- CITY GUIDE
- PODCAST
-
10°
Το χιούμορ σώζει ζωές
«Ο βιογράφος» της Ελεάννας Βλαστού και «Ο Άντερς ο φονιάς και οι φίλοι του» του Γιούνας Γιούνασον είναι δύο τελείως διαφορετικά βιβλία που διαθέτουν όμως κάτι κοινό: απίστευτο χιούμορ και κυνισμό.
Ο βιογράφος
της Ελεάννας Βλαστού, εκδ. Πόλις
«Οι οικογένειες, σκέφτηκε ο Καμπέρης, το καλύτερο και το χειρότερο, βάλσαμο και τοξικότητα. Μια αρένα όπου θέλουν να σε φάνε ζωντανό και μετά σκεπάζουν τα κομμάτια σου με την πιο μαλακή κουβέρτα».
Μπορεί τα διηγήματα με τα οποία μας συστήθηκε να κυκλοφόρησαν με τίτλο «Εξαφανίσεις», ευτυχώς όμως για εμάς η ίδια καθόλου δεν εξαφανίστηκε αλλά επανήλθε με μια νουβέλα. Και γράφω ευτυχώς, γιατί αυτή τη φορά μπόρεσε να μας δώσει μια απλόχερη γεύση βιτριολικού σαρκασμού, ψήγματα του οποίου είχαμε διαβάσει στο πρώτο της βιβλίο.
Ο πατριάρχης μιας οικογένειας βιομηχάνων προσλαμβάνει έναν άνεργο δημοσιογράφο προκειμένου να γράψει μια υμνητική βιογραφία. Σκοπός του να διορθωθεί η φήμη της οικογένειας και της επιχείρησης που έχει τρωθεί ύστερα από την κυκλοφορία ενός βιογραφικού χρονικού χωρίς την έγκρισή τους. Οι 168 σελίδες της νουβέλας παρακολουθούν την πρώτη συνάντηση του δημοσιογράφου με τα μέλη της οικογένειας στο αρχοντικό της Κέρκυρας.
Ναι, η ιστορία του «Βιογράφου» συγγενεύει με την ιστορία άλλων βιβλίων (δες για παράδειγμα το βιβλίο του Σαντιάγο Ρονκαλιόλο «Αναμνήσεις μιας κυρίας»). Αυτό μπορεί να προκαλέσει έναν ενδοιασμό για να ενδιαφερθείς, αλλά όταν τον προσπεράσεις βγαίνεις κερδισμένος. Η Βλαστού μοιάζει να έχει τοποθετήσει τους ήρωές της απέναντι και να τους χρησιμοποιεί σαν στόχο για τα βουτηγμένα στον κυνισμό βέλη της. Καθώς όλοι τους ζουν στην υποκρισία και την ιδιοτέλεια δεν τους χαρίζεται στιγμή και κρατάει για την ίδια το ρόλο του off σχολιαστή. Αυτό εξάλλου που την ενδιαφέρει είναι η γενική και όχι η ειδική εικόνα. Όχι ο ήρωας αλλά αυτό που εκπροσωπεί. («Μπορεί η πρώτη γενιά να είναι σπεκουλαδόροι-δωσίλογοι, η δεύτερη πατριώτες και η τρίτη ερασιτέχνες της ζωής, αλλά εκεί όπου ανθούν οι ηθικές και οι θρησκευτικές αγκυλώσεις ευδοκιμεί και η πραγματική υποκρισία»). Έτσι το βιβλίο καταλήγει σε μια βιογραφία μέρους της ελληνικής κοινωνίας – και απ’ ό,τι δείχνει η Βλαστού την έχει μελετήσει πολύ καλά. Έτσι, καθώς ανεβαίνει τα σκαλιά στην «ιεραρχία» της λογοτεχνίας, δεν μένει παρά να προσμένουμε το επόμενο βήμα της – ένα μυθιστόρημα.
Ο Άντερς ο φονιάς και οι φίλοι του
του Γιούνας Γιούνασον, εκδ. Ψυχογιός
«“Όχι, αλλά μην κολλάμε στις λέξεις τώρα”, είπε η ιερέας, ενώ έγραφε και την προφητεία που έλεγε, σύμφωνα με τον Ησαΐα, ότι την Ημέρα της Κρίσης θα γινόταν μεγάλο τσιμπούσι με πλούσια φαγητά και δυνατό κρασί, ένα λουκούλλειο γεύμα με παλαιωμένα κρασιά.
“Αυτό λέω κι εγώ”, είπε ο Άντερς ο Φονιάς. “Πλούσια φαγητά. Χάμπουργκερ με τηγανητές πατάτες. Μπορούμε να παραλείψουμε την κόκα κόλα και τις ασπιρίνες”».
