- CITY GUIDE
- PODCAST
-
17°
Ωμέγα-3 και βιταμίνη D: Προστατεύουν ή είναι πεταμένα χρήματα
Δύο νέες μεγάλες αμερικανικές επιστημονικές έρευνες επιτείνουν τη σύγχυση
Δύο νέες μεγάλες αμερικανικές επιστημονικές έρευνες, σχετικά με τα συμπληρώματα ωμέγα-3 λιπαρών οξέων και βιταμίνης D, ήλθαν μάλλον να επιτείνουν τη σύγχυση των επιστημόνων και το μπέρδεμα των καταναλωτών σχετικά με το αν και κατά πόσο προστατεύουν τους ανθρώπους από τον κίνδυνο για καρδιαγγειακό πρόβλημα ή καρκίνο.
Οι νέες μελέτες, που παρουσιάσθηκαν το σαββατοκύριακο σε συνέδριο της Αμερικανικής Καρδιολογικής Ένωσης στο Σικάγο και δημοσιεύθηκαν στο αμερικανικό ιατρικό περιοδικό "New England Journal of Medicine", κατέληξαν σε ανάμικτα αποτελέσματα και δεν φαίνεται να δίνουν μια ξεκάθαρη απάντηση στο αν έχει νόημα να παίρνει κανείς τέτοια συμπληρώματα (που είναι τα πιο δημοφιλή στον κόσμο) ή αν πετάει τα χρήματά του.
Η μία μελέτη, με την ονομασία VITAL και με επικεφαλής επιστήμονες του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ, έγινε σε σχεδόν 26.000 υγιείς ανθρώπους, άνω των 50 ετών, οι οποίοι επί μία πενταετία έπαιρναν καθημερινά ένα γραμμάριο (τη συνήθη δοσολογία) συμπληρώματος που περιείχε έναν συνδυασμό από τα πιο δημοφιλή ωμέγα-3 (τα ΕΡΑ και DHA).
Δεν διαπιστώθηκε μείωση του κινδύνου για εγκεφαλικό ή καρκίνο, αλλά υπήρξε μείωση του κινδύνου για έμφραγμα. Η μείωση του κινδύνου ήταν πιο ορατή σε όσους έτρωγαν λίγα ψάρια. Από την άλλη, η ίδια έρευνα -η μεγαλύτερη του είδους της έως τώρα- βρήκε ότι τα συμπληρώματα βιταμίνης D δεν μειώνουν τον κίνδυνο για την καρδιά, ούτε για επιθετικό καρκίνο.
Μια δεύτερη μελέτη, με την ονομασία REDUCE-IT, με επικεφαλής τον δρα Ντίπακ Μπατ του Νοσοκομείου Brigham & Women's της Βοστώνης, στην οποία οι περίπου 8.000 συμμετέχοντες έπαιρναν επίσης επί πέντε χρόνια καθημερινά ένα πιο ισχυρό συμπλήρωμα διατροφής (τέσσερα γραμμάρια του σκευάσματος Vascepa της εταιρείας Amarin, το οποίο είναι ΕΡΑ σε υψηλή συγκέντρωση, τέσσερις έως οκτώ φορές μεγαλύτερη εκείνης της μελέτης VITALb), έδειξε μείωση κατά 25% των καρδιαγγειακών προβλημάτων σε ανθρώπους υψηλού καρδιαγγειακού κινδύνου, οι οποίοι είχαν υψηλό επίπεδο τριγλυκεριδίων και χοληστερίνης παρά τα φάρμακα (στατίνες) που έπαιρναν και από τους οποίους μερικοί είχαν ήδη πάθει ένα έμφραγμα ή εγκεφαλικό.
Διαπιστώθηκε μια μείωση κατά 20% του κινδύνου για καρδιαγγειακής αιτιολογίας θάνατο, κατά 31% του κινδύνου για έμφραγμα και κατά 28% του κινδύνου για εγκεφαλικό, σε σχέση με όσους συμμετέχοντες είχαν πάρει ψευδοφάρμακο (πλασίμπο).
Τα ωμέγα-3 σε φυσική μορφή υπάρχουν κυρίως σε ορισμένα λιπαρά ψάρια όπως ο σολομός, η σαρδέλα και ο τόνος. Οι υποστηρικτές τους τονίζουν ότι τα ωμέγα-3 στα ψάρια και στα συμπληρώματα μειώνουν τα τριγλυκερίδια, τη χρόνια φλεγμονή και την πιθανότητα θρόμβωσης. Όμως αν κάποιος ασθενής παίρνει ήδη αντιπηκτικά φάρμακα για το αίμα, πρέπει προηγουμένως να συζητήσει με το γιατρό του κατά πόσο μπορεί να πάρει και ωμέγα-3.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Τα νέα δεδομένα που παρουσιάστηκαν σε διεθνές συνέδριο στη Λισαβόνα
Για την ενίσχυση της πρόσβασης σε υπηρεσίες υγείας
Από τις πιο δημοφιλείς αλλά και ασφαλείς οφθαλμολογικές επεμβάσεις
Ειδικός εξηγεί πώς ο πρωινός καφές χωρίς φαγητό μπορεί να επηρεάσει το στομάχι, το έντερο και τα επίπεδα άγχους
Το σώμα μας κάτι προσπαθεί να μας πει
Φροντίδα και φυσικές μάσκες που θα κάνουν τα μαλλιά σας λαμπερά και κυρίως... μακριά
Ενδέχεται να συνοδεύεται και από ορισμένους κινδύνους ή να επηρεάζει την ποιότητα του ύπνου
Ακόμη πιο εντυπωσιακά ήταν τα αποτελέσματα μελέτης στα βρέφη με έκζεμα
Το συμπέρασμα προέρχεται από μετα-ανάλυση 24 επιστημονικών μελετών που δημοσιεύθηκε το 2023
Η ανησυχία δεν είναι μόνο επιστημονική
Ο David Sinclair εγκαινίασε τη σειρά διαλέξεων Evolve στο UNIC Athens
8 Ιουνίου - Παγκόσμια Ημέρα κατά των Εγκεφαλικών Όγκων
Αναγκάστηκε να σταματήσει την αγωγή
Το να κρατάτε όλες τις ευθύνες πάνω σας, ενώ έχετε συνεργάτες, κρατάει και εσάς σκλαβωμένους, και την δουλειά σας σε τέλμα
Το «χάπι της νύχτας» και τα φάρμακα για την πρωινή υπνηλία
Με στόχο την προώθηση της οικολογικής συνείδησης
Οι ειδικοί επισημαίνουν ότι δεν αποτελεί από μόνο του καθοριστικό παράγοντα
Τι ρόλο παίζουν τα υπολείμματα προϊόντων styling
Για την καθοριστική συμβολή της στην ανάπτυξη και την ανταγωνιστικότητα
Πολλές από τις νέες θεραπευτικές προσεγγίσεις βρίσκονται ακόμη σε στάδιο κλινικής αξιολόγησης
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.