Τα «περίεργα» βιβλία του Γιώργου Τσακιρέλλη
Τον εαυτό σου τον βλέπεις ως εικονογράφο ή ως κομίστα;
Περισσότερο ως εικονογράφο μια και κάθε καρέ σε ένα κόμικ αποτελεί μια μικρή εικονογράφηση με κείμενο στα μπαλονάκια. Θεωρώ πως αυτό είναι το πρώτο στοιχείο που έρχεται στο μυαλό του κάθε κομίστα, δηλαδή πως θα στήσει την εικόνα – η εικόνα προηγείται και το κείμενο έπεται.
Ποιές είναι οι επιρροές σου;
Η μεγαλύτερη επιρροή μου θα έλεγα με σιγουριά πως ήταν ο Moebius. Το σχέδιό του ήταν πρωτοποριακό και αξεπέραστο. Αυτό όμως που περισσότερο με συνάρπασε στο έργο του και μου άνοιξε δρόμους τόσο στο σχέδιο όσο και στην αφήγησή μου ήταν ο ελεύθερος - σουρεαλιστικός τρόπος που έφτιαχνε τις ιστορίες του. Και φυσικά να μη ξεχάσω τα περιοδικά της Βαβέλ. Αξέχαστες εποχές.
Ποιά ανάγκη σε οδήγησε να θέλεις να εκφραστείς με λέξεις και να γράψεις κι εσύ;
Ο λόγος είναι εικόνα από μόνος του και πολύ πιο άμεσος. Το κόμικ είναι το μέσο, όμως εγώ ψάχνω για άμεσες λύσεις αρκετές φορές και έτσι κατέφυγα στη λογοτεχνία που δε έχεις το χρονικό και χωρικό περιορισμό του κόμικ.
Στο βιβλίο σου «Εννιά σκοτεινά παραμύθια» τι προηγήθηκε; Οι εικόνες ή οι λέξεις; Πώς το δούλεψες;
Προηγήθηκαν οι λέξεις. Μια απλή ιστορία κρύβει η δημιουργία αυτού του βιβλίου. Ένα κορίτσι ανεβαίνει στο σπίτι του φίλου μου Βασίλη με 9 ιστορίες. Ο Βασίλης της διαβάζει και ξετρελαίνεται από τη παιδική τους διαύγεια, οπότε έρχεται σε μένα και με ρωτάει. Θες; Τις διαβάζω και αμέσως ξεκινώ της εικονογράφηση, η οποία βγήκε τόσο αβίαστα όσο ποτέ δεν βγήκε έτσι άλλη δουλειά μου. Θεωρώ ότι επειδή η γραφή ήταν πρωτόλεια, αυτό βοήθησε.
Το κοριτσάκι που διηγείται τα παραμύθια είναι το alter ego σου;
Σε ορισμένες ιστορίες ναι, όπως σε αυτή που λέει πώς ένα παιδί πρέπει να μάθει καλούς τρόπους.
Τι κρύβουν οι δύο ιστορίες στο βιβλίο σου «Outlet»; Ποιες οι αφορμές για να τις γράψεις;
Το «Outlet» πήρε το όνομα του από το ανακαινισμένο εκπτωτικό εμπορικό κέντρο, στη δυτική είσοδο της Θεσσαλονίκης. Όμως ενέχει ο τίτλος και την έννοια της διαφυγής. Αυτό και κρύβουν οι δυο ιστορίες του. Την ανάγκη δηλαδή να ξεφύγουν οι ήρωες του από τη μονοτονία της ρόδας του ποντικού. Η βασική αφορμή για της συγγραφή του βιβλίου ήταν βασικά οι δύο νέες αφήξεις των παιδιών μου. Πρόσφατα έγινα πατέρας και επειδή στη Θεσσαλονίκη δεν υπήρχε βοήθεια από τους δικούς μου, το βάρος έπεσε στη σύζυγό μου κυρίως και σε μένα. Οι έξοδοι ήταν ελάχιστες και ολιγόλεπτες και κυρίως επισκεπτόμουν το εμπορικό κέντρο κοντά στο σπίτι. Μέχρι και οι εργαζόμενοι με έμαθαν και εγώ κατάλαβα τη δική τους ρουτίνα. Για να τους ελευθερώσω και εμένα μαζί, έγραψα ότι έγραψα.