Αν υπήρχαν ακόμη οι Μόντι Πάιθονς είναι σχεδόν βέβαιο πως θα ήθελαν στην ομάδα τους το συγγραφέα, κι ας είναι Σουηδός στην καταγωγή. Από τύχη (ή ατυχία) τρεις άσχετοι μεταξύ τους άνθρωποι –ένας ρεσεψιονίστ, μια πρώην ιερέας και ένας δολοφόνος– θα βρεθούν και θα συνεταιρισθούν δημιουργώντας μια εταιρεία πρόκλησης σοβαρών σωματικών βλαβών που θριαμβεύει, καθώς εκμεταλλεύονται και την υστερία των ΜΜΕ για την ξεχωριστή είδηση. Όταν ο Φονιάς πάθει ηθική κρίση και το γυρίσει στη θρησκεία, οι δύο άλλοι συνεταίροι θα αλλάξουν την εταιρεία σε εκκλησία, πείθοντας τον Φονιά να διδάσκει το λόγο του Θεού (όπως αυτός τον αντιλαμβάνεται), πουλώντας στο κοινό τη μεταστροφή του.
Εντάξει, ευτυχώς που ο Γιούνασον δεν είναι Έλληνας, γιατί θα βλέπαμε την ορθόδοξη εκκλησία και τους συνήθεις υπόπτους να ζητούν το βιβλίο να καεί στο πυρ το εξώτερο. Με ανελέητο χιούμορ χτυπάει σαν χταπόδι θρησκευτικές δοξασίες και πρακτικές («Νομίζω ότι πρέπει να σταματήσουμε να το λέμε “μεταλαβιά” ή “Θεία Κοινωνία”, τουλάχιστον μεταξύ μας. Το “χρηματοοικονομικό διεγερτικό” ακούγεται καλύτερα»), ενώ δεν αφήνει ασχολίαστα ούτε γνωστά εδάφια της Παλαιάς και Καινής Διαθήκης. Περνάει τις πιο σουρεαλιστικές καταστάσεις ως επεισόδια της καθημερινότητας και μεταμορφώνει το γκροτέσκο σε ρεαλιστικό ώστε μ’ έναν υποδόριο τρόπο να κάνει την κριτική του, για όσους θέλουν να διαβάσουν κάτω από τις γραμμές. (Μετάφραση: Γρηγόρης Ν. Κονδύλης)
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Στο βιβλίο του κτηνιάτρου Κλοντ Μπεατά, που μπήκε στη λίστα των πλέον ευπώλητων βιβλίων της Γαλλίας, μαθαίνεις πολλά και άγνωστα μυστικά για τη γάτα σου
Μια ιστορία αγάπης και αυτογνωσίας γεμάτη λευκές τρίχες
Έχεις λίγο περισσότερο χρόνο απ’ ό,τι συνήθως. Τα βιβλιοπωλεία είναι φορτωμένα από σπουδαία βιβλία αυτόν τον καιρό. Γιατί δεν διαλέγεις μερικά;
8 προτάσεις για να διαβάσουμε τις ημέρες των γιορτών
Μια Θεσσαλονικιά ποιήτρια του Μεσοπολέμου έρχεται πάλι στο προσκήνιο
Συνέντευξη με τον υπουργό Προστασίας του Πολίτη με αφορμή την αυτοβιογραφία του «Στον ίδιο δρόμο»
Η σημασία αυτού του συστήματος ανισότητας, η καταχρηστική χρήση του όρου και το ζοφερό μας μέλλον
Ξεφυλλίζουμε νέα βιβλία και προτείνουμε ιδέες και τίτλους για τις γιορτές των Χριστουγέννων
Οι δυσκολίες μιας οικογένειας μεταναστών στην Αμερική, ένας ύμνος στην αγάπη
Τα λόγια τα λέμε, αλλά πόσες φορές τα εννοούμε; Πολλές φορές άλλα σκεφτόμαστε, άλλα θέλουμε, άλλα λέμε κι άλλα κάνουμε
Ο εκπαιδευτικός και συγγραφέας παιδικών βιβλίων Μάριος Μάζαρης εξηγεί γιατί είναι σημαντικό να διαβάζουμε βιβλία στα παιδιά μας
Στο «Θέλω» της Τζίλιαν Άντερσον θα βρείτε μερικές από τις απαντήσεις
Η συγγραφή στο εξωτερικό είναι επάγγελμα και όχι πάρεργο
Ο συγγραφέας μάς εξηγεί όσα χρειάζεται να ξέρουμε για το νέο βιβλίο του «Πάντα η Αλεξάνδρεια», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Μεταίχμιο
«Οι βιβλιοπώλες σώζουν ζωές. Τελεία και παύλα», δήλωσε μέσω του εκδότη του
Το τελευταίο της βιβλίο, που το υλικό του το δούλευε καθ’ ομολογίαν της για δέκα χρόνια, επιχειρεί ένα είδος λογοτεχνικής ταχυδακτυλουργίας
Κάτι μικρό, αλλά πανέμορφο, πριν τη νέα του ταινία Bugonia
Το Men in Love ξαναπιάνει την ιστορία της διαβόητης παρέας αμέσως μετά το τέλος του καλτ βιβλίου του 1993
O 76χρονος Αμερικανός συγγραφέας έχει αφήσει τη σειρά βιβλίων ημιτελή από το 2011
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.