Ελλαδα

«Χρυσή» διάκριση για το ΕΚΠΑ στον σημαντικότερο διαγωνισμό μαθηματικών διεθνώς

Γιώργος Γεωργελές και Δημήτρης Εμμανουήλ, το δίδυμο των χρυσών μεταλλίων

62224-137655.jpg
Newsroom
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Δυο χρυσά μετάλλια μαθηματικών για το ΕΚΠΑ: Ο 19χρονος Γιώργος Γεωργελές και ο 20χρονος Δημήτρης Εμμανουήλ επικράτησαν απέναντι σε 393 φοιτητές από 43 χώρες.
Νέα διάκριση για το ΕΚΠΑ, με δύο χρυσά μετάλλια στα μαθηματικά © ΑΠΕ/ΜΠΕ

Δυο χρυσά μετάλλια μαθηματικών για το ΕΚΠΑ: Ο 19χρονος Γιώργος Γεωργελές και ο 20χρονος Δημήτρης Εμμανουήλ επικράτησαν απέναντι σε 393 φοιτητές από 43 χώρες.

Ακόμα μια σημαντική διάκριση κατέγραψε το Τμήμα Μαθηματικών του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών στον σημαντικότερο διαγωνισμό μαθηματικών διεθνώς, ο οποίος διεξήχθη φέτος στη Βουλγαρία.

Ο 19χρονος Γιώργος Γεωργελές και ο 20χρονος Δημήτρης Εμμανουήλ κατέκτησαν χρυσά μετάλλια απέναντι σε 393 φοιτητές, 72 ομάδων από 43 χώρες στην 30η διοργάνωση του διαγωνισμού.

Συγκεκριμένα, ο τριτοετής, πλέον, Δημήτρης κατέλαβε την 26η θέση και ο δευτεροετής, πλέον, Γιώργος κατέλαβε τη θέση 50-53 (ισοβαθμία τεσσάρων ατόμων) καταγράφοντας μία από τις κορυφαίες επιδόσεις που είχε η ομάδα του Τμήματος Μαθηματικών.

Οι φοιτητές που διαγωνίζονται «πρέπει να λύσουν τέσσερα προβλήματα σε τέσσερις ώρες, αλλά είναι πολύ δύσκολα. Δηλαδή, χρειάζεται κανείς αρκετή προπόνηση για να φτάσει σε αυτό το επίπεδο. Ενδεχομένως, εμείς οι ίδιοι να δυσκολευόμασταν να τα λύσουμε», λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο πρόεδρος του Τμήματος και καθηγητής των δύο φοιτητών κ. Δημήτρης Χελιώτης.

Μαζί με συναδέλφους του ξεκινούν «τη διαδικασία προετοιμασίας και επιλογής των φοιτητών, τους δίνουμε κατευθύνσεις, και μετά, βέβαια, δουλεύουν οι ίδιοι», εξηγεί ο καθηγητής.

ΕΚΠΑ: Ευεργετικός τρόπος συνεργασίας και αριστείας για τους φοιτητές

Μάλιστα, το Μαθηματικό του ΕΚΠΑ έχει καθιερώσει έναν ευεργετικό τρόπο συνεργασίας και αριστείας για τους φοιτητές. «Όταν ξεκινήσαμε το 2007, ήμασταν μόνο καθηγητές στην προετοιμασία των παιδιών. Με τον καιρό, οι φοιτητές και οι φοιτήτριες δημιούργησαν ομάδες εργασίας. Οργανώνουμε μεν τα μαθήματα αλλά σε αυτά διδάσκουν φοιτητές που έχουν ήδη διαγωνιστεί, οι παλιοί διακριθέντες. Είναι μια συνολική προσπάθεια. Είναι μια κοινότητα μεταξύ τους», εξηγεί ο κ. Χελιώτης, ο οποίος το 1994 είχε πάρει χάλκινο μετάλλιο, προσθέτοντας ότι για παράδειγμα, «οι φοιτητές που είχαν αντίστοιχες διακρίσεις πριν δυο χρόνια, επέλεξαν φέτος να μην πάνε στον διαγωνισμό -γιατί τους ενθαρρύναμε να κάνουν κάτι πιο φιλόδοξο με περισσότερες δραστηριότητες- και έτσι το χειμώνα έκαναν μάθημα σε αυτά τα παιδιά που πήραν τα χρυσά μετάλλια».

Ο Διεθνής Διαγωνισμός Μαθηματικών για φοιτητές διοργανώνεται από το 1994 από το University College London και συμμετέχουν σε αυτόν κορυφαία πανεπιστήμια των Ηνωμένων Πολιτειών, της Ευρώπης και της Ασίας. Οι φοιτητές του Τμήματος Μαθηματικών του ΕΚΠΑ συμμετέχουν σταθερά από το ακαδημαϊκό έτος 2007-08 μέχρι και σήμερα έχοντας σημαντικές επιτυχίες κάθε χρονιά και δημιουργώντας μια κοιτίδα επιστήμης ως σημείο αναφοράς.

Ακόμα και εάν, η μαγεία των μαθηματικών φαίνεται απομακρυσμένη από την αγορά εργασίας, στην πραγματικότητα δεν είναι. Τα μαθηματικά βρίσκουν εξαιρετικά σημαντικές εφαρμογές σε πεδία της τεχνολογίας και της καινοτομίας και οι απόφοιτοι του Τμήματος είναι περιζήτητοι.

