Εικαστικα

H βιτρίνα του μήνα: Τα ασημένια σκεύη της Θάλειας - Μαρίας Γεωργούλη στην Κριεζώτου

Ένα project ευαίσθητο και ανάλαφρο με μια αναπάντεχη, εκλεκτική σύνδεση με το ομηρικό έπος

341667-710504.jpg
Ζένια Πιττακή
4’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Η «Οδύσσεια» της Θάλειας-Μαρίας Γεωργούλη στη «Βιτρίνα της Κριεζώτου»
© Μουσείο Μπενάκη

Βιτρίνα της Κριεζώτου: Δείτε το νέο project «Οδύσσεια» της Θάλειας - Μαρίας Γεωργούλη στο Πωλητήριο Πινακοθήκης Γκίκα.

H «Οδύσσεια» της Θάλειας-Μαρίας Γεωργούλη στη «Βιτρίνα της Κριεζώτου» είναι ένα project ευαίσθητο και ανάλαφρο, σε πείσμα του φορτισμένου τίτλου του που παραπέμπει σε αγωνιώδη περιπλάνηση σε άγνωστες θάλασσες και τόπους. Η περιπέτεια, ωστόσο, η στενή σχέση με τη φύση και η προσήλωση σε έναν στόχο, στοιχεία που χαρακτηρίζουν το σύνολο του έργου της καλλιτέχνιδος, συνιστούν μια αναπάντεχη, εκλεκτική σύνδεση με το ομηρικό έπος. 

Από τις αρχές των '00ς, η Θάλεια έχει αφοσιωθεί αποκλειστικά στο ασήμι, ένα υλικό πολύτιμο κι αισθητικά απέριττο, που της επιτρέπει να φιλοτεχνεί γλυπτικά αντικείμενα υψηλής αισθητικής αξίας, απολύτως μοναδικά. Τα κουτάλια της, ένα πολύχρωμο σύμπαν από μικρούς θησαυρούς, κυριαρχούν στην έκθεση και «μιλούν» για όλες τις δημιουργικές εμμονές της Θάλειας – Μαρίας… τη γοητεία που ασκεί πάνω της το ασήμι, την στοχαστική ενασχόληση με τη σφυρηλάτηση του μετάλλου, τον έρωτα με τις υφές και τα χρώματα της φύσης, την επιδίωξη της απλότητας στη φόρμα.

Η «Οδύσσεια» της Θάλειας-Μαρίας Γεωργούλη στη «Βιτρίνα της Κριεζώτου»
© Μουσείο Μπενάκη
Η «Οδύσσεια» της Θάλειας-Μαρίας Γεωργούλη στη «Βιτρίνα της Κριεζώτου»
© Μουσείο Μπενάκη

Η διαδικασία δημιουργίας των κουταλιών ξεκινά από την επίμονη αναζήτηση του κατάλληλου βότσαλου. Στο κυνήγι του πιο ξεχωριστού βότσαλου, που εκείνη αναζητά από τότε που θυμάται τον εαυτό της, η Θάλεια έχει και τη βοήθεια αγαπημένων της φίλων με τους οποίους την συνδέει μια αισθητική συνενοχή. Τα περισσότερα βότσαλα της έκθεσης τα «οφείλει» σε αυτούς!

«Οι συνδυασμοί είναι ανεξάντλητοι. Κάθε νέο αντικείμενο που προκύπτει είναι μοναδικό με έναν υπέροχο, οργανικό τρόπο και μεταφέρει τη δική του ιστορία, ολόκληρο το ταξίδι που έκανε ώσπου να βρεθεί στα χέρια μου», λέει η ίδια.

