Γίνεται να παρακολουθείς ένα δύσκολο, οπερατικό δράμα, χωρίς εύπεπτες μελωδίες, με πυκνό ποιητικό λόγο, περιορισμένη δράση, εξαντλητικής διάρκειας (5 ώρες συνολικά!) και να εύχεσαι να μην τελειώσει; Κι όμως, όταν τα ρίγη συγκίνησης από τη συγκλονιστική ερμηνεία της Αν Πέτερσεν στο «θάνατο» της Ιζόλδης, την καταληκτική άρια της τελευταίας πράξης, διαδέχτηκε καταιγισμός χειροκροτημάτων και μπράβο, αισθάνθηκα ότι θα μπορούσα να παραμείνω για άλλες τόσες ώρες βυθισμένη στο σκοτεινό, μαγικό τοπίο του Γιάννη Κόκκου, απολαμβάνοντας ξανά και ξανά τη μεγαλειώδη μουσική σπουδή του Βάγκνερ πάνω στον έρωτα και το θάνατο…
Το στοίχημα του καλλιτεχνικού διευθυντή της Λυρικής Μύρωνα Μιχαηλίδη να αναμετρηθεί, για πρώτη φορά στην ιστορία του θεάτρου, με ένα από τα απαιτητικότερα έργα του διεθνούς ρεπερτορίου που δοκιμάζει τις αντοχές ορχήστρας και ερμηνευτών, χτες το βράδυ, δεν κερδήθηκε απλώς. Αυτό που κατάφερε ήταν άθλος.

Η σκηνοθεσία: Ο Γιάννης Κόκκος υπέγραψε μια αληθινά σπουδαία σκηνοθεσία σε ένα εσωτερικό δράμα, ένα έργο με ελάχιστη σκηνική δράση. Η προσέγγισή του είναι αφαιρετική, αυστηρή, απόλυτα πιστή στις βαγκνερικές φιλοσοφικές ιδέες και το ρομαντικό πνεύμα της εποχής του. Όλα περιστρέφονται γύρω από το Liebestod, την ένωση Έρωτα και Θανάτου, το θάνατο από έρωτα. Το διαρκώς μεταβαλλόμενο σκηνικό του, χάρη στους έξοχους φωτισμούς του Τζουζέπε ντι Ιόριο και τις βιντεοπροβολές του Ερίκ Ντυραντώ μας παρασέρνει σε ένα παιχνίδι με το σκοτάδι, το χρόνο, την αμφισημία. Ο συννεφιασμένος νυχτερινός ουρανός και η θάλασσα της εισαγωγής, γίνονται κατάστρωμα καραβιού με περάσματα και επίπεδα, όλα φτιαγμένα από κινούμενες εικόνες και δέσμες φωτός στην πρώτη πράξη. Η σκηνή του δάσους, η νύχτα της ψευδαίσθησης που κρύβει τον έρωτα του Τριστάνου και της Ιζόλδης, στη δεύτερη πράξη, λούζεται ξαφνικά στο φως της ημέρας, τη στιγμή της προδοσίας και της σύγκρουσης, αποκαλύπτοντας την πραγματικότητα, με τη μορφή του ίδιου του θεατρικού σκηνικού. Στο γκρίζο ενός –σύγχρονου ίσως;– κατεστραμμένου κόσμου, με φόντο τη σκοτεινή θάλασσα, της τρίτης και τελευταίας πράξης, οι ψευδαισθήσεις διαλύονται, και ο έρωτας ενώνεται με το θάνατο.
Θέλοντας να συνδέσει την εποχή του μεσαιωνικού θρύλου, με την εποχή του συνθέτη αλλά και με το τώρα, ο Κόκκος σχεδίασε άχρονα κοστούμια υψηλής αισθητικής κατορθώνοντας να συνυπάρχουν επί σκηνής, θραύσματα από πανοπλίες, παλτό και σακάκια του 19ου αιώνα, σύγχρονα ρούχα και ποδήρεις χιτώνες, χωρίς διόλου να σε ξενίζουν.

Οι ερμηνείες: Για ποιον να πρωτομιλήσεις και πώς να περιγράψεις αυτές τις φωνές. Δεν είναι υπερβολή να πω πως η Λυρική συγκέντρωσε μια dream team βαγκνερικών ερμηνευτών. Ο Τόρστεν Κερλ, επικός, γεμάτος πάθος και συνάμα ευάλωτος στην τελική σκηνή της συντριβής και του παραληρήματος μας χάρισε έναν έξοχο, ανθρώπινο Τριστάνο. Η Καταρίνα Νταλάυμαν στον απαιτητικό συμπρωταγωνιστικό ρόλο της Μπρανγκαίνε απέδειξε, ιδίως στη δεύτερη πράξη, ότι η πλούσια φωνή της είναι φτιαγμένη να ερμηνεύει Βάγκνερ. Ο Βασιλιάς Μάρκος του Ράινχαρτ Χάγκεν απέδωσε με μοναδική ένταση, ακρίβεια και τους δύο υπέροχους μονολόγους της δεύτερης και της τρίτης πράξης ενώ ο Μίχαελ Φηρ μας έδωσε έναν απολαυστικό Κούρβεναλ γεμάτο θεατρικότητα. Άφησα τελευταία την Ιζόλδη της Αν Πέτερσεν. Ό,τι και να πω είναι λίγο. Με το τεράστιο μέγεθος της φωνής της αναμετρήθηκε με έναν εξαντλητικό ρόλο που λίγες τολμούν να και αντέχουν να δοκιμάσουν και κυριολεκτικά μας καθήλωσε από την πρώτη ως την τελευταία της νότα. Από την αγέρωχη, γεμάτη θυμό και απόγνωση Ιζόλδη της πρώτης πράξης, περνά στην παθιασμένη, τρυφερή, ερωτευμένη μέχρι θανάτου Ιζόλδη της δεύτερης πράξης για να παραδοθεί στο σπαρακτικό φινάλε και να εξαϋλωθεί πεθαίνοντας από έρωτα. Μια σπάνια, ανεπανάληπτη ερμηνεία.
