Η Πίνα Μπάους… χορεύει Sweet Mambo
Το προτελευταίο έργο της λατρεμένης χορογράφου στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση
Η αγαπημένη συλφίδα του χορού έχει πια φύγει, τα βήματά της όμως σταθερά, την οδηγούν πάντα στη σκηνή. Εκεί όπου η Πίνα θα είναι πάντα Πίνα. Η αγαπημένη του σύγχρονου χορού, εκείνη η λεπτοκαμωμένη γερμανίδα που γέμιζε τα θέατρα ακόμα και λίγο πριν το θάνατό της, το 2009. Ας μην την πίστεψαν αρχικά οι κριτικοί, άκουσε πολλά πριν ιδρύσει το εμβληματικό χοροθέατρο Tanztheater Wuppertal το 1973, κι όμως τα κατάφερε. Με αφετηρία τη μικρή επαρχιακή πόλη Βούπερταλ, έδειξε σε όλο τον κόσμο πώς χορεύονται η γοητεία και η πολυπλοκότητα των ανθρώπινων σχέσεων.
Πρωτοπόρος, ιδιοφυΐα, ιέρεια είναι μερικά από τα συνήθη που της αποδίδουν, όμως για όσους τη λάτρεψαν η Πίνα θα είναι πάντα αξία σταθερή και αδιαπραγμάτευτη, το νόθο παιδί του θεάτρου με το διαπεραστικό βλέμμα και την ιδιαίτερη όψη. Έβαλε την ομάδα της στα όνειρα κάθε χορευτή και χορογράφησε έργα σταθμούς με συναίσθημα, αντιθέσεις και ετερόκλητες μουσικές που άφησαν ιστορία. Η θρυλική Πίνα Μπάους, στο προτελευταίο της έργο, δημιουργεί ξανά ένα αξέχαστο σύμπαν. Γυναίκες με μεταξωτές τουαλέτες και άντρες με βραδινά κοστούμια που λικνίζονται αρμονικά με μουσικές συνθέσεις οι οποίες καλύπτουν ένα φάσμα από τους Portishead μέχρι τη Nina Simone, από τον Tom Waits μέχρι τον Ryuichi Sakamoto.
Το «Sweet Mambo» (2008) είναι για τους κριτικούς «ποιητικό, διαχρονικό, κομψό και εύγλωττο» και για όλους εμάς αποτελεί ένα έργο που μας γυρίζει στα μονοπάτια της Πίνα. Μια ακολουθία βημάτων που μας ταξιδεύουν σε κόσμους όπου όλοι αναγνωρίζουμε τον εαυτό μας. Η κληρονομιά που άφησε πίσω η μοναδική Μπάους.
Ξανά εκείνη πρωτοπορεί. Διέρρηξε κάποτε τα όρια μεταξύ χορού και θεάτρου, επηρεάζοντας καταλυτικά την πορεία του ευρωπαϊκού χορού, και λίγο πριν το θάνατό της αποχαιρέτησε το κοινό με ένα ιδιαίτερο έργο που υμνεί κάθε στιγμή της ανθρώπινης ύπαρξης. Οι χορευτές της ανεβαίνουν στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση από τις 3 έως τις 6 Νοεμβρίου και παρουσιάζουν κάτι αληθινό που εξελίσσεται σε ένα ονειρικό τοπίο.
Έξι γυναίκες και τρεις άντρες μεταξύ ατελείωτων μέτρων αέρινου υφάσματος. Εμφανίζονται και εξαφανίζονται μέσα σε έναν υποβλητικό χώρο και επικοινωνούν μέσα από την επιθυμία, το φόβο, το γέλιο και την οδύνη, τη μοναξιά και την τρυφερότητα. Όλα είναι πιθανά και όλα συνυπάρχουν σε αυτό το κολάζ της ανθρώπινης εμπειρίας που συνθέτει ένα σύμπαν παράλογο και τρυφερό, βίαιο και μελαγχολικό. Μικρές καθημερινές ιστορίες, μια σύντομη εξομολόγηση, μια αδιόρατη χειρονομία, ένα χαρούμενο γέλιο, ένας πνιγμένος λυγμός και, μέσα στην απουσία της, η μεγάλη χορογράφος μάς κλείνει το μάτι και μας παροτρύνει να εξερευνήσουμε και να αγκαλιάσουμε την πολυπλοκότητα της ύπαρξής μας.
