- CITY GUIDE
- PODCAST
-
15°
Άνσελμ Κίφερ - Βίνσεντ Βαν Γκογκ: Επιρροή και μετουσίωση
Οι αναζητήσεις του Γερμανού εικαστικού ως προς τον σπουδαίο Ολλανδό ζωγράφο
Άνσελμ Κίφερ: Η επιρροή του Βίνσεντ Βαν Γκογκ στο έργο του και η μετουσίωσή της
Ο Άνσελμ Κίφερ, ήταν δεκαοχτώ χρονών όταν κατάφερε να πάρει μια υποτροφία για να ταξιδέψει στους τόπους όπου είχε δημιουργήσει ο Βίνσεντ Βαν Γκογκ αναζητώντας τα χνάρια του. Ξεκινώντας από την Ολλανδία, περνώντας από το Βέλγιο, το Παρίσι και καταλήγοντας στην Αρλ, στη νότια Γαλλία. Από τότε και μέχρι σήμερα το έργο του ολλανδού ογκόλιθου ενυπάρχει, με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, φανερά ή υπόρρητα, στις εμβληματικές, δημιουργίες του μεγάλου Γερμανού εικαστικού. Μοιάζοντας, ορισμένες φορές, να τον «στοιχειώνει».
Άνσελμ Κίφερ - Βίνσεντ Βαν Γκογκ: Η έκθεση στο Μουσείο Βαν Γκογκ που αναδεικνύει τις επιρροές του γερμανού εικαστικού
Τη σχέση και τις επιρροές του Βαν Γκογκ στην εξηντάχρονη δημιουργική πορεία του Άνσελμ Κίφερ έρχεται να αναδείξει μια έκθεση που λειτουργεί τώρα στο Άμστερνταμ, στο μουσείο Βαν Γκογκ, και που πρόκειται να μεταφερθεί στις 28 Ιουνίου στη Royal Academy του Λονδίνου.
Αυτά είναι τα γεγονότα. Και εδώ αρχίζουν οι σκέψεις.
Πώς άραγε να δείχνουν, τι αίσθηση να δημιουργούν στο θεατή, -προφανώς όχι δίπλα – δίπλα αλλά έστω και απέναντι- οι μικρών διαστάσεων πίνακες του Βαν Γκογκ σε σχέση με τις μνημειακές δημιουργίες του Κίφερ; (Για παράδειγμα ο πίνακας του Βαν Γκογκ “Starry Night”, ζωγραφισμένος με λάδι είναι μόλις 73.7 × 92.1 εκ. ενώ ο ομώνυμος του Κίφερ, δημιουργημένος με γαλάκτωμα, λάδι, ακρυλικό, αστάρι, άχυρο, φύλλα χρυσού, ξύλο, σύρμα, ίζημα ηλεκτρόλυσης, καλύπτει μια επιφάνεια 4,70 x 8,40 μέτρων).
Και φυσικά δεν αναφέρομαι στην ποιότητα των δύο καλλιτεχνών -αυτή είναι αδιαμφισβήτητη- αλλά στην εξέλιξη λίγο πάνω από έναν αιώνα, πάνω-κάτω, του τρόπου που πρωταρχικά αισθήματα μεταπλάθονται σε νέες μορφές έκφρασης στην εποχή των έντονων, εννοιολογικών αναπαραστάσεων.
Πιθανόν να ισχύει το ότι η αντίθεση υπογραμμίζει τους διαφορετικούς τρόπους με τους οποίους οι δύο καλλιτέχνες ασχολούνται και αποδίδουν, ο καθένας με τον τρόπο του, τη διαχρονική, βαθειά και συχνά ασυνείδητη, ανθρώπινη εμπειρία: ο Βαν Γκογκ μέσω της ανάδειξης των προσωπικών συναισθημάτων και ο Κίφερ μετουσιώνοντας αυτά τα συναισθήματα εντάσσοντας τα στη συλλογική μνήμη και την Ιστορία. Ή, όπως γράφει ο κριτικός των Financial Times «τα έργα τους, όταν τα βλέπει κανείς μαζί, προσφέρουν έναν πλούσιο διάλογο μεταξύ συναισθηματικής έκφρασης και εννοιολογικής εξερεύνησης».
Υπάρχει όμως και ο αντίλογος: από τον κριτικό του Guardian Jonathan Jones. Αντιγράφω από την κριτική του: «Άνσελμ Κίφερ -Βινσεντ Βαν Γκογκ: ένας δημιουργικός γίγαντας συνθλίβεται κάτω από το αστρικό μεγαλείο του Βαν Γκογκ. Αυτή η έκθεση κάνει τον Γερμανό καλλιτέχνη να μοιάζει με μια κιτς καμπαρέ εκδοχή του Ολλανδού δασκάλου – η σύγκριση είναι καταστροφική για τον Κίφερ».
(Σημειωτέον πως ο τίτλος της έκθεσης στο Άμστερνταμ είναι «Sag mir wo die Blumen sind», από τη γερμανική ερμηνεία της Μάρλεν Ντήτριχ του τραγουδιού του Πιτ Σίγκερ «Where all the flowers gone», που δίνει την αφορμή στον Jones να γράψει για «καμπαρέ εκδοχή», ενώ ο τίτλος του πίνακα του Κίφερ σε σχέση με τον διάσημο αντίστοιχο του Βαν Γκογκ «Wheatfield with Crows» είναι «Nevermore», παραπέμποντας στο ποίημα του Πόε. Άντε πάλι αυτή η «διακειμενικότητα»…).
Εντέλει, πάντως, το τι από τα δύο συμβαίνει, το αν με τη σημαντική αυτή έκθεση ο θεατής μένει με την αίσθηση της εξέλιξης της καλλιτεχνικής έκφρασης ή αν ο Βαν Γκογκ «συνθλίβει» τον Κίφερ απομένει σ’ εμάς τους ίδιους, ως θεατές.
Μια επίσκεψη, εν ολίγοις, τον καιρό αυτό στο Άμστερνταμ ή αργότερα στο Λονδίνο είναι η μοναδική λύση.
Ιδού και τα info, που λέμε:
Άμστερνταμ: vangoghmuseum.nl
Λονδίνο: royalacademy.org.uk
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο διάσημος Ελληνο-αμερικανός καλλιτέχνης μιλά για τη σειρά «Portraits», την τεχνική superdots, αλλά και την ιδιαίτερη σχέση του με τη μαγειρική
Προσεγγίζοντας την «κοσμογονία» όχι μόνο ως μυθολογική αρχή, αλλά ως σύγχρονη εμπειρία
Το νέο πρότζεκτ καλύπτει τουλάχιστον 15 διαφορετικά κινήματα της ιστορίας της τέχνης
Στη δημοπρασία που οργάνωσε ο Τζον Όλιβερ για την ενίσχυση της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης
Έργα του βρίσκονται διάσπαρτα σε διάφορα σημεία της Ελλάδας
Το φετινό Φεστιβάλ Φωτιστικών Εγκαταστάσεων έχει τίτλο Βιο-Φωταύγεια (Bio-Lumina)
Μιλήσαμε με τον καλλιτέχνη για τη νέα έκθεσή του στην Ελλάδα, με τίτλο «The Athens algorithm»
Από την αναδρομική του Κυριάκου Μορταράκου και τη μεγάλη έκθεση του Δημήτρη Σεβαστάκη στις επιζωγραφισμένες φωτογραφίες του Κώστα Λάκη και τους καλλιτεχνικούς αλγόριθμους του Τσαρλς Σάντισον
Ο πολιτισμός ως βιώσιμη αξία για την πόλη και τα κτίριά της
Η ταυτοποίηση τέτοιων έργων είναι δύσκολη
Την έκθεση επιμελείται η Κατερίνα Κοσκινά
Μιλήσαμε με τον εικαστικό με αφορμή την έκθεσή του «ΣημeioN 37º/ 23º» στο Sympan στον Πειραιά
Μιλήσαμε με τον ζωγράφο και καθηγητή με αφορμή την έκθεσή του «Ο λόγος και ο τόπος» στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
Μία εορταστική συνάντηση τέχνης για συλλέκτες και νέους φιλότεχνους που ανακαλύπτουν τον κόσμο των δημοπρασιών.
Η ζωγραφική του κινείται ανάμεσα στο άμορφο και το αναγνωρίσιμο, εκεί όπου το χρώμα αποφασίζει μόνο του να γίνει μορφή
Με αντικείμενα από τον προσωπικό και καλλιτεχνικό του βίο, η έκθεση αποτελεί must για κάθε λάτρη του Αυστραλού καλλιτέχνη
Μιλήσαμε με τον γνωστό εικαστικό για την έκθεση «Ιδανική συνθήκη» στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Εκθέσεις ζωγραφικής και φωτογραφίας σε Κourd, 47 Cycles, Αντωνοπούλου και CAN
Καλλιτέχνιδες που αρνήθηκαν να μείνουν αόρατες
Η παράσταση, που έγινε στο Roberts Park του Σάλταιρ, αποτέλεσε φόρο τιμής στην πόλη όπου γεννήθηκε
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.