TV + Series

Οι μεγαλύτερες επενδύσεις στην ιστορία του Dragons' Den

Το reality show επιχειρηματικότητας έχει μία επιτυχημένη ιστορία παγκοσμίως με επενδύσεις αξίας πολλών εκατομμυρίων

xara_kiatipi.jpg
Χαρά Κιατίπη
6’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Dragons' Den: Τα επιχειρηματικά success stories και οι μεγαλύτερες επενδύσεις που προέκυψαν από το πρώτο reality show επιχειρηματικότητας

Dragons' Den: Τα επιχειρηματικά success stories και οι μεγαλύτερες επενδύσεις που προέκυψαν από το πρώτο reality show επιχειρηματικότητας

To Dragons' Den αποτελεί παγκοσμίως το πρώτο reality show επιχειρηματικότητας καθώς δίνει την ευκαιρία σε νέους επιχειρηματίες να προβάλλουν καινοτόμες ιδέες ή να παρουσιάσουν τις ήδη ιδρυθείσες εταιρείες σε μία ομάδα πέντε επιτυχημένων επιχειρηματιών (ή αλλιώς τηλεοπτικά Dragons), να προτείνουν - αντιπροτείνουν χρηματικά ποσά επενδύσεων και να προσφέρουν ένα ποσοστό της εταιρείας τους ως αντάλλαγμα, προκειμένου ένας εκ των κριτών (Dragons) – ή και περισσότεροι – να γίνουν συνέταιροι τους. Ο πρώτος τηλεοπτικός κύκλος στην Ελλάδα, που έκανε πρεμιέρα στον ANT1 στις 26 Ιανουαρίου του 2023, γνωρίζει μεγάλη επιτυχία με παρουσιαστή και παραγωγό τον Σάκη Τανιμανίδη, ενώ στην θέση των Dragons βρίσκονται ο Χάρης Βαφειάς (πλοιοκτήτης), η Λιλή Περγαντά (ιδρύτρια της «Power Health»), ο Λέων Γιοχάη (επιχειρηματίας στον χώρο της τεχνολογίας και ένας από τους ιδρυτές της ZuluTrade), η Μαρία Χατζηστεφανή (ιδρύτρια και διευθύνουσα σύμβουλος της «Rodial Group») και τέλος, ο Πολ Ευμορφίδης γνωστός και ως «Mr. COCO-MAT». Οι επενδύσεις ξεπέρασαν το 1.000.000 ευρώ το οποίο κατά τα ελληνικά δεδομένα αποτελεί έναν ελπιδοφόρο οιωνό για το μέλλον του ελληνικού επιχειρείν.

DRAGONS’ DEN GREECE – ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ 01

Στην Μεγάλη Βρετανία η συγκεκριμένη εκπομπή έκανε πρεμιέρα τον Ιανουάριο του 2005 αν και η αυθεντική εκδοχή της προέρχεται από την Ιαπωνία με την ονομασία «The Tigers of Money». Τα δικαιώματα του προγράμματος έχουν αγοραστεί σε περισσότερες από 20 χώρες (Καναδάς, Φινλανδία, Αυστρία είναι κάποιες από αυτές), ενώ προβλήθηκε σε κάποιες χώρες, λόγου χάρη Αίγυπτος, όπου δε γνώρισε μεγάλη επιτυχία. Στον αντίποδα, οι επενδύσεις στο Ηνωμένο Βασίλειο αγγίζουν περίπου τα 20.000.000 ευρώ και γι’ αυτό τον λόγο θεωρείται ως η πιο επιτυχημένη εκδοχή του προγράμματος σε ευρωπαϊκή χώρα. Εκτός ευρωπαϊκών συνόρων και ειδικότερα στις ΗΠΑ, η εκπομπή βγήκε στον αέρα τον Αύγουστο του 2009 με την ονομασία «Shark Tank», μετρά δεκατέσσερις σεζόν και πολλά εκατομμύρια σε επενδύσεις εταιρειών που η σημερινή αξία τους ανέρχεται περίπου στα 50 εκατομμύρια δολάρια. Ποιες όμως είναι αυτές οι τέσσερεις ιδέες που θεωρούνται τα μεγαλύτερα «deals» στην ιστορία του σόου;

