- CITY GUIDE
- PODCAST
-
11°
60 χρόνια Θέατρο Τέχνης
Ο συγγραφέας Γιώργος Ψάλτης και η συναυλία του Φίλιππου Τσαλαχούρη
Με όλο βραδύτερα βήματα κατέβηκα τα σκαλάκια για το Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης, για να παρακολουθήσω τη συναυλία του Φίλιππου Τσαλαχούρη ως μέρος των εορτασμών για τα εξήντα του χρόνια. Στην είσοδο, οι τοίχοι επενδυμένοι με μεγάλες πλάκες γκρι μάρμαρο και φωτογραφίες από παραστάσεις και πρόβες – κυρίως του ιδρυτή, Κάρολου Κουν.
Μπήκα στην αίθουσα με το βλέμμα στα στοιχεία του σκηνικού: ένα όρθιο πιάνο και ένα ψηλό σκαμπό. Μαύροι οι τοίχοι, μπορντό οι καρέκλες, χαμηλές όμως εξαιρετικά αναπαυτικές, σίδερο και δύο κομμάτια ύφασμα –ένα για πάτο και ένα για πλάτη–, στη λογική της «καρέκλας του σκηνοθέτη». Σκεφτόμουν τον Κουν στις πρόβες, τον Μάνο Χατζιδάκι και τον Γιάννη Χρήστου να παρακολουθούν πώς δένει η μουσική που είχαν γράψει για τα έργα, τους σπουδαίους και τις σπουδαίες ηθοποιούς που μαθήτευσαν εκεί.
Πριν αρχίσει τη συναυλία, ο Φίλιππος Τσαλαχούρης μίλησε για τη σχέση του με το χώρο. Έζησε τα δεκαπέντε από τα εξήντα χρόνια του Υπογείου – σε μαθητεία και σε δουλειά. Πρώτη φορά είδε παράσταση στα δεκατρία του, δεν του έφτανε το χαρτζιλίκι του, για το εισιτήριο ζήτησε χρήματα – προφανώς από τους γονείς του. Ο τότε ταμίας, ο κύριος Χάρης, τον λυπήθηκε που τον είδε μικρό και μόνο, τον έβαλε σε καλή θέση, στο δεύτερο από τον τοίχο κάθισμα, στην πρώτη σειρά.
Μας εξοικείωσε με το κύρος του χώρου, μας είπε «από εκεί μπήκε ο Λαζάνης ως Βασιλιάς Ληρ», «εκεί στεκόταν ο Κουγιουμτζής», μας έδειξε το γραφείο που περίμεναν τον Χατζιδάκι –στην προ κινητών εποχή– να τηλεφωνήσει αν –το 1994– δεχόταν να χρησιμοποιηθεί η μουσική που είχε γράψει για τον «Πλούτο» του Αριστοφάνη το 1958. Η απάντηση ήταν: «Είναι παλιοκαιρίσια, βρείτε έναν νέο, να γράψει κάτι για τώρα».
Για να χτίσεις κάτι που θα τελειώσει σήμερα, πρέπει να χρησιμοποιήσεις υλικά που έχεις μπροστά σου. Ο Τσαλαχούρης μιλούσε στο κοινό με άνεση παρουσιαστή ντοκιμαντέρ σε ώρα υψηλής τηλεθέασης, όμως με σεμνότητα έφηβου μουσικού που βρισκόταν στο Τέχνης για οντισιόν. Κάθισε στο πιάνο, μας είπε ότι ίσως παραξενευτούμε επειδή θα ακούσουμε μερικά τραγούδια αλλιώς απ’ όπως έγιναν γνωστά. «Είτε επειδή παίχτηκαν αλλιώς στις παραστάσεις, είτε επειδή τα θυμάμαι λάθος».
Μας μιλούσε ανάμεσα στα τραγούδια – «σ’ αυτό, όσο κι αν φαίνεται απίστευτο, οι στίχοι είναι του Ελύτη», «πίσω από εκείνη την κουρτίνα παρακολουθούσε την πρεμιέρα ο Καμπανέλλης, την άνοιγε για να δει, εκείνος ψηλά, εγώ την άνοιγα πιο χαμηλά, επειδή ήμουν γονατιστός στα πόδια του».
Πέρασε πολύ γρήγορα η μία και κάτι ώρα, ο Τσαλαχούρης στο πιάνο, η φωνή του, τα λόγια του, τα μαύρα ρούχα που φορούσε, με συνόδευσαν μέχρι να βγω από τη Στοά του Βιβλίου, στην Πεσμαζόγλου. Ένιωθα τις απουσίες του Κουν και του Χατζιδάκι να γδέρνουν όλα αυτά που δεν θα γίνουν επειδή δεν είναι πια οι ίδιοι παρόντες.
