- CITY GUIDE
- PODCAST
-
24°
Ο Βασίλης Παπαβασιλείου και ο Ιμπρεσάριος από τη Σμύρνη
Ο μεγάλος σκηνοθέτης επιστρέφει στον αγαπημένο του Γκολντόνι και μας προσφέρει μια απολαυστική κωμωδία
!["Ο Ιμπρεσάριος από τη Σμύρνη", σκηνοθεσία Βασίλης Παπαβασιλείου "Ο Ιμπρεσάριος από τη Σμύρνη" σε σκηνοθεσία Βασίλη Παπαβασιλείου στο Εθνικό Θέατρο](/images/1074x600/jpg/files/2023-10-26/0319.jpg)
Ο Βασίλης Παπαβασιλείου μιλάει για την παράσταση «Ο Ιμπρεσάριος από τη Σμύρνη» στο Εθνικό Θέατρο
Ο πλούσιος έμπορος Αλή σκοπεύει να συστήσει την τέχνη της όπερας στη Σμύρνη και απευθύνεται σε δύο ατζέντηδες προκειμένου να τον βοηθήσουν να οργανώσει τον θίασό του. Ο ίδιος έλκεται από τρεις σοπράνο, αλλά οι διαρκείς αψιμαχίες τους για το ποια θα είναι η πριμαντόνα του θιάσου και οι αλλοπρόσαλλες απαιτήσεις των εμπλεκομένων, τον κάνουν να ξανασκεφτεί την απόφασή του…
Τα ματαιόδοξα φερσίματα των καλλιτεχνών, τα αλαζονικά ξεσπάσματά τους και ο ευάλωτος ρομαντισμός τους, η διαρκής (αμφι)ταλάντευση από το μεγαλείο στη μικρότητα, πρωταγωνιστούν στον «Ιμπρεσάριο από τη Σμύρνη», που ανοίγει τη φετινή σεζόν στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου. Μέσα από την ευρηματική πένα του Κάρλο Γκολντόνι και με τη ματιά του Βασίλη Παπαβασιλείου, ποιος θα αρνηθεί την πρό(σ)κληση να κρυφοκοιτάξει πίσω από την κουίντα των παρασκηνίων;
!["Ο Ιμπρεσάριος από τη Σμύρνη" στο Εθνικό Θέατρο "Ο Ιμπρεσάριος από τη Σμύρνη" στο Εθνικό Θέατρο με τους Δάφνη Λαμπρόγιαννη, Ιωάννα Μαυρέα, Αλέξανδρο Μυλωνά, Αγορίτσα Οικονόμου, Θέμη Πάνου](/images/w734/jpg/files/2023-10-26/0408__%CE%B5%CE%BB%CE%B9%CE%BD%CE%B1_%CE%B3%CE%B9%CE%BF%CF%85%CE%BD%CE%B1%CE%BD%CE%BB%CE%B7.jpg)
Ο Βασίλης Παπαβασιλείου και ο Γκολντόνι
Είναι η έκτη φορά που ο σπουδαίος σκηνοθέτης βουτά στο σύμπαν του μεγάλου αναθεωρητή της ιταλικής κωμωδίας, ενορχηστρώνοντας έναν πολυάνθρωπο θίασο (Δάφνη Λαμπρόγιαννη, Λαέρτης Μαλκότσης, Ιωάννα Μαυρέα, Σπύρος Μπιμπίλας, Αλέξανδρος Μυλωνάς, Αγορίτσα Οικονόμου, Θέμης Πάνου, Ταξιάρχης Χάνος κ.ά.). Στον Βενετσιάνο συγγραφέα βρίσκει ένα παράδειγμα στο ύψος του Μολιέρου ή ακόμα και του Σαίξπηρ, ενώ στο έργο του διακρίνει και ένα είδος αυγής του αστικού δράματος, έναν πρόγονο του Τσέχωφ.