Dragons’ Den | BBC Trailers

Τον Φεβρουάριο του 2007 ο τότε 49χρονος Τζαμαϊκανός μουσικός της ρέγκε, Λίβαι Ρουτς, παρουσίασε στο βρετανικό τηλεοπτικό κοινό την πικάντικη σάλτσα μπάρμπεκιου με την επωνυμία «Reggae Reggae Sauce», η οποία λανσαρίστηκε πρώτη φορά το 2006 στο καρναβάλι του Νότινγκ Χιλ και πούλησε συνολικά 4.000 μπουκαλάκια. Στο Dragons' Den αναζήτησε επένδυση για 50.000 στερλίνες έναντι του 20% της εταιρείας του, μια πρόταση που επέφερε την αντιπρόταση για μερίδιο 40% από τους Πίτερ Τζόουνς και τον επενδυτή Ρίτσαρντ Φέρλι. Η πρόταση έγινε δεκτή από την πλευρά του Ρουτς, η επένδυση προχώρησε κανονικά και μόλις λίγες μέρες μετά την προβολή του επεισοδίου η πασίγνωστη βρετανική αλυσίδα σούπερ μάρκετ «Sainsbury’s» ανακοίνωσε ότι θα προμηθεύονταν το προϊόν σε 600 καταστήματα τους. Πλέον η σάλτσα βρίσκεται σε όλα τα καταστήματα λιανικής πώλησης τροφίμων του Ηνωμένου Βασιλείου και η αντικειμενική αξία της εταιρείας ανέρχεται στα 45 εκατομμύρια δολάρια. Μετά από αυτήν την επιτυχία ξεδιπλώθηκε ένας νέος δρόμος για τον Ρουτς, ο οποίος ασχολήθηκε με τη συγγραφή βιβλίων για το success story του, την παρουσίαση εκπομπής μαγειρικής και φυσικά με την μουσική που αποτελούσε και το αρχικό του μότο για την σάλτσα του, «Βάλε λίγη μουσική στο φαγητό σου».

BEST PITCHES: Levi Roots' Reggae Reggae pitch lures Peter Jones! | Dragons' Den - BBC

Το 2012 ιδρύθηκε το «Wonderbly» (παλαιότερα «Lost My Name») από τρεις μπαμπάδες-επιχειρηματίες τους Ασί Σαράμπι, πρώην στέλεχος διαφημιστικής εταιρείας, Τάλ Όρον ο οποίος ασχολείται με τεχνολογική επιχειρηματικότητα και Ντέιβιντ Κατζίν-Νιούμπι που είναι τηλεοπτικός συγγραφέας και μυθιστοριογράφος. Οι τρεις άνδρες ένωσαν τα μυαλά τους και με γνώμονα την ιδιότητα του μπαμπά-επιχειρηματία δημιούργησαν ένα εξατομικευμένο εικονογραφημένο βιβλίο για παιδία ηλικίας από δύο έως έξι ετών. Πιο συγκεκριμένα, αυτό το βιβλίο μιλάει για ένα παιδί που έχει χάσει το όνομά του και μπαίνει σε μια περιπέτεια για να το βρει, ενώ παράλληλα, κάθε βιβλίο περιλαμβάνει μια επιλογή από μίνι ιστορίες, καθεμία από τις οποίες περιλαμβάνει τα γράμματα του ονόματος του παιδιού που λείπει. Συνολικά έχει μεταφραστεί σε εννέα διαφορετικές γλώσσες κι ακολούθησαν άλλα δύο παρόμοια βιβλία με διαφορετική πλοκή. Στο βρετανικό Dragons’ Den του 2014 εμφανίστηκαν οι δύο ιδρυτές και ζήτησαν επένδυση ύψους 100.000 στερλίνων, κάνοντας έτσι συμφωνία με τον Πιρς Λίνι, ο οποίος απέσπασε το 4% της εταιρείας για το ποσό που εξαρχής ζητήθηκε. Μέχρι το Μάϊο του 2020 η Wonderbly έκανε πωλήσεις 26 εκατομμυρίων στερλίνων και μετρά πλέον πάνω από δεκαπέντε εικονογραφημένα βιβλία.