Το ονειρικό σκηνικό τοπίο του έργου δημιούργησε ο διάσημος σκηνογράφος Peter Pabst, στενός συνεργάτης και φίλος της Μπάους, ο οποίος έχει σχεδιάσει τα σκηνικά για 25 έργα της. Στο «Sweet Mambo» αποφάσισε να προβάλει σκηνές από το γερμανικό μελόδραμα «Blue Fox» (1938) του Ρώσου σκηνοθέτη Viktor Tourjansky. Τα κοστούμια είναι της Marion Cito, χορεύτρια και ενδυματολόγος, συνεργάστηκε με την Μπάους από το 1980 κι εδώ ντύνει τους χορευτές με τις φαντασιώσεις μας. Μεταξωτές τουαλέτες και βραδινά κοστούμια έχουν κάτι να πουν για ό,τι σκεφτόμαστε καθημερινά και για το ρόλο των ρούχων στην επιδίωξη των επιθυμιών μας.
Η μουσική σε ετερόκλητο κι απροσδόκητο ύφος, όπως ακριβώς μας έχει συνηθίσει η μεγάλη χορογράφος. Ο μουσικός και συνθέτης Matthias Burkett και ο ηχολήπτης Andreas Eisenschneider ήξεραν καλά τι ήθελε η Μπάους. Εκείνη κατέληγε συχνά στη μουσική αφού ολοκλήρωνε τη χορογραφία, ενώ συχνά άλλαζε τη σειρά των επιλεγμένων κομματιών την τελευταία στιγμή. Κάπως έτσι προέκυψε και η μουσική του «Sweet Mambo», όπου ενώνονται αρμονικά 18 διαφορετικές μουσικές συνθέσεις, από τους Portishead μέχρι τη Nina Simone.
Η Πίνα Μπάους (1940-2009) σπούδασε χορό στη διάσημη σχολή Folkwang υπό τη διεύθυνση του Kurt Jooss, πρωτοπόρου του γερμανικού εκφραστικού χορού, καθώς και στην Julliard School of Music στη Νέα Υόρκη. Το 1973 ανέλαβε τη διεύθυνση του χοροθεάτρου του Βούπερταλ, που έκτοτε προσκλήθηκε για παραστάσεις στην Ευρώπη, την Αμερική, την Ασία και την Αυστραλία. Το «Sweet Mambo» έκανε πρεμιέρα στις 30 Μαΐου του 2008 στο Schauspielhaus, Βούπερταλ.
Info: Sweet Mambo-Pina Bausch, 3-6 Νοεμβρίου 2016, 20.30, Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, Κεντρική Σκηνή Λεωφόρος Συγγρού 107
Διάρκεια παράστασης: 130 λεπτά
Εισιτήρια, 210900 5 800, ΔΕ-ΚΥΡ 09:00-21:00
Κανονικό: €25-35-40-45-48-50
Μειωμένο, Φίλος ή Μικρή Παρέα (5-9 άτομα): €20-28-32-36-38-40
Μεγάλη Παρέα (10+ άτομα): €25-28-32-34-35
ΑΜΕΑ & Άνεργοι: €5
Συνοδός ΑΜΕΑ: €10
Μία παραγωγή του Tanztheater Wuppertal Pina Bausch
Σκηνοθεσία & Χορογραφία: Pina Bausch
Σχεδιασμός Σκηνικών: Peter Pabst
Σχεδιασμός Κοστουμιών: Marion Cito
Συνεργάτες Μουσικής: Matthias Burkert, Andreas Eisenschneider
Συνεργάτες: Marion Cito, Thusnelda Mercy, Robert Sturm
Σκηνοθεσία προβών στις νέες περιοδείες: Azusa Seyama, Robert Sturm
Χορευτές: Regina Advento, Andrey Berezin, Daphnis Kokkinos, Breanna O´Mara, Nazareth Panadero, Helena Pikon, Julie Shanahan, Julie Anne Stanzak, Michael Strecker, Aida Vainieri
Μουσική: Barry Adamson, Mina Agossi, René Aubry, Mari Boine, Lisa Ekdahl, Brian Eno, Mecca Bodega, Jun Miyake, Hazmat Modine, Lucky Pierre, Portishead, Ryuichi Sakamoto, Hope Sandoval, Gustavo Santaolalla, Trygve Seim, Nina Simone, lan Simmonds, Tom Waits
Με την υποστήριξη της Tickethour
ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΠΩΛΗΣΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
Η υπηρεσία print@home είναι διαθέσιμη για τις online αγορές εισιτηρίων. Τυπώστε το εισιτήριό σας από όπου κι αν βρίσκεστε και μπείτε με αυτό απευθείας στην αίθουσα.
