- CITY GUIDE
- PODCAST
-
17°
Η κατανάλωση καφέ συνδέεται με την υγιή γήρανση στις γυναίκες
Τι διαπιστώνει έρευνα για τα οφέλη που προσφέρει - Τι ισχύει για την ποσότητα κατανάλωσης
Τι ρόλο παίζει η κατανάλωση καφέ στην υγεία και τη μακροζωία των γυναικών - Πόσα φλιτζάνια είναι ασφαλή και δυνητικά ωφέλιμα
Η κατανάλωση καφέ μπορεί να βοηθήσει τις γυναίκες στη μέση ηλικία να παραμείνουν δραστήριες, δυνατές και ψυχικά υγιείς καθώς μεγαλώνουν, διαπιστώνει έρευνα που παρουσιάστηκε στην ετήσια συνάντηση της Αμερικανικής Εταιρείας Διατροφής «NUTRITION 2025», στο Ορλάντο.
Αντίθετα, οι ερευνητές δεν βρήκαν καμία σύνδεση με το τσάι ή τον καφέ ντεκαφεϊνέ, ενώ η κατανάλωση περισσότερων προϊόντων τύπου κόλα συνδέθηκε με σημαντικά χαμηλότερες πιθανότητες υγιούς γήρανσης.
Στη μελέτη συμπεριλήφθηκαν δεδομένα διατροφής και υγείας για 47.513 γυναίκες, τα οποία συλλέχθηκαν από το 1984. Οι ερευνητές αξιολόγησαν την πρόσληψη καφεΐνης χρησιμοποιώντας επικυρωμένα ερωτηματολόγια συχνότητας κατανάλωσης τροφίμων που περιλάμβαναν την κατανάλωση κορυφαίων πηγών καφεΐνης, όπως καφές, τσάι, κόλα και καφές χωρίς καφεΐνη.
Η υγιής γήρανση ορίστηκε ως το να ζει κανείς, μέχρι την ηλικία των 70 ετών ή και περισσότερο, χωρίς έντεκα κύριες χρόνιες παθήσεις, να διατηρεί τη σωματική λειτουργία, να έχει καλή ψυχική υγεία, να μην έχει γνωστικές διαταραχές και να μην αναφέρει προβλήματα μνήμης.
Έπειτα από 30 χρόνια παρακολούθησης, οι ερευνητές υπολόγισαν πώς μεταβλήθηκε η πιθανότητα υγιούς γήρανσης για κάθε 80 mg καφεΐνης που κατανάλωναν οι συμμετέχουσες στη μελέτη ημερησίως, αλλά και για άλλα ροφήματα. Αυτές οι προκαταρκτικές αναλύσεις έλαβαν υπόψη άλλους παράγοντες που μπορεί να επηρεάσουν την υγιή γήρανση, όπως το σωματικό βάρος, το κάπνισμα, η κατανάλωση αλκοόλ, η σωματική δραστηριότητα, το επίπεδο εκπαίδευσης και η πρωτεΐνη στη διατροφή.
Μέχρι το 2016, 3.706 από τις γυναίκες της μελέτης πληρούσαν όλες τις προϋποθέσεις για να θεωρηθούν υγιώς γηράσκουσες. Στη μέση ηλικία, 45-60 ετών, αυτές οι γυναίκες κατανάλωναν συνήθως κατά μέσο όρο 315 mg καφεΐνης την ημέρα, ποσότητα που αντιστοιχεί περίπου σε τρία μικρά φλιτζάνια ή ενάμισι μεγάλο φλιτζάνι καφέ. Περισσότερο από το 80% αυτής της καφεΐνης προερχόταν από την τακτική κατανάλωση καφέ.
Για τις γυναίκες στην ομάδα των υγιών ηλικιωμένων, κάθε επιπλέον φλιτζάνι καφέ την ημέρα (έως και πέντε μικρά φλιτζάνια την ημέρα ή περίπου δυόμισι φλιτζάνια) συνδεόταν με 2% έως 5% υψηλότερη πιθανότητα να είναι καλά αργότερα στη ζωή τους.
Οι ερευνητές δεν βρήκαν καμία σημαντική συσχέτιση μεταξύ της κατανάλωσης ντεκαφεϊνέ ή τσαγιού με αυξημένη πιθανότητα υγιούς γήρανσης. Σημαντικό είναι ότι κάθε επιπλέον μικρό ποτήρι αναψυκτικού τύπου κόλα συσχετίστηκε με 20% έως 26% χαμηλότερη πιθανότητα υγιούς γήρανσης, επιβεβαιώνοντας ότι δεν προσφέρουν οφέλη όλες οι πηγές καφεΐνης.