H ορχήστρα: Τη στιγμή που η κατάμεστη αίθουσα Τριάντη αποθέωνε τους συντελεστές της παράστασης και η Αν Πέτερσεν καλούσε τον Μύρωνα Μιχαηλίδη στη σκηνή να υποκλιθεί ως είθισται, δείχνοντας την ορχήστρα του, συνειδητοποιήσαμε ότι οι μουσικοί δεν βρισκόταν στη θέση τους! Λίγα δευτερόλεπτα όμως αργότερα, την έκπληξή μας διαδέχτηκε ο ενθουσιασμός καθώς εκτυλίχθηκε μπροστά μας κάτι πρωτόγνωρο. Όλη η ορχήστρα της Λυρικής ανέβηκε στη σκηνή εισπράττοντας ένα θυελλώδες χειροκρότημα, το ελάχιστο που θα μπορούσαμε να προσφέρουμε σε αυτούς τους εξαιρετικούς σολίστ για τον δικό τους άθλο, για τις «μουσικές εξαίσιες» που μας χάρισαν… Τους ευχαριστούμε.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με την πρωταγωνίστρια της παράστασης «Είσαι μουσική» στο Nous-Creative Space
Υπερτιτλισμός, διερμηνεία στη νοηματική, απτική ξενάγηση και ακουστική περιγραφή για ίση πρόσβαση στον πολιτισμό
Μιλήσαμε με τους ηθοποιούς που ενσαρκώνουν τα παιδιά του Οιδίποδα, στην ομώνυμη παράσταση του Ρόμπερτ Άικ
Η καλλιτέχνιδα μιλά για τα έργα «Καρυοθραύστης» και το «Ο Μίκυ και η παρέα του σώζουν τα Χριστούγεννα» στο Θεάτρο Αυλαία στον Πειραιά
Αποκαλύψεις και μυστικά σε μια πολυκατοικία
Μιλήσαμε με τους δύο πρωταγωνιστές της παιδικής παράστασης «In motion» στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Μια συζήτηση για το έργο «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία», τις υπαρξιακές και κοινωνικές αφετηρίες που τροφοδοτούν το καλλιτεχνικό του όραμα, το θέατρο και την κοινωνία
Μιλήσαμε με τον στοχαστή της σύγχρονης σκηνής, με αφορμή την παράσταση «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία» στο Θέατρο ΦΙΑΤ
Στιγμές από την πορεία της μεγάλης ντίβας που έμειναν ανεξίτηλες στον χρόνο
Είδαμε την παράσταση στο Hood Art Space και μιλήσαμε με τους συντελεστές για την επαφή μας με το χαμένο συναίσθημα
Εκατό χιλιάδες ευρώ τώρα ή ένα εκατομμύριο σε δέκα χρόνια; Εσύ τι θα επέλεγες; Πόσο κοστίζουν οι αρχές μας; Μπορεί μια απλή ερώτηση να διαλύσει μια σχέση;
Είδαμε την πρεμιέρα της παράστασης «Τα άνθη του κακού» στον Κάτω Χώρο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου και μιλήσαμε στον συγγραφέα και σκηνοθέτη του έργου
Ζωντανός διάλογος στις 7 Δεκεμβρίου με τίτλο «Θέατρο Σήμερα» - Οι ώρες και οι ημέρες της παράστασης «Μνήμη | Λήθη»
Ένα έργο λόγου και εσωτερικής έντασης, μια υπαρξιακή μονομαχία για το τι αξίζει να κρατήσει έναν άνθρωπο στη ζωή
Η μεγάλη παραγωγή κάνει πρεμιέρα στις 18 Δεκεμβρίου
Οι παρουσιάσεις θα πραγματοποιηθούν από τις 15 Απριλίου έως τις 31 Μαΐου 2026
Μία πτήση. Μία έκρηξη. Μία δίκη. Οι θεατές στον ρόλο των ενόρκων.
Το αλληγορικό παραμύθι του βραβευμένου Γιάννη Ξανθούλη είναι ένας ύμνος για την αγάπη, την ισότητα, την ελευθερία, τη διαφορετικότητα και τον σεβασμό στο περιβάλλον.
Ένα αναλόγιο-μαραθώνιος για τα δικαστικά έξοδα επιζωσών έμφυλης βίας
Η νέα σατιρική κωμωδία των Θανάση Παπαθανασίου και Μιχάλη Ρέππα για την παράνοια της καθημερινότητας
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.