Εικαστικα

Τέχνη: 16 ραντεβού για την εβδομάδα 29 Φεβρουαρίου-6 Μαρτίου

Μανώλης Χάρος στη Ζουμπουλάκη, Nuri Koerfer στη Melas Martinos, Anna Lea Hucht στο ARCH, περφόρμανς στο Dot wip, 41 χαράκτες στο ETCH INK κ.ά.

woman_guest.jpg
Ιωάννα Γκομούζα
ΤΕΥΧΟΣ 906
11’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Πάνος Σκλαβενίτης, Άτιτλη δράση
Γραφείο Ανορθολογικής Διαχείρισης Ανθρωπιστικών Κρίσεων: Στιγμιότυπο από άτιτλη δράση του Πάνου Σκλαβενίτη που θα παρουσιαστεί στην έκθεση

Εικαστικά εγκαίνια, εκδηλώσεις και ξεναγήσεις σε μουσεία και χώρους τέχνης

Εγκαίνια σε Ζουμπουλάκη, Melas Martinos, Dot wip, ARCH, ETCH INK, Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, Ελληνοαμερικανική Ένωση, Ottto

Ο Μανώλης Χάρος και η αποτύπωση του χρόνου
Πανσέληνοι, σκονισμένα φεγγάρια, ματωμένες σελήνες, ακτίδες φωτός, ορίζοντες. Θάλασσες που ανοίγονται και ανοίγουν τον νου καθώς απομακρύνουν το σύνορο της πραγματικότητας. Εικόνες που παλεύουν να δεσμεύσουν τον χρόνο. Αυτό δεν είναι η ζωγραφική; Ο αιωρούμενος χρόνος όπως τον βλέπεις», λέει ο Μανώλης Χάρος συστήνοντας τη νέα του δουλειά που φέρει τον τίτλο αυτής της τελευταίας φράσης.
Έργα που επιθυμούν να εμφανίσουν την στιγμή, αλλά που η υλοποίησή τους πήρε καιρό (την περίοδο 2017-2024), έγιναν όμως με τον τρόπο που από πολλά χρόνια επεδίωκε ο καλλιτέχνης· να δουλεύει μια εικόνα απελευθερωμένος από τα όρια του τελάρου και του νόμους του καβαλέτου, με όσα κατάφερε να μάθει στη ζωγραφική, στη χαρακτική και στα σύγχρονα μέσα.
Φτιαγμένα με μεικτές τεχνικές πάνω σε αλουμίνιο, χαρτί και καμβά, από τις 29 Φεβρουαρίου, την τελευταία μέρα του χειμώνα, έρχονται να μας ταξιδέψουν στην αγαπημένη του γεωγραφία φανερώνοντας μπροστά μας εντυπώσεις από την παραλία Κομπονάδα στα Κύθηρα, βίστες θαλασσινές που ατενίζουν «Το μακριά» και σιωπηλά τοπία, το πέλαγος με φως ή και ρυτιδωμένο, σινιάλα της αυγής και του λυκόφωτος.
Γκαλερί Ζουμπουλάκη, 29 Φεβρουαρίου-23 Μαρτίου (εγκαίνια στις 18:00-21:00)

Μανώλης Χάρος, από την έκθεση "Ο αιωρούμενος χρόνος όπως τον βλέπεις"
Μανώλης Χάρος, από την έκθεση "Ο αιωρούμενος χρόνος όπως τον βλέπεις"

Ο δημόσιος χώρος και το ΓΑΔΑΚ
Βλέπουν τον δημόσιο χώρο ως ένα παλίμψηστο παλλόμενων ανθρωπίνων κοινωνικών σχέσεων που βάλλεται, όμως, από επιχειρήσεις  ουδετεροποίησής του από την κάθε λογής εξουσία. Αναζητώντας το πώς μπορεί να μετασχηματιστεί από κοινός χώρος σε χώρο μοιράσματος, τον περασμένο Δεκέμβριο και τον Ιανουάριο 21 καλλιτέχνες ένωσαν τις δυνάμεις τους κάτω από την ιδέα της επαναδιεκδίκησης του δημόσιου χώρου. Έτσι προέκυψαν οι ανορθολογικές δράσεις του Γραφείου Ανορθολογικής Διαχείρισης Ανθρωπιστικών Κρίσεων που ξετυλίχθηκαν σε διαφορετικά σημεία και περιοχές. Για μια μέρα μας συστήνουν τα πεπραγμένα τους μέσα από φωτογραφίες, βίντεο και props από τις περφόρμανς αλλά και με ζωντανές επιτελέσεις. Συμμετέχουν: Δημήτρης Αμελαδιώτης, Στρατής Βογιατζής, Μιχαηλάγγελος Βλάσσης-Ζιάκας, Εύα Γιαννακοπούλου, Γιώργος Ευθυμίου, Μιχάλης Ζαχαρίας, Υρώ Καζάρα, Εύα Κολιοπάντου, Μαρία Λάππα, Μαρία Νικηφοράκη, Ντάνα Παπαχρήστου, Γιώργος Σαμαντάς, Πάνος Σκλαβενίτης, Συνοδοί Παππού (Μαρκέλλα Ξυλογιαννοπούλου, Τάνια Βαρβέρη, Aλέξανδρος Τιτκώβ, Άγγελος Μανιάτης, Μαρία Κουφομανώλη, Πάνος Σκλαβενίτης), Αλέξης Φιδετζής, Στέφανος Χανδέλης.
Dot wip, Ζαχαρίτσα 40, 1 Μαρτίου στις 20:00-23:00

Εύα Γιαννακοπούλου, "Ασκήσεις συνύπαρξης για δύο"
Εύα Γιαννακοπούλου, "Ασκήσεις συνύπαρξης για δύο" © Βαγγέλης Φωκάς

Η Nuri Koerfer θέλει να αγγίζουμε τα γλυπτά της
Στην τελευταία Μπιενάλε της Αθήνας το 2021 τα γυαλιστερά χιμαιρικά γλυπτά της από παπιέ μασέ και ρητίνη προσέφεραν το «σώμα» τους στο κοινό ως έναν φιλόξενο τόπο ανάπαυσης και περισυλλογής, ανατρέποντας τις παραδεδεγμένες αρχές θέασης και προσκαλώντας μας να αγγίξουμε και να τα ψηλαφήσουμε αντί απλώς να τα κοιτάμε. Την εξέλιξη αυτής της σειράς έργων εκθέτει τώρα στην Αθήνα η 43χρονη Ελβετίδα εικαστικός που ζει στο Βερολίνο. Φέροντας πάντα χαρακτηριστικά ζώων (ως ένα σημείο σύνδεσης με τους επισκέπτες), τα κοινωνικά γλυπτά της «διατυπώνουν ιδέες γύρω από τη γλώσσα μέσα από σημασιολογικές δομές που δίνουν ζωή στα σύμβολα, τις χειρονομίες και τα υλικά που μεταχειρίζεται».
Melas Martinos, 6 Μαρτίου-20 Απριλίου (εγκαίνια στις 18:00-21:00)

Nuri Koerfer, "Gestell (Two donkeys)"
Nuri Koerfer, "Gestell (Two donkeys)"

Η ζωγραφική και τα κεραμικά της Anna Lea Hucht
Το οικείο και το ασυνήθιστο συνδυάζονται με έναν ιδιότυπο τρόπο στη ζωγραφική και τα γλυπτά της 44χρονης Γερμανίδας εικαστικού η οποία παρουσιάζει πρώτη φορά τη δουλειά της στην Αθήνα. Προσεγμένα εσωτερικά χώρων, νεκρές φύσεις και φιγούρες πρωταγωνιστούν στα σχέδιά της, σε συνθέσεις στις οποίες τα όρια μεταξύ πραγματικού και φανταστικού διαρρηγνύονται. Παρόμοιες αφηγήσεις απασχολούν και τα άμορφα κεραμικά αγγεία της που συχνά μας κοιτούν… κατάματα.
ARCH, από 6 Μαρτίου

Anna Lea Hucht, "Hairy flower". Παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και της γκαλερί Meyer Riegger, Βερολίνο/Καρλσρούη
Anna Lea Hucht, "Hairy flower"

Τα «Αστικά σημεία» του Γιώργου Κρανίου
Τσιμεντένιες ταράτσες με κεραίες τηλεόρασης αλλά και εμπορικές ταμπέλες, μοναχικά κτίσματα, θλιμμένοι στύλοι της ΔΕΗ. Με τα πινέλα του, ο ζωγράφος απομονώνει στον καμβά, σχεδόν φωτογραφικά, όψεις από κτίρια και πυλώνες με φόντο τον αττικό ουρανό προτείνοντας, όπως σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης Ελισάβετ Πλέσσα, «διακριτικά στο βλέμμα μας μια ποιητική μεταμόρφωση των αστικών αυτών σημείων». Όψεις από αυτή την αναζήτηση παρουσιάζει σε περίπου 20 ελαιογραφίες.
Αίθουσα Τέχνης Αθηνών, 29 Φεβρουαρίου-30 Μαρτίου (εγκαίνια στις 19:00)

Γιώργος Κρανίου, από την έκθεση "Αστικά σημεία"
Γιώργος Κρανίου, από την έκθεση "Αστικά σημεία"

Χαράσσοντας με αφετηρία το «1984»
Με τίτλο «Σχέδιο απόδρασης 1984/2024», η νέα έκθεση του Κέντρου Χαρακτικής Αθηνών εκκινεί από το μυθιστόρημα του Τζορτζ Όργουελ για τον Μεγάλο Αδελφό, που παρακολουθεί συνεχώς τους πάντες και τα πάντα μέσα από αμέτρητες διαδραστικές τηλεοθόνες και ασκεί τον απόλυτο έλεγχο. Σαράντα ένας σύγχρονοι εικαστικοί και χαράκτες διερευνούν τις θεματικές προεκτάσεις του σε σύνδεση με την τρέχουσα κοινωνικοπολιτική πραγματικότητα, χρησιμοποιώντας μια ποικιλία τεχνικών, όπως η οξυγραφία, η ακουατίντα, η λινολεογραφία, η ξυλογραφία, η μεταξοτυπία. Συμμετέχουν δημιουργοί από την Αργεντινή, την Αυστρία, το Βιετνάμ, τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ελλάδα, την Ιταλία, την Ολλανδία, την Ουκρανία, την Πολωνία, την Τουρκία και τη Σουηδία –μεταξύ άλλων οι Bernhard Cociancig, Κυριάκος Ρόκος, Pino Pandolfini, Δήμητρα Σιατερλή, Peter De Leur, Weronika Siupka, Corinne Mariotte, Daniela Marescalchi, Mυρτώ Φερεντίνου, Φλοράνς Χρηστάκη.
Xώρος τέχνης ETCH INK, 1-30 Μαρτίου (εγκαίνια στις 18:30-22:30)

Pino Pandolfini, Άτιτλο, 2024
Pino Pandolfini, Άτιτλο, 2024

Μια εικαστική περιδιάβαση στην Νεάπολη
Στην κεντρική ιστορική γειτονιά της πρωτεύουσας που αναδύθηκε τον 19ο αιώνα πίσω από την Αθηναϊκή Τριλογία προς τον Λυκαβηττό και του Στρέφη, αρχικά ως «προάστιο» για να εξελιχθεί σε τόπο πνευματικών κινήσεων, κέντρο διανοουμένων, καλλιτεχνών και φοιτητών, στρέφουν το επιμελητικό τους βλέμμα ο αθηναιογράφος Νίκος Βατόπουλος και η ιστορικός τέχνης Ίρις Κρητικού. Στο αφιέρωμα με τίτλο «Νεάπολις, “κοιτίς αμεριμνησίας και νεότητος”» παρουσιάζονται φωτογραφίες και αρχειακό υλικό από τον 19ο και 20ό αιώνα για την περιοχή και αποδόσεις της μέσα από τον χρωστήρα σύγχρονων Ελλήνων καλλιτεχνών.
Ελληνοαμερικανική Ένωση, 5 Μαρτίου-25 Μαϊου (εγκαίνια στις 19:30)

Τέχνη στη βιτρίνα
Ξεκίνησε την Πρωτοχρονιά του 2023 παρουσιάζοντας έργα Ελβετών εικαστικών και για το 2024 θα μας λέει «Καλό μήνα» με δημιουργίες σύγχρονων Ελλήνων ομοτέχνων τους. Μετά τη ζωγραφική του Χρήστου Μήτσικα και της Πάκυς Βλασσοπούλου, το εργαστήριο του Βέρνερ Βίντμερ στη Μαυρομιχάλη 137 αφιερώνει τη βιτρίνα του στην πρακτική του νέου καλλιτέχνη Δημήτρη Κοντοδήμου, που γνωρίσαμε μέσα από την Έκθεση Διπλωματικών Εργασιών του Μεταπτυχιακού της ΑΣΚΤ το 2021.
Ottto, 1 έως 25 Μαρτίου (στις 18:00-20:00)

Έρχονται σε: Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Τράπεζα της Ελλάδος, Αμφιθέατρο ΕΜΣΤ, Citronne, Φιλολογικό Σύλλογο «Παρνασσός», Λόφος art project, Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη

Με αφορμή τη Μάχη της Χαιρώνειας
Η ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα και ατμοσφαιρική αρχαιολογική έκθεση για τη Μάχη της Χαιρώνειας στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης σας άνοιξε την όρεξη για να μάθετε περισσότερα σχετικά; Αρχαιολόγοι και ειδικοί από ελληνικά και διεθνή ακαδημαϊκά ιδρύματα μοιράζονται τα αποτελέσματα των ερευνών τους γύρω από την πολεμική σύγκρουση που γέννησε τον ελληνιστικό κόσμο σε ένα τριήμερο ανοικτό συνέδριο που θα είναι προσβάσιμο σε ζωντανή αναμετάδοση στις 28/2-1/3 (με εγγραφή στο cycladic,gr).

Στο πλαίσιο της έκθεσης, όμως, στις 4 Μαρτίου (στις 19:00) η δρ Αγγελική Κοτταρίδη θα μιλήσει στο Cotsen Hall της Αμερικανικής Σχολής Κλασικών Σπουδών στην Αθήνα με θέμα «Ο Αλέξανδρος και ο Αριστοτέλης στη Μίεζα: το βασιλικό Γυμνάσιο, η Χαιρώνεια και η δημιουργία του “Νέου Κόσμου”». Η επίτιμη έφορος Αρχαιοτήτων και κινητήρια δύναμη πίσω από την δημιουργία του Πολυκεντρικού μουσείου των Αιγών και του ψηφιακού μουσείου για τον Μέγα Αλέξανδρο, αλλά και την αναστήλωση του ανακτόρου του Φιλίππου Β΄ θα εστιάσει στη σημασία του βασιλικού γυμνασίου που δημιούργησε ο Μακεδόνας ηγεμόνας και θα παρουσιάσει τα στοιχεία που οδηγούν στην ταύτισή του με το οικοδομικό συγκρότημα που ανασκάπτεται δίπλα από το αρχαίο θέατρο της Μίεζας, στον κάμπο της Νάουσας.

Η επίτιμη έφορος Αρχαιοτήτων Αγγελική Κοτταρίδη
Η επίτιμη έφορος Αρχαιοτήτων Αγγελική Κοτταρίδη

Η Συραγώ Τσιάρα στις «Καταθέσεις πολιτισμού»
Γιατί είναι επιφυλακτικό το ευρύ κοινό απέναντι στην τέχνη και στα μουσεία; Τι φέρνουν οι γυναίκες στην τέχνη αλλά και όταν βρίσκονται σε θέσεις ευθύνης; Τι να περιμένουμε στην ΕΠΜΑΣ υπό την ηγεσία της; Μιλάμε την ίδια γλώσσα με την Τέχνη; Η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης ανοίγει τον νέο κύκλο εκδηλώσεων του Κέντρου Πολιτισμού, Έρευνας και Τεκμηρίωσης της Τράπεζας της Ελλάδος, συνομιλώντας με την δημοσιογράφο Μαίρη Αδαμοπούλου.
Τράπεζα της Ελλάδος, αίθουσα Γενικών Συνελεύσεων, 6 Μαρτίου στις 18:30

Η διευθύντρια της ΕΠΜΑΣ Συραγώ Τσιάρα
Συραγώ Τσιάρα, η διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης

Η ταυτότητα στους κήπους-καταφύγια
Μια βραδιά αφιερωμένη στους κήπους-καταφύγια και στους ρόλους που διαδραματίζουν οι έννοιες φύλο, ταυτότητα και ρευστότητα μέσα σε αυτούς οργανώνει το PCAI, με αφορμή την κυκλοφορία της έκδοσης «Sheltered Gardens» για το εικαστικό πρόγραμμα που εγκαινιάστηκε το φθινόπωρο του 2022 στον Βοτανικό Κήπο Διομήδους. Για τη σχετική έρευνα θα μιλήσει η Κίκα Κυριακάκου, η Chris Kraus θα αναφερθεί στο φιλμ της In Order to Pass, ενώ η Linder θα προβάλλει (σε ελληνική πρεμιέρα) ένα βίντεο έργο σχετικό με τους γυναικείους κήπους. Στην εκδήλωση θα συμμετέχουν με περφόρμανς οι VASKOS (Βασίλης Νούλας και Κώστας Τζημούλης) και η Φοίβη Γιαννίση, ενώ θα προβληθεί και το φιλμ To Ξέφωτο (1993) του Αλέξη Μπίστικα με τον Derek Jarman.
Αμφιθέατρο Εθνικού Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, 29 Φεβρουαρίου στις 19:00

I broke the vase, An insect in a flower in a flowerbed in a garden (2022), performance στο πλαίσιο της έκθεσης Sheltered Gardens, φωτό: Μαρία Τούλτσα & PCAI
"I broke the vase, An insect in a flower in a flowerbed in a garden" (2022), performance στο πλαίσιο της έκθεσης Sheltered Gardens © Μαρία Τούλτσα & PCAI

Τελευταία ξενάγηση στη «Μεθοριακότητα»
Οι καλειδοσκοπικοί χώροι της Μαρίνας Παπαδάκη στον καμβά, με ιλουζιονιστικά περάσματα, στα όρια του μέσα με το έξω. Τα πολύχρωμα υφαντά της Μάρως Φασουλή, που αγκαλιάζουν με «φροντιστική αυθάδεια» τα λάθη. Η οπτικοακουστική εγκατάσταση της Ναταλίας Παπαδοπούλου, που σε διακτινίζει σε βυθούς μέσα από μια δίνη με εικόνες ρέουσες, ήχους και στίχους. Τα βουβά φωτογραφικά στιγμιότυπα του Γιώργου Γιατρομανωλάκη από μια φύση αινιγματική την ώρα που χαράζει. Αφιερωμένη στην έννοια της μετάβασης στην αρχιτεκτονική δομή, τον ρου της ιστορίας, την ενσωμάτωση της παράδοσης καθώς και στο προσωπικό βίωμα η έκθεση «Mεθοριακότητα I Liminality» ετοιμάζεται να αποχαιρετίσει το κοινό. Ανακαλύψτε τη μέσα από τη ματιά της επιμελήτριάς της Βίκυς Τσίρου.
Citronne Gallery, 2 Μαρτίου στις 12:30

Μαρίνα Παπαδάκη, Εξημέρωση ΙΙ, 2023
Μαρίνα Παπαδάκη, Εξημέρωση ΙΙ, 2023

Περφόρμανς από τον Φίλιππο Τσιτσόπουλο
Μια εικαστική συνομιλία με επίκεντρο την τραγικότητα, την ιστορία, τον χρόνο, την βία, την αγωνία του ανθρώπου, την πίστη στα όνειρα, η έκθεση «Ουδείς εκών δίκαιος» που επιμελείται η Νίκη Παπασπύρου κλείνει, όπως άνοιξε, με μια περφόρμανς. Με φόντο τη μνημειακή, ανθρωποκεντρική ζωγραφική και το τρίπτυχο έργο Άγιος Αντώνιος του Δημήτρη Τζαμουράνη, αλλά και εικόνες από τις χαρακτηριστικές, δικές του μεταμορφώσεις με μάσκες, ο Φίλιππος Τσιτσόπουλος θα σημάνει τη λήξη της έκθεσης με την επιτελεστική δράση «Listening the dark side on the radio» το Σάββατο στις 13:30.
Φιλολογικός Σύλλογος «Παρνασσός», έως 2 Μαρτίου (Πέμπτη, Παρασκευή: 11:00 -14:30 & 17:30-20:00, Τετάρτη, Σάββατο: 11:00-14:30)

Finissage στην έκθεση για τον Πάνο Σαραφιανό
Τελευταία ευκαιρία για επίσκεψη στην έκθεση «Πάνος Σαραφιανός, Πολιτικές Φροντίδας: Εμπνέοντας Τρεις Γενιές Ζωγραφικής» με έργα του Έλληνα εικαστικού, ζωγράφων-μαθητών του, αλλά και νεότερων καλλιτεχνών που συνδιαλέγονται μαζί του. Η αυλαία θα πέσει με την περφόρμανς «Spoons reading Quixote» του Φίλιππου Τσιτσόπουλου (στις 18:00) και συζήτηση με θέμα «Τραύματα, θραύσματα και ριζώματα στη σύγχρονη τέχνη και ζωή» με την συμμετοχή των Γιάννη Μήτρου, ψυχαναλυτή, Θωμά Συμεωνίδη, διδάσκοντα αισθητικής και φιλοσοφίας στην ΑΣΚΤ, Χάρη Καλαϊτζίδη, συγγραφέα, και Δημήτρη Σαραφιανού, δικηγόρου. Συντονίζει ο δημοσιογράφος Δημήτρης Τρίκας.
Λόφος art project, 1 Μαρτίου στις 18:00-21:00 

Φίλιππος Τσιτσόπουλος, "Spoons reading Quixote"
Φίλιππος Τσιτσόπουλος, από την περφόρμανς "Spoons reading Quixote"

Ο ερευνητής και μαθητής Γιάννης Τσαρούχης
Τοπία, σπίτια, στολές και φορεσιές, πορτρέτα, θρησκευτικά και μυθολογικά θέματα, άνθρωποι με φτερά, νεκρές φύσεις: αντιπροσωπευτικές δημιουργίες του ζωγράφου από διαφορετικές φάσεις της καλλιτεχνικής του διαδρομής παρουσιάζονται στους δύο ορόφους του σπιτιού του, στην οδό Πλουτάρχου, στο Μαρούσι. Αυτή την Κυριακή μπορείτε να ανακαλύψετε την έκθεση «Ήμουν και έμεινα ένας ερευνητής και ένας μαθητής» και το έργο του μέσα από την ξενάγηση της Νίκης Γρυπάρη που την επιμελείται.
Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη, 3 Μαρτίου στις 12:00-13:30

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