Με τι υλικά δουλεύεις; Πού μπορεί να δει κάποιος δουλειές σου;
Κυρίως δουλεύω με κλασσικό μαύρο μαρκαδόρο και ακουαρέλες. Μοιράζω τη δουλειά μου σαν πλανόδιος γυρολόγος στα κομιξάδικα των Εξαρχείων. Ενώ υπάρχει και το σάιτ των αυτοεκδόσεων που είναι το www.gaasp.gr
Όταν εικονογραφείς έχεις στο μυαλό σου το «αποτέλεσμα» ή αφήνεις το σχέδιο να σε οδηγήσει;
Συνήθως υπάρχει μια γενική ιδέα, που διακόπτεται από την ακουαρέλα. Δηλαδή ξεκινώ με μια διαδικασία ντρίπινγκ και από τα νερά που αναμειγνύονται με το χρώμα, προκύπτουν κάποιες πρώτες εικόνες και τέλος επεμβαίνω με το μαρκαδοράκι για να ορίσω τη φόρμα της εικόνας.
Αν ένας ψυχαναλυτής έβλεπε τις εικόνες ή διάβαζε τις ιστορίες τι φαντάζεσαι πώς θα σκεφτόταν για σένα;
Ίσως ότι έχει απέναντί του έναν άνθρωπο που μπορεί να είναι και εξωγήινος, μετά ίσως ότι τελικά ο άνθρωπος είναι χαζός, ενώ τέλος θα καταλήξει ότι δεν έχουμε και πολύ χώρο για να τον κλείσουμε και αυτόν μέσα. Δηλαδή μπορεί να με παρέπεμπε...
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Βιογραφίες, ντοκουμέντα, ιστορία, προσωπική ανάπτυξη και ψυχολογία, δοκίμια, μελέτες, επιστήμη
Όταν έχεις παιδιά στην εφηβεία, διαβάζεις άρθρα και βιβλία σχετικά με τον πόνο σου με την ελπίδα ότι θα σε βοηθήσουν… και όταν βρίσκεις κάτι πραγματικά βοηθητικό, το συστήνεις
Με το βιβλίο του «Μέρες μαγικές με γρανίτες και Ταμ-Ταμ» μας οδηγεί στην Αθήνα που θυμάται και αγαπάει.
Ξεφυλλίζουμε μερικές από τις εκδόσεις της πιο ωραίας εποχής του χρόνου
Ξεφυλλίζουμε μερικές από τις εκδόσεις της άνοιξης
Αν το βιβλίο είναι πράγματι κάτι ιερό, δεν αφορά μονάχα κάποιου είδους ιερατείο: αφορά τους πάντες, αφορά το «πλήρωμα», και (πρέπει να) μιλά τη γλώσσα του
Την ώρα ακριβώς που ετοιμαζόμουν να γράψω τις μεταπασχαλινές Σημειώσεις, έγινε γνωστός ο θάνατος του Paul Auster. Οπότε, ξεκινάω για Νέα Υόρκη…
Το αισθηματικό μυθιστόρημα της Robyn Carr που έγινε πολιτισμικό φαινόμενο
Κάνε ένα road trip ν’ αλλάξει η ζωή σου!
Τα λημέρια των συγγραφέων - πεζογράφων, ποιητών, δοκιμιογράφων. Γιατί γράφουν εκεί που γράφουν; Τι φετίχ έχουν; Πώς εμπνέονται σ’ αυτόν τον χώρο;
Ο κόσμος του βιβλίου γιορτάζει στις 16-19 Μαΐου - Οι σημαντικότερες εκδηλώσεις
Για το βιβλίο του Tamim Ansary, «Η επινόηση του χθες» (μετάφραση Μιχάλης Λαλιώτης, Εκδόσεις Αλεξάνδρεια)
Η πορεία του στα γράμματα - Η λογοτεχνική και πολιτική κληρονομιά του
Το βιβλίο συστήνει στο ελληνικό αναγνωστικό κοινό μια μεγάλη Ιταλίδα συγγραφέα
Το στερνό αντίο στον άνθρωπο που σημάδεψε το παγκόσμιο λογοτεχνικό στερέωμα με τον πρωτοπόρο μεταμοντερνισμό
Κυκλοφόρησε η αυτοβιογραφία του MVP με τίτλο «Αρχηγός – Η δική μου αλήθεια», γεμάτη άγνωστο παρασκήνιο και προσωπικές μαρτυρίες
Οι ποιότητες της συγγραφής: Ειλικρίνεια, απλότητα, σεμνότητα, οικονομία, σαφήνεια, ακρίβεια, αυθεντικότητα, ταύτιση, ευελιξία, επιμονή
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.