«Η μέτρια κατανάλωση καφέ μπορεί να προσφέρει κάποια προστατευτικά οφέλη όταν συνδυάζεται με άλλες υγιεινές συμπεριφορές, όπως η τακτική άσκηση, η υγιεινή διατροφή και η αποφυγή του καπνίσματος. Ενώ αυτή η μελέτη προσθέτει σε προηγούμενα στοιχεία που υποδηλώνουν ότι η πρόσληψη καφέ μπορεί να συνδέεται με την υγιή γήρανση, τα οφέλη από τον καφέ είναι σχετικά μέτρια σε σύγκριση με τον αντίκτυπο των συνολικών υγιεινών συνηθειών και απαιτούν περαιτέρω διερεύνηση», σημειώνει η Σάρα Μαχντάβι, μεταδιδακτορική ερευνήτρια στη Σχολή Δημόσιας Υγείας T.H. Chan του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ και επίκουρη καθηγήτρια στο Τμήμα Επιστημών Διατροφής του Πανεπιστημίου του Τορόντο.
Οι ερευνητές τονίζουν ότι, γενικά, έως και δύο φλιτζάνια καφέ την ημέρα θα πρέπει να είναι ασφαλή και δυνητικά ωφέλιμα για τους περισσότερους ανθρώπους. Η κατανάλωση περισσότερου καφέ πάνω από αυτό το όριο μπορεί να προσφέρει πρόσθετα οφέλη για ορισμένους, αλλά μπορεί να μην είναι υγιεινή για άλλους.
Για να κατανοήσουν καλύτερα την επίδραση του καφέ στην υγιή γήρανση, οι ερευνητές σχεδιάζουν να διερευνήσουν πώς συγκεκριμένες βιοδραστικές ενώσεις στον καφέ αλληλεπιδρούν με γενετικούς και μεταβολικούς δείκτες γήρανσης, ειδικά στις γυναίκες. Η κατανόηση αυτών των μηχανισμών θα μπορούσε να καθοδηγήσει εξατομικευμένες ιατρικές προσεγγίσεις για την ανάπτυξη διατροφών που υποστηρίζουν τη μακροζωία και τη γνωστική υγεία των ατόμων.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Τα νέα δεδομένα που παρουσιάστηκαν σε διεθνές συνέδριο στη Λισαβόνα
Για την ενίσχυση της πρόσβασης σε υπηρεσίες υγείας
Από τις πιο δημοφιλείς αλλά και ασφαλείς οφθαλμολογικές επεμβάσεις
Ειδικός εξηγεί πώς ο πρωινός καφές χωρίς φαγητό μπορεί να επηρεάσει το στομάχι, το έντερο και τα επίπεδα άγχους
Το σώμα μας κάτι προσπαθεί να μας πει
Φροντίδα και φυσικές μάσκες που θα κάνουν τα μαλλιά σας λαμπερά και κυρίως... μακριά
Ενδέχεται να συνοδεύεται και από ορισμένους κινδύνους ή να επηρεάζει την ποιότητα του ύπνου
Ακόμη πιο εντυπωσιακά ήταν τα αποτελέσματα μελέτης στα βρέφη με έκζεμα
Το συμπέρασμα προέρχεται από μετα-ανάλυση 24 επιστημονικών μελετών που δημοσιεύθηκε το 2023
Η ανησυχία δεν είναι μόνο επιστημονική
Ο David Sinclair εγκαινίασε τη σειρά διαλέξεων Evolve στο UNIC Athens
8 Ιουνίου - Παγκόσμια Ημέρα κατά των Εγκεφαλικών Όγκων
Αναγκάστηκε να σταματήσει την αγωγή
Το να κρατάτε όλες τις ευθύνες πάνω σας, ενώ έχετε συνεργάτες, κρατάει και εσάς σκλαβωμένους, και την δουλειά σας σε τέλμα
Το «χάπι της νύχτας» και τα φάρμακα για την πρωινή υπνηλία
Με στόχο την προώθηση της οικολογικής συνείδησης
Οι ειδικοί επισημαίνουν ότι δεν αποτελεί από μόνο του καθοριστικό παράγοντα
Τι ρόλο παίζουν τα υπολείμματα προϊόντων styling
Για την καθοριστική συμβολή της στην ανάπτυξη και την ανταγωνιστικότητα
Πολλές από τις νέες θεραπευτικές προσεγγίσεις βρίσκονται ακόμη σε στάδιο κλινικής αξιολόγησης
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.