- CITY GUIDE
- PODCAST
-
21°
Το ντοκιμαντέρ της Μαρίας Ηλιού «Η Αθήνα του Μεσοπολέμου» ξανά στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Η ταινία ξαναπροβάλλεται για τρεις βραδιές, 12-13-14 Μαΐου 2025


Μαρία Ηλιού - «Η Αθήνα του Μεσοπολέμου»: Το ντοκιμαντέρ ξαναπροβάλλεται για τρεις βραδιές, 12-13-14 Μαΐου 2025 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στην αίθουσα Σκαλκώτα
Μετά την μεγάλη επιτυχία των προβολών του ντοκιμαντέρ της Μαρίας Ηλιού «Η Αθήνα του Μεσοπολέμου, 1922-1940» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών τον Ιανουάριο του 2025, η ταινία ξαναπροβάλλεται για τρεις βραδιές, 12-13-14 Μαΐου 2025 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στις 20:00 στην αίθουσα Σκαλκώτα.
Μαρία Ηλιού - «Η Αθήνα του Μεσοπολέμου»: Η υπόθεση
Το νήμα ξεκινά από την Μικρασιατική Καταστροφή, το 1922 και σταματά με την κήρυξη του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, το ιστορικό «όχι» του Μεταξά. Πώς ήταν η Αθήνα εκείνη την περίοδο; Ποια ήταν τα γεγονότα που καθόρισαν την κοινωνική, οικονομική και πολιτιστική ατμόσφαιρα; Όλα αυτά τα ερωτήματα απαντώνται στο ντοκιμαντέρ μέσα από πηγές σε σπάνια αρχεία της Ελλάδας και του εξωτερικού, που ερεύνησαν με σχολαστικότητα και ακρίβεια η Μαρία Ηλιού και οι συνεργάτες της.

Μαρία Ηλιού: Οι αντιθέσεις της Αθήνας του Μεσοπολέμου, πέρα από τον Εθνικό Διχασμό
Τι το διαφορετικό και το πρωτότυπο έχει να μας προσφέρει το ντοκιμαντέρ της Μαρίας Ηλιού; Μια πιο ολοκληρωμένη ματιά στη συγκεκριμένη εποχή, όπως προέκυψε από τις πηγές που έψαξε για τη συγκεκριμένη περίοδο. Φιλμάκια βωβού κινηματογράφου και φωτογραφίες «μιλούν» από μόνα τους και αποκαλύπτουν αλήθειες που δεν έχουν ξανά μεταφερθεί σε ντοκιμαντέρ ή ταινία για τον Μεσοπόλεμο. Αυτό που έχει εγγραφεί περισσότερο στη συνείδηση του κόσμου είναι ο Εθνικός Διχασμός ανάμεσα στους βενιζελικούς και τους βασιλικούς. Αλλά ο Μεσοπόλεμος ήταν πολλά παραπάνω. Ήταν το προσφυγικό κίνημα και οι τεράστιες αλλαγές που έφερε στην πόλη. Ξαφνικά ο πληθυσμός της πόλης αυξήθηκε πάρα πολύ, δημιουργήθηκαν νέες συνοικίες (όπως η Νέα Σμύρνη για παράδειγμα) και άλλαξε η κοινωνική και πολιτιστική ζωή της Αθήνας. Μια νέα αστική τάξη γεννήθηκε -με επιρροές από την Ευρώπη- αυξάνοντας ακόμη περισσότερο την αντίθεση με την εργατική τάξη, η οποία μάλιστα διαδηλώνει και στους δρόμους. Τότε είναι η περίοδος που έχει ξεκινήσει ο κινηματογράφος -βωβός ακόμη- ενώ η οικονομική ζωή της χώρας γνωρίζει άνθηση καθώς φτιάχνονται οι πρώτες μεγάλες βιομηχανίες ενώ ο Πειραιάς γίνεται το κέντρο συνάντησης της ναυτικής ζωής όλης της χώρας. Μια μικρή χώρα που βρίσκεται τότε μέσα στη δεκάδα των χωρών με την καλύτερη ναυτιλία. Από την άλλη, είναι η περίοδος που οι γυναίκες ξεκινούν να εργάζονται και γεννιούνται επαγγέλματα αμιγώς γυναικεία, όπως η δαχτυλογράφος ή η τηλεφωνήτρια. Παράλληλα, ακολουθώντας τα παραδείγματα των υπόλοιπων ευρωπαικών χωρών, κάνουν για πρώτη φορά μπάνιο δίπλα σε άντρες, φορώντας μόνο το μαγιό τους (τα λεγόμενα bains mixtes).
Η Αθήνα που για πρώτη φορά έχει δημοκρατικό πολίτευμα αλλάζει. Κάτω από την Ακρόπολη γκρεμίζεται η συνοικία Βρυσάκι και αναδύεται η Αρχαία Αγορά, ενώ η Ομόνοια εκσυγχρονίζεται με ηλεκτρικό τρένο. Στην τέχνη, η γενιά του 1930 θα αλλάξει για πάντα την ποίηση, τη λογοτεχνία, τη ζωγραφική. Ο Βενιζέλος, στη δεύτερη δημιουργική τετραετία του, φέρνει το νερό στην πόλη, χτίζει σχολεία, εγκαινιάζει το πρώτο αεροδρόμιο. Οι Αθηναίοι τραγουδούν Αττίκ και Γιαννίδη, ενώ στις περιφερειακές συνοικίες κυριαρχούν τα ρεμπέτικα. Μετά το Κραχ του 1929, η επάνοδος της μοναρχίας, η δικτατορία του Μεταξά και η αρχή του Ελληνοϊταλικού Πολέμου φέρνουν το τέλος αυτής της περιόδου.