Battle Of The Investors | Dragons' Den

Στο αντίστοιχο σόου της Αμερικής «Shark Tank» έλαβε χώρα μία από τις μεγαλύτερες επενδύσεις που έχει επίσης φιλανθρωπικό σκοπό. Η εταιρεία ένδυσης «Bombas» ξεκίνησε με μοναδικό προϊόν κάλτσες αλλά δεν τις πουλάει με τον κλασικό τρόπο. Αυτό σημαίνει ότι κάθε φορά που κάποιος αγοράζει ένα ζευγάρι κάλτσες δωρίζεται ένα ακόμη σε καταφύγια αστέγων ή σε φιλανθρωπικούς οργανισμούς που βοηθούν αστέγους. Η ιδέα αυτή προέρχεται από τους ιδρυτές της μάρκας, Ράντι Γκόλντμπεργκ και Ντέιβιντ Χιθ, οι οποίοι πάνω σε κάποια προσωπική συζήτηση άκουσαν ότι οι κάλτσες αποτελούν δυσεύρετο είδος ένδυσης για τους αστέγους. Μέσω του «crowdfunding» (όρος που αναφέρεται στη χρηματοδότηση κάποιου πρότζεκτ ή κάποιας ιδέας από πολλούς ανθρώπους, οι οποίοι προσφέρουν μικρά ποσά) το ζευγάρι μπόρεσε να συγκεντρώσει 140.000 δολάρια, ξεπερνώντας κατά πολύ τον στόχο των 15.000 δολαρίων που είχαν αρχικά θέσει, ενώ όταν πήγαν στο Shark Tank αναζήτησαν μια επένδυση 200.000 δολαρίων για το 5% της εταιρείας, εστιάζοντας κυρίως στη βοήθεια ενός Shark (το deal έγινε με τον Ντέιμοντ Τζον για το 17% της εταιρείας και προσφέροντας 200.000 δολάρια αντίστοιχα) για να τους ανοίξει την πόρτα στα ράφια των καταστημάτων λιανικής πώλησης, αφού πουλήθηκαν μόνο μέσω Διαδικτύου την εποχή του πρώτου λανσαρίσματος. Το 2022 η αντικειμενική αξία της εταιρείας ανήλθε στα 100 εκατομμύρια δολάρια κι αποτελεί σίγουρα μία από τις καλύτερες επενδύσεις που έγιναν ποτέ.

Bombas Socks Cozies Up With Daymond | Shark Tank: How It Started

Πάλι στο τηλεοπτικό πρόγραμμα των ΗΠΑ σημειώθηκε μια εξίσου δυνατή επένδυση. Ιδρυτής και εφευρέτης του «Scrub Daddy», ενός σφουγγαριού που αλλάζει τη σκληρότητα ανάλογα με τη θερμοκρασία του νερού, οι καταβολές του Άρον Κράουζε δεν ήταν σε καμία περίπτωση στην εφεύρεση αλλά περισσότερο στην αυτοκινητοβιομηχανία, έχοντας και λειτουργήσει ένα κατάστημα aftermarket αυτοκινήτων. Ωστόσο, γνωρίζοντας πόσο δύσκολη δουλειά μπορεί να είναι για έναν μηχανικό να αφαιρέσει συσσωρευμένο λίπος και βρωμιά, ο Κράουζε εφηύρε το Scrub Daddy. Συνειδητοποίησε την αποτελεσματικότητά του στα οικιακά προϊόντα καθαρισμού και τότε άρχιζε να το πιστεύει ως ιδέα. Έτσι μπήκε στο Shark Tank το 2015 με ένα δυνατό βήμα και ένα ακόμα πιο δυνατό σφουγγάρι, ελπίζοντας να κερδίσει τους Sharks και να αποσπάσει 100.000 δολάρια για το 10% της εταιρείας του. Το αποτέλεσμα ήταν μια συμφωνία με τη Λόρι Γκράινερ στα 200.000 δολάρια για το 20%. Σήμερα, το Scrub Daddy διαθέτει πάνω από 48 προϊόντα που πωλούνται σε περισσότερα από 30.000 καταστήματα λιανικής σε 17 χώρες.

A Bidding War Breaks Out During Scrub Daddy's Pitch | Shark Tank US | Shark Tank Global

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