Τούλα Λιασή: «Συγχρονίζοντας την Ιστορία» στη Λάρνακα
Το καινούριο εικαστικό έργο της επικεντρώνεται στο πατρικό της σπίτι στην κατεχόμενη Αγία Τριάδα και αφορά κυρίως την ιστορία και τα αντικείμενά του
Τούλα Λιασή: Ατομική έκθεση «Συγχρονίζοντας την Ιστορία» στη Δημοτική Πινακοθήκη Λάρνακας
Η Δημοτική Πινακοθήκη Λάρνακας παρουσιάζει την έκθεση «Συγχρονίζοντας την Ιστορία» της Τούλας Λιασή, στην οποία θα παρουσιαστούν περισσότερα από 55 εικαστικά έργα (πίνακες, φωτογραφίες, βίντεο, και εγκαταστάσεις).
Το καινούριο εικαστικό έργο της Τούλας Λιασή, Συγχρονίζοντας την Ιστορία επικεντρώνεται στο πατρικό της σπίτι στην κατεχόμενη Αγία Τριάδα και αφορά κυρίως την ιστορία και τα αντικείμενά του. Επιδίωξή της είναι να διασώσει μέσα από την τέχνη της αυτά τα αναμφισβήτητα ιστορικά αντικείμενα, που δεν μπορούν να παραμείνουν ιδιωτικά, και να τα μετουσιώσει σε εικαστικά τεκμήρια μνήμης και ταυτότητας, αντίστασης και επιβίωσης, ενός μικρού αριθμού ανθρώπων, στον σιωπηλό αλλά ηρωικό τους αγώνα. Έναν τιτάνιο αγώνα αυταπάρνησης και αυτοθυσίας, που δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν έφερε τη νίκη.
Ο επιμελητής της έκθεσης Ξένιος Συμεωνίδης αναφέρει για το έργο της: «Η Τούλα Λιασή, δημιουργεί μια νέα συνθήκη, μετατρέπει το “σπίτι” από έναν υπαρκτό τρισδιάστατο χώρο σε έναν τρίτο ενδιάμεσο νοητικό τόπο, σε μια χωροχρονική κάψουλα με τα αντικείμενα να κυριαρχούν και να ενσωματώνονται στον χώρο ως τεκμήρια ενός νέου “παραδεκτού” παρόντος. Δεν την ενδιαφέρει το προφανές. Δημιουργεί ένα νέο αφήγημα, ένα παλίμψηστο. Μια νέα γραφή που επικάθεται πάνω στην παλιά, με τα αντικείμενα να αντιμετωπίζονται ως ίχνη, ως θραύσματα κάποιας πρότερης κατάστασης. Η συγχρονισμένη ιστορία της καλλιτέχνιδας επαναφέρει αυτό που προ πολλού έχουμε στερηθεί – την αρετή της τόλμης. Δημιουργεί και συγχρονίζει δύο παρόντα, νέα χρονικά γεγονότα στα οποία θα επαναπροσδιορίσει την ύπαρξή της, την ταυτότητά της, τη δική της αλήθεια. Θα ανακαλύψει ότι τίποτα από το παρελθόν δεν είναι περιττό, απλώς του λείπει η αυτοτέλεια της ουσίας. Αυτοτέλεια που χαρίζεται μόνο από την τέχνη. Τη δική της τέχνη».
Τούλα Λιασή - Βιογραφικό σημείωμα
Η Τούλα Λιασή γεννήθηκε στην Αγία Τριάδα Καρπασίας το 1957 και έζησε εκεί μέχρι τα δεκαοκτώ της χρόνια. Το 1975, αφού παρέμεινε για έναν χρόνο εγκλωβισμένη στο χωριό της, έφυγε για να σπουδάσει πρώτα στην Ελλάδα και αργότερα στην Ολλανδία, όπου ολοκλήρωσε τις σπουδές της στις εικαστικές τέχνες.
Στην Αθήνα σπούδασε σχέδιο και ζωγραφική στη Σχολή Βελουδάκη (1977–1980), με καθηγητές τους Θόδωρο Πάντο και Σπύρο Κουκουλομάτη. Συνέχισε τις σπουδές της στη Βασιλική Ακαδημία Καλών Τεχνών στη Χάγη (1980–1984) με υποτροφία του Ροταριανού Ομίλου της πόλης Zwijndrecht. Αργότερα, διεκπεραίωσε σπουδές στον τομέα των Καλών Τεχνών στην Εκπαίδευση (ΒΑ) στην Ακαδημία Willem de Kooning (2004–2006), καθώς και μεταπτυχιακές σπουδές στο Piet Zwart Institute (ΜΑ) στο Ρότερνταμ (2013–2015). Από το 1980 ζει και εργάζεται ως καλλιτέχνης στη Χάγη, ενώ για εννέα χρόνια υπηρέτησε σε ολλανδικά σχολεία Μέσης Εκπαίδευσης ως καθηγήτρια εικαστικών. Τα τελευταία χρόνια όμως, εργάζεται και στη γενέτειρα της Αγία Τριάδα στην Καρπασία. Η Τούλα Λιασή έχει πραγματοποιήσει διάφορες ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Κύπρο, Ολλανδία, Ελλάδα, Βέλγιο και Γαλλία.
Τις δύο τελευταίες δεκαετίες το εικαστικό έργο της Τούλας Λιασή πραγματεύεται τις δύσκολες πτυχές της νεότερης κυπριακής ιστορίας. Οι εμπνεύσεις της πηγάζουν από τις προσωπικές της εμπειρίες και βιώματα που σχετίζονται με το θέμα των αγνοουμένων και των εγκλωβισμένων της Καρπασίας. Θέματα που, παρότι είναι πολύ προσωπικά, είναι ταυτόχρονα και δημόσια.
Μέχρι σήμερα, έχει χρησιμοποιήσει την εικαστική της ιδιότητα για τη δημιουργία των εικαστικών έργων Αχαιών Ακτή/Achaeans Coast (2004) και Σκουριασμένες Μαρτυρίες/Rusted Evidence (2013), τα οποία είναι και τα δύο αφιερωμένα στους εγκλωβισμένους. Και στα δύο έργα, επεδίωξε μέσα από φωτογραφικά κολάζ, με φωτογραφίες από σκουριασμένα, κατεστραμμένα αντικείμενα της καθημερινής τους ζωής, να δείξει την αναπόφευκτη φθορά του χρόνου και την έμμεση επίδρασή του στη ζωή τους.
Το έργο Πού Ήσουν;/Where Have You Been? (2018) –αφιερωμένο στους αγνοουμένους της Κύπρου– είναι εμπνευσμένο από την ιστορία του αγνοούμενου αδελφού της, Γιαννάκη Λιασή, που βρέθηκε σε ομαδικό τάφο και ταυτοποιήθηκε με τη μέθοδο DNA το 2014. Μια ιστορία που ενώ φαινομενικά μπορεί να θεωρηθεί προσωπική, στην πραγματικότητα συνδέεται με την πρόσφατη τραγική ιστορία της Κύπρου. Μέσα από το πρότζεκτ, θέλησε όχι μόνο να προβάλει αισθητικούς τρόπους για να βλέπουμε τραγικά γεγονότα και οδυνηρές καταστάσεις, αλλά και να δείξει πώς η τέχνη έχει τη δύναμη να ασχολείται με επώδυνα ανθρώπινα συναισθήματα και ταυτόχρονα να πραγματεύεται ζητήματα πολιτικής, ιστορίας και μνήμης.
Info
Χώρος: Δημοτική Πινακοθήκη Λάρνακας
Λεωφόρος Αθηνών, Πλατεία Ευρώπης, 6032 Λάρνακα
Διάρκεια: 26 Απριλίου–31 Ιουλίου 2024
Ώρες λειτουργίας: Δευτέρα–Παρασκευή 09:00–13:00 και 16:00–19:00
Σάββατο 10:00–13:00
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Η Εύα Σαμαρά ξεκίνησε από την ταράτσα του σπιτιού της και σήμερα στήνει εργαστήρια ζωγραφικής αγαλμάτων σε όλη την Αθήνα, που κάνουν τον γύρο του TikTok
Οι Αντώνης Νικολόπουλος (Soloup), Βασίλης Γρίβας και Ντανιέλα Σταματιάδη δούλεψαν παρέα με τους Νάσσερ Νασράλλαχ, Ρασίντ Αλ Μούλλα και Άλια Αλ Χαμάντι σε κοινό εργαστήριο
Μια συγκινητική αναδρομική έκθεση για ένα ελεύθερο πνεύμα των εικαστικών
Μιλήσαμε με τους διοργανωτές του event, Frankie LLuc και Panopoulos George, για την ομαδική έκθεση / πάρτι στη Δραματική Σχολή Εθνικού Θεάτρου
Η διεθνών προδιαγραφών έκθεση στο Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» ξύπνησε ευχάριστες μνήμες και δημιούργησε προβληματισμούς
Η υπερ-ηρωική διοργάνωση Thessaloniki Comic Convention έρχεται από τις 17 ως τις 19 Μαΐου στη Θεσσαλονίκη
Συζητήσαμε μαζί του για τον Πινόκιο, τα ψέματα, τις οικογενειακές σχέσεις και φυσικά για τη μουσική
Penny Siopis, Mary Reid Kelley και Patrick Kelley στο ΕΜΣΤ, Ελένη Μπαγάκη στην Ελένη Κορωναίου, Stella Zhong στο The Intermission, Μίλτος Μιχαηλίδης στην a.antonopoulou.art κ.ά.
Έκθεση με τις δημιουργίες της Holly Waddington για την ταινία του Γιώργου Λάνθιμου
Στις 18 Μαΐου μουσεία και αρχαιολογικοί χώροι μάς περιμένουν χωρίς εισιτήριο και με ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις
H πρωτοπόρος καλλιτέχνιδα βρίσκεται στην Ελλάδα για το πρόγραμμα καλλιτεχνικής φιλοξενίας του PCAI και μία performance στο πρώην Παβιγιόν Πικιώνη στους Δελφούς
Τι μας είπε ο συλλέκτης και συντηρητής Νίκος Λαμπράκης για την έκθεση που περιλαμβάνει ραδιόφωνα και συσκευές τηλεπικοινωνιών από τα χρόνια του μεσοπολέμου ως τα πιο πρόσφατα χρόνια
Αποχαιρετισμός στον Δημήτρη, Λυκαβηττού και Σκουφά γωνία
Πέντε καταξιωμένοι Έλληνες καλλιτέχνες μας προσκαλούν σε ένα ταξίδι αναστοχασμού πάνω στην θεματική του «οίκου» και της επιστροφής, μέσω των έργων τους.
Το τρίτο μέρος του κύκλου «Κι αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο;» εγκαινιάζεται στις 17 Μαΐου
Το visual δρώμενο φέρνει κοντά ανθρώπους από διαφορετικές γωνιές της γης, κάποτε με αναπάντεχες συνέπειες
Το καινούριο εικαστικό έργο της επικεντρώνεται στο πατρικό της σπίτι στην κατεχόμενη Αγία Τριάδα και αφορά κυρίως την ιστορία και τα αντικείμενά του
Ξεναγήσεις στην Πινακοθήκη, τη Γλυπτοθήκη και το Μουσείο Νεώτερου Ελληνικού Πολιτισμού και νέες εκθέσεις από τον Πέτρο Μώρη, τον Δημήτρη Πολυχρονιάδη και τον Αριστομένη Θεοδωρόπουλο
Πρωτοπόρος του μινιμαλιστικού κινήματος στις αρχές του 1960, ήταν ένας από τους πιο επιδραστικούς καλλιτέχνες
Ξέμεινες στην πόλη πασχαλιάτικα; Εκθέσεις υπάρχουν. Κάποιες τελειώνουν μέσα στον Μάιο, οπότε τώρα είναι η ώρα να τις βάλεις στο πρόγραμμά σου
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.