Όπως αναφέρει ο κ. Χελιώτης, κάποιος που διαλέγει τα μαθηματικά ως πεδίο σπουδών «μπορεί να απασχοληθεί ως ερευνητής. Το πιο hot τώρα είναι η τεχνητή νοημοσύνη, που σε μεγάλο βαθμό είναι μαθηματικά και σε άλλο τόσο βαθμό είναι πληροφορική. Το στήσιμο αυτού του πράγματος χρειάζεται μαθηματικά και ιδιαίτερα στατιστική. Τώρα η στατιστική έχει εφαρμογές και πέρα από την τεχνητή νοημοσύνη στα οικονομικά, στην ιατρική. Δηλαδή σχεδόν όλοι οι τομείς της σύγχρονης επιστήμης χρησιμοποιούν μαθηματικά. Έχουμε φτάσει ακόμα και ψυχολογία να κάνουμε μελέτες και να χρειάζεσαι στατιστική για να βγάλεις συμπεράσματα».

Σε αυτό το πλαίσιο και με μια τόσο σημαντική διάκριση στα φαρέτρα τους, το μέλλον του Γιώργου Γεωργελέ και του Δημήτρη Εμμανουήλ προδιαγράφεται λαμπρό. «Είναι καταπληκτικοί» λέει χαρακτηριστικά ο καθηγητής τους, σχολιάζοντας το εξαιρετικά νέο της ηλικίας τους.

Γιώργος Γεωργελές και Δημήτρης Εμμανουήλ: Το χρυσό μαθηματικό δίδυμο

«Αντιλαμβάνεσαι ότι ανταμείβονται οι κόποι σου και ότι έχεις ένα χειροπιαστό αποτέλεσμα από αυτά που κάνεις. Βλέπεις όλη αυτή τη συσσωρευμένη εμπειρία να αποδίδει. Φαίνεται στον τρόπο σκέψης και είναι ένα αίσθημα ικανοποίησης, όλο αυτό το αποτέλεσμα» λέει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Γιώργος Γεωργελές που μόλις μετά από τη φοίτηση στο πρώτο έτος του ΕΚΠΑ κατέλαβε την 50-53η θέση. Ο ίδιος ασχολείται με τα μαθηματικά από μικρότερος και συμμετείχε σε διαγωνισμούς ήδη έφηβος, λόγω αγάπης.

«Σίγουρα πρέπει να δώσουμε τα εύσημα στον καθηγητή μου στο γυμνάσιο, ο οποίος με κινητοποίησε και μου έδειξε το δρόμο. Έτσι ξεκίνησα να διαβάζω. Αλλά θεωρώ ότι ήταν κάτι που είχα την ανάγκη να το βρω για να διοχετεύσω την ενέργειά μου και τη δημιουργικότητά μου, γιατί τα μαθηματικά έχουν αυτή την πλευρά. Στην πορεία εκτίμησα τις ιδιαίτερες τεχνικές, ας πούμε τη φιλοσοφία των μαθηματικών, τη δομή, τη λογική συνοχή» εξηγεί ο 19χρονος Γιώργος.

Για τον 20χρονο Δημήτρη ήταν το πρώτο χρυσό μετάλλιο και συνηγορεί ότι «το τμήμα βοήθησε πολύ επειδή κάνει μαθήματα και με μεγαλύτερους φοιτητές που είχαν συμμετάσχει σε προηγούμενες χρονιές, όπως και οι καθηγητές που το οργανώνουν». Ο πατέρας του Δημήτρη, μαθηματικός και ο ίδιος, τον εισήγαγε στα μαθηματικά από το δημοτικό και εκείνος τα αγάπησε.

«Αυτό που μου αρέσει αυτή τη στιγμή είναι η έρευνα στα μαθηματικά. Θέλω άλλα δύο χρόνια για να πάρω πτυχίο, ελπίζω, και μετά λογικά κάποιο μεταπτυχιακό και διδακτορικό. Τα ανώτερα μαθηματικά έχουν λίγες εφαρμογές, αλλά έχουν εφαρμογές σε άλλους τομείς. Ας πούμε, στη Φυσική και στη Χημεία», αναφέρει ο ίδιος για τα σχέδια του. Ο Γιώργος είναι «σε φάση εξερεύνησης» και όπως σημειώνει, «προσπαθώ να ανοίξω τους ορίζοντές μου και να φανταστώ πώς θα ήταν, ας πούμε, να ασχοληθώ με τα οικονομικά. Επεξεργάζομαι διάφορες δυνατότητες».

Σε ένα παιδί που χάνεται στις εξισώσεις, ο Δημήτρης θα έλεγε «αν του αρέσουν πολύ τα μαθηματικά, σίγουρα κάτι θα βρει να κάνει. Δηλαδή ακόμα κι αν ήθελε να ασχοληθεί μόνο με θεωρητικά μαθηματικά και τίποτα άλλο. Υπάρχουν δρόμοι, ακόμα κι αν φαίνονται δύσκολα. Να μην τα παρατήσει». «Παρά τις αντιξοότητες, υπάρχουν άνθρωποι σε όλες τις σχολές της Ελλάδας που κάνουν το κάτι παραπάνω προκειμένου να μπορέσουμε εμείς να εξελιχθούμε μέσα από τα εργαλεία, από τα εφόδια που μας δίνονται. Παντού υπάρχουν άνθρωποι που ξεφεύγουν από το τυπικό και προσφέρουν κάτι περισσότερο, και καθηγητές, και μαθητές», καταλήγει ο Γιώργος.

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