- CITY GUIDE
- PODCAST
-
23°
Πού ήταν κρυμμένη τόσο καιρό η Ροζίτα Σπινάσα;
Το «στόμαστομαστό» είναι το πρώτο της βιβλίο και διαβάζεται απνευστί!
![4754-202316.jpeg 4754-202316.jpeg](/images/120x120/3/jpeg/sites/default/files/contributor/4754-202316_0.jpeg)
![350173-726401.jpg 350173-726401.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2017/04/20/350173-726401.jpg)
Να ένα συναρπαστικό ντεμπούτο, όπου τουλάχιστον τις δύο από τις δέκα στο σύνολο ιστορίες του βιβλίου της, αν φυσικά είχε κυκλοφορήσει στην Αγγλία ή την Αμερική, το BBC ή το Χόλιγουντ, ανέτως θα τις αγόραζαν οι ατζέντηδες όσο κι όσο για να γίνουν ταινίες. Σπαρταράνε. Αλλά ένα-ένα, μιας και το «στόμαστομαστό» (Κέδρος) δεν είναι αμερικανιά, ασχέτως αν στο διήγημα «Οφθαλμόν αντί οφθαλμού» μοιάζουν τα σκοτάδια και η συναισθηματική - σωματική βία στην ψυχή και το πρόσωπο της Έλλης να ξεπηδούν από σελίδες του Στίβεν Κινγκ. Ή από σπαρακτικές ιστορίες bulling και εφηβικής παραβατικότητας, από εκείνες που μετά πρέπει να δημοσιοποιούνται σε κάθε σχολείο ή δυσλειτουργική οικογένεια, μπας και μετριαστεί πρόσκαιρα το σακάτεμα.
Όχι, το «στόμαστομαστό» δεν είναι αμερικανιά, μυρίζει Αθήνα σε κάθε σελίδα, όχι Μπρονξ μα Εξάρχεια, Ηλιούπολη κι όχι Ανατολικό Λονδίνο. Γιατί η άλλη ιστορία, οι «Κρύοι δίσκοι» διαβάζεται σαν Νικ Χόρνμπι, αλλά από την ανάποδη. Σαν διεστραμμένο «High Fidelity» απαλλαγμένο από κάθε είδους ρομαντικές εμμονές, καθώς πέρα από γλυκαναλατιές που συνοδεύουν ό,τι έχει να κάνει με συλλέκτες σπάνιων βινυλίων, δεν είναι όλα τα «τυπάκια» αγόρια σαν τον Ρομπ. Κάθε άλλο: ο δισκοπώλης Νίκος είναι χειρότερος κι από αιμοδιψή κόρακα, ο ανεκτίμητης αξίας δίσκος Winter των Slow Trains στέκει έτοιμος για σήκωμα, μιας κι ο Αργύρης καλά καλά δεν έχει παγώσει και… #ftanimetospoiler.
Το «στόμαστομαστό» της Σπινάσα είναι γραμμένο στρωτά και στα ελληνικά. Νεορεαλιστικά στρωτά, λιτά περιγραφικά, αποφεύγοντας το σπλάτερ ή τα σκληρά σλανγκ λεκτικά τερτίπια. Η γλώσσα του είναι μετρημένη, τα συμβάντα εξελίσσονται χωρίς η Σπινάσα να «ροκάρει» χρησιμοποιώντας ταραντινικές περιγραφές. Κι ας η βία, η σκληρότητα και ο αμοραλισμός κυλούν σε κάθε σελίδα όπως το νερό από μια σπασμένη βρύση μέρες αργίας, που κανένας υδραυλικός δεν δουλεύει κι είναι αδύνατον να σταματήσει το πιτσίλισμα.
Και δεν σαρώνει μόνο την Αθήνα το «στόμαστομαστό». Γιατί όταν αποκεντρώνεται σε χωριά όπου βαρούν ηλεκτρικές καμπάνες αντί για βουκολικά πρώην σήμαντρα, τίποτα δεν εγγυάται πως και οι άνθρωποι εξελίχθηκαν, πέρα από την απόκτηση τεχνολογίας, και έπαψαν να κατσικογαμούν ή να σέβονται την ιδιαιτερότητα του άλλου. Όταν πάλι ο ήρωας μιας άλλης ιστορίας, του «Θάλαμοι Λυγμών» ανοίγει ένα κλαψάδικο, ναι, κλαψάδικο, για να κλειδώνονται οι άνθρωποι σε ηχομονωμένα δωμάτια και να σπαράζουν, αποφορτίζοντας χωρίς να τους πάρει μάτι, δεν το κάνει για να κερδίσει βραβείο καινοτομίας ή σταρτ απ. Μπλέκει σε μια ερωτική ιστορία με άγριο τέλος. Γιατί όλα άγρια τελειώνουν στα διηγήματα της Σπινάσα.
