- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
Το κάρο και το άλογο της πολιτικής συναίνεσης
Όπως ανέδειξαν οι πρόσφατες έρευνες κοινής γνώμης, οι ευχές και οι ελπίδες των ελλήνων πολιτών συνοδεύουν την ανάληψη της πρωθυπουργίας από τον Λουκά Παπαδήμο. Πρόκειται για απόλυτα δικαιολογημένη στάση καθώς το πολιτικό σώμα κουρασμένο από την ολοφάνερη ανικανότητα του υφιστάμενου πολιτικού προσωπικού να διαχειριστεί την οικονομική κρίση και την κούφια αντιπαλότητά του, δείχνει τη φανερή προτίμησή του σε κυβερνήσεις συνεργασίας ώστε μέσω συναινετικών πολιτικών να βρεθεί διέξοδος από το επικίνδυνο τέλμα της πολιτικής μας ζωής.
Ωστόσο, τίποτε δεν εγγυάται την επιτυχή ολοκλήρωση του έργου της νέας κυβέρνησης. Αντίθετα, μία σειρά από παράγοντες, όπως ο περιορισμένος χρόνος θητείας της κυβέρνησης, οι προγραμματικές διαφορές των κομμάτων που τη συνθέτουν καθώς και οι επιμέρους επιλογές προσώπων- εγείρουν σοβαρές επιφυλάξεις που ελπίζουμε πραγματικά να διαψευστούν.
Οι εμπειρικές έρευνες φαίνεται να επιβεβαιώνουν την παραπάνω άποψη. Έτσι, πχ., ικανός αριθμός μελετών καταδεικνύει ότι όσο αυξάνεται ο αριθμός των κομμάτων που μετέχουν στη κυβέρνηση, τόσο χαλαρώνει η δημοσιονομική πολιτική και λιγοστεύουν οι πιθανότητες να προωθήσουν πετυχημένα μέτρα δημοσιονομικής εξυγίανσης.
Η επίτευξη συμφωνίας που απαιτείται για την προώθηση αλλαγών καθίσταται εξαιρετικά δύσκολη στο πλαίσιο μεγάλων, βραχύβιων και χωρίς εσωτερική συνοχή κυβερνητικών συνασπισμών. Τούτο διότι, τα πολιτικά κόμματα που μετέχουν στον κυβερνητικό συνασπισμό θέτουν, μάλλον αναμενόμενα, σε προτεραιότητα την εξυπηρέτηση των συμφερόντων της εκλογικής τους βάσης και βρίσκονται σε μια διαρκή διαπραγμάτευση για τον επιμερισμό του πολιτικού κόστους στο πλαίσιο του κυβερνητικού σχήματος.
Εντός των κυβερνητικών συνασπισμών, κάθε κόμμα έχει αυξημένη δυνατότητα να μπλοκάρει προτεινόμενα μέτρα, αλλά μειωμένη δυνατότητα να προωθήσει το πρόγραμμά του. Έτσι, η προσπάθεια των κομμάτων να μειώσουν το κόστος των μέτρων προσαρμογής στην εκλογική τους πελατεία και η αναδιανεμητική σύγκρουση ανάμεσα στις διάφορες κοινωνικές ομάδες που συγκροτούν την εκλογική τους βάση, συχνά οδηγούν σε μια κατάσταση στην οποία η αδράνεια εμφανίζεται ως ορθολογική επιλογή για τα πολιτικά κόμματα που συγκροτούν στον κυβερνητικό σχηματισμό. Πόσο μάλλον όταν πρόκειται για μεταρρυθμίσεις μεγάλης κλίμακας με σημαντικές οικονομικές συνέπειες σε ευρείες κοινωνικές ομάδες.
Στα καθ’ ημάς, δεν έχουμε παρά να θυμηθούμε τα πενιχρά αποτελέσματα της συγκυβέρνησης Νέας Δημοκρατίας-ΠΑΣΟΚ-Συνασπισμού (κυβέρνηση Ζολώτα) το Νοέμβριο του 1989 που κατέδειξε τα όρια των κυβερνήσεων συνεργασίας.
Το ζήτημα της οικοδόμησης πολιτικής συναίνεσης δεν είναι σε καμία περίπτωση θεωρητικό και οφείλει να μας απασχολήσει ιδιαίτερα καθώς, είναι εξαιρετικά πιθανό το πολιτικό σύστημα να εισέλθει σε μια, περισσότερο ή λιγότερο, μακρά περίοδο κυβερνήσεων συνεργασίας.