ΣΗΜΕΙΑ ΠΩΛΗΣΗΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ ΑΠΟ ΤΡΙΤΟΥΣ
ΓΕΡΜΑΝΟΣ & COSMOTE σε όλο το δίκτυο καταστημάτων & IANOS στο κατάστημα οδού Σταδίου
INFO
Πώς χορεύονται οι ανθρώπινες σχέσεις; (ΣΤΕΓΗ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ & ΤΕΧΝΩΝ)
- ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Pina Bausch
- ΗΘΟΠΟΙΟΙ: Regina Advento, Andrey Berezin, Daphnis Kokkinos, Breanna O´Mara, Nazareth Panadero, Helena Pikon, Julie Shanahan, Julie Anne Stanzak, Michael Strecker, Aida Vainieri
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με τον χορογράφο του «Δον Κιχώτη» λίγο πριν από την πρεμιέρα στην Εθνική Λυρική Σκηνή
Μετά από επτά χρόνια παρουσίας
Τέχνη κάνουμε για να αφηγηθούμε τον ανθρώπινο πόνο, όχι για να τον προκαλέσουμε
Μιλήσαμε με τη χορογράφο για τη νέα παράσταση χορού «Veritas» στο Πλύφα
Πολυβραβευμένη καλλιτεχνική διευθύντρια του Alvin Ailey
Ένα μιούζικαλ για όλη την οικογένεια, εμπνευσμένο από τη ζωή της σπουδαίας χορογράφου και χορεύτριας Ιζαντόρας Ντάνκαν
Σε πανελλήνια πρεμιέρα θα παρουσιαστεί το νέο έργο του χορογράφου Χρήστου Παπαδόπουλου
Το χορευτικό κομμάτι που πυροδότησε μαζική τρέλα
Όσα είδαμε και μάθαμε για τη διοργάνωση που «τρέχει» έως τις 31 Ιουλίου από την καλλιτεχνική της διευθύντρια Σοφία Φαλιέρου
Οι παραστάσεις και τα μεγάλα ονόματα της φετινής διοργάνωσης, τα σεμινάρια και οι προβολές του προγράμματος video dance
Είδαμε την παράσταση και χορέψαμε στη σκηνή της Πειραιώς 260
Οι δύο χορογράφοι μιλούν για τις παραστάσεις τους, «Bless this Mess» και «Borborygmi», στο πλαίσιο του Grape του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου
Η επετειακή παράσταση της Σχολής Χορού, που συμπληρώνει 20 χρόνια λειτουργίας
Η διάσημη Βελγίδα χορογράφος και η ομάδα Rosas επιστρέφουν στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου με το «EXIT ABOVE – after the tempest»
Σεμινάρια, παραστάσεις και ινδική κουζίνα στο Θέατρο Δόρα Στράτου
«C la vie» από τον Serge Aimé Coulibaly, «À la Carte» από τον Γιάννη Μανταφούνη, «4 + ΕΝΑ» της Κυριακής Νασιούλα και άλλες περφόρμανς αυτή την εβδομάδα
Η χορευτική ομάδα Artius Dance Theatre παρουσιάζει μια χορευτική παράσταση με φιλοσοφικό βάθος
Το Κρατικό Μπαλέτο της Έσσης και οι χορογράφοι Botis Seva, Josef Nadj, Imre & Marne van Opstal, Lali Ayguade και Χάρης Γκέκας έρχονται στη μεσσηνιακή πρωτεύουσα
29 Απριλίου, η ημέρα που γιορτάζει ο χορός
Ένας υπερταλαντούχος περφόρμερ που δικαιολογημένα έχει κατακτήσει τη θέση του στο διεθνές θεατρικό στερέωμα
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.