Μονοκατοικίες γίνονται οικόπεδα καθώς κόρες ξεπουλάνε τη μάνα για πέντε οροφοδιαμερίσματα, κοτόπουλα ψήνονται στο φούρνο με πατάτες, ενώ πριν λίγο η νοικοκυρά του σπιτιού πήρε εκδίκηση α λα Ντοστογιέφσι-Ρασκόλνικοφ της γριάς καργιόλας του πάνω πατώματος. Σκοτεινά πεδία, χαρακτήρες που δρουν στα τυφλά, έχοντας συσσωρεύσει μέσα τους χρόνιες κόμπλες, μοναξιές, πόθους ανεκπλήρωτους και τεράστια γαμώτο, που, όταν σπάσουν το καλούπι που τους μπάζωνε όπως κι όπως ο εαυτός τους ή οι θολές συγκυρίες, φανερώνεται η κακιά, σκληρή αλήθεια και η πραγματική μοίρα του καθενός τους. Διακόσιες σελίδες, δέκα ιστορίες, διαβάζεται απνευστί. Πού ήταν κρυμμένη τόσο καιρό η Ροζίτα Σπινάσα;
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ένα διήγημα για τα 100 χρόνια από τους Ολυμπιακούς Αγώνες στο Παρίσι το 1924
Ένα μυθιστόρημα φαντασίας για παιδιά, κόντρα στις προκαταλήψεις
Ένα μυθιστόρημα φτιαγμένο από εικόνες, φως, νερό, ειλικρίνεια, αγάπη — και καλοκαίρι
Μιλήσαμε με τον συγγραφέα για την πρώτη του συλλογή διηγημάτων
60 χρόνια από την κυκλοφορία ενός ιστορικού βιβλίου για τα ΜΜΕ
Μιλήσαμε μαζί της για το νέο της βιβλίο «In God we trust»
Για το βιβλιοφιλικό μυθιστόρημα του Χουάν Βιγιόρο που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Carnívora (μετάφραση Χριστίνα Φιλήμονος)
Διαβάστε το ποίημα από τη συλλογή «Κλαγγή των όπλων», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη
Μάθε απο το παρελθόν σου, αγάπησε τον εαυτό σου, ζήσε τη ζωή που σου αξίζει
Γράφοντας για αυτά που έχουν σημασία, με τον πιο συναρπαστικό τρόπο
Μιλήσαμε με αφορμή το νέο της βιβλίο «Η φωνή στα χέρια της» που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Ίκαρος
Βιβλία για ένα μακρύ, καυτό και διαβαστερό καλοκαίρι!
Τι τη συγκινεί, τι τη θυμώνει, τι νοσταλγεί στην καθημερινή της ζωή και τι της λείπει από το παρελθόν; Μιλήσαμε μαζί της με αφορμή το πρώτο της βιβλίο με ποιήματα
Πώς η επιμονή, η αφοσίωση στη δημιουργική σου φωνή και μια σειρά από ευφάνταστα σωματικά τελετουργικά μπορούν να δώσουν φτερά στην καλλιτεχνική δημιουργία
Διαβάστε δύο ποιήματα από τη νέα συλλογή που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη
Η ψυχαναλύτρια Galit Atlas φωτίζει τη σκοτεινή επικράτεια του ασυνείδητου, αυτή που μας στοιχειώνει εν αγνοία μας
Τα λημέρια των συγγραφέων - πεζογράφων, ποιητών, δοκιμιογράφων. Γιατί γράφουν εκεί που γράφουν; Τι φετίχ έχουν; Πώς εμπνέονται σ’ αυτόν τον χώρο;
Tι μας ενδιαφέρει η πεισιθάνατη αναζήτηση ενός μετανάστη Ιρανού που μέσα σε όλα τα άλλα είναι και ορφανός από μητέρα, ενώ ο πατέρας του δουλεύει σε εκτροφείο ορνίθων;
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.