![«Ο Ιμπρεσάριος από τη Σμύρνη» του Κάρλο Γκολντόνι | Εθνικό Θέατρο «Ο Ιμπρεσάριος από τη Σμύρνη» του Κάρλο Γκολντόνι | Εθνικό Θέατρο](/images/1440x810/3/jpg/files/YouTube/bDYqK2RIyxM.jpg)
«Ο συγγραφέας αυτός είναι καβάλα στο κύμα, έζησε τον 18o αιώνα, σε μια εποχή που το θέατρο πρόζας συνυπάρχει με την όπερα, που τότε γνώριζε άνθηση. Καλείται, λοιπόν, να πατήσει σε δύο βάρκες, όπως και ο Ιμπρεσάριος – αυτό τον καθιστά διαφορετικό από τα άλλα κείμενά του με τα οποία αναμετρήθηκα, καθώς εκείνα έτειναν προς το αστικό δράμα. Ο Γκολντόνι, όμως, υπέστη και τις συνέπειες της διαρκούς εμπλοκής του στα πράγματα, γι’ αυτό και έφυγε στη Γαλλία, γεγονός που φανερώνει την ευρωπαϊκότητά του. Αυτή ακριβώς η ευρωπαϊκή του συνείδηση με ερεθίζει, γιατί είχα την τύχη να γνωρίσω τον Τζόρτζιο Στρέλερ, ο οποίος ομολογούσε πίστη και λατρεία στον Γκολντόνι, τον τοποθετούσε σε ένα μαρτυρολόγιο –θα έλεγα εγώ– του θεάτρου» αναφέρει ο Βασίλης Παπαβασιλείου.
Ο «Ιμπρεσάριος» γράφεται περίπου 80 χρόνια μετά την ίδρυση της Κομεντί Φρανσέζ, του μεγαλύτερου δημόσιου θεάτρου της Ευρώπης, που προέκυψε από τη συγχώνευση δύο θιάσων, του Μολιέρου και του θεάτρου Μπουργκινιόν, και μαζί δύο παραδόσεων, του λαϊκού, μπουλουκτσίδικου θεάτρου που κόμιζαν οι μολιερικοί με το πιο αριστοκρατικό.
!["Ο Ιμπρεσάριος από τη Σμύρνη" στο Εθνικό Θέατρο "Ο Ιμπρεσάριος από τη Σμύρνη" στο Εθνικό Θέατρο](/images/w734/jpg/files/2023-10-26/0544__%CE%B5%CE%BB%CE%B9%CE%BD%CE%B1_%CE%B3%CE%B9%CE%BF%CF%85%CE%BD%CE%B1%CE%BD%CE%BB%CE%B7.jpg)
«Αυτό σφράγισε όχι μόνο την ιστορία της Κομεντί Φρανσέζ, αλλά και μια αντίληψη για το θέατρο που παραμένει ενεργή, το σχήμα ποιοτικό - εμπορικό. Προσωπικά, δεν ξεχωρίζω τις έννοιες αυτές, ούτε την ψυχαγωγία από τη διασκέδαση. Δεν μπορείς το θέατρο να το δεις από μία μόνο γωνία, αφού έχει να κάνει με το αίτημα και την ανάγκη της συνάντησης. Εδώ επιτελείται ένα είδος ταξικού χωνευτηρίου, δίνοντας το δικαίωμα σε έναν κόσμο που απέχει από πνευματικούς προβληματισμούς με την κλασική έννοια του όρου, να αναζητεί τη δροσιά ή και την αρνητική κριτική των παραγόντων της δημόσιας ζωής – όλο αυτό το κράμα του διασκεδαστικού αιτήματος. Αυτό ο Γκολντόνι, ούτε καν έναν αιώνα από την εμπειρία του γαλλικού θεάτρου, το θυμάται στον “Ιμπρεσάριο” και βάζει τον υπο-ιμπρεσάριο, τον κόμη Λάσκα, όταν αποτυγχάνει το σχέδιο της μεταφοράς στη Σμύρνη, να αναλαμβάνει την πρωτοβουλία για τη συγκρότηση ενός θιάσου σε συνεταιρική βάση, που φέρει τα πλεονεκτήματα του εξοβελισμού του άγονου ανταγωνισμού για τις πρωτοκαθεδρίες στη βάση της ματαιοδοξίας και του ναρκισσισμού, του ανεπίδοτου των ανθρώπων, και παράγει μια θερμοκρασία άλλου τύπου, δημιουργική, που αφορά όλους τους εμπλεκόμενους. Αυτό νομίζω ότι ακούγεται στο τέλος της παράστασης, το “μπράβο σας, καλή επιτυχία, να σκίσετε!”».
Info:
Εθνικό Θέατρο, Αγίου Κωνσταντίνου 22-24, 210 5288170-1, www.n-t.gr
Πρεμιέρα: 26 Οκτωβρίου
Παραστάσεις: Τετάρτη, Κυριακή στις 19:00, Πέμπτη-Σάββατο στις 20:30
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο ταλαντούχος συνθέτης μάς μιλά για την παράσταση του Εθνικού Θεάτρου που τον φέρνει στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου
Ένα πάρτι με σπουδαία ονόματα στη γειτονιά. Ξένοι σκηνοθέτες σκηνοθετούν Έλληνες ηθοποιούς.
Όπερα, μουσικό θεάτρο, αναβιώσεις επιτυχημένων παραγωγών, μιούζικαλ για όλη την οικογένεια, κουκλοθέατρο, συναυλίες κ.ά.
Μιλήσαμε με την Αμερικανίδα σούπερ σταρ της όπερας λίγο πριν έρθει στο Ηρώδειο για την Τραβιάτα της ΕΛΣ, σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ρήγου, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου.
Δείτε τις πρώτες φωτογραφίες από τις πρόβες. Μια κωμωδία της Sarah Ruhl για τη σεξουαλικότητα, την αγάπη και τον ηλεκτρισμό
Όσα πρέπει να ξέρετε για τη διανομή των δωρεάν εισιτηρίων, τη μέρα και την ώρα
Κι αν τα σκυλιά αναλάμβαναν δράση; Καταιγιστική πλοκή και ευαίσθητη ματιά
Το ανσάμπλ της Κομεντί Φρανσέζ επιστρέφει στην Επίδαυρο με το νέο έργο του καλλιτεχνικού διευθυντή του Φεστιβάλ της Αβινιόν. Ποια είναι, λοιπόν, αυτή η Εκάβη που δεν είναι η Εκάβη;
Και ακόμα: «Τα σκυλιά» και «Ετυμολογίες» στο Φεστιβάλ Αθηνών, «Θεόφιλος sold» από την Όλια Λαζαρίδου και το πολυταξιδεμένο «Lemon»
Το Θεσσαλικό Θέατρο εμπιστεύεται τα ηνία του θεσμού στο νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου
Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος παρουσιάζει την αριστοφανική κωμωδία σε σκηνοθεσία - απόδοση του Γιάννη Κακλέα
Είδαμε τη «Μήδεια» του Σάιμον Στόουν στο θέατρο Παλλάς, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου
Εντυπώσεις από την παράσταση σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη, με τους Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλο Γιώργο Χρυσοστόμου και άλλους εξαιρετικούς ηθοποιούς
Οι μοναδικές λυρικές βραδιές και το ντοκιμαντέρ που θα προβληθεί
Μιλήσαμε για τον ρόλο του ως Αργκάν στην περιοδεία της παράστασης «Ο κατά φαντασίαν ασθενής», το θέατρο και τη δύσκολη απόφαση που έχει πάρει μέχρι τώρα στην καριέρα του
Σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα και με τον Μάνο Βακούση στον πρωταγωνιστικό ρόλο, το ΚΘΒΕ «κατηφορίζει» στην Επίδαυρο
Μισός αιώνας (και βάλε) Σταμάτης Φασουλής και ό,τι συμβαίνει στην επιθεώρηση θα έχει πάντα το στίγμα του
Ο μεγάλος σκηνοθέτης μάς μιλά για την Ορέστεια που παρουσιάζει στην Επίδαυρο
Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά μιλάει για τη νέα του παράσταση-πλατφόρμα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.