- CITY GUIDE
- PODCAST
-
17°
Τα συμπληρώματα βιταμίνης D δεν αποτρέπουν μόνα τους τα κατάγματα
Με ποιο μεταλλικό στοιχείο πρέπει να συνδυαστεί
Τα συμπληρώματα βιταμίνης D από μόνα τους δεν αποτρέπουν τα κατάγματα, σύμφωνα με νέα μελέτη
Ο συνδυασμός ασβεστίου και βιταμίνης D μπορεί να βοηθήσει τους μεγαλύτερης ηλικίας ανθρώπους να μειώσουν τον κίνδυνο κατάγματος, όμως από μόνη της η βιταμίνη D δεν μπορεί να έχει αποτέλεσμα, σύμφωνα με μια νέα βρετανική επιστημονική μελέτη.
Η μελέτη (μια ανασκόπηση και μετα-ανάλυση 28 δημοσιευμένων ερευνών) βρήκε ότι οι άνθρωποι με υψηλότερα επίπεδα βιταμίνης D στο αίμα τους είναι όντως λιγότερο πιθανό να πάθουν κάταγμα οστού μέσα στα επόμενα πέντε έως 15 χρόνια. Όμως δεν ισχύει το ίδιο όφελος για τα συμπληρώματα βιταμίνης D, όταν δεν συνοδεύονται από ασβέστιο. Δεν βρέθηκαν καθόλου ενδείξεις ότι η βιταμίνη D από μόνη της μειώνει τον κίνδυνο κατάγματος. Όμως μαζί με το ασβέστιο, έχει προστατευτική δράση.
Οι ερευνητές, με επικεφαλής τον καθηγητή επιδημιολογίας και δημόσιας υγείας δρα Ρόμπερτ Κλαρκ του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο αμερικανικό ιατρικό περιοδικό «JAMA Network Open», ανέλυσαν 11 μελέτες παρατήρησης που παρακολούθησαν χιλιάδες άτομα μεγαλύτερης ηλικίας για αρκετά χρόνια. Διαπιστώθηκε ότι όσο μεγαλύτερο ήταν το επίπεδο της βιταμίνης D στον οργανισμό τους, τόσο μικρότερος ήταν ο κίνδυνος εμφράγματος.
Η βιταμίνη D λαμβάνεται με φυσικό τρόπο από ορισμένες τροφές, ενώ παράλληλα το σώμα τη συνθέτει βιολογικά, όταν το δέρμα εκτίθεται στο φως του ήλιου. Οι άνθρωποι που περνάνε περισσότερες ώρες σε ανοικτούς χώρους, ιδίως με λιακάδα, τείνουν να έχουν εκ φύσεως υψηλότερα επίπεδα βιταμίνης D στον οργανισμό τους.
Η νέα μελέτη αξιολόγησε επίσης άλλες 11 έρευνες που αφορούσαν αποκλειστικά τα συμπληρώματα βιταμίνης D, καθώς και έξι που εστίαζαν στο συνδυασμό συμπληρωμάτων βιταμίνης D και ασβεστίου. Οι μελέτες είχαν γίνει σε χιλιάδες άτομα 62 έως 85 ετών σε βάθος έως πέντε ετών.
Διαπιστώθηκε ότι όσοι έπαιρναν το συνδυασμό των δύο συμπληρωμάτων, είχαν κατά μέσο όρο 6% μικρότερο κίνδυνο οποιουδήποτε κατάγματος και 16% μικρότερο κίνδυνο ειδικά κατάγματος του ισχίου, σε σχέση με όσους δεν έπαιρναν καθόλου συμπληρώματα D και ασβεστίου ή με όσους είχαν πάρει εικονικά χάπια (πλασίμπο).
Εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο πάσχουν από οστεοπενία (χαμηλή οστική πυκνότητα) ή οστεοπόρωση, με συνέπεια να κινδυνεύουν περισσότερο από κάταγμα. Εκτιμάται ότι μετά την ηλικία των 50 ετών, περίπου οι μισές γυναίκες και το ένα τέταρτο των ανδρών θα πάθουν κάποιο κάταγμα στη ζωή τους λόγω της οστεοπόρωσης. Το ασβέστιο είναι ζωτικό για την υγεία των οστών, ενώ η βιταμίνη D βοηθά στην απορρόφηση του ασβεστίου και παράλληλα υποστηρίζει τη μυϊκή λειτουργία, ώστε να αποφεύγονται οι πτώσεις που μπορεί να οδηγήσουν σε κάταγμα.
Όμως, όπως δείχνει η νέα μελέτη, είναι μη ρεαλιστικό να περιμένει κανείς από τη βιταμίνη D μόνη της να προστατεύσει από τα κατάγματα, ιδίως αν υπάρχει ήδη οστεοπόρωση. Για να μειώσουν τον κίνδυνο, οι άνθρωποι πρέπει να ενισχύσουν τόσο τους μυς όσο και την οστική μάζα τους, κάτι που -πέρα από τα συμπληρώματα ασβεστίου και βιταμίνης D σε συνδυασμό- απαιτεί τακτική σωματική άσκηση, καθώς επίσης αποφυγή καπνίσματος και υπερβολικού αλκοόλ.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Η χρονική σύμπτωση θεωρείται εντυπωσιακή
Η μελέτη εκτιμά ότι το αλκοόλ συνδέεται με περισσότερες από 200 διαφορετικές ασθένειες
Οι αισθήσεις μας καθορίζουν τις διατροφικές μας επιλογές, ακόμα κι όταν δεν πεινάμε
Νέα μελέτη δείχνει σύνδεση της μακροχρόνιας έκθεσης σε ρύπους με προχωρημένη στεφανιαία νόσο
Λάθος συμβουλές που ακούγονται αρκετά και ο λόγος που η ζάχαρη έχει τόσο κακή φήμη
Πώς βιώνεται η ανηδονία;
H χάρτα της ΕΠΕ σε «5+1» άξονες: Παρεμβάσεις σε ζητήματα δημόσιας υγείας για το αναπνευστικό σύστημα
Το νέο ψηφιακό «νοσοκομείο» του Ομίλου
10 οδηγίες για ξέγνοιαστες καλοκαιρινές στιγμές
Τα νέα δεδομένα που παρουσιάστηκαν σε διεθνές συνέδριο στη Λισαβόνα
Για την ενίσχυση της πρόσβασης σε υπηρεσίες υγείας
Από τις πιο δημοφιλείς αλλά και ασφαλείς οφθαλμολογικές επεμβάσεις
Ειδικός εξηγεί πώς ο πρωινός καφές χωρίς φαγητό μπορεί να επηρεάσει το στομάχι, το έντερο και τα επίπεδα άγχους
Το σώμα μας κάτι προσπαθεί να μας πει
Φροντίδα και φυσικές μάσκες που θα κάνουν τα μαλλιά σας λαμπερά και κυρίως... μακριά
Ενδέχεται να συνοδεύεται και από ορισμένους κινδύνους ή να επηρεάζει την ποιότητα του ύπνου
Ακόμη πιο εντυπωσιακά ήταν τα αποτελέσματα μελέτης στα βρέφη με έκζεμα
Το συμπέρασμα προέρχεται από μετα-ανάλυση 24 επιστημονικών μελετών που δημοσιεύθηκε το 2023
Η ανησυχία δεν είναι μόνο επιστημονική
Ο David Sinclair εγκαινίασε τη σειρά διαλέξεων Evolve στο UNIC Athens
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.