- CITY GUIDE
- PODCAST
-
23°
Ανοιχτές πληγές
O Βαγγέλης Ραπτόπουλος γράφει µε αφορµή την παράσταση στο θέατρο «Συνεργείο» και τη νέα έκδοση του βιβλίου του «Ιστορίες της Λίµνης» από τις εκδ. Κέδρος
![12868-29148.jpg 12868-29148.jpg](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2011/03/09/12868-29148.jpg)
O Βαγγέλης Ραπτόπουλος γράφει µε αφορµή την παράσταση στο θέατρο «Συνεργείο» και τη νέα έκδοση του βιβλίου του «Ιστορίες της Λίµνης» από τις εκδ. Κέδρος
«Μια νηπιαγωγός, που αποχαιρετά και τα τελευταία παιδιά κατά το σχόλασµα, επαναφέρει τον εαυτό της στην εφηβεία, σε γκρο-πλαν στην αυλή του σπιτιού της να καίει µυρµήγκια. Η παιδική αυτή διαστροφή οδηγεί την αφήγησή της, µε την ίδια ιεροτελεστική µανία, στην αποκάλυψη µιας µεγαλύτερης διαστροφής και ενός τροµερού εγκλήµατος. Πρόκειται για την κρυφή ιστορία της Φωτεινής που σαν ανοιχτή πληγή, ίδια µε τις ανοιχτές κοιλιές των µυρµηγκιών, περιµένει υποµονετικά να έρθει στο φως για να καεί σαν αρνητικό φιλµ στοχεύοντας σε µια σύγχρονη κάθαρση».
Το παραπάνω κειµενάκι, γραµµένο από το σκηνοθέτη ∆ηµήτρη Μπίτο, κατορθώνει να συνοψίσει µε ακρίβεια τα «Μυρµήγκια», που ερµηνεύει η Ειρήνη ∆ράκου (στο θέατρο «Συνεργείο» από 25/1, µαζί µε άλλα τέσσερα έργα συναδέλφων µου, υπό τον γενικό τίτλο «Έξοδος»). Το φθινόπωρο του 2010 η Γιολάντα Μαρκοπούλου, η ψυχή του «Συνεργείου», µου παράγγειλε ένα έργο που να έχει κάποια σχέση µε την τραγωδία, αλλά κατά τη γνώµη µου τραγωδία σήµερα δεν υφίσταται. Αναγκαστικά ζούµε δράµατα. Και πολύ συχνά, µαύρες κωµωδίες. Ωστόσο, επειδή ο µονόλογος που έγραψα περιλαµβάνει και αιµοµιξία και πατροκτονία, δεν παύει να έχει κάποια σχέση, έστω και µακρινή, µε την αρχαία τραγωδία. Κι ας λείπει εδώ η σύγκρουση ανάµεσα στην ατοµική ευθύνη και τη µοίρα.
Η ιστορία βασίζεται στο οµώνυµο παλαιότερο διήγηµά µου, που συµπτωµατικά θα κυκλοφορήσει ξανά τον Μάρτιο σε νέα έκδοση. Το βιβλίο, που τιτλοφορείται «Ιστορίες της Λίµνης» (εκδ. Κέδρος), περιέχει δεκαπέντε αλλόκοτες και συνήθως ακραίες ιστορίες, που όλες τους σχετίζονται µε το επινοηµένο παραθαλάσσιο θέρετρο Λίµνη Αχαΐας. Γέννηµα-θρέµµα της Λίµνης, η ηρωΐδα του διηγήµατός µου είναι ένα κοριτσάκι στην αρχή της εφηβείας του. Προκειµένου να διασκευάσω το διήγηµα για το θέατρο, πραγµατοποίησα ένα άλµα στο µέλλον, που µεταµόρφωσε την πιτσιρίκα της ιστορίας µου σε νηπιαγωγό, η οποία αναµηρυκάζει όσα της συνέβησαν πριν από χρόνια και ψάχνει να βρει τη λύτρωση, ξύνοντας τις πληγές της.
