Δεν ήταν ο Εγκέλαδος η αιτία για να αφανιστεί ο μυκηναϊκός πολιτισμός
Γερμανοί αρχαιολόγοι δίνουν τη δική τους εκδοχή
Επί χρόνια υπήρχε η αντίληψη ότι μεγάλοι σεισμοί κατέστρεψαν τα μεγάλα ανάκτορα του μυκηναϊκού πολιτισμού στην Πελοπόννησο περίπου το 1200 π.Χ., όμως νέα έρευνα καταλήγει στο συμπέρασμα ότι δεν είναι πιθανό η σεισμική δραστηριότητα να συνέβαλε στην πτώση των Μυκήνων.
Από το 2012 μια ομάδα υπό τον Γερμανό αρχαιολόγο Γιόζεφ Μάραν του Πανεπιστημίου της Χαϊδελβέργης και τον γεωφυσικό Κλάους-Γκίντερ Χίντσεν διεξάγει έρευνες στην Τίρυνθα και τη Μιδέα. Τα αποτελέσματα της ερευνάς τους δημοσιεύθηκαν στο Bulletin of the Seismological Society of America.
«Αν και κάποια ευρήματα στις δύο πόλεις μπορούν να εξηγηθούν από τη σεισμική επιβάρυνση, άλλες μη σεισμικές αιτίες μπορούν να εξηγήσουν τις περισσότερες από τις ζημιές που παρατηρούνται. Σε κάποιες περιπτώσεις οι δομικές ζημιές είναι ξεκάθαρο ότι δεν προκλήθηκαν από σεισμούς» αναφέρουν οι επιστήμονες.
«Τα αποτελέσματα (των ερευνών μας) καταδεικνύουν ότι είναι απίθανο ένας καταστροφικός σεισμός στην Τύρινθα και τη Μιδέα να συνέβαλε στο τέλος της μυκηναϊκής περιόδου», τονίζουν στην έκθεσή τους.
Ο Γερμανός αρχαιολόγος Γιόζεφ Φίσερ ανέφερε στο βιβλίο του «Μυκηναϊκά ανάκτορα: Τέχνη και πολιτισμός» του 2017 ότι μια σειρά παραγόντων φαίνεται ότι συνέβαλαν στην παρακμή του πολιτισμού αυτού.
Περίπου το 1200 π.Χ. οι καλά οχυρωμένες πόλεις καταστράφηκαν οριστικά, κάτι που αν δεν οφείλεται σε σεισμική δραστηριότητα, σίγουρα οφείλεται στον ανθρώπινο παράγοντα, σε κάποια εξωτερική εισβολή ή εσωτερική εξέγερση.
Λιμοί, «σεισμοί»
Την ίδια περίοδο σημειώθηκε μεγάλη έλλειψη σε μπρούτζο, βασικό υλικό της εποχής, ενώ παράλληλα λιμός έπληξε τον πληθυσμό της περιοχής.
Οι ελλείψεις σε βασικά αγαθά ενδέχεται να βύθισαν τον μυκηναϊκό πολιτισμό σε υπαρξιακή κρίση. Πόλεμοι κατέστησαν αδύνατο το εμπόριο με μακρινές χώρες, οι λιμοί προκάλεσαν εξεγέρσεις και κύματα μετανάστευσης.
Όλα αυτά έμοιαζαν με σεισμό, όμως όχι πραγματικό, αλλά κοινωνικό και πολιτικό.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Η αμερικανίδα τραγουδοποιός εμπνέεται από το τέλος της εποχής των χίπις στην Καλιφόρνια
Με το βιβλίο του «Μέρες μαγικές με γρανίτες και Ταμ-Ταμ» μας οδηγεί στην Αθήνα που θυμάται και αγαπάει.
Ερμήνευσε το τραγούδι με το οποίο κατέκτησε τον διαγωνισμό
Το τρίο της εναλλακτικής electro-pop από το Los Angeles έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων
Ξεφυλλίζουμε μερικές από τις εκδόσεις της πιο ωραίας εποχής του χρόνου
Ξεφυλλίζουμε μερικές από τις εκδόσεις της άνοιξης
Στην 12η θέση η Ελλάδα, στην 20ή η Κύπρος
Τι απάντησε σε Τούρκο δημοσιογράφο
Το «Zari» στον μεγάλο τελικό - Ποιες ακόμα χώρες πήραν το εισιτήριο του Σαββάτου
Οι δρόμοι και τα κτίρια της Αθήνας στην πιο ονειρική εκδοχή τους
Δείτε την εμφάνιση της ποπ σταρ που μάγεψε το κοινό
Δείτε την παρουσίαση της Ελλάδας με το «Zari»
Χωρίς αυτόν ένα ολόκληρο κεφάλαιο της αισθητικής του ήχου δεν θα είχε καν γραφτεί
Προσωπικές ιστορίες που «ακουμπούν» στην έντονη επιθυμία όλων των ανθρώπων του κόσμου για ελευθερία, ισότητα και ουσιαστική αποδοχή της διαφορετικότητας
Η Ελληνίδα καλλιτέχνιδα θα ανέβει σήμερα στη σκηνή του Malmö Arena με το «Zari»
Τι θα δούμε στο Σύγχρονο Θέατρο, σε σκηνοθεσία Τάσου Πυργιέρη
«Περιμένοντας τον Γκοντό» στη Στέγη, «Κοππέλια» στην ΕΛΣ, «Ένας εχθρός του λαού» στο Ρεκτιφιέ, «Και λέγε λέγε» στο Τέχνης, «Αίμα στη σκηνή» στο Σύγχρονο κ.ά.
Αν το βιβλίο είναι πράγματι κάτι ιερό, δεν αφορά μονάχα κάποιου είδους ιερατείο: αφορά τους πάντες, αφορά το «πλήρωμα», και (πρέπει να) μιλά τη γλώσσα του
Μια σουρεάλ τελετή που τα όρια μεταξύ γάμου, κηδείας, αλήθειας και φαντασίας είναι πολύ θολά
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.