Η αποτελεσματική πολιτική διακυβέρνηση δεν είναι άσκηση τεχνοκρατικής διοίκησης ή απαγωγικής λογικής. Αντίθετα, είναι μια συνεχής διαπραγμάτευση επίπονων πολιτικών επιλογών, αποτέλεσμα μιας εύθραυστης ισορροπίας ανάμεσα σε συμφέροντα που ανάγονται σε σύνθετα αξιακά, ηθικά και ιδεολογικά πλαίσια αναφοράς.
Αυτό που πρώτιστα χρειάζεται το απονευρωμένο πολιτικό μας σύστημα είναι δέσμες ιδεών με συνέπεια και εσωτερική συνοχή που θα ερμηνεύουν τα αίτια της πολιτικο-οικονομικής υστέρησης της χώρας μας και θα αναδεικνύουν τις διαφορετικές προσεγγίσεις επίλυσής τους. Με άλλα λόγια, να βάλουμε το άλογο της πολιτικής μπροστά από το κάρο της συναίνεσης, και όχι το ανάποδο. Στη συνέχεια και όχι πριν, καθίστανται δυνατές και αποτελεσματικές ευρύτερες συναινέσεις στα επιμέρους ζητήματα, οι οποίες-πρέπει να υπογραμμιστεί- είναι αναγκαία συνθήκη εθνικής ανάταξης.
Έπειτα από την απαραίτητη κύρωση των συμφωνιών της 26ης Οκτωβρίου θα ακολουθήσει το (δυσκολότερο) έργο εφαρμογή τους. Και παρά τα αντιθέτως λεγόμενα, τα περιθώρια αυτονομίας της ελληνικής κυβέρνησης δεν είναι διόλου αμελητέα. Μπροστά στις πολιτικές επιλογές που θα αντιμετωπίσει, οι ισορροπίες και οι κομματικές σκοπιμότητες δεν πρόκειται να αποδώσουν. Είναι καιρός να μιλήσουμε πολιτικά.
*Ο Δημήτρης Σκάλκος είναι πολιτικός επιστήμονας-διεθνολόγος, διευθυντής του Κέντρου Φιλελεύθερων Μελετών.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
«Τεράστια ανοησία ότι το Εθνικό Σύστημα Υγείας καταρρέει», τόνισε ο υπουργός Υγείας
Ο Άδωνις Γεωργιάδης προσπάθησε να ηρεμήσει τα πνεύματα, ενώ το ΚΚΕ καταδίκασε τη στάση της κ. Κωνσταντοπούλου
Απευθυνόμενη στην αντιπολίτευση, η πρώην υπουργός είπε ότι πρέπει να αλλάξουν το αφήγημά τους
Για το 2025 ο προϋπολογισμός του υπουργείου ανέρχεται σε 575 εκατομμύρια ευρώ
Τι ανακοίνωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θεόδωρος Σκυλακάκης
Όσα δήλωσε ο πρόεδρος του κόμματος, Σωκράτης Φάμελλος
Νέα δεδομένα αναμένεται να ισχύσουν για τους μοτοσικλετιστές
Νέα στρατηγική και φιλοσοφία στις Ένοπλες Δυνάμεις
Νέα οχήματα για το Πυροσβεστικό Σώμα και άλλους φορείς της Πολιτικής Προστασίας
Ποιες οι προθεσμίες καταχώρισης παραστατικών
Διαδέχεται τον Απόστολο Τζιτζικώστα
Τι λέει ο υπουργός Εξωτερικών για το Κυπριακό και τη Συρία
«Εμείς δεν θα κάνουμε πολιτική για τις καρέκλες» σημείωσε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ
Δείτε αναλυτικά ποιοι φορείς προχωρούν σε πληρωμές μέχρι τις 23 Δεκεμβρίου
Αύριο η αντιπαράθεση πρωθυπουργού και πολιτικών αρχηγών
Tι είπε για την Ζώη Κωνσταντοπούλου
Tι αναφέρει το ρεπορτάζ του πρακτορείου
Ένας πολύπλοκος γραφειοκρατικός μηχανισμός που κοστίζει ακριβά στους φορολογούμενους χωρίς ορατά αποτελέσματα μετά από δέκα χρόνια
Tι είπε για τις διεθνείς εξελίξεις
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.