Λένε ότι κάθε διασκευή που σέβεται τον εαυτό της οφείλει να ανακαλύπτει και κάτι καινούργιο, διαφορετικό απ’ αυτό που εξερευνούσε το πρωτότυπο. Όταν πρωτοέγραφα τα «Μυρµήγκια» στη δεκαετία του ’90, ένιωθα ότι χαρίζω στην ηρωίδα µου τη λύτρωση από το τερατώδες βάσανό της, οδηγώντας την σε ένα έγκληµα για το οποίο εκείνη παρέµενε ατιµώρητη. ∆ιασκευάζοντας πέρυσι το διήγηµά µου για το θέατρο και ενηλικιώνοντας τη Φωτεινή, έµελλε να ανακαλύψω ότι η παλιά εκείνη πεποίθησή µου δεν ήταν παρά µια αυταπάτη. Αντί για τη λύτρωση, µεγαλώνοντας, η ηρωίδα µου αντιµετωπίζει µια διαιώνιση του βασάνου της. Βρίσκεται παγιδευµένη σε µια φαντασιωτική, αέναη επανάληψη του δίδυµου δράµατός της, µέσα από την οποία µάταια ψάχνει µια διέξοδο, αφού οι πληγές της µένουν ισοβίως ανοιχτές. Κάτι που υποστηρίζεται επάξια, τόσο από τη γυµνή, εξπρεσιονιστική σκηνοθεσία του Μπίτου, όσο και από την ασυνήθιστης έντασης ερµηνεία της ∆ράκου.
Το πικρό µάθηµα που έλαβα εγώ τουλάχιστον, εάν όχι και οι θεατές της παράστασης, είναι ότι από την καρδιά ενός δράµατος δεν βγαίνει ατιµώρητος κανείς, όποια οδό διαφυγής κι αν επιλέξει, και ακόµα περισσότερο όταν η οδός αυτή γεννάει ένα νέο δράµα. Ή, αλλιώς, όλα εδώ πληρώνονται.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ένα διήγημα για τα 100 χρόνια από τους Ολυμπιακούς Αγώνες στο Παρίσι το 1924
Ένα μυθιστόρημα φαντασίας για παιδιά, κόντρα στις προκαταλήψεις
Ένα μυθιστόρημα φτιαγμένο από εικόνες, φως, νερό, ειλικρίνεια, αγάπη — και καλοκαίρι
Μιλήσαμε με τον συγγραφέα για την πρώτη του συλλογή διηγημάτων
60 χρόνια από την κυκλοφορία ενός ιστορικού βιβλίου για τα ΜΜΕ
Μιλήσαμε μαζί της για το νέο της βιβλίο «In God we trust»
Για το βιβλιοφιλικό μυθιστόρημα του Χουάν Βιγιόρο που κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Carnívora (μετάφραση Χριστίνα Φιλήμονος)
Διαβάστε το ποίημα από τη συλλογή «Κλαγγή των όπλων», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη
Μάθε απο το παρελθόν σου, αγάπησε τον εαυτό σου, ζήσε τη ζωή που σου αξίζει
Γράφοντας για αυτά που έχουν σημασία, με τον πιο συναρπαστικό τρόπο
Μιλήσαμε με αφορμή το νέο της βιβλίο «Η φωνή στα χέρια της» που μόλις κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Ίκαρος
Βιβλία για ένα μακρύ, καυτό και διαβαστερό καλοκαίρι!
Τι τη συγκινεί, τι τη θυμώνει, τι νοσταλγεί στην καθημερινή της ζωή και τι της λείπει από το παρελθόν; Μιλήσαμε μαζί της με αφορμή το πρώτο της βιβλίο με ποιήματα
Πώς η επιμονή, η αφοσίωση στη δημιουργική σου φωνή και μια σειρά από ευφάνταστα σωματικά τελετουργικά μπορούν να δώσουν φτερά στην καλλιτεχνική δημιουργία
Διαβάστε δύο ποιήματα από τη νέα συλλογή που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη
Η ψυχαναλύτρια Galit Atlas φωτίζει τη σκοτεινή επικράτεια του ασυνείδητου, αυτή που μας στοιχειώνει εν αγνοία μας
Τα λημέρια των συγγραφέων - πεζογράφων, ποιητών, δοκιμιογράφων. Γιατί γράφουν εκεί που γράφουν; Τι φετίχ έχουν; Πώς εμπνέονται σ’ αυτόν τον χώρο;
Tι μας ενδιαφέρει η πεισιθάνατη αναζήτηση ενός μετανάστη Ιρανού που μέσα σε όλα τα άλλα είναι και ορφανός από μητέρα, ενώ ο πατέρας του δουλεύει σε εκτροφείο ορνίθων;
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.