Η Θάλεια-Μαρία Γεωργούλη
Θάλεια-Μαρία Γεωργούλη © Thomas Zikos

Από το βότσαλο, λοιπόν, ξεκινούν όλα. Αυτό «υπαγορεύει» στη Θάλεια το σχέδιο, για να ακολουθήσει η κατασκευή καθενός ξεχωριστά στο εργαστήριο της, έναν φωτεινό, λιτό χώρο στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας. Αντίστοιχα συμβαίνει με τα μανικετόκουμπα και τα κοσμήματα, τα οποία σχεδιάζει χωρίς ωστόσο να εμπλέκεται στην κατασκευή τους. Ορισμένα συλλεκτικά τέτοια κομμάτια θα παρουσιαστούν και στην έκθεση «Οδύσσεια», σε διάλογο με τα θαλασσινά τοπία του φωτογράφου Θωμά Ζήκου. Να σημειωθεί πως σπάνια η καλλιτέχνης αποδέχεται παραγγελίες πανομοιότυπων αντικειμένων. Η δουλειά της απευθύνεται κατά κύριο λόγο σε λάτρεις του μοναδικού, που εκτιμούν την ανεπιτήδευτη πολυτέλεια.

Κάθε στιγμή που πέρασε δουλεύοντας για αυτήν την έκθεση, κάθε έργο, μικρό ή μεγάλο, που συμπεριλαμβάνεται σε αυτήν, η Θάλεια - Μαρία το αφιερώνει στη μνήμη της αγαπημένης της φίλης Δέσποινας Γερουλάνου, που λείπει σε όλους μας πολύ.

Η «Οδύσσεια» της Θάλειας-Μαρίας Γεωργούλη στη «Βιτρίνα της Κριεζώτου»
© Thomas Zikos
Η «Οδύσσεια» της Θάλειας-Μαρίας Γεωργούλη στη «Βιτρίνα της Κριεζώτου»
© Thomas Zikos
Η «Οδύσσεια» της Θάλειας-Μαρίας Γεωργούλη στη «Βιτρίνα της Κριεζώτου»
© Thomas Zikos

Η Θάλεια-Μαρία Γεωργούλη με σπουδές στο Istituto Europeo di Design (Ιταλία) και Master of Art από το Royal College of Art (Λονδίνο) έχει αποσπάσει διεθνείς διακρίσεις για τη δουλειά της, ενώ διατηρεί μια σταθερή παρουσία με το έργο της σε εκθεσιακούς χώρους σε Ευρώπη και Αμερική. Ενδεικτικά αναφέρουμε το Sotheby’s, το Μουσείο V&A, τις γκαλερί Sofie Lachaert (Βέλγιο), Marzee (Ολλανδία) και Flow Gallery (Λονδίνο) καθώς και concept stores στο Λονδίνο. H σχέση της με το Benaki Shop ξεκίνησε το 2005. Έκτοτε σχεδιάζει σταθερά αποκλειστικές σειρές για τα πωλητήρια του Μουσείου Μπενάκη. Το 2011, στο πλαίσιο του κύκλου εκθέσεων «Αναζητήσεις στην Ύλη», η καλλιτέχνις παρουσίασε στο Πωλητήριο της Πειραιώς 138 την έκθεση της «Ag 925», έναν φόρο τιμής στο αγαπημένο της υλικό.

Διάρκεια: Έως 12.08.2023, Πωλητήριο Πινακοθήκης Γκίκα, Κριεζώτου 3, Αθήνα

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Πώς εικονογράφοι από την Ελλάδα και το Εμιράτο της Σάρτζα δημιούργησαν μαζί έργα τέχνης
Πώς εικονογράφοι από την Ελλάδα και το Εμιράτο της Σάρτζα δημιούργησαν μαζί έργα τέχνης

Οι Αντώνης Νικολόπουλος (Soloup), Βασίλης Γρίβας και Ντανιέλα Σταματιάδη δούλεψαν παρέα με τους Νάσσερ Νασράλλαχ, Ρασίντ Αλ Μούλλα και Άλια Αλ Χαμάντι σε κοινό εργαστήριο

Έκθεση: Ραδιόφωνα του μεσοπολέμου και της κατοχής
Ραδιόφωνα του μεσοπολέμου και της κατοχής «ξαναζωντανεύουν»  σε μια ξεχωριστή έκθεση

Τι μας είπε ο συλλέκτης και συντηρητής Νίκος Λαμπράκης για την έκθεση που περιλαμβάνει ραδιόφωνα και συσκευές τηλεπικοινωνιών από τα χρόνια του μεσοπολέμου ως τα πιο πρόσφατα χρόνια

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.