Τα υλικά έχουν σήμερα αλλάξει. Ποτέ οι δημιουργοί δεν γίνεται να έχουν το ίδιο ακριβώς όραμα, καθότι έχουν άλλα βιώματα. Δεν μπορεί – κάπου, έστω ελάχιστα θα αποκλίνουν. Κι ας πηγαίνουν στα ίδια μονοπάτια, φορές για λίγο, φορές για μια ζωή.
*Το νεό βιβλίο του Γιώργου Κ. Ψάλτη "Παναγιές Ελένες" κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ικάρος.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Η Λένα Μποζάκη, η Μαγδαληνή Σπίνου και η Νίκη Σερέτη πρωταγωνιστούν σε μια παράσταση με έντονη σωματικότητα στο Bios
Η αγαπημένη ηθοποιός σκηνοθετεί ένα ελληνικό μιούζικαλ και εξερευνά την πολυπλοκότητα του έρωτα.
Μιλήσαμε με την πρωταγωνίστρια της παράστασης «Είσαι μουσική» στο Nous-Creative Space
Με την παράσταση αυτή ολοκληρώνεται η τριλογία «Μια Σπουδή Πάνω στην Γυναικότητα» της Χριστίνας Κυριαζίδη
Ο Θωμάς Μοσχόπουλος πραγματεύεται τα θέματα της εξουσίας και του ανταγωνισμού, σε ένα κείμενο που συνομιλεί ανοιχτά με τον Μπέκετ, τόσο σε επίπεδο γραφής όσο και περιεχομένου
Η πρωταγωνίστρια της παράστασης «Όλος ο χρόνος του κόσμου» στο Θέατρο Τέχνης μιλάει για τον ρόλο της
Υπερτιτλισμός, διερμηνεία στη νοηματική, απτική ξενάγηση και ακουστική περιγραφή για ίση πρόσβαση στον πολιτισμό
Μιλήσαμε με τους ηθοποιούς που ενσαρκώνουν τα παιδιά του Οιδίποδα, στην ομώνυμη παράσταση του Ρόμπερτ Άικ
Η καλλιτέχνιδα μιλά για τα έργα «Καρυοθραύστης» και το «Ο Μίκυ και η παρέα του σώζουν τα Χριστούγεννα» στο Θεάτρο Αυλαία στον Πειραιά
Αποκαλύψεις και μυστικά σε μια πολυκατοικία
Μιλήσαμε με τους δύο πρωταγωνιστές της παιδικής παράστασης «In motion» στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά
Μια συζήτηση για το έργο «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία», τις υπαρξιακές και κοινωνικές αφετηρίες που τροφοδοτούν το καλλιτεχνικό του όραμα, το θέατρο και την κοινωνία
Μιλήσαμε με τον στοχαστή της σύγχρονης σκηνής, με αφορμή την παράσταση «Ολική Άμεση Συλλογική Επικείμενη Επίγεια Σωτηρία» στο Θέατρο ΦΙΑΤ
Στιγμές από την πορεία της μεγάλης ντίβας που έμειναν ανεξίτηλες στον χρόνο
Είδαμε την παράσταση στο Hood Art Space και μιλήσαμε με τους συντελεστές για την επαφή μας με το χαμένο συναίσθημα
Εκατό χιλιάδες ευρώ τώρα ή ένα εκατομμύριο σε δέκα χρόνια; Εσύ τι θα επέλεγες; Πόσο κοστίζουν οι αρχές μας; Μπορεί μια απλή ερώτηση να διαλύσει μια σχέση;
Είδαμε την πρεμιέρα της παράστασης «Τα άνθη του κακού» στον Κάτω Χώρο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου και μιλήσαμε στον συγγραφέα και σκηνοθέτη του έργου
Ζωντανός διάλογος στις 7 Δεκεμβρίου με τίτλο «Θέατρο Σήμερα» - Οι ώρες και οι ημέρες της παράστασης «Μνήμη | Λήθη»
Ένα έργο λόγου και εσωτερικής έντασης, μια υπαρξιακή μονομαχία για το τι αξίζει να κρατήσει έναν άνθρωπο στη ζωή
Η μεγάλη παραγωγή κάνει πρεμιέρα στις 18 Δεκεμβρίου
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.