- CITY GUIDE
- PODCAST
-
15°
Τα δάκρυα της μικρής Γιανέλας είναι «η φωτογραφία της χρονιάς»
Ο φωτογράφος που απαθανάτισε το κορίτσι από την Ονδούρα κέρδισε το βραβείο World Press Photo


Το συγκλονιστικό στιγμιότυπο ενός μικρού κοριτσιού από την Ονδούρα που κλαίει, καθώς η μητέρα του υποβάλλεται σε σωματικό έλεγχο από την αμερικανική συνοριοφυλακή, κέρδισε χθες Πέμπτη το βραβείο World Press Photo για τη φωτογραφία της χρονιάς.
Το στιγμιότυπο, που τράβηξε τον Ιούνιο του 2018 ο Τζον Μουρ, του πρακτορείου Getty, έχει στο πάνω μέρος του κάδρου τη Σάντρα Σάντσες καθώς την ψάχνουν και στο κέντρο του τη μικρή κόρη της, τη Γιανέλα, μετά τη σύλληψή τους αφού πέρασαν παράτυπα τα σύνορα του Μεξικού με τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Οι κριτές υπογράμμισαν ότι το στιγμιότυπο αυτό, που έκανε τον γύρο όλου του κόσμου, αντανακλά «μια βία άλλου τύπου»: «ψυχολογική».
Μετά το κύμα κατακραυγής που προκάλεσε αυτή η φωτογραφία, η υπηρεσία τελωνείων και προστασίας των συνόρων (CBP) αναγκάστηκε να διευκρινίσει ότι η Γιανέλα και η μητέρα της δεν συγκαταλέγονταν στους χιλιάδες μετανάστες που διαχωρίστηκαν μετά την έλευσή τους οικογενειακώς στις ΗΠΑ.
Παρόλα αυτά, «η γενικευμένη αγανάκτηση εναντίον αυτής της αμφιλεγόμενης πρακτικής οδήγησε τον πρόεδρο Ντόναλντ Τραμπ να αλλάξει την πολιτική του τον περασμένο Ιούνιο», σημείωσαν οι κριτές που απονέμουν τα βραβεία World Press Photo στο Άμστερνταμ.
Ο Τζον Μουρ φωτογράφιζε πράκτορες της συνοριοφυλακής τη νύχτα της 12ης Ιουνίου, στην καρδιά της κοιλάδας του Ρίο Γκράντε, όταν συνέλαβαν ομάδα ανθρώπων που αποπειράθηκε να περάσει τα σύνορα.
«Μπορούσα να δω τον φόβο στα πρόσωπά τους, στα μάτια τους», αφηγήθηκε ο φωτογράφος σε αμερικανικό ραδιοφωνικό σταθμό, αναφερόμενος στους μετανάστες.
Εξήγησε πως τράβηξε τη φωτογραφία όταν η Σάντρα άφησε κάτω την κόρη της για να της γίνει σωματικός έλεγχος. Το παιδί άρχισε να κλαίει σχεδόν αμέσως.
«Γονάτισα κι είχα πολύ λίγο χρόνο να τραβήξω το στιγμιότυπο πριν [η έρευνα] να τελειώσει», συνέχισε ο φωτογράφος, 51 ετών, που καλύπτει την περιοχή των συνόρων των ΗΠΑ και του Μεξικού εδώ και περίπου δέκα χρόνια.
«Ήθελα να αφηγηθώ μια διαφορετική ιστορία», εξήγησε στο Γαλλικό Πρακτορείο ο φωτορεπόρτερ κατά τη διάρκεια της τελετής στο Άμστερνταμ. «Μου δινόταν η δυνατότητα να απαθανατίσω μια εικόνα ανθρωπιάς, που συχνά χάνεται μέσα στις στατιστικές», πρόσθεσε.
«Θεωρώ ότι ένα ζήτημα όπως αυτό, το ζήτημα της μετανάστευσης, έχει απήχηση πολύ πέραν των ΗΠΑ, σε όλο τον κόσμο», είπε εξάλλου μπροστά στους εκατοντάδες προσκεκλημένους στην τελετή.
Το ακανθώδες ζήτημα της μετανάστευσης κυριάρχησε χθες και στην κατηγορία World Press Photo Story of the Year Award («βραβείο για το φωτορεπορτάζ της χρονιάς»).
Οι κριτές βράβευσαν μια σειρά φωτογραφιών που τράβηξε τον Οκτώβριο του 2018 ο φωτοειδησεογράφος Πίτερ Τεν Χούπεν, ακολουθώντας οικογένειες από την Ονδούρα που εντάχθηκαν σ' ένα από τα «καραβάνια» που κινούνταν προς τις ΗΠΑ.
Αυτές οι φωτογραφίες αναδίνουν «μια αίσθηση αξιοπρέπειας», παρατήρησε μέλος της κριτικής επιτροπής.
Φέτος οι κριτές επέλεξαν ανάμεσα σε 78.800 φωτογραφίες που τράβηξαν πάνω από 4.730 φωτογράφοι και φωτοειδησεογράφοι από όλο τον κόσμο, σύμφωνα με τους οργανωτές.
Τρεις φωτογράφοι του Γαλλικού Πρακτορείου τιμήθηκαν σε διάφορες κατηγορίες.
Ο Τζον Βέσελς, που έχει έδρα την Κινσάσα, κατέλαβε τη δεύτερη και την τρίτη θέση στην κατηγορία General News Stories («γενικά φωτορεπορτάζ»), αντιστοίχως για μια σειρά φωτογραφιών που τράβηξε στις εκλογές στη ΛΔ Κονγκό και κατά τη δέκατη επιδημία του ιού Έμπολα στη ΛΔ Κονγκό.



Οι Μπρένταν Σμαλάουσκι και Πέδρο Πάρδο κατέλαβαν ο καθένας την τρίτη θέση, αντίστοιχα για μια φωτογραφία του Ντόναλντ Τραμπ καθώς κράταγε από το χέρι τον Εμανουέλ Μακρόν και για ένα στιγμιότυπο που απαθανάτισε μετανάστες καθώς σκαρφάλωναν σε φράκτη στα σύνορα ΗΠΑ-Μεξικού.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Πρόγραμμα αφιερωματικών εκδηλώσεων και δράσεων στη μνήμη του ιδρυτή του
Μια συζήτηση με αφορμή την κυκλοφορία του φωτογραφικού λευκώματος και την έκθεση στην iFocus Photo Gallery, σε επιμέλεια της Δώρας Λαβαζού
Εικόνες και εντυπώσεις από την Τσεχία - Ένα οδοιπορικό της Νατάσας Κυριακοπούλου
Ο σκηνοθέτης παρουσιάζει αποκλειστικά στην ATHENS VOICE το μυστικό του «Αρκάντια» μέσα από ένα φωτογραφικό δοκίμιο
Στην έκθεση «Human after all» στην Γκαλερί 7, παρουσιάζει έργα που έχει δουλέψει με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης
Ιλίρ σημαίνει ελεύθερος, είμαι στην πρώτη γενιά παιδιών που γεννήθηκαν σε μια ελεύθερη Αλβανία
Στο πλαίσιο του φετινού φεστιβάλ έχει προγραμματιστεί η προβολή του βραβευμένου ντοκιμαντέρ «20 μέρες στη Μαριούπολη»
Η φωτογραφική ματιά του Γιάννη Βασαλάκη και της Άσπας Χροναίου αποκαλύπτει στιγμές από την ιστορία και τη λαογραφία του νησιού στο Ημερολόγιο 2025
Πορτραίτα νυχτόβιων θαμώνων μπαρ, γυμνές φωτογραφήσεις σε πανσιόν και στιγμιότυπα από τον χώρο του θεάματος
Η φωτογραφία ως μέσο προσωπικής έκφρασης και ελευθερίας
32 φωτογράφοι μοιράζονται με την Athens Voice ένα στιγμιότυπο από τη φετινή χρονιά
Μόλις κυκλοφόρησε το λεύκωμά της με τον τίτλο «Ατελιέ καλλιτεχνών- χάος και έμπνευση»
Μέσα από τον φακό του αποτυπώθηκε η ψυχή της ιταλικής μόδας, αναδεικνύοντάς την σε μορφή τέχνης
«Η φωτογραφία είναι ένα είδος ποίησης και μπορεί να μας κάνει καλύτερους ανθρώπους»
«Tα πορτραίτα που θα δείτε είναι καθημερινά πορτραίτα γυναικών λεσβιών που εμένα μου φαίνονται εναρμονισμένες με την κοινωνία σήμερα»
Τα 69 πορτραίτα φιλοξενήθηκαν από την Εθνική Βιβλιοθήκη το 2022
Μιλήσαμε με τον φωτογράφο για την τέχνη της φωτογραφίας, τα ασπρόμαυρα και έγχρωμα καρέ και τον ρόλο της τεχνολογίας
Μια έκθεση φωτογραφίας για τα πρόσωπα και όχι τα προσωπεία
Με αφορμή τον εορτασμό της 100ής επετείου του Υπερρεαλισμού
Μιλήσαμε με τη φωτογράφο για την υποβρύχια φωτογραφία αλλά και για τα συνταρακτικά γεγονότα που στάθηκαν αφορμή να ξεκινήσει τη φωτογραφία
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.