Η Μαρία Ηλιού και οι συνεργάτες της διηγούνται την ιστορία του Μεσοπολέμου στην Αθήνα με μια νέα ματιά και άγνωστο οπτικό υλικό που βρέθηκε σε αρχεία της Αμερικής, της Ευρώπης και της Ελλάδας. Οι αφηγήσεις, οι φωτογραφίες, τα φιλμάκια, οι ήχοι της πόλης που σχεδίασε η Αλίκη Παναγή, η ανακατασκευή της μουσικής της εποχής αλλά και η πρωτότυπη μουσική της Κατερίνας Πολέμη αναδημιουργούν την ατμόσφαιρα μιας πολύ δημιουργικής περιόδου, γεμάτης αντιθέσεις.
Συντελεστές
Σκηνοθεσία: Μαρία Ηλιού
Ιστορικός σύμβουλος: Αλέξανδρος Κιτροέφ
Μουσική: Κατερίνα Πολέμη
Διεύθυνση φωτογραφίας: Buddy Squires, Γιώργος Γιαννέλης
Μοντάζ: Αλίκη Παναγή
Ήχος: John Zecca, Mark Mandler, Άρης Παυλίδης
Mιξάζ: Θύμιος Κολοκούσης
Ομιλητές: Roderick Beaton, Αλέξανδρος Κιτροέφ, Katherine Fleming, Λεωνίδας Εμπειρίκος, Jim Wright, Χριστίνα Κουλούρη, Νίκος Βατόπουλος, Λάμπρος Λιάβας, Τζελίνα Χαρλαύτη
ΙΝFO
Η Αθήνα του Μεσοπολέμου 1922-1940
Μέγαρο Μουσικής, 12-13-14 Μαΐου 2025 στις 20:00
Aίθουσα Σκαλκώτα
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Το έργο πάσχει σοβαρά σε επίπεδο σεναρίου, καθώς οι ανερμάτιστες ιδέες και η σχηματική δραματουργία δεν μπορούν να δέσουν σε ένα πειστικό σύνολο την ιστορία
Μια ολόκληρη δεκαετία χωρισμένη σε πέντε κεφάλαια, καθένα ταυτισμένο με κάποιο πρόσωπο καθοριστικό για τη διαδρομή του ήρωα
Τα βάσανα της ερωτευμένης καρδιάς
Η τρίτη ταινία του σκηνοθέτη και σεναριογράφου Τεντί Λουσί-Μοντέστ είναι ένα αγωνιώδες κοινωνικό θρίλερ που βασίζεται σε πραγματικά συμβάντα.
Δείτε το πρώτο τρέιλερ της ταινίας - Πρεμιέρα τον Ιούνιο
Τριάντα χρόνια μετά το «Speed» του 1994 - Το ιστορικό των συνεργασιών τους
Η πρωταγωνίστρια του The Last of Us αυτοπροσδιορίζεται ως non-binary
Παρότι δεν αναφέρθηκε σε κάποιο πρόβλημα υγείας
Το πολυαναμενόμενο φιλμ θα κάνει πρεμιέρα στο φετινό Φεστιβάλ των Καννών
Ο 66χρονος σκηνοθέτης έχει υπογράψει τα «Silver Linings Playbook» και «American Hustle»
O Τραμπ ανακοίνωσε 100% επιβάρυνση σε ταινίες του εξωτερικού
Κυκλοφόρησαν οι πρώτες φωτογραφίες της ταινίας - Πρεμιέρα στο φεστιβάλ Καννών
«Δεν θα έχει καθόλου βία, μόνο συναντήσεις και διπλωματία», δήλωσε ο 48χρονος σταρ
Η πρόταση της ηθοποιού στον Λούκα Γκουαντανίνο και η απάντηση του σκηνοθέτη
Το απόλυτο power couple της βιομηχανίας του θεάματος επιστρέφει
Ο Βρετανός ηθοποιός συμμετείχε πρόσφατα στο πολυβραβευμένο «A Different Man» του Άρον Σίμπεργκ
Από την υποκριτική στο ηχητικό βιβλίο και στο life coaching
Ανέβασε στο Instagram φωτογραφία με εισιτήριο της ταινίας - «Πρέπει να τη δείτε στο σινεμά»
Η ταινία θα προβάλλεται για μία εβδομάδα σε επιλεγμένους κινηματογράφους στη Νέα Υόρκη και το Λος Άντζελες
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.