Αυτοκινηση

Formula 1 - Άμπου Ντάμπι: Ο Λάντο Νόρις παγκόσμιος πρωταθλητής για το 2025

Πρώτος τερμάτισε ο Φερστάπεν, δεύτερος ο Πιάστρι, τρίτος ο Νόρις, με τη McLaren να εξασφαλίζει τον τίτλο των κατασκευαστών

antonis-pagkratis.jpg
Αντώνης Παγκράτης
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Formula 1 - Άμπου Ντάμπι: Ο Λάντο Νόρις παγκόσμιος πρωταθλητής για το 2025
© EPA/ALI HAIDER

Formula 1: Ανάλυση του αγώνα στo Yas Marina Circuit, στο Άμπου Ντάμπι και της νίκης του Λάντο Νόρις

Ο εικοστός τέταρτος αγώνας της χρονιάς, ο χιλιοστός εκατοστός τεσσαρακοστός όγδοος (1.148) σε απόλυτη αρίθμηση της Formula 1, διεξήχθη την Κυριακή 7 Δεκεμβρίου 2025 στo Yas Marina Circuit, στο Άμπου Ντάμπι των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων. Ο Λάντο Νόρις αναδείχθηκε ο 35ος οδηγός της 75χρονης Formula 1, ο οποίος κατέκτησε τον παγκόσμιο τίτλο. Βρίσκεται ανάμεσα στους 11 Βρετανούς που το έχουν πετύχει και στους 24 προτεσταντικής κουλτούρας· οδηγούς, δηλαδή, που κατάγονται από χώρες όπου ο Προτεσταντισμός διαμόρφωσε κεντρικά την πολιτισμική, ηθική και ιστορική ταυτότητα - Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία, Ολλανδία, Φινλανδία, ΗΠΑ, Αυστραλία, Νέα Ζηλανδία, Καναδάς, Νότια Αφρική. Οι υπόλοιποι 11 πιλότοι είναι Καθολικοί, εκ των οποίων ο Αργεντινός Φάτζιο και οι τρεις Βραζιλιάνοι (Φιτιπάλντι, Σέννα, Πικέ) έχουν αναμεμειγμένα στοιχεία «μαγικής θρησκευτικότητας». Οι σχεδιαστές και τα στελέχη των ομάδων στην συντριπτική τους πλειοψηφία έχουν αγγλοσαξονική νοοτροπία και εδρεύουν στην Ευρώπη. Από τους τέσσερεις κινητήρες που χρησιμοποιούν, μόνον ο ένας είναι ιαπωνικός και αυτός είναι ίσως ο μόνος λόγος που συνεχίζει να οδηγεί ο Γιούκι Σουνόντα.

Τι σημαίνουν όλα αυτά; Ο μεγάλος χαμένος της φετινής χρονιάς, ο Ολλανδός, τετράκις παγκόσμιος πρωταθλητής Μαξ Φερστάπεν, που τερμάτισε στη δεύτερη θέση της γενικής κατάταξης των οδηγών με δύο βαθμούς διαφορά από τον Νόρις, το ορίζει στην τελευταία φράση από τον ασύρματο, απευθυνόμενος στους ανθρώπους της ομάδας του, της Red Bull: «Σας ευχαριστώ που δεν τα παρατήσατε ποτέ». Ο δυτικός πολιτισμός, γέννημα του ιουδαϊκοχριστιανικού κόσμου υπό την ενωτική, αρχικώς, συνθήκη της Καθολικής Εκκλησίας και τη μεταρρυθμιστική κατάληξη των Λούθηρου και Καλβίνου, αποτελεί την κυρίαρχη πολιτισμική οντότητα στον πλανήτη και βασίζεται σε έναν τύπο ανθρώπου που αδιαφορεί για τη μοίρα και τις συνθήκες. Δεν παραιτείται, δεν συμβιβάζεται, δεν συνταξιοδοτείται. Δεν επαναπαύεται. Κινείται συνεχώς προς το μέλλον αψηφώντας, πολλές φορές, τις συνέπειες των πράξεων του. Νιώθει ότι υποχρεούται να είναι πάντα παρών. Ακριβώς όπως οι πιλότοι της Formula 1. Σε μια κυκλική πίστα 5 χιλιομέτρων, διανύουν συνολική απόσταση 305 χιλιομέτρων παρόντες στην κάθε στιγμή. Εκτεθειμένοι, συνεχώς, στον κίνδυνο της αποτυχίας. Εμπιστευόμενοι, απόλυτα, τους ανθρώπους και το σύστημα που υπηρετούν γιατί γνωρίζουν, όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Φερστάπεν, ότι δεν θα τα παρατήσουν ποτέ. Στέκονται παρόντες αφηφώντας την αποτυχία, αρνούμενοι την ατυχία. Θέλουν να πιστεύουν ότι καθορίζουν το μέλλον τους με τις πράξεις τους, αισθανόμενοι υπόχρεοι απέναντι στη ζωή και τη συνέχεια της. Γι’ αυτούς τους λόγους ένας αγώνας της Formula 1 δεν συνοψίζεται, δεν μεταδίδεται, δεν κοινοποιείται, δεν προβλέπεται. Ο θεατής υποχρεούται να παρακολουθεί γύρο με το γύρο, ζώντας με την αγωνία του κινδύνου της αποτυχίας που ελλοχεύει σε κάθε στροφή.

Χθες η McLaren χθες σχεδίασε έναν υποδειγματικό αγώνα και για τους δύο οδηγούς της. Κατάφερε να τρέξουν και έναν σχεδόν υποδειγματικό αγώνα - τους δυσκόλεψε ο υπέροχος Σαρλ Λεκλέρ και ο ανόητος Τσουνόντα. Τίποτα όμως δεν ήταν εξασφαλισμένο. Η μόνη ασφάλειά τους ήταν ότι ήταν εκεί. Παρόντες. Όλοι ήταν παρόντες.

Oscar Piastri, Richard Wolverson, Max Verstappen, Lando Norris © EPA/ALI HAIDER
Oscar Piastri, Richard Wolverson, Max Verstappen, Lando Norris © EPA/ALI HAIDER

Formula 1: Ο Αγώνας στo Yas Marina Circuit, στο Άμπου Ντάμπι

Όλα μπήκαν στη θέση τους με τρόπο που κανείς δεν θα μπορούσε να έχει πραγματικά παράπονα. Ο Μαξ Φερστάπεν κέρδισε τον 8ο αγώνα του για το 2025 (περισσότερο από οποιονδήποτε άλλον) για να ολοκληρώσει μια πραγματικά λαμπρή σεζόν, αλλά ο Νόρις έκανε ό,τι έπρεπε για να τερματίσει σε μια συντηρητική τρίτη θέση. Ο τρόπος με τον οποίο η McLaren κατάφερε να κερδίσει τον τίτλο για έναν από τους οδηγούς της πρώτη φορά σε 17 χρόνια, ουσιαστικά, διαμόρφωσε τον αγώνα. Η διαφορά βαθμών του Νόρις οδήγησε τη McLaren να χρησιμοποιήσει τη δυναμική δύο εναντίον ενός στη μάχη για τον τίτλο. Η τακτική να βάλει τον Όσκαρ Πιάστρι με σκληρά ελαστικά στην εκκίνηση ήταν εμπνευσμένη και εξέπληξε εντελώς τη Red Bull, όπως επιβεβαίωσε ο διευθυντής της ομάδας, Λωράν Μεκίς, μετά τον αγώνα: «Τους έδωσε μεγάλη ευελιξία και περιόρισε τις τακτικές επιλογές που μπορούσαμε να έχουμε ως απάντηση». Με τον Πιάστρι να κάνει μια αποφασιστική κίνηση γύρω από τον Νόρις με μεσαία ελαστικά στην εξωτερική πλευρά της στροφής 9 στον 1ο γύρο – και τον Νόρις να μην αμύνεται πολύ σκληρά – το σχέδιο της McLaren έγινε σαφές. Με τα σκληρά ελαστικά του, ο Πιάστρι θα ανάγκαζε τον Φερστάπεν να πιέσει τα μεσαία ελαστικά του – και θα άφηνε τον Νόρις να φροντίσει τα δικά του και να μειώσει τον κίνδυνο φθοράς του δεξιού μπροστινού ελαστικού, που ήταν μια σοβαρή ανησυχία. Ωστόσο, υπήρχαν μερικές στιγμές κινδύνου σε αυτό το σχέδιο, οι οποίες οφείλονταν στο πόσο σκληρά πίεζε ο Λεκλέρ τη Ferrari του, αρκετά σκληρά ώστε να συμβαδίζει με τον Νόρις. Ο Μονεγάσκος, με 100% προσπάθεια σε αυτό το αυτοκίνητο, κατάφερε να κάνει γύρους σε χρόνους παρόμοιους με αυτούς του Νόρις, ο οποίος έτρεχε με περίπου 80% για να ελέγχει τη φθορά των ελαστικών του.

Ωστόσο, τα οφέλη από τη φροντίδα των ελαστικών του Νόρις δεν εξαργυρώθηκαν, καθώς αναγκάστηκε να αλλάξει νωρίτερα από το προγραμματισμένο. Ο Τζορτζ Ράσελ, που βρισκόταν μερικά δευτερόλεπτα πίσω από τον Λεκλέρ, προσπάθησε να τον υποσκελίσει νωρίς, στον γύρο 14 από τους 58, αναγκάζοντας τη Ferrari και τον Νόρις να αντιδράσουν μερικούς γύρους αργότερα για να τον καλύψουν. Αυτό συνέβη πριν ο Νόρις τρέξει αρκετά για να δημιουργήσει ένα κενό που θα δικαιολογούσε ένα pit stop – και έτσι βγήκε μέσα στην κυκλοφορία. Εκεί συνάντησε τον Σουνόντα. Οι ελιγμοί του στην πίσω ευθεία δεν κατάφεραν να εμποδίσουν τον Νόρις να τον προσπεράσει – και είχε ήδη ολοκληρώσει τις κινήσεις του στα άλλα, πιο αργά αυτοκίνητα που δεν είχαν σταματήσει ακόμα. Αυτό τον έφερε ξανά στην πρώτη τριάδα, περίπου 6 δευτερόλεπτα πίσω από τον Φερστάπεν, αφού ο τελευταίος είχε κάνει το pit stop του. Ήταν λίγο πιο δύσκολο από ό,τι θα μπορούσε να είναι, αλλά ο Νόρις είχε τον πλήρη έλεγχο της αποστολής του.

Ο Πιάστρι παρέμεινε στην πρώτη θέση για άλλους 18 γύρους με τα σκληρά ελαστικά του και ήταν έτοιμος να μπει στα pit, αλλά υποχρεώθηκε να περιμένει έναν γύρο επειδή ο Νόρις έπρεπε να μπει στα pit για να αποκρούσει μια άλλη απειλή από τον Λεκλέρ – καθώς η Ferrari τον είχε βάλει στα pit για δεύτερη φορά. Η δεύτερη στάση κράτησε τον Νόρις μπροστά από τη Ferrari, αλλά τον έριξε πίσω από τον Πιάστρι, τον οποίο θα είχε προσπεράσει μετά την επανένταξή του. Η σχετική ηλικία των ελαστικών του Φερστάπεν (30 γύροι με πέντε γύρους να απομένουν) και των McLaren σήμαινε ότι ο Πιάστρι και ο Νόρις ήταν πάνω από 1 δευτερόλεπτο πιο γρήγοροι, αλλά πολύ πίσω για να έχει σημασία.  Η τέταρτη θέση του Λεκλέρ, με τις περιορισμένες δυνατότητες της Ferrari και η διατήρηση του Νόρις σε απόσταση αναπνοής, ήταν μια εντυπωσιακή επίδοση, με τη Mercedes του Τζορτζ Ράσελ να πέφτει στην πέμπτη θέση λόγω της φθοράς των ελαστικών, αλλά πάντα μακριά από την Aston Martin του Φερνάντο Αλόνσο. Ο τελευταίος έκανε μια τελευταία προσπάθεια σε περίπτωση που ο Λιούις Χάμιλτον κατάφερνε να προσπεράσει τον Εστεμπάν Οκόν της Haas που βρισκόταν στην έβδομη θέση. Παρά το απογοητευτικό του Σαββατοκύριακο, ο Χάμιλτον ήταν από τους πρώτους που αναζήτησαν τον Νόρις για να τον συγχαρούν.

Στις 11 με 13 Φεβρουαρίου 2026 γίνονται οι πρώτες δοκιμές των νέων αυτοκινήτων στην πίστα Sakhir του Μπαχρέιν.

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.

// EMPTY