καταστήματα τους. Πλέον η σάλτσα βρίσκεται σε όλα τα καταστήματα λιανικής πώλησης τροφίμων του Ηνωμένου Βασιλείου και η αντικειμενική αξία της εταιρείας ανέρχεται στα 45 εκατομμύρια δολάρια. Μετά από αυτήν την επιτυχία ξεδιπλώθηκε ένας νέος δρόμος για τον Ρουτς, ο οποίος ασχολήθηκε με τη συγγραφή βιβλίων για το success story του, την παρουσίαση εκπομπής μαγειρικής και φυσικά με την μουσική που αποτελούσε και το αρχικό του μότο για την σάλτσα του, «Βάλε λίγη μουσική στο φαγητό σου».
Το 2012 ιδρύθηκε το «Wonderbly» (παλαιότερα «Lost My Name») από τρεις μπαμπάδες-επιχειρηματίες τους Ασί Σαράμπι, πρώην στέλεχος διαφημιστικής εταιρείας, Τάλ Όρον ο οποίος ασχολείται με τεχνολογική επιχειρηματικότητα και Ντέιβιντ Κατζίν-Νιούμπι που είναι τηλεοπτικός συγγραφέας και μυθιστοριογράφος. Οι τρεις άνδρες ένωσαν τα μυαλά τους και με γνώμονα την ιδιότητα του μπαμπά-επιχειρηματία δημιούργησαν ένα εξατομικευμένο εικονογραφημένο βιβλίο για παιδία ηλικίας από δύο έως έξι ετών. Πιο συγκεκριμένα, αυτό το βιβλίο μιλάει για ένα παιδί που έχει χάσει το όνομά του και μπαίνει σε μια περιπέτεια για να το βρει, ενώ παράλληλα, κάθε βιβλίο περιλαμβάνει μια επιλογή από μίνι ιστορίες, καθεμία από τις οποίες περιλαμβάνει τα γράμματα του ονόματος του παιδιού που λείπει. Συνολικά έχει μεταφραστεί σε εννέα διαφορετικές γλώσσες κι ακολούθησαν άλλα δύο παρόμοια βιβλία με διαφορετική πλοκή. Στο βρετανικό Dragons’ Den του 2014 εμφανίστηκαν οι δύο ιδρυτές και ζήτησαν επένδυση ύψους 100.000 στερλίνων, κάνοντας έτσι συμφωνία με τον Πιρς Λίνι, ο οποίος απέσπασε το 4% της εταιρείας για το ποσό που εξαρχής ζητήθηκε. Μέχρι το Μάϊο του 2020 η Wonderbly έκανε πωλήσεις 26 εκατομμυρίων στερλίνων και μετρά πλέον πάνω από δεκαπέντε εικονογραφημένα βιβλία.
Στο αντίστοιχο σόου της Αμερικής «Shark Tank» έλαβε χώρα μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις που έχει επίσης φιλανθρωπικό σκοπό. Η εταιρεία ένδυσης «Bombas» ξεκίνησε με μοναδικό προϊόν κάλτσες αλλά δεν τις πουλάει με τον κλασικό τρόπο. Αυτό σημαίνει ότι κάθε φορά που κάποιος αγοράζει ένα ζευγάρι κάλτσες δωρίζεται ένα ακόμη σε καταφύγια αστέγων ή σε φιλανθρωπικούς οργανισμούς που βοηθούν αστέγους. Η ιδέα αυτή προέρχεται από τους ιδρυτές της μάρκας, Ράντι Γκόλντμπεργκ και Ντέιβιντ Χιθ, οι οποίοι πάνω σε κάποια προσωπική συζήτηση άκουσαν ότι οι κάλτσες αποτελούν δυσεύρετο είδος ένδυσης για τους αστέγους. Μέσω του «crowdfunding» (όρος που αναφέρεται στη χρηματοδότηση κάποιου πρότζεκτ ή κάποιας ιδέας από πολλούς ανθρώπους, οι οποίοι προσφέρουν μικρά ποσά) το ζευγάρι μπόρεσε να συγκεντρώσει 140.000 δολάρια, ξεπερνώντας κατά πολύ τον στόχο των 15.000 δολαρίων που είχαν αρχικά θέσει, ενώ όταν πήγαν στο Shark Tank αναζήτησαν μια επένδυση 200.000 δολαρίων για το 5% της εταιρείας, εστιάζοντας κυρίως στη βοήθεια ενός Shark (το deal έγινε με τον Ντέιμοντ Τζον για το 17% της εταιρείας και προσφέροντας 200.000 δολάρια αντίστοιχα) για να τους ανοίξει την πόρτα στα ράφια των καταστημάτων λιανικής πώλησης, αφού πουλήθηκαν μόνο μέσω Διαδικτύου την εποχή του πρώτου λανσαρίσματος. Το 2022 η αντικειμενική αξία της εταιρείας ανήλθε στα 100 εκατομμύρια δολάρια κι αποτελεί σίγουρα μία από τις καλύτερες επενδύσεις που έγιναν ποτέ.
Πάλι στο τηλεοπτικό πρόγραμμα των ΗΠΑ σημειώθηκε μια εξίσου δυνατή επένδυση. Ιδρυτής και εφευρέτης του «Scrub Daddy», ενός σφουγγαριού που αλλάζει τη σκληρότητα ανάλογα με τη θερμοκρασία του νερού, οι καταβολές του Άρον Κράουζε δεν ήταν σε καμία περίπτωση στην εφεύρεση αλλά περισσότερο στην αυτοκινητοβιομηχανία, έχοντας και λειτουργήσει ένα κατάστημα aftermarket αυτοκινήτων. Ωστόσο, γνωρίζοντας πόσο δύσκολη δουλειά μπορεί να είναι για έναν μηχανικό να αφαιρέσει συσσωρευμένο λίπος και βρωμιά, ο Κράουζε εφηύρε το Scrub Daddy. Συνειδητοποίησε την αποτελεσματικότητά του στα οικιακά προϊόντα καθαρισμού και τότε άρχιζε να το πιστεύει ως ιδέα. Έτσι μπήκε στο Shark Tank το 2015 με ένα δυνατό βήμα και ένα ακόμα πιο δυνατό σφουγγάρι, ελπίζοντας να κερδίσει τους Sharks και να αποσπάσει 100.000 δολάρια για το 10% της εταιρείας του. Το αποτέλεσμα ήταν μια συμφωνία με τη Λόρι Γκράινερ στα 200.000 δολάρια για το 20%. Σήμερα, το Scrub Daddy διαθέτει πάνω από 48 προϊόντα που πωλούνται σε περισσότερα από 30.000 καταστήματα λιανικής σε 17 χώρες.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
H σειρά αποδείχθηκε μια από τις πλέον επιτυχημένες στην ιστορία
Τι αναφέρουν οι πρώτες πληροφορίες
Το νέο επάγγελμα του Joey δεν έχει να κάνει με την ηθοποιία
Μια καλή χρονιά και για τη μικρή οθόνη
Γυναίκες και άνδρες ηλικίας 56 έως 70 ετών αναζητούν τον έρωτα και την αγάπη βγαίνοντας ραντεβού στα τυφλά
Αντί να εκβιάσει το συναίσθημα, παρουσιάζει την πραγματικότητα με σεβασμό και ευαισθησία
Πρεμιέρα στις 14 Φεβρουαρίου με διπλό επεισόδιο
Η νέα σειρά, βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Jonnas Bonnier και σε μια από τις πιο διάσημες ληστείες της Σουηδίας, δίνει στον θεατή ό,τι ακριβώς περιμένει από μια καλή περιπέτεια
Η βραβευμένη με Όσκαρ δημιουργός θα συμμετάσχει στη νέα σειρά του HBO
Το «I Want to Break Free» των Queen θεωρείται φόρος τιμής στη σειρά
Τζένα Ορτέγκα και Κάθριν Ζετα-Τζόουνς επιστρέφουν δριμύτερες
«Goodbye Maestro, For now!»
Το HBO προσεγγίζει τον Βρετανό ηθοποιό για τον εμβληματικό ρόλο
Η πολυαναμενόμενη συνέχεια της σειράς έφτασε!
Πώς και πότε θα προβληθούν τα επεισόδια
Τι είπε η επιτυχημένη ηθοποιός για την γκαρνταρόμπα του ρόλου που υποδύθηκε
Τι ανέφερε ο δημιουργός της σειράς
Μαζί τους θα συμπρωταγωνιστεί και ο Πιρς Μπρόσναν
Η μέταλ σειρά που χαρακτήρισε τη νεανική κουλτούρα της δεκαετίας